Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Den där medicinvagnen är väl en förlängd kroppsdel av HD på jobbet om man ska uttrycka sig slarvigt. Tänker man sig HD i arbetsmiljö så är det lätt att associera med medicinvagnen då kanske. Och de verkar ha pratat en hel del om det privata minst sagt. Och den där vagnen rullar där i korridorerna dagarna i ända.
Men vittnesmålet är toppen om det stämmer. Men bedrövligt om hon skjuter lite från höften där. Medicinvagn i all ära som sagt. Är hon fel ute så har hon alltså skapat en hel del trubbel för sin kollega m a o. Medvetet självklart inte men omedvetet då hon försökt hjälpa till på bästa sätt antagligen.
Vidare så bör väl alltid vittnens "tidsstämplar" backas upp av något tidsmässigt. Grannar som rastar hund som menar att klockan var något när SD menar nåt annat. Ingen av dem kan hänga upp på nåt. En övervakningskamera är ju alltid bra i såna här fall så man kan bekräfta ett möte och sen kan man ju jobba med inspelningar och dokumentation som LW t.ex. gjorde. Då vet man på pricken när SD stod utanför huset och stalkade. Osv på samma tema.
Alltså medicinvagnen är inte ute stup i kvarten, men vanligtvis två gånger per dag. Vid de andra tillfällena som medicin delas ut, har man vanligtvis inte vagnen med sig.
A 149/516
MT:
"
Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del
patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan
variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass. Marias minnesbild
är att Hanna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen
under dagen än under morgonen och under kvällen. Den aktuella dagen var inte Hanna på
plats på kvällen. Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen
vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med. "
Så jag tror inte att MT skjuter från höften på det sättet, utan hon visar faktiskt varför hon tror (koppling tid och medicinvagn) att det är på morgonen. Det finns ju också schema för vilken arbetstid HD hade, vilket finns med i FUP . Något som jag minns var ett byte till FM pass, vilket då överensstämmer med att HD ska ha gått med vagnen på morgonen.
Jag tror lite som Gracefulmind och Lönnrot, att HD är lite tagen av att Lena försvinner så väldigt "opassande" just när de ska resa och att hon utbrister obetänksamt i de här orden.
HD är förbannad på lena "som ständigt" förstör hennes liv. Just nu har hon haft en pärs med SD som nätt och jämt fixat med sitt ESTA, bråkat om och med barnen om allt från kaninburar till skola och avsägande av föräldraskap. Precis när hon tror att allt är i hamn, då kommer den där Lena och hoppar in som "Jack-in-the-box". Samtidigt är HD kanske lite chockad, för jag misstänker att hon har något på känn.
Hon skriver ju till S*illen (?) ungefär "Vad har han nu gjort?".
Jag tänker att HD kan ha problem med att orka med "verkligheten", som är för stressfull för henne. Hon har lärt sig mindre fungerande strategier i sin barndom, dvs att förneka, trycka bort och blunda, istället för att bearbeta. Därav hennes mixade och förvirrade beteende.
Och ja, hon är här väldigt centrerad runt sig själv. Vad det beror på kan ha flera olika oraker.
Att HD inte vet att Lena är borta för att hon är död. Hon tror att Lena djävlas. Men innerst inne, känner HD på sig det otäcka, att SD har gjort något. Men inte tror jag att HD i sin vildaste fanstasi tror att SD mördat Lena.
SD har ju inte velat åka, har det verkat som. Kanske har HD trott att det har något med Lena att göra? Att det är därför nu Lena är borta?
Ja, nu tappade jag tråden här.
Jag tror inte att MT hade en aning om att hon skapar trubbel för HD, utan försöker vara så precis och noggran hon kan. MT verkar vara väldigt lyhörd för personalen och visar på empati, vilket bäddar för att hon gör sitt bästa.
Det finns väl lite olika altrnativ hur allt ligger till.
Som du brukar påpeka, här kunde man kanske ha förhört henne på nytt. Men det sorgliga är ju att första förhöret är så sent.