2021-05-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Detta med tystnaden kommer aldrig hålla i längden. Inte ens om de håller sams. För SD har en benägenhet att skyta och som den orm han är, tala med kluven tunga.

Det kommer inte dröja länge innan han avslöjas/avslöjar sig själv, om han frias. Han kommer heller inte dra sig för att hota och/eller skada de personer som han anser är emot honom. Dessutom: HD och barnen lever farligt.
(min spekulation)
Även om SD skryter och försäger sig, så kan man inte plocka in honom. Även om HD bekräftar det, så måste man ha mordvapen och helst LWs mobil. Blir han frkänd nu så krävs rejäla bevis för att bevilja resning i fallet.
Citera
2021-05-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det Du hänvisar till i tråden är ju sådant som JG visste om sedan länge, inga nyheter för honom.

Frågan är ju varför han med sin vetskap (umgicks med både SD/HD i närtid till skillnad från de spekulationerna som var i tråden vid den tiden) blev så orolig att han vände sig till polisen.

Trodde han mer på NA "lämnat landet" när han visste om att de skulle ut på resa.

Har mycket svårt att förstå varför JG fortfarande umgås med paret D
Citera
2021-05-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är i samtalet till polisen han säger "kroppen", uppenbarligen är han redan då övertygad eller vet om att hon är död.
Någon han inte kan ha en aning om såtillvida han inte är inblandad på något vis.
Ingen annan som var orolig över Lena frågar om "kroppen".

Jag sökte i det dokumentet ”Inspelade samtal” men hittade inte nåt om ”kroppen”. Ska gå igenom det manuellt men har du eller nån annan en hänvisning så är jag tacksam.
Citera
2021-05-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Även om SD skryter och försäger sig, så kan man inte plocka in honom. Även om HD bekräftar det, så måste man ha mordvapen och helst LWs mobil. Blir han frkänd nu så krävs rejäla bevis för att bevilja resning i fallet.

Många har dömts utan att mordvapen eller mobil har hittats. Även när inte ens kroppen har återfunnits.
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-25 kl. 12:37.
Citera
2021-05-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, den används bara morgon och kväll, inte under dagtid. Den dagen jobbade HD 06:38 till strax före 16:00.
A 149/s519.

VÄGRA defeatism, se fram emot
SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding

Jag var nog mest inne på alla dagar där mer än just dagtid.
Alltså ett ”dagligt” inslag i livet som sjuksköterska.
Citera
2021-05-25, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
I detta ögonblick tycker jag att J visar en sund sida!
Och inte alla skulle göra som han gjorde.
Inte alla "vågar" göra så mot vänner.
Han gjorde rätt-även fast det smärtade.

Och jag upplevde också att han rannsakade sig själv gentemot L-till en början efter
försvinnandet och därefter.

Vad som senare händer med honom är däremot mer märkligt. Liksom H.
Enda gången denna varit sund.
En kort stund.

För han har inte varit det varken före eller efter.

Han är uppenbart en känslomänniska och där tror jag inte det är mer imponerande än att oro tar över.
Äkta oro.

Han vill dock gärna framstå med ett stort rättspatos Captain america.
Tanken är säkert god men hur han prioriterar är det värre med.
Citera
2021-05-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Många har dömts utan att mordvapen eller mobil har hittats. Även när inte ens kroppen har återfunnits.
Inte om de frikänts i HR. Då krävs nya bevis. Men vi hoppas han fälls nu.
Citera
2021-05-25, 12:44
Medlem
Jag kollade manuellt dokumentet "Inspelade samtal" akt 158/324 ff där JG enligt några i tråden ska ha pratat om "kroppen". Alltså LW:s kropp. Och isf pratat om "kroppen" med polisen innan hon hittats.

Det står inte ett ord om någon kropp i det protokollet så vitt jag kan se.

Varifrån kommer uppgiften om att JG ska ha pratat om "kroppen"? Har läst det upprepade gånger i tråden så nånstans måste det ju härröra från om vissa tar det för fakta?
Citera
2021-05-25, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så upplever jag hennes uttalande också.

Inte tror jag att någon som just varit med och dödat någon skulle uttala dom orden så. Inte heller tror jag att någon som vet att ens man dödat någon för bar timmar sedan säger så. Inte ens om honhar hört, vet att SD skulle ha misshandlat Lena allvarligt, men inte vet om det slutade med döden skulle säga så.
I din Wall of text är man väl inte värst förvånad att du försöker tona ner HDs roll.

Inte kan väl hon vara medveten om att SD brutalt gett sig på LW?
Gör du nåt annat än ägnar dig att tona ner HDs roll och försköna hennes väsen?

Har du nån gång funderat över om att risken finns att hon är skyldig och vad det innebär i relation till LW?
Citera
2021-05-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte om de frikänts i HR. Då krävs nya bevis. Men vi hoppas han fälls nu.
Det blev ju friande dom i dag i ett mål där åklagaren fått resning till nackdel för en tidigare friad eftwrsom att han inte kan knytas till platsen. Svårt att känka från telefonen men det står om fallet i dagens juridik. Frias sd i hovrätten lär han nog aldrig dömas såvida ingen hittar ett bacebolls trä eller liknande med sd fingeravtryck och lenas blod på
Citera
2021-05-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enda gången denna varit sund.
En kort stund.

För han har inte varit det varken före eller efter.

Han är uppenbart en känslomänniska och där tror jag inte det är mer imponerande än att oro tar över.
Äkta oro.

Han vill dock gärna framstå med ett stort rättspatos Captain america.
Tanken är säkert god men hur han prioriterar är det värre med.

"Enda gången denna varit sund"? Kan du utveckla eller överdriver du medvetet av nån anledning?
Citera
2021-05-25, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den där medicinvagnen är väl en förlängd kroppsdel av HD på jobbet om man ska uttrycka sig slarvigt. Tänker man sig HD i arbetsmiljö så är det lätt att associera med medicinvagnen då kanske. Och de verkar ha pratat en hel del om det privata minst sagt. Och den där vagnen rullar där i korridorerna dagarna i ända.

Men vittnesmålet är toppen om det stämmer. Men bedrövligt om hon skjuter lite från höften där. Medicinvagn i all ära som sagt. Är hon fel ute så har hon alltså skapat en hel del trubbel för sin kollega m a o. Medvetet självklart inte men omedvetet då hon försökt hjälpa till på bästa sätt antagligen.

Vidare så bör väl alltid vittnens "tidsstämplar" backas upp av något tidsmässigt. Grannar som rastar hund som menar att klockan var något när SD menar nåt annat. Ingen av dem kan hänga upp på nåt. En övervakningskamera är ju alltid bra i såna här fall så man kan bekräfta ett möte och sen kan man ju jobba med inspelningar och dokumentation som LW t.ex. gjorde. Då vet man på pricken när SD stod utanför huset och stalkade. Osv på samma tema.

Alltså medicinvagnen är inte ute stup i kvarten, men vanligtvis två gånger per dag. Vid de andra tillfällena som medicin delas ut, har man vanligtvis inte vagnen med sig.

A 149/516
MT:
"Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del
patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan
variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass. Marias minnesbild
är att Hanna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen
under dagen än under morgonen och under kvällen.
Den aktuella dagen var inte Hanna på
plats på kvällen. Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen
vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med.
"

Så jag tror inte att MT skjuter från höften på det sättet, utan hon visar faktiskt varför hon tror (koppling tid och medicinvagn) att det är på morgonen. Det finns ju också schema för vilken arbetstid HD hade, vilket finns med i FUP . Något som jag minns var ett byte till FM pass, vilket då överensstämmer med att HD ska ha gått med vagnen på morgonen.

Jag tror lite som Gracefulmind och Lönnrot, att HD är lite tagen av att Lena försvinner så väldigt "opassande" just när de ska resa och att hon utbrister obetänksamt i de här orden.

HD är förbannad på lena "som ständigt" förstör hennes liv. Just nu har hon haft en pärs med SD som nätt och jämt fixat med sitt ESTA, bråkat om och med barnen om allt från kaninburar till skola och avsägande av föräldraskap. Precis när hon tror att allt är i hamn, då kommer den där Lena och hoppar in som "Jack-in-the-box". Samtidigt är HD kanske lite chockad, för jag misstänker att hon har något på känn.

Hon skriver ju till S*illen (?) ungefär "Vad har han nu gjort?".

Jag tänker att HD kan ha problem med att orka med "verkligheten", som är för stressfull för henne. Hon har lärt sig mindre fungerande strategier i sin barndom, dvs att förneka, trycka bort och blunda, istället för att bearbeta. Därav hennes mixade och förvirrade beteende.

Och ja, hon är här väldigt centrerad runt sig själv. Vad det beror på kan ha flera olika oraker.
Att HD inte vet att Lena är borta för att hon är död. Hon tror att Lena djävlas. Men innerst inne, känner HD på sig det otäcka, att SD har gjort något. Men inte tror jag att HD i sin vildaste fanstasi tror att SD mördat Lena.

SD har ju inte velat åka, har det verkat som. Kanske har HD trott att det har något med Lena att göra? Att det är därför nu Lena är borta?

Ja, nu tappade jag tråden här.

Jag tror inte att MT hade en aning om att hon skapar trubbel för HD, utan försöker vara så precis och noggran hon kan. MT verkar vara väldigt lyhörd för personalen och visar på empati, vilket bäddar för att hon gör sitt bästa.

Det finns väl lite olika altrnativ hur allt ligger till.
Som du brukar påpeka, här kunde man kanske ha förhört henne på nytt. Men det sorgliga är ju att första förhöret är så sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in