2021-05-27, 20:22
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Är man språkstolt i Sverige ska man främja duandet. Du drar alltid in tyska som jämförelse, som om det vore något slags facit.

Det var du som drog in Tyskland, i det att du – om än utan konkreta belägg – sade dig ha kunnat märka en duande tendens även där.
Citera
2021-05-27, 20:24
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det var du som drog in Tyskland, i det att du – om än utan konkreta belägg – sade dig ha kunnat märka en duande tendens även där.
Jag pratar generellt nu. I många av dina inlägg jämför du svenskan med tyskan, och antyder att det senare skulle vara mer korrekt.

I övrigt är det meningslöst att jämföra mellan olika språk när det gäller tilltalsformer. Svenskan duar universellt, tyskan gör det inte, åtminstone inte än. Trenden går dock mot duande. På nätforum duar tyskar varandra.
Citera
2021-05-27, 20:31
Medlem
arcsins avatar
Jag vet inte hur vanligt det verkligen var, men i Fredmans epistel no 33 duas det en del:

Så nog duades det ändå en del på Stockholms gator vid 1700-talets slut.
Citera
2021-05-27, 20:44
Avslutad
Citat:

Belägg finns om man googlar lite; även om man givetvis kan diskutera hur solida dessa "belägg" är.

https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/wie-mittlerweile-ueberall-geduzt-wird-17297363.html
Ob bei ARD oder RTL: Überall im Fernsehen – und auch außerhalb – wird geduzt.
(I TV duas det överallt nuförtiden.)

Plus, i detta sammanhang lite lustigt:
Ich glaube, es war Ikea, das schöne, billige praktische Zuhause, das mich zuerst duzte. Dann folgten die Kellner und Kellnerinnen, die jeden Gast, jede Gästin (!), egal welchen Alters duzten. Wir sind eben doch, zweifelsohne, eine große Familie!
(Tror det var IKEA som först duande mig. Sen följde varenda kypare som duade varje gäst eller gästerska, utan hänsyn till ålder.)

https://www.nw.de/lokal/bielefeld/mitte/20884329_Auch-in-Bielefeld-wird-immer-mehr-geduzt.html
Es trifft Alt und Jung, Stamm- und Premierengäste: Immer mehr Bielefelder Einzelhändler und Gastronomiebetriebe duzen ihre Kunden durchweg. Beim Kaffeehaus Starbucks etwa, im Restaurant Vapiano oder bei der Salat- und Gastrokette Dean & David. Die Erfahrungen sind großteils positiv, und das auf beiden Seiten. Zurück zum vermeintlich steifen "Sie" will keiner.
(Det gäller gammal och ung, stam- och premiärgäster. Allt fler handlare i Bielefeld duar genomgående sina kunder. Tex Starbucks. Alla tycker det är bra, på båda sidor. Ingen vill tillbaka till "ni".)
Dean & David gibt es in Bielefeld noch nicht so lang, Ikea in Brackwede dagegen schon. Dort ist das Duzen der Kunden quasi Tradition. Außergewöhnlich für den Möbelgiganten mit Milliardenumsätzen ist aber, dass dort selbst studentische Aushilfskräfte am ersten Arbeitstag schon mit dem Chef per Du sind.

Das ist gewünscht von "ganz oben", von den Konzernlenkern. Laut Ikea-Sprecher Markus Schupp liegt die Anrede- "Doktrin" an den Unternehmenswurzeln: "In der schwedischen Sprache gibt es nur noch eine veraltete, gestelzte Siez-Form." Schwedens König könne so angesprochen werden, sonst niemand. Weltweit verzichtet Ikea daher auf das Siezen.
(Google translate: Dean & David har inte funnits i Bielefeld så länge, men Ikea i Brackwede har funnits. Där är kundernas duande praktiskt taget en tradition. Det som är ovanligt för möbeljätten med miljarder i försäljning är dock att även tillfälligt anställda studenter är du med chefen den första dagen på jobbet.

Det är vad som önskas av "högsta hönsen", av företagsledarna. Enligt Ikeas talesman Markus Schupp är hälsningen "doktrin" baserad på företagets rötter: "På svenska finns det bara en föråldrad, stilad Ni-form." Sveriges kung kunde adresseras så här, ingen annan. Det är därför Ikea inte använder niande någonstans i världen.
)

Så häng med på bussen, Dranghoff. Nya tider nu. Men visst, you do you.

För att adaptera ett berömt citat av Warhol:
The most beautiful thing in Tokyo is IKEA. The most beautiful thing in Stockholm is IKEA. The most beautiful thing in Florence is IKEA. Peking and Moscow don't have anything beautiful yet.
Citera
2021-05-28, 10:21
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
[...]
Så häng med på bussen, Dranghoff. Nya tider nu. Men visst, you do you.

[...]

Det gör jag gärna, men jag har gjort misstaget att dua folk på både tyska och franska då det väckt anstöt. Så i så fall får den infödde dua mig först. Jag gör inte bort mig fler gånger.
Citera
2021-05-28, 10:29
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Jag pratar generellt nu. I många av dina inlägg jämför du svenskan med tyskan, och antyder att det senare skulle vara mer korrekt.

I övrigt är det meningslöst att jämföra mellan olika språk när det gäller tilltalsformer. Svenskan duar universellt, tyskan gör det inte, åtminstone inte än. Trenden går dock mot duande. På nätforum duar tyskar varandra.

Det finns all anledning att jämföra med tyskan, eftersom tyskan är det av de stora kulturspråken som står svenskan klart närmast. Många av dagens unga tror att engelskan och svenskan är lika som bär, men det beror väl på att de aldrig har studerat tyska. (De skandinaviska språken stod förmodligen närmare varandra på Shakespeares eller Danelagens tid än vad de gör i dag, att döma av känslan man får när man läser Hamlet eller annan gammal engelsk text.)

Att det inte är meningsfullt att jämföra olika tilltalsformer mellan olika språk är trivialt. Det enda jag har sagt är att svenskan (och jag som brukare av svenska språket) ibland saknar den sköld mot oönskad närgångenhet som finns i exempelvis tyskan och franskan.
Citera
2021-05-28, 10:41
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Det finns all anledning att jämföra med tyskan, eftersom tyskan är det av de stora kulturspråken som står svenskan klart närmast. Många av dagens unga tror att engelskan och svenskan är lika som bär, men det beror väl på att de aldrig har studerat tyska. (De skandinaviska språken stod förmodligen närmare varandra på Shakespeares eller Danelagens tid än vad de gör i dag, att döma av känslan man får när man läser Hamlet eller annan gammal engelsk text.)

Att det inte är meningsfullt att jämföra olika tilltalsformer mellan olika språk är trivialt. Det enda jag har sagt är att svenskan (och jag som brukare av svenska språket) ibland saknar den sköld mot oönskad närgångenhet som finns i exempelvis tyskan och franskan.
Det finns en mängd företeelser som finns i "de stora kulturspråken" som svenskan saknar. Hur det skulle betyda att svenskan är sämre eller på något sätt felaktig förstår jag inte.
Citera
2021-05-28, 11:03
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det finns en mängd företeelser som finns i "de stora kulturspråken" som svenskan saknar. Hur det skulle betyda att svenskan är sämre eller på något sätt felaktig förstår jag inte.

Svenskan är naturligtvis inte ”sämre” än något annat avancerat kulturspråk. Om du hade läst mina inlägg i andra sammanhang hade du konstaterat att jag aldrig har påstått det utan alltid hävdat motsatsen: För oss svenska modersmålstalare finns inget bättre språk än svenska, i den mån vi äger klara tankar om världen och vill delge andra dem med precision. (Oklara, förvirrade tankar kan däremot återges på vilket främmande språk som helst, det är inte så noga.) Men detta betyder självfallet inte att det inte finns sociala instanser där andra språk erbjuder fler nyanser.
Citera
2021-09-25, 20:04
Medlem
Ördögs avatar
Jag har nyss återvänt från ett angenämt fyra dagar långt besök i Stockholm, som enbart fördystrades av att det regnade en hel dag samt av att den omkring 30-åriga damen i kassan på ett av stadens museum niade mig. Jag blev så paff att jag helt glömde bort att reagera på det sätt som beskrivits här.

Vad i helvete händer i Svärje, egentligen? Damen hörde förstås att jag var utlänning - var det därför hon använde fel tilltalsform? En infödd svenne skulle hon inte nia, eller vad tror ni?
Senast redigerad av Ördög 2021-09-25 kl. 20:11.
Citera
2021-09-25, 20:56
Medlem
Sqeptisks avatar
Lång tråd! Nog måste någon nämt den här sketchen någonstans i tråden

https://www.youtube.com/watch?v=zIV4poUZAQo
Citera
2021-09-25, 23:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag har nyss återvänt från ett angenämt fyra dagar långt besök i Stockholm, som enbart fördystrades av att det regnade en hel dag samt av att den omkring 30-åriga damen i kassan på ett av stadens museum niade mig. Jag blev så paff att jag helt glömde bort att reagera på det sätt som beskrivits här.

Vad i helvete händer i Svärje, egentligen? Damen hörde förstås att jag var utlänning - var det därför hon använde fel tilltalsform? En infödd svenne skulle hon inte nia, eller vad tror ni?

Jodå, det nias friskt bland de historielösa unga vuxna.
Citera
2021-09-28, 19:39
Avslutad
När jag gick i gymnasiet på 60-talet sade lärarna "ni" till eleverna. Eleverna titulerade lärarna med "magistern". Även de kvinnliga lärarna kallades "magistern".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in