2021-05-25, 09:56
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi kan alla ha fel, eftersom vi inte har facit.
Vi tolkar och gissar. Så även jag.

Så en tolkning/gissning jag har är att HD gråter av den anledningen. Kanske är hon också trött osv.

Jag kan också säga att jag inte alltid vet själv varför jag reagerar som jag gör.

Jag har börjat gråta vid situationer som förvånat mig själv, medan när jag hade den största av alla förluster blev jag helt stum. Det var inte vad jag trodde om mig själv.

Jag tänker att HDs psyke är lite av en gåta för mig, och jag vet inte var jag har henne.

Då får du ge mig en ledtråd, P*erinilla?
Är det systern?
Och vad säger hon om HD?
Jag vet bara att hon har ett väldigt bra minne
"PAO"-72
Citera
2021-05-25, 10:01
Medlem
Ur NAs artikel om Sundsvallseventet i November, 2018

Eventet lockade omkring 1000 deltagare. Innan startskottet på aktiviteten blev deltagarna enligt reglerna inlåsta i en stor lokal.

– Det bjöds på kaffe och bullar under tiden vi var inlåsta. Inne i lokalen var den här mannen som misstänks för mordet på Lena. Plötsligt ropade han "Vad fan glor ni på? , säger ett vittne till NA.

Flera inne i lokalen ska ha reagerat på händelsen. En av dem svarade att det inte var någon som tittade på honom. "Fine", ska 44-åringen ha svarat.

Enligt uppgift ska han sedan ha gått runt i lokalen. Flera av deltagarna ska ha känt sig provocerade av mannens uppträdande. Tävlingsdeltagarna ska ha varit inlåsta med den misstänkte mördaren i över en timmes tid.

– Det här tävlingsmomentet innebär att vi måste låsa lokalerna. Naturligtvis har vi säkerhetsrutiner för om det skulle uppstå en brand eller liknande, men annars gäller strikt att ingen får gå in eller ut, säger Peter Höglund, säkerhetsansvarig på eventet.

Många är rädda för honom eftersom han är misstänkt för mord. Det var väldigt obehagligt när han gick runt där i lokalen
Enligt vittnet kände många inne i lokalen Lena Wesström när hon var vid liv. De visste även att 44-åringen är misstänkt för mordet.

– Jag själv försöker undvika honom. Många är rädda för honom eftersom han är misstänkt för mord. Det var väldigt obehagligt när han gick runt där i lokalen. Flera sa åt honom att sluta men han svarade bara att "Jag visste inte att man inte får gå så nära någon", säger vittnet.

Situationen inne i lokalen ska ha hållit på under ungefär tio minuter. Det eskalerade när 44-åringen enligt vittnet påbörjade en hetsig diskussion med en av deltagarna.

– De hamnade i luven på varandra. Den misstänkte mördaren knuffade mannen, som försvarade sig genom att knuffa tillbaks. Sedan tog den misstänkte tag i mannen, som höll upp händerna för ansiktet för att skydda sig, säger vittnet.

Det var en dispyt mellan två män. När jag kom dit för att reda ut det hela ville de att vi skulle kalla på polis
Flera personer inne i lokalen ska då ha gått emellan och särat de båda männen. Polisen kallades till platsen.

– Det var en dispyt mellan två män. När jag kom dit för att reda ut det hela ville de att vi skulle kalla på polis. Polisen var här och pratade med de inblandade. De tog upp en anmälan och var här i kanske en halvtimme. Jag vet inte alls vad bråket handlade om, säger Peter Höglund.

Händelsen inne i lokalen beskrivs av vittnet som obehaglig och många ska ha tagit illa vid sig.

– Det är så oerhört tragiskt eftersom det dessutom var alla helgons dag. Vi var många där som kände Lena Wesström. Det kändes väldigt sorgligt eftersom hon egentligen skulle ha varit med.

Vittnet har inte lämnat några uppgifter om händelsen till polisen men uppger att hon gärna berättar om händelsen även för dem.

Jag vet att många är rädda i Örebro för att prata med polisen om mordet. Jag önskar att alla som har uppgifter att lämna till polisen gör det. De måste lösa det här. Det är viktigt att det blir ett avslut på den här förskräckliga historien.
Citera
2021-05-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att JG pratar om "kroppen" och att han ringer till polisen tror jag har med att göra att han fruktar det värsta, att Lena är död. Mördad. Samt vem som har gjort detta.

Mitt i allt detta tror jag att JG besitter ett starkt rättvisepatos. Kanske han också ångrar sitt avståndstagande till Lena och att han har många frågor i sitt huvud. Kanske han har begripit redan för länge sen hur SD faktiskt har snurrat upp honom med sina manipulationer?

Kanske inser han också hur HD har och har haft det under alla år? Därför stöttar han HD nu, även om det i förlängningen även gynnar SD?

Jag hittar inte med sökfunktionen detta att JG pratar om "kroppen". Inte i hans samtal till polisen eller i förhör. Någon som kan guida till där han uttrycker detta tack?
Citera
2021-05-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ja, så upplever jag hennes uttalande också.

Inte tror jag att någon som just varit med och dödat någon skulle uttala dom orden så. Inte heller tror jag att någon som vet att ens man dödat någon för bar timmar sedan säger så. Inte ens om honhar hört, vet att SD skulle ha misshandlat Lena allvarligt, men inte vet om det slutade med döden skulle säga så.

Dels pekar det ju finger rakt mot en (att man är den som önskar den som är död eller nästan är död, döden), men också tror jag inte att HD är så empatilös, att hon menar det riktigt från sitt hjärta.

Det finns några saker som jag inte håller med de flesta om i tråden, så jag sticker ut huvudet nu.

1. jag misstänker att chefen, MT trots att hon verkar vara ett mycket pålitligt vittne, tar fel på tiden när uttalandet gjordes. Och nej, jag tror absolut inte att hon ljuger.

Mina antaganden stöder jag på att MT vittnesmål är gjort sent, 31/10-18. Det är hela 4,5 månader efter mordet.

A149/515:

HD pratar här om att det är pappan som ringt runt till dom som känner henne. Lenas pappa visste inte om att Lena var försvunnen, och han kände inte dom som kände Lena. Han har inte ringt alls, det har däremot UW gjort.
Det som MT tar upp i förhöret är ju ganska exakt det som UW berättat till SD.

UW kontaktade SD kl-- 10:57:10 om att Lena var försvunnen.
SD skriver till HD ----kl 11:06:38 "Noa ringde i morse och undrade om jag visste var Lena var. De skulle uppvakta A*ron, men hon var ej hemma."
HD skriver sedan till SD kl 11:44:09 "Oj". Det är då HD får ha sin mobil på jobbet, vid lunch.

(Från ett av mina tidigare inlägg, kopierat in):
Så:
Kl 11:06 får HD veta av SD.
SD: de skulle uppvakta Aron----- MT: fanns barn i huset, ett av barnen fyller år
SD: Nu skrev Uffe, ville ha kontaktuppgifter till dom hon brukar cacha med----MT: Hanna berättade att Lenas pappa hade ringt runt till dom som känner Lena

Innan dess har vi enligt FUP inga uppgifter om samtal mellan WD och HD. HD var redan på jobbet när N*a ringde W och N*a uppger själv att han enbart frågade efter SDs nummer. Till SD ringer N*a vid 06:59:01. Utredningen borde ju veta om WD har ringt/messat HD? Och varför skulle inte WD eller HD säga något om samtalet i förhör? För HD får väl många frågor om hur hon vet att Lena är försvunnen. Vad hade varit bättre än att säga att hon fått det där samtalet?

Däremot ringer WD sin pappa SD senare på morgonen vid 08:08 , kanske då för att fråga vad det handlade om?

Trots att MT verkar ge et trovärdigt vittnesmål, så är min tanke ändå att det efter så lång tid kan ha smugit sig in små minnesfel.

I det här lägaet är min tro att HD inte alls vet något om att Lena är död, inte heller om att något allvarligt har hänt henne.

Min övertyglese är att HD uttrycker att hon hoppas att Lena är död, är som du säger väldigt spontant. HD är förbannad på Lena som återigen smyger sig in i deras äktenskap. HD har ju sagt att hon också kunde ha tankar på att Lena "försvunnit" för att förstöra deras USA resa, att den inte blir av. Men samtidigt ser man att hon ändå har tankar på att det faktiskt kan ha hänt något allvarligt.

För säkerhets skull återupprepar jag att jag inte tror att MT ljuger. Jag tror absolut på att HD yttrat orden, men det vid ett tillfälle som är senare; efter sms:et med SD vid 11:06.

MT:

Det stämmer. Tiden 7.00 - 8.00 är speciell på en vårdavdelning eftersom sjuksköterskorna har medicinvagnen med sig då, inte andra tider på dagen/dygnet. Därför tror jag att MT inte tar fel på tiden.

Visst kan det vara så att HD vet att Lena är borta men att hon gör så för att jävlas. För att störa usa-resan. Dock tror jag att det långsamt började gå upp för HD att något förfärligt hade hänt och att SD troligen var inblandad.
Citera
2021-05-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Självklart jag kan ha väldigt fel.. även här
Fråga Pernilla om hon nu vill säga något om Hanna och hennes beteende.
Minnesmästare eller hur var det där ?
Kan du inte sluta skriva så kryptiskt, det blir förvirrande att behöva läsa dina texter flera gånger och ändå inte förstå vad du menar.
Citera
2021-05-25, 10:05
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Kan du inte sluta skriva så kryptiskt, det blir förvirrande att behöva läsa dina texter flera gånger och ändå inte förstå vad du menar.
Då ber jag om ursäkt, jag slutar skriva istället.
Citera
2021-05-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ja, så upplever jag hennes uttalande också.

"HD pratar här om att det är pappan som ringt runt till dom som känner henne. Lenas pappa visste inte om att Lena var försvunnen, och han kände inte dom som kände Lena. Han har inte ringt alls, det har däremot UW gjort.
Det som MT tar upp i förhöret är ju ganska exakt det som UW berättat till SD."

Jag tror inte att HD menat Lenas pappa när hon pratar med M*aria.
Min förståelse av det uttalandet är att HD syftar till barnens pappa, alltså UW.
Citera
2021-05-25, 10:07
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att JG pratar om "kroppen" och att han ringer till polisen tror jag har med att göra att han fruktar det värsta, att Lena är död. Mördad. Samt vem som har gjort detta.

Mitt i allt detta tror jag att JG besitter ett starkt rättvisepatos. Kanske han också ångrar sitt avståndstagande till Lena och att han har många frågor i sitt huvud. Kanske han har begripit redan för länge sen hur SD faktiskt har snurrat upp honom med sina manipulationer?

Kanske inser han också hur HD har och har haft det under alla år? Därför stöttar han HD nu, även om det i förlängningen även gynnar SD?

Tror du är inne på rätt spår här angående J.

Han reagerade antagligen med någon form av bestörtning av utvecklingen.
Liksom H blev han chockad.
Och chocken "väckte" honom.
Skapade tvivel och rannsakan.
Han ville också hjälpa polisen av den enkla anledningen att han ansåg sig ha kunskap
om möjliga scenarion.
Som han dock HOPPADES på var fel.

I detta ögonblick tycker jag att J visar en sund sida!
Och inte alla skulle göra som han gjorde.
Inte alla "vågar" göra så mot vänner.
Han gjorde rätt-även fast det smärtade.

Och jag upplevde också att han rannsakade sig själv gentemot L-till en början efter
försvinnandet och därefter.

Vad som senare händer med honom är däremot mer märkligt.
Liksom H.
Citera
2021-05-25, 10:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Angående HD. Ett ord som kommer till mej när jag tänker på henne är enigma, gåta.

Jag tror att hon ”blitt som hon blitt” dels beroende på klassikern arv och miljö, från barndomen och uppåt. Hon hänvisar till att hennes problem med måendet härrör sej till ”barndomen och relationer”.
Sen har hon umgåtts med SD i mer än halva sitt liv.
Uppå det medicinering.
Se där en riktig haxblandning!

Släng sen in lite glutenintolerans med ev näringsbrist som följd samt förlossningspsykos, och ut kommer en människa som är som ett pussel där det dels finns lite för många bitar, dels saknas några. Svårt att få ihop, med andra ord.

Edit: stavfel
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-05-25 kl. 10:33.
Citera
2021-05-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Då ber jag om ursäkt, jag slutar skriva istället.
Nej, jag vill gärna läsa vad du skriver, kan du inte skriva så det blir lite lättare för såna som mig, som inte är så smarta?
Citera
2021-05-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skillnaden (från oss tråddeltagare) är att JG reagerade redan den 18/5 -18. Han hade varken förhör eller FUP tillgodo vid den tiden. Varifrån fick han sin känsla att allt inte stod rätt till som Du skriver?

SD mörkade att han fortsatt hade kontakt med LW så inget han visste om. Det han visste var LW:s anmälan och efter det valde JG att inte umgås med LW.

Var kom hans "känsla" ifrån om inte från HD?

Man ringer inte polisen och tipsar om sina vänner utan anledning i närtid... så ser jag på det.

Jag menar det som fick både UW och N*oa mfl att reagera på SD redan tidigt där. Samt de spekulationer och evtl fakta som kom fram väldigt tidigt i tråden om detta triangeldrama. SD (och HD) var på Flashbackarnas radar tidigt. Och de hade inte JG:s insyn.
Där nånstans uppstod kanske JG:s känsla för vad som kan ha hänt. Speciellt efter att SD varit inne på två förhör och att mordet liksom kom från "ingenstans".

Jag tror inte jag kan svara på fler frågor om hur JG kände sig eller varför. Hans ord får tala för sig själva där han beskriver ett par anledningar till att han ringer polisen. Har inget annat att gå på.
Citera
2021-05-25, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Angående HD. Ett ord som kommer till nej när jag tänker på henne är enigma, gåta.

Jag tror att hon ”blitt som hon blitt” dels beroende på klassikern arv och miljö, från barndomen och uppåt. Hon hänvisar till att hennes problem med måendet härrör sej till ”barndomen och relationer”.
Sen har hon umgåtts med SD i mer än halva sitt liv.
Uppå det medicinering.
Se där en riktig haxblandning!

Släng sen in lite glutenintolerans med ev näringsbrist som följd samt förlossningspsykos, och ut kommer en människa som är som ett pussel där det dels finns lite för många bitar, dels saknas några. Svårt att få ihop, med andra ord.

En bra tolkning byggd på sunt förnuft och inte en massa krusseduller. Sen bedragen, skilsmässa, exmaken mordmisstänkt osv ovanpå det så är cocktailen rätt avancerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in