2021-05-24, 11:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag citerar dig ändå en sista gång, för jag förstår hur du menar nu. Du har hoppat över led i tankegången tidigare, som inte är självklara för oss som inte varit i din situation.

Alltså, vårdens resurser är ju inte outtömliga, så jag tycker att det är ett rimligt krav att man ska ha försökt bli gravid ett år först (eller ett halvår om man är lite äldre), innan man får en sådan - dyr och omfattande - utredning. Även heterosexuella par står ju på kö till detta. Det du säger, är lite som att vården skulle lägga stora resurser på att leta efter ovanliga diagnoser hos personer som inte har visat några symptom på de sjukdomarna. Eller att en bilverkstad skulle laga något som inte är trasigt, i förebyggande syfte...

Använde du inte p-medel med exet då? Om du inte gjorde det, så duger den erfarenheten ändå inte, eftersom det är PARET som utreds. Man vet ju idag att infertilitet i 33 procent av fallen beror på kvinnan, i 33 procent på mannen, och i 33 procent på att mannen och kvinnan inte är kompatibla (men kan få barn med någon annan på var sitt håll), samt i 1 procent av fallen förblir okänd. D.v.s. mannen och kvinnan är fertila och kompatibla, men det blir inget barn ändå och ingen vet varför.

Alltså är det meningslöst att utreda en ensam kvinna, för även om det inte funkade med ditt ex så kan det funka med någon annan.

Och ja, självklart måste en kvinna som insemineras i den skattefinansierade vården ha arbete och inkomst. Man kan ju inte med flit skapa en liten familj som blir beroende av det allmänna, redan ifrån början. Det räcker väl att det finns massor av ensamma mammor ändå, och deras barn, som lever på soc en massa år?

Och angående det där att mannen bestämmer om kvinnan förtjänar barn; det gäller ju lika mycket åt andra hållet. Läs alla trådar från incels här på Flashback, som gnäller över att ingen kvinna vill ligga med dem eller gifta sig med dem! Just när det gäller detta har kvinnan det ändå enklare, för det är mycket enklare för en oattraktiv kvinna att i alla fall få hem ett krogragg, än det är för en oattraktiv man. När det gäller att få till äktenskap och ömsesidigt önskad familjebildning, så tror jag att det är ungefär lika svårt för båda könen. Alltså ingen feministfråga, utan s.k. "sexuellt urval" som gäller även i djurvärlden. Kronhjortshannen som besegrar de andra hannarna med sin stora hornkrona, får para sig. Etc. etc..

...och vad ska vi göra åt männen som inte hittar en kvinna som vill bli gravid på naturligt sätt, och bära deras barn? Ska vi tvångskommendera kvinnor att ställa upp som surrogatmammor åt dessa män? Först då blir det ju verklig jämlikhet - om ni ensamma kvinnor ska kunna få insemination.
Jag orkar inte läsa igenom allt. Saken är att kvinnor nekas vård. Jag genomgick en abort som ung som var mycket problemat efteråt med blödningar och smärtor medan vården skrev in att den gått bra och jag inte fick minsta efterkontroll. Jag var alldeles för ung och traumatiserad av olika skäl för att orka bråka. Man underkastade sig mycket som de vuxna bestämde.

Självklart ska jag om jag aldrig mer blivit gravid, undersökas och utredas eftersom det är en del av kroppsliga funktioner. Min kropp är biologiskt skapad för att kunna bli gravid och det är skillnaden mellan mig och mannen. Du är extremt ignorant och dina argument är inte giltiga. Utan tvekan är du vad de kallar för en Pick me- tjej. Det är rimligt att kvinnor får vårdresurser och sedan kan du ha vilka åsikter du vill. Jag har frågat mitt ex om han kan hjälpa mig men vi får se. Män är väldigt själviska och han tycker att jag ska utreda mig själv eftersom jag är den med problem (han vill inte ha barn och oskyddat samlag är knappast en risk om kvinnan inte verkar kunna bli gravid). Så du förstår uppenbarligen inte poängen med att jag på tjugo år aldrig blivit gravid samtidigt som jag aldrig aktivt med män planerat barn men ändå haft oskyddat sex utan att det resulterat i graviditeter.

Spelar ingen roll vad utredningen kostar om vi lever i ett jämlikt samhälle. Det gör vi uppenbarligen inte.
Citera
2021-05-24, 12:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag orkar inte läsa igenom allt. Saken är att kvinnor nekas vård. Jag genomgick en abort som ung som var mycket problemat efteråt med blödningar och smärtor medan vården skrev in att den gått bra och jag inte fick minsta efterkontroll. Jag var alldeles för ung och traumatiserad av olika skäl för att orka bråka. Man underkastade sig mycket som de vuxna bestämde.

Självklart ska jag om jag aldrig mer blivit gravid, undersökas och utredas eftersom det är en del av kroppsliga funktioner. Min kropp är biologiskt skapad för att kunna bli gravid och det är skillnaden mellan mig och mannen. Du är extremt ignorant och dina argument är inte giltiga. Utan tvekan är du vad de kallar för en Pick me- tjej. Det är rimligt att kvinnor får vårdresurser och sedan kan du ha vilka åsikter du vill. Jag har frågat mitt ex om han kan hjälpa mig men vi får se. Män är väldigt själviska och han tycker att jag ska utreda mig själv eftersom jag är den med problem (han vill inte ha barn och oskyddat samlag är knappast en risk om kvinnan inte verkar kunna bli gravid). Så du förstår uppenbarligen inte poängen med att jag på tjugo år aldrig blivit gravid samtidigt som jag aldrig aktivt med män planerat barn men ändå haft oskyddat sex utan att det resulterat i graviditeter.

Spelar ingen roll vad utredningen kostar om vi lever i ett jämlikt samhälle. Det gör vi uppenbarligen inte.

Att ha oskyddat sex utan att vilja ha barn är extremt korkat - och det gäller båda parterna. Många män går tyvärr på den: "vi kan köra oskyddat, det är ingen fara, jag har aldrig blivit gravid förut". Som sagt - det kan vara sant att kvinnan inte kunnat bli gravid med en viss man, men då kan det bero på att han var steril, eller att de inte var kompatibla. Med nästa man kan det ta sig på första försöket...

Du svarade inte på hur samhället ska hjälpa en ensamstående man som vill ha barn?
Citera
2021-05-24, 12:11
Medlem
Katzyns avatar
Tycker ditt rashygienska tänkande är rätt obehagligt och funderar på om du verkligen borde ha barn ändå. Ska du sitta och bedöma ditt barn på samma sätt som du bedömer dina män och fundera på om resultatet blev dugligt?

Det enda jag kan vara med på är att man kanske inte vill föra tendenser till ångest och depressioner vidare, då det verkar vara ngt som går i arv.
Senast redigerad av Katzyn 2021-05-24 kl. 12:14.
Citera
2021-05-24, 15:16
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tycker ditt rashygienska tänkande är rätt obehagligt och funderar på om du verkligen borde ha barn ändå. Ska du sitta och bedöma ditt barn på samma sätt som du bedömer dina män och fundera på om resultatet blev dugligt?

Det enda jag kan vara med på är att man kanske inte vill föra tendenser till ångest och depressioner vidare, då det verkar vara ngt som går i arv.
Jag tycker snarare att det visar på att man är ansvarsfull som förälder. Om man verkligen önskar sina barn de bästa förutsättningarna räcker det inte enbart att ge kärlek och trygghet. Längd, utseende, intelligens, hälsa, livslängd, är samtliga ärftliga. Om du väljer en partner som är kort, ful, dum, sjuklig (fysiskt som psykiskt) är det sannolikt att dina barn också kommer att ärva dessa drag, och få sämre förutsättningar och ha det svårare i livet.

Jag förstår faktiskt inte de kvinnor som väljer att skaffa barn med väldigt korta män, män med en lägre kognitiv förmåga, eller män som har ärftliga sjukdomar. Är det verkligen så klokt att låta sina barn få ärva det?
Citera
2021-05-24, 15:33
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Jag tycker snarare att det visar på att man är ansvarsfull som förälder. Om man verkligen önskar sina barn de bästa förutsättningarna räcker det inte enbart att ge kärlek och trygghet. Längd, utseende, intelligens, hälsa, livslängd, är samtliga ärftliga. Om du väljer en partner som är kort, ful, dum, sjuklig (fysiskt som psykiskt) är det sannolikt att dina barn också kommer att ärva dessa drag, och få sämre förutsättningar och ha det svårare i livet.

Jag förstår faktiskt inte de kvinnor som väljer att skaffa barn med väldigt korta män, män med en lägre kognitiv förmåga, eller män som har ärftliga sjukdomar. Är det verkligen så klokt att låta sina barn få ärva det?
Men det här är ju samma sak som att säga att vissa inte har rätt att skaffa barn.
Och det är farligt att tänka så.
Citera
2021-05-24, 15:42
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men det här är ju samma sak som att säga att vissa inte har rätt att skaffa barn.
Och det är farligt att tänka så.
Nej det är det inte. Jag säger inte att män med sämre gener inte ska ha juridisk rätt att få skaffa barn, utan att vi ska uppmuntra kvinnor att välja män som har egenskaper och utseende som är positiva snarare än negativa, både för barnens skull och samhällets.
Citera
2021-05-24, 15:50
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Nej det är det inte. Jag säger inte att män med sämre gener inte ska ha juridisk rätt att få skaffa barn, utan att vi ska uppmuntra kvinnor att välja män som har egenskaper och utseende som är positiva snarare än negativa, både för barnens skull och samhällets.
Så vi ska inte få skaffa barn med vem vi vill?
Citera
2021-05-24, 15:52
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Så vi ska inte få skaffa barn med vem vi vill?
Självklart ska du få det. Men vore det inte bättre för dina barn om deras far är en lång och ståtlig man, med ett vackert anlete och ett knivskarpt intellekt framför en småtjock, kort, sjuklig och svagbegåvad man? Vill du inte ditt eget eller dina barns bästa? Vad är du för människa egentligen?
Citera
2021-05-24, 16:53
Avslutad
Vart träffar man kvinnor som TS? Sjukt svårt att träffa en vettig tjej på nätet som vill ha barn när man är 30+

De som har velat ha barn har varit gräsliga. De lite snyggare vill bara ha kuk några gånger sedan är det tack och hej.

Måste man vara perfekt som man om kvinnan ska vilja ha barn? Tänk om man är lång, utbildad, smart men kanske lite kraftigare bygd, är det kört då?
Citera
2021-05-24, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Vart träffar man kvinnor som TS? Sjukt svårt att träffa en vettig tjej på nätet som vill ha barn när man är 30+

De som har velat ha barn har varit gräsliga. De lite snyggare vill bara ha kuk några gånger sedan är det tack och hej.

Måste man vara perfekt som man om kvinnan ska vilja ha barn? Tänk om man är lång, utbildad, smart men kanske lite kraftigare bygd, är det kört då?

Hur vet du att hon är vettig? Man är inte övermänniska för att man påstår det här, vanligen tvärtom. Hade hon varit riktig övermänniska hade hon inte förökat sig alls.

I min värld är man inte välutbildad och smart om man skriver vart där det ska vara var.
Citera
2021-05-24, 17:37
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Självklart ska du få det. Men vore det inte bättre för dina barn om deras far är en lång och ståtlig man, med ett vackert anlete och ett knivskarpt intellekt framför en småtjock, kort, sjuklig och svagbegåvad man? Vill du inte ditt eget eller dina barns bästa? Vad är du för människa egentligen?
Här måste jag för det första säga att jag inte planerar att skaffa barn av flera anledningar.
Sedan skulle jag vilja veta varför du tror att någon lång och ståtlig och vacker man skulle vilja skaffa barn med mig.

Dessutom måste väl människor som är tjocka och korta och sjukliga och har svagt intellekt också få finnas.
Citera
2021-05-24, 18:08
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Här måste jag för det första säga att jag inte planerar att skaffa barn av flera anledningar.
Sedan skulle jag vilja veta varför du tror att någon lång och ståtlig och vacker man skulle vilja skaffa barn med mig.

Dessutom måste väl människor som är tjocka och korta och sjukliga och har svagt intellekt också få finnas.
Jag har inte sagt att en sådan man vill skaffa barn med dig, men att det vore bättre för dina barn (förutsatt att du väljer att skaffa några) om de hade en sådan far.

Tråkigt för dig att du väljer att inte skaffa barn, men du har väl dina anledningar (ärftliga sjukdomar eller PK?).

Människor som är sjukliga, korta, fula och lägre begåvad måste givetvis få finnas, men det är inte motiverat att uppmuntra dem till att föröka sig, när det i praktiken betyder att vi som arbetar måste försörja dem (med undantag av längd och utseende). Med den tekniska utvecklingen får sådana människor det allt svårare att konkurrera om jobben, och måste istället vända sig till socialtjänsten för försörjning. Jag tycker att man måste fråga sig om ett liv som fysiskt eller psykiskt sjuk, svårigheter att själv klara av att utföra dagliga aktiviteter, med usla förutsättningar för att att klara gymnasiet, för att inte tala om universitetsstudier och arbete, är ett meningsfullt liv? Och om det är rimligt att människor som inte kan tillföra samhället något ändå ska få möjlighet att föröka sig. Alternativt kan vi införa speciella och frivilliga skatter där personer som du kan få betala för gruppens uppehälle. Det vore högst solidariskt mot de som faktiskt arbetar och gör rätt för sig, men samtidigt inte vill bidra till en utveckling där stora delar av skattemedlen går till svagbegåvade, kriminella och sjuka. Det kan låta hårt, men man måste vara pragmatisk och inte fasta i illusionen om ett utopiskt samhälle.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-05-24 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in