Ja någonting är det ju som får Jerry att be polisen kolla efter ”kroppen” hos Hanna. Kanske räckte med hatet hon visat innan men känns lite som att det är något mer.
SD har nog bearbetat JG rätt jävla duktigt.
Ordvalet "kroppen" om en då försvunnen LW säger allt (JG tror att SD och/eller HD har mördat LW). Det finns ingen annan slutsats att dra utifrån det.
... jag tror han hört betydligt mer än han vill delge och är därav bekymrad om HDs inblandning som han de facto skriver om.
Därmed inte vad hon ordagrant kan ha sagt, men förmiddagens ord ger en vink om att hon kan vräka ur sig tunga saker.
Jag tror dock inte det berör sakfakta kring mord, nåt erkännande från HD.
Jag menar där och då till chefen.
Hennes retroaktiva krokodiltårar ger jag inte ett vittnen för.
Hon har helt fokus på sig själv fö och resan den aktuella dagen som diskuteras:
"Hanna var bestört och irriterad på att Lenas försvinnande skulle ta Stefan fokus och att han skulle oroa sig över Lena under resan. Det var som att de inte ens kunde resa iväg utan att Lena skulle lägga en grå hinna över resan."
Tack för citatet. Det är bland annat detta som fick mig att dra slutsatsen om en hjärntvättad HD som tror att LW håller sig undan på flit.
Jag har länge funderat på vad som fick JG att "ettrigt" ringa polisen mitt i natten och tipsa om att söka hemma hos sin vän HD.
Varför misstänkte JG att hans bästa vänner överhuvudtaget kunde vara inblandade? Att SD vid tiden varit på förhör x 2 är inte konstigt, JG visste om tidigare anmälan från LW.
Vid tiden visste inte JG att SD fortsatte sitt umgänge med LW (jag tror inte heller att HD med bestämdhet visste om det... men hade så klart sina misstankar/svårt att släppa vad som hänt under lång tid).
Varför väljer han inte att kontakta SOA som säkert hade nyckel hem till HD? Litade han inte på honom eller ville han inte lämna sin misstanke/oro där? JG hade kunnat ringt SOA och bara frågat om han hade varit hem till HD efter att de åkt till Arlanda.
Vad tror Du fick JG att ringa till polisen mitt i natten?
Det som fick honom att ringa på natten var väl att han inte kunde sova av oro. Så beskriver han det själv. Han är också inne på att det naturliga vore att de sökte efter LW eller på annat sätt undersökte HD:s bostad baserat på att det var ett triangeldrama där redan SD:s och LW:s hem var ”genomsökta”.
Man får ju ha med sig att det är två av hans absokut bästa vänner (även om vänskapen med LW fått sig en törn kanske) som är inblandade. Så samtalet kan ju också ha en terapeutisk form för honom. Han behöver få ur sig lite av varje där.
Så jag tror det som får honom att ringa är det som han bäst berättar själv i samtalet till polisen.
Finns det andra triggers så kan man bara spekulera i dem.
Menade inte att hon uttryckte ånger i samtalet. För det minns hon inte menar hon (149/213-214). Men hon är inne på en ångerfull linje i förhöret iaf då hon gråtandes uttalar:
"Jag önskar ingen människa
död. Jag önskar verkligen ingen människa död"
"FL1: Jag hoppas hon är död
MT: Och jag skäms när du läser upp det
FL:Mm
MT: Jag skäms att jag har sagt dom orden, men jag kommer inte ihåg. Jag önskar jag kom
ihåg men jag kommer inte ihåg (gråter)"
Hon skäms och gråter över de orden hon uttalat. Hon uttrycker tecken på ånger iaf.
HannaD: Jag lider fruktansvärt med hennes barn
FL1: Ja. Alltså så, man kan ju inte säga så...
FL2: Var det så du kände?
HannaD: Ingen aning, jag kommer ju inte ens ihåg samtalet (gråter). Jag önskar ingen människa död. Jag önskar verkligen ingen människa död
FL1: Hur fick du veta att Lena var försvunnen?
(tyst ca 8 sekunder) <---
HannaD: Det är så lätt att det kan bli fel för jag är ju inte helt säker och vad som är berättat
efteråt... (suckar) det är ju det som är så... jag har ju en känsla för nånting annat men jag är
ju inte 100, och då vill jag inte säga för då blir det en spekulation och så kan det bli en
sanning att jag hittar på nånting (gråter)
FL1: Nej det behöver inte bli nån sanning Hanna, men vi vill ju veta om det stämmer att det
är, att du har fått veta det här så som du har sagt tidigare, genom Stefan, att han har skrivit det
här till dig... skrivit eller ringt. Det här är jätteviktigt Hanna!
Vad Hanna gör gentemot två kvinnor vet de mycket väl, det är att spela ut känsloregistret och hoppas på det bästa. Dessa två FL1/2 är faktiskt utbildade och Hanna är inte den första som gråter som en 8åring sedan säger stackars hennes barn och hoppas bli släppt och vill glömma allt så blir det så bra sedan.
Jämför med Arlanda-bilderna.. Hanna spelar dum.
Avel: Hon kan stänga av/på "kranen" när hon vill..
Något säger mig att du har hört uttrycket "kranen" förut.
Vilket är att "gråta" på beställning.
Hoppas det inte blev för kryptiskt för dig.
Avel: Hon kan stänga av/på "kranen" när hon vill..
Något säger mig att du har hört uttrycket "kranen" förut.
Vilket är att "gråta" på beställning.
Hoppas det inte blev för kryptiskt för dig.
HannaD: Jag lider fruktansvärt med hennes barn
FL1: Ja. Alltså så, man kan ju inte säga så...
FL2: Var det så du kände?
HannaD: Ingen aning, jag kommer ju inte ens ihåg samtalet (gråter). Jag önskar ingen människa död. Jag önskar verkligen ingen människa död
FL1: Hur fick du veta att Lena var försvunnen?
(tyst ca 8 sekunder) <---
HannaD: Det är så lätt att det kan bli fel för jag är ju inte helt säker och vad som är berättat
efteråt... (suckar) det är ju det som är så... jag har ju en känsla för nånting annat men jag är
ju inte 100, och då vill jag inte säga för då blir det en spekulation och så kan det bli en
sanning att jag hittar på nånting (gråter)
FL1: Nej det behöver inte bli nån sanning Hanna, men vi vill ju veta om det stämmer att det
är, att du har fått veta det här så som du har sagt tidigare, genom Stefan, att han har skrivit det
här till dig... skrivit eller ringt. Det här är jätteviktigt Hanna!
Vad Hanna gör gentemot två kvinnor vet de mycket väl, det är att spela ut känsloregistret och hoppas på det bästa. Dessa två FL1/2 är faktiskt utbildade och Hanna är inte den första som gråter som en 8åring sedan säger stackars hennes barn och hoppas bli släppt och vill glömma allt så blir det så bra sedan.
Jämför med Arlanda-bilderna.. Hanna spelar dum.
Du menar hon gråter lite som kvinnor (fördomen) gör när de vill slippa fortkörningsböter typ? Snälla konstapeln osv? Ja hon kanske är så korkad vad vet jag.
Det som fick honom att ringa på natten var väl att han inte kunde sova av oro. Så beskriver han det själv. Han är också inne på att det naturliga vore att de sökte efter LW eller på annat sätt undersökte HD:s bostad baserat på att det var ett triangeldrama där redan SD:s och LW:s hem var ”genomsökta”.
Man får ju ha med sig att det är två av hans absokut bästa vänner (även om vänskapen med LW fått sig en törn kanske) som är inblandade. Så samtalet kan ju också ha en terapeutisk form för honom. Han behöver få ur sig lite av varje där.
Så jag tror det som får honom att ringa är det som han bäst berättar själv i samtalet till polisen.
Finns det andra triggers så kan man bara spekulera i dem.
Att SD och LW:s hem var avspärrade vid tillfället var väl inte så konstigt. HD var däremot inte misstänkt på något sätt vid tiden... men... JG kommer på den ljusa iden och är tvingad att prata av sig (terapeutiskt). Tipsar om sin vän HD och pratar om "kroppen".
"Även om vänskapen med LW fått sig en törn kanske"... det är väl en underdrift, JG hade tagit ställning för SD/HD och tagit avstånd helt från LW (vilket fick LW att bli väldigt ledsen)... trots att de var två som var inblandade i affären. SD gift och LW en fri kvinna.
Något måste ha fått JG att misstänka starkt att SD/HD var inblandade i LW:s, som det var vid tiden, försvinnande. Vad?
Tolkningsfråga givetvis.
Hur vill du att jag ska tolka Avel jag tror han har något förståndshandikapp.
Kanske bäst jag passar mig innan han bootar igång Stalker-OS 2.0
Ja för att i sitt första förhör som vittne så gråter hon ju i början också och då är hon inte mordmisstänkt eller häktad så jag tänkte att det kanske var olika gråt hon körde med? Ett gråt för jobbig situation och ett gråt som du menar för att "lura" de utbildade förhörsledarna.
Du tror att jag har nåt förståndshandikapp? Hög nivå idag.
Om du var medveten om vad jag bootar om dagarna så skulle du nog ta ett litet chillis pillis och slappna av.
Har det varit lite jobbigt att det kikats på SD:s tekniska förehavanden (där polisen gått bet) eller vilken linje är du inne på?
Jo jo. Det synes ju f.ö. kunna antyda att hon är oskyldig själv och inget vet om SDs (ev.) skuld. Och att de två inte planerat vad hon borde säga. För det låter inget vidare. Men det låter rätt spontant.
Ja, så upplever jag hennes uttalande också.
Inte tror jag att någon som just varit med och dödat någon skulle uttala dom orden så. Inte heller tror jag att någon som vet att ens man dödat någon för bar timmar sedan säger så. Inte ens om honhar hört, vet att SD skulle ha misshandlat Lena allvarligt, men inte vet om det slutade med döden skulle säga så.
Dels pekar det ju finger rakt mot en (att man är den som önskar den som är död eller nästan är död, döden), men också tror jag inte att HD är så empatilös, att hon menar det riktigt från sitt hjärta.
Det finns några saker som jag inte håller med de flesta om i tråden, så jag sticker ut huvudet nu.
1. jag misstänker att chefen, MT trots att hon verkar vara ett mycket pålitligt vittne, tar fel på tiden när uttalandet gjordes. Och nej, jag tror absolut inte att hon ljuger.
Mina antaganden stöder jag på att MT vittnesmål är gjort sent, 31/10-18. Det är hela 4,5 månader efter mordet.
A149/515:
"H*anna berättar att Lena är försvunnen
På morgonen den 14:e eller 15:e maj, morgonen då Lena försvunnit, kom H*anna och sa till
M*aria, "vet du, hon är borta! Hon är försvunnen, hon som Stefan haft en relation med". Trots
att M*aria inte vet om det var den 14:e eller 15:e maj vet hon med säkerhet att H*anna pratade
om att Lena försvunnit natten till morgonen som de hade samtalet. H*anna berättade att Lenas
pappa ringt runt till dem som känner Lena för att fråga om någon visste var hon var då hon
var borta på morgonen. Hon berättade vidare att det fanns barn i huset och att ett av barnen
"fyller år men att Lena inte är hemma". M*aria frågade, "vad tror du har hänt?". H*anna sa, "det
är något konstigt, för barnen är allt för henne, att Lena inte skulle vara där när barnet fyller år
är helt otänkbart". M*aria uppfattade H*anna som bestört, hon var förvånad och skakade på
huvudet då hon pratade om det. Hon sa även att "de letar efter henne" och "det är så typiskt
att det ska hända nu när vi ska åka utomlands, nu ska väl Stefan sitta och oroa sig för vart hon
är hela resan". M*aria och H*anna pratade om att det var konstigt att Lena var förvunnen och
H*anna sa, "någonting måste ha hänt". H*anna hade fått informationen direkt från Lenas pappa
eller via Stefan, M*aria minns inte vem av dem som pappan hade ringt till.
Då M*aria och H*anna hade samtalet visste M*aria inte om att Lena var försvunnen. Hon läser
inte Nerikes Allehanda och har ingen personlig koppling till Lena eller någon annan person
som kan ha berättat det för henne.
Den 14:e och 15:e maj arbetade M*aria mellan kl. 07:00-16:30. Hon stämplar inte men är
alltid på plats någon minut innan eller efter sju, vilket var fallet även den aktuella dagen.
Sjuksköterskorna på avdelningen börjar dela medicin ca kl. 07:30 vilket gör att M*aria tänker
att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5
minuter. H*anna befann sig vid tid för samtalet utanför M*arias kontor, hon hade ställt
medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes. Det var inga fler personer med vid
samtalet. "
HD pratar här om att det är pappan som ringt runt till dom som känner henne. Lenas pappa visste inte om att Lena var försvunnen, och han kände inte dom som kände Lena. Han har inte ringt alls, det har däremot UW gjort.
Det som MT tar upp i förhöret är ju ganska exakt det som UW berättat till SD.
UW kontaktade SD kl-- 10:57:10 om att Lena var försvunnen.
SD skriver till HD ----kl 11:06:38 "Noa ringde i morse och undrade om jag visste var Lena var. De skulle uppvakta A*ron, men hon var ej hemma."
HD skriver sedan till SD kl 11:44:09 "Oj". Det är då HD får ha sin mobil på jobbet, vid lunch.
(Från ett av mina tidigare inlägg, kopierat in):
Så:
Kl 11:06 får HD veta av SD.
SD: de skulle uppvakta Aron----- MT: fanns barn i huset, ett av barnen fyller år
SD: Nu skrev Uffe, ville ha kontaktuppgifter till dom hon brukar cacha med----MT: Hanna berättade att Lenas pappa hade ringt runt till dom som känner Lena
Innan dess har vi enligt FUP inga uppgifter om samtal mellan WD och HD. HD var redan på jobbet när N*a ringde W och N*a uppger själv att han enbart frågade efter SDs nummer. Till SD ringer N*a vid 06:59:01. Utredningen borde ju veta om WD har ringt/messat HD? Och varför skulle inte WD eller HD säga något om samtalet i förhör? För HD får väl många frågor om hur hon vet att Lena är försvunnen. Vad hade varit bättre än att säga att hon fått det där samtalet?
Däremot ringer WD sin pappa SD senare på morgonen vid 08:08 , kanske då för att fråga vad det handlade om?
Trots att MT verkar ge et trovärdigt vittnesmål, så är min tanke ändå att det efter så lång tid kan ha smugit sig in små minnesfel.
I det här lägaet är min tro att HD inte alls vet något om att Lena är död, inte heller om att något allvarligt har hänt henne.
Min övertyglese är att HD uttrycker att hon hoppas att Lena är död, är som du säger väldigt spontant. HD är förbannad på Lena som återigen smyger sig in i deras äktenskap. HD har ju sagt att hon också kunde ha tankar på att Lena "försvunnit" för att förstöra deras USA resa, att den inte blir av. Men samtidigt ser man att hon ändå har tankar på att det faktiskt kan ha hänt något allvarligt.
För säkerhets skull återupprepar jag att jag inte tror att MT ljuger. Jag tror absolut på att HD yttrat orden, men det vid ett tillfälle som är senare; efter sms:et med SD vid 11:06.
MT:
"Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del
patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan
variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass. M*arias minnesbild
är att H*anna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen
under dagen än under morgonen och under kvällen. Den aktuella dagen var inte H*anna på
plats på kvällen. Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen
vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med. "