2021-05-21, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast nu låter det på TS att han inte vill göra något alls utan bara lyfta A-kassa utan krav.
Kan nog vara på det viset.
Citera
2021-05-22, 08:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Jag fick 300 nya A-kassa dagar men är samtidigt nu inne på stöd och matchning hos af.

A-kassan sa jag kan kontakta af och gå ut ur det programmet och nyttja a-kassan istället.

Skrev till AF På chatten idag fick bara ett kort svar av någon arrogant kvinna "Amanda" att : det är inte något giltigt skäl för att gå ur stöd och matchning för.

Vad ska jag göra?
Varför gå ur stöd o matchning? Enda skillnaden är ju att du får ersättning från F-kassan istället för A-kassan? Dessutom får du mer hjälp att söka jobb i stöd och matchning så det är väl bra?
Citera
2021-05-22, 12:36
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast nu låter det på TS att han inte vill göra något alls utan bara lyfta A-kassa utan krav.
TS vill inte gå på vuxendagis? Chockerande.
Citera
2021-05-22, 13:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
TS vill inte gå på vuxendagis? Chockerande.
En stor fördel med stöd o matchning är ju att han får en coach som motiverar honom att söka jobb och kan ge tips och råd. För övrigt kan jag hålla med mycket är "vuxendagis" men det får man stå ut med...
En annan sak som man kan tillgodogöra sig inom stöd o matchning som inte finns om man går på a-kassa är att arbetsgivaren som anställer en kan få lönebidrag upp till 80% det underlättar om man varit långtidsarbetslös och vill komma tillbaka till arbetslivet.
Citera
2021-05-22, 15:06
Medlem
A kassa för bemaningsföretag

Hej, jag är anställd av ett bemanningsföretag och jobbar på ett läkemedelsföretag. Jag har googlat lite och ser ingen direkt A-kassa för bemaningsföretag, vilken hade ni rekommenderat att jag söker mig till?
Citera
2021-05-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Hej, jag är anställd av ett bemanningsföretag och jobbar på ett läkemedelsföretag. Jag har googlat lite och ser ingen direkt A-kassa för bemaningsföretag, vilken hade ni rekommenderat att jag söker mig till?

Det är skitsamma. Alla ger dig exakt samma sak typ. Men gå med snabbt så om jobbet ryker om ett år har du fullt skydd.

Tror de har som krav att man ska ha varit medlem i ett år innan man får någonting mer än grundskyddet, och grundskyddet är SKRÄP (6000kr/mån).
Citera
2021-05-22, 17:06
Medlem
Gå med i alfakassan tror det är 150 spänn i månaden
Citera
2021-05-23, 12:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Jag fick 300 nya A-kassa dagar men är samtidigt nu inne på stöd och matchning hos af.

A-kassan sa jag kan kontakta af och gå ut ur det programmet och nyttja a-kassan istället.

Skrev till AF På chatten idag fick bara ett kort svar av någon arrogant kvinna "Amanda" att : det är inte något giltigt skäl för att gå ur stöd och matchning för.

Vad ska jag göra?
Som jag fattar det så är man underkastad arbetsförmedlingens tramsåtgärder om man går på A-kassa. Du måste ju vara inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande om du ska få lyfta A-Kassa. Jag är tveksam till om det faktiskt går att avböja stöd och matchning och fortsätta få A-kassa. Sen tycker jag att du ska kontakta din aktuella handläggare och maila denne och fråga istället för att fråga på chatten. Men AF.s handläggare, och f f a säkert de som sitter i chatten, har inte full koll på vad som gäller.

Sen att AF.s så kallade åtgärder ledet till något vettigt vet vi ju alla att det är mycket ovanligt. Så mitt råd till dig är att försöka hitta ett jobb så snart som det bara går. Har du bara ett jobb så är det nästan alltid lättare att få ett annat jobb.
Citera
2021-05-23, 14:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som jag fattar det så är man underkastad arbetsförmedlingens tramsåtgärder om man går på A-kassa. Du måste ju vara inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande om du ska få lyfta A-Kassa. Jag är tveksam till om det faktiskt går att avböja stöd och matchning och fortsätta få A-kassa. Sen tycker jag att du ska kontakta din aktuella handläggare och maila denne och fråga istället för att fråga på chatten. Men AF.s handläggare, och f f a säkert de som sitter i chatten, har inte full koll på vad som gäller.

Sen att AF.s så kallade åtgärder ledet till något vettigt vet vi ju alla att det är mycket ovanligt. Så mitt råd till dig är att försöka hitta ett jobb så snart som det bara går. Har du bara ett jobb så är det nästan alltid lättare att få ett annat jobb.
Enligt januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet skall alla som går på a-kassa erbjudas (flyttas till) stöd och matchning så röstade du för någon av de partierna röstade du för införande av stöd och matchning...
Citera
2021-05-23, 14:29
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Enligt januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet skall alla som går på a-kassa erbjudas (flyttas till) stöd och matchning så röstade du för någon av de partierna röstade du för införande av stöd och matchning...
”stöd och matchning” fanns även under Reinfeldts regering, fast det var mindre valfrihet och mer på heltid.
Citera
2021-05-23, 16:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
”stöd och matchning” fanns även under Reinfeldts regering, fast det var mindre valfrihet och mer på heltid.
SToM kommer att göras om till KRoM (Kundval Rusta och Matcha) i höst och bli ännu bättre!
Stöd o matchning på Reinfeldts tid var något helt annorlunda.
Avveckling av arbetsförmedlingen och överflyttning av arbetssökande till privata aktörer var helt en ide av Januaripartierna i senaste valet...
Citera
2021-05-23, 16:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag säger inte emot dig. Jag ville bara informera TS om att det inte är frivilligt att delta i AF.s (trams)aktiviteter. Sen som föregående skribent skrev så var det redan Reinfeldt som införde skiten. Sen så kan du påverka var du hamnar, i alla fall till viss del, jobb och utvecklingsgarantin inkl stöd och matchning, men man kan inte avstå helt. Nu vet jag inte hur mycket regler och sånt ändrats sen jag jobbade inom primärvården, men jag vet att vi hade åtskilliga problem med sjukskrivningsärenden, både från såna som verkligen inte kunde/borde delta, men även med vissa slackers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in