2011-08-20, 00:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
Men jag kan såklart ha fel, för det har jag ofta det vore intressant att se någon studie av hur artighetsfunktioner i språk förhåller sig det hierarkiska strukturer i de samhällen där de används.

Jag vill inte påstå att det har med "artighet" att göra. Jag skulle hellre använda "vördnad" om vissa kulturella värden.
Citera
2011-08-20, 09:24
Medlem
Citat:
Okej. Jag måste dock tillstå att jag fortfarande tycker att det är en aningen överilad slutsats. Det är lite som att förklara att italienarna fortfarande böjer verb efter numerus med att de är konservativa av sig. Vi har ju trots allt massor med sätt att uttrycka artighet i språket: formuleringar som "skulle jag kunna få be om att ..." (inte mindre än fyra "onödiga" hjälpverb) låter normala för oss men antagligen väldigt uppstyltade och omständliga för icke-svensktalande.
Svenskar som lär sig främmande språk är enligt min erfarenhet mycket duktiga på att, efter grundnivån, ha lärt sig hur man uttrycker sig på det nya språket. Aldrig har jag mött en svensk som konsekvent duar folk på franska bara för att det hör till vår kultur. Min erfarenhet av svensktalande från kulturer där [jag vet[ att man niar är helt obefintlig så jag vet inte hur det ser ut "åt andra hållet", men jag tycker nog inte att det är någon överilad slutsats att tro att svenskar inte är unika i den frågan
Citera
2011-08-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braudel
Svenskar som lär sig främmande språk är enligt min erfarenhet mycket duktiga på att, efter grundnivån, ha lärt sig hur man uttrycker sig på det nya språket. Aldrig har jag mött en svensk som konsekvent duar folk på franska bara för att det hör till vår kultur. Min erfarenhet av svensktalande från kulturer där [jag vet[ att man niar är helt obefintlig så jag vet inte hur det ser ut "åt andra hållet", men jag tycker nog inte att det är någon överilad slutsats att tro att svenskar inte är unika i den frågan
Jag måste bara få fråga vad du räknar som grundnivå. Det är för mig upp till och med kandidatexamen på universitetet. Menar du att de inte klarar av att nia korrekt före det? Eller menar du med grundnivå "grundskolenivå"?
Citera
2011-08-20, 11:13
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Om jag vill vara artig men vänlig så är det titel eller pronomen i tredjepart som gäller.
Blir inte det lite moment 22? För att känna till folks "titlar" och vara säker på att de verkligen vill bli (till-/om)talade med dessa så måste man ju i princip redan vara "du" med dem?

Jasså, telefonförsäljaren är ute och går?

Eller du menar kanske enbart i situationer där folk verkligen agerar i sina yrkesroller:

Kan expediten växla en tia?
Citera
2011-08-20, 11:25
Medlem
Niande i svenskan provocerar mig. När jag blir niad får jag lust att slå någon på käften.
Citera
2011-08-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag måste bara få fråga vad du räknar som grundnivå. Det är för mig upp till och med kandidatexamen på universitetet. Menar du att de inte klarar av att nia korrekt före det? Eller menar du med grundnivå "grundskolenivå"?
Det var ett fruktansvärt löjligt antagande.

Men om vi säger att jag anser att man passerat grundkunskaperna någonstans runt B1-nivå så blir det nog ganska korrekt, efter det tror jag att det är sällsynt att dua någon av misstag.
Citera
2011-08-20, 14:47
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Okej. Jag måste dock tillstå att jag fortfarande tycker att det är en aningen överilad slutsats. Det är lite som att förklara att italienarna fortfarande böjer verb efter numerus med att de är konservativa av sig. Vi har ju trots allt massor med sätt att uttrycka artighet i språket: formuleringar som "skulle jag kunna få be om att ..." (inte mindre än fyra "onödiga" hjälpverb) låter normala för oss men antagligen väldigt uppstyltade och omständliga för icke-svensktalande.

Men jag kan såklart ha fel, för det har jag ofta det vore intressant att se någon studie av hur artighetsfunktioner i språk förhåller sig det hierarkiska strukturer i de samhällen där de används.
Skillnaden skulle kunna vara att det i svenskan inte (eller inte i lika hög grad) rör sig om hierarkiska strukturer. Det är inte på samma sätt föreskrivet till vem man ska rikta sitt "skulle jag kunna få be om att ..." som det i länder som upprätthåller en åtskillnad i titulatur är till vem man ska rikta sitt du, ni, herr, fru eller sitt tilltal med yrkestitel. Att normen i Sverige i högre grad än i många andra länder är att alla ska behandlas lika är väl ett faktum som de flesta kan hålla med om.
Citera
2011-08-20, 15:45
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Niande i svenskan provocerar mig. När jag blir niad får jag lust att slå någon på käften.

Helt korrekt.
Att bli niad är en ren förolämpning. Att de i servicebranschen inte märker hur de gör folk förbannade och irriterande är en gåta. Jag har mer än en gång gått direkt ur en butik när jag blivit tilltalad med ni av någon skitunge. Blir också förbannad när de säger "varsågoda" till mig
Senast redigerad av leprasjukling 2011-08-20 kl. 15:47.
Citera
2011-08-20, 18:44
Medlem
HannesPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Helt korrekt.
Att bli niad är en ren förolämpning. Att de i servicebranschen inte märker hur de gör folk förbannade och irriterande är en gåta. Jag har mer än en gång gått direkt ur en butik när jag blivit tilltalad med ni av någon skitunge. Blir också förbannad när de säger "varsågoda" till mig

Underligast är det för oss som är skitungar själva... att som 21-åring bli niad av en jämnårig känns väldigt besynnerligt. Jag önskar att jag visste något artigt sätt att säga ifrån...
Citera
2011-08-21, 17:41
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Underligast är det för oss som är skitungar själva... att som 21-åring bli niad av en jämnårig känns väldigt besynnerligt. Jag önskar att jag visste något artigt sätt att säga ifrån...
"Du får gärna säga du" kanske skulle kunna fungera? Då har man visat att man inser att niandet är artigt menat. Om du är ute efter något sätt att föreslå personen i fråga att generellt lägga av med niandet så går det troligen inte att göra utan att tillrättavisa på något sätt. Det minst oartiga i så fall är nog ändå att rakt ut förklara varför det inte är så lyckat att nia. Något ironiskt svar som "tack, goa herrn" eller så riskerar nog att uppfattas som mer provocerande, om det alls blir förstått.

Inte för att jag själv har prövat någon av metoderna. Brukar bara förvånat notera utan att uppröras särskilt mycket.
Citera
2011-08-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
"Du får gärna säga du" kanske skulle kunna fungera? Då har man visat att man inser att niandet är artigt menat. Om du är ute efter något sätt att föreslå personen i fråga att generellt lägga av med niandet så går det troligen inte att göra utan att tillrättavisa på något sätt. Det minst oartiga i så fall är nog ändå att rakt ut förklara varför det inte är så lyckat att nia. Något ironiskt svar som "tack, goa herrn" eller så riskerar nog att uppfattas som mer provocerande, om det alls blir förstått.

Inte för att jag själv har prövat någon av metoderna. Brukar bara förvånat notera utan att uppröras särskilt mycket.
Det påminner om historien om när någon frågade Frankrikes tidigare president Mitterrand om de kunde dua varandra. "Om ni vill", svarade han...
Citera
2011-08-22, 13:49
Medlem
Jag var på en läkarmottagning där jag hörde att en medelålders patient blev hänvisad till väntrummet med följande yttrande från en receptionist, kanske för att undvika du/ni-tilltal: "Då blir det väntrummet här." Det lät lite halvnonchalant och opersonligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in