2021-05-23, 17:06
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
SToM kommer att göras om till KRoM (Kundval Rusta och Matcha) i höst och bli ännu bättre!
Stöd o matchning på Reinfeldts tid var något helt annorlunda.
Avveckling av arbetsförmedlingen och överflyttning av arbetssökande till privata aktörer var helt en ide av Januaripartierna i senaste valet...
Alliansen hade den där idén innan valet.

https://www.expressen.se/nyheter/alliansen-lagger-ner-arbetsformedlingen-vid-valseger/
Citera
2021-05-23, 17:16
Medlem
Citat:
SToM kommer att göras om till KRoM (Kundval Rusta och Matcha) i höst och bli ännu bättre!
Stöd o matchning på Reinfeldts tid var något helt annorlunda.
Avveckling av arbetsförmedlingen och överflyttning av arbetssökande till privata aktörer var helt en ide av Januaripartierna i senaste valet...
Så vilken blir den stora förbättringen?
Citera
2021-05-23, 18:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Så vilken blir den stora förbättringen?
Största förbättringen är att man ställer högre krav på leverantörerna i KRoM samt att ersättningsmodellen ändras. I SToM har man en platt ersättningsmodell där leverantörerna får ersättning baserad på antal deltagare i KRoM får dom ersättning baserat på resultat hur många dom fått i sysselsättning. Med KRoM får deltagarna mer engagerade coacher.
Citera
2021-05-23, 18:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Alliansen hade den där idén innan valet.

https://www.expressen.se/nyheter/alliansen-lagger-ner-arbetsformedlingen-vid-valseger/
Hälften av partierna i Alliansen hoppade väl av till Januaripartierna och tog med sig den iden ?
Citera
2021-05-23, 19:03
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Hälften av partierna i Alliansen hoppade väl av till Januaripartierna och tog med sig den iden ?
Ja, så oavsett vilket Allians-parti man röstar på så röstar man för ökad privatisering.
Citera
2021-05-23, 19:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Ja, så oavsett vilket Allians-parti man röstar på så röstar man för ökad privatisering.
Yes Annie have them by the balls...
Citera
2021-05-25, 23:27
Medlem
Ska börja heltidsjobb under 6 månader. Måste jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen eller kan jag fortsätta stämpla dom dagar jag är ledig(kommer jobba i skift och ibland vara ledig mitt på veckan)
Citera
2021-05-26, 07:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Ska börja heltidsjobb under 6 månader. Måste jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen eller kan jag fortsätta stämpla dom dagar jag är ledig(kommer jobba i skift och ibland vara ledig mitt på veckan)
Du kan max få ersättning för 40 timmar/vecka så om ditt heltidsjobb ger färre timmar per vecka så kan du stämpla upp till resten ja.
Skriver du ut dig och jobbar 6 månader så har du ju kvalificerat dig för en ny ersättningsperioden vilket kan vara en fördel om du blir arbetslös efter ditt heltidsjobb fortsätter du på din nuvarande period så räknas ju dagarna ned (spelar dock ingen större roll då du hamnar i SToM och får samma ersättning som innan ändå)
Senast redigerad av kimdah2002 2021-05-26 kl. 08:03.
Citera
2021-05-31, 17:02
Medlem
Hej,

Börjar bli dags för min första aktivitetsrapportering.
Första månaden har jag bara kollat lite grunder på AF sida, och haft ett planeringsmöte.
För att jag vill att dom ska låta mig vara, så tänkte jag höra vad ni säger om följande.

Jag pratar med en chef på ett ställe där jag vet att jag kan jobba lite extra någon gång i månaden.
Jag säger att jag sökt jobb där och att "det lät som jag skulle få jobba lite".
Och sen för att hålla dom nöjda, för jag är ung så dom är väl på mig annars har jag hört av andra, så jobbar jag 1-2 gånger i månaden på det där stället?

Vad tror ni om det?
Kan dom ta av mig a-kassan ifall jag bara sökt det jobbet och sen jobbar 1-2 gånger i månaden, men gjort de övriga sakerna på AF's sida (under min planering)?
Tänkte säga att "det lät som det skulle bli mer jobb nu framöver" men tvingar dom en att söka andra jobb då under tiden?

Sen om jag jobbar 1-2 dagar i månaden, då får jag ändå a-kassa för de övriga dagar?
Jag behöver inte avanmäla mig eller något sånt?
Citera
2021-06-01, 15:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alelalen
Hej,

Börjar bli dags för min första aktivitetsrapportering.
Första månaden har jag bara kollat lite grunder på AF sida, och haft ett planeringsmöte.
För att jag vill att dom ska låta mig vara, så tänkte jag höra vad ni säger om följande.

Jag pratar med en chef på ett ställe där jag vet att jag kan jobba lite extra någon gång i månaden.
Jag säger att jag sökt jobb där och att "det lät som jag skulle få jobba lite".
Och sen för att hålla dom nöjda, för jag är ung så dom är väl på mig annars har jag hört av andra, så jobbar jag 1-2 gånger i månaden på det där stället?

Vad tror ni om det?
Kan dom ta av mig a-kassan ifall jag bara sökt det jobbet och sen jobbar 1-2 gånger i månaden, men gjort de övriga sakerna på AF's sida (under min planering)?
Tänkte säga att "det lät som det skulle bli mer jobb nu framöver" men tvingar dom en att söka andra jobb då under tiden?

Sen om jag jobbar 1-2 dagar i månaden, då får jag ändå a-kassa för de övriga dagar?
Jag behöver inte avanmäla mig eller något sånt?
Första månaden klarar du dig säkert undan med att söka ett jobb men därefter bör du nog söka mer aktivt typ 10-20 jobb i månaden (du kan även fylla i andra aktiviteter du gör dagligen, läsa platsannonser m.m.)
Att du jobbar 1-2 dagar är perfekt och du fyller givetvis i det i din aktivitetsrapport. Nej du behöver inte skriva ut dig för att du jobbar så lite du fyller bara i de dagarna i rapporten med att du jobbat så får du betalt från a-kassan för resten av dagarna i månaden.
Citera
2021-06-01, 16:06
Medlem
Citat:
Första månaden klarar du dig säkert undan med att söka ett jobb men därefter bör du nog söka mer aktivt typ 10-20 jobb i månaden (du kan även fylla i andra aktiviteter du gör dagligen, läsa platsannonser m.m.)
Att du jobbar 1-2 dagar är perfekt och du fyller givetvis i det i din aktivitetsrapport. Nej du behöver inte skriva ut dig för att du jobbar så lite du fyller bara i de dagarna i rapporten med att du jobbat så får du betalt från a-kassan för resten av dagarna i månaden.

Tack så mycket.
Jag funderar om jag skulle "fejka" att man jobbat 2-3 dagar ibland bara för att hålla dom på gott humör kanske. Jag blir ju såklart utan ersättning för dom dagarna men.
Eller kan dom kräva något intyg/bevis på arbetet?
Isåfall får jag jobba någon dag i månaden. Om

Tänkte söka jobb sen och ha ett riktigt uselt CV, vad tror ni om det?
Andra tips för att inte bli kontaktad och för att hålla AF på gott humör?
Citera
2021-06-01, 19:10
Avslutad
Om man har jobbat heltid i sex månader men det är utspritt under 12 månader, kommer man bli nekad a kassa eller tittar man på antal timmar i ett kalenderår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in