2021-05-21, 06:56
Medlem
Bland det värsta jag sett när det gäller "skolor". Det gjorde riktigt ont att se detta. Misshandel och övergrepp på barn i "skyddad miljö" utan insyn från skolväsendet och föräldrar som dumpat sina barn i denna vidriga miljö. Hoppas gubbjävlen ruttnar bort.

Det märkliga är att de kvinnor som råkat mest illa ut har valt att sätta sina barn i SAMMA skola. De här kvinnorna är skadade för livet och likaså blir nu deras barn.

Den nya rektorn, ett tidigare barn från skolan, gjorde ett riktigt osympatiskt intryck.

Fan, jag hatar när barn blir utsatta för experiment, både fysiskt och psykiskt. Barn ska vara fredade från alla typer av avvarter.
Citera
2021-05-21, 07:04
Medlem
Fittheligeandes avatar
Gubbfan insåg vad han ställt till med där på slutet i alla fall. Sent ska syndaren vakna. Vet att detta förekommer på kommunala skolor med. Att blyga barn ofta ses ner på av både andra elever och lärare. Men på Solviksskolan var det helt klart mer extremt.
Citera
2021-05-21, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Bland det värsta jag sett när det gäller "skolor". Det gjorde riktigt ont att se detta. Misshandel och övergrepp på barn i "skyddad miljö" utan insyn från skolväsendet och föräldrar som dumpat sina barn i denna vidriga miljö. Hoppas gubbjävlen ruttnar bort.

Det märkliga är att de kvinnor som råkat mest illa ut har valt att sätta sina barn i SAMMA skola. De här kvinnorna är skadade för livet och likaså blir nu deras barn.

Den nya rektorn, ett tidigare barn från skolan, gjorde ett riktigt osympatiskt intryck.

Fan, jag hatar när barn blir utsatta för experiment, både fysiskt och psykiskt. Barn ska vara fredade från alla typer av avvarter.

Du kan inte tänka dig att filmmakaren har en agenda. Att utmåla en väldigt negativ bild av skolan. Att gamla elever, med delvis negativa erfarenheter från skolan ändå valt att sätta sina barn där kan ju tyda på att verkligheten är, som oftast mer nyanserad.
Citera
2021-05-21, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Du kan inte tänka dig att filmmakaren har en agenda. Att utmåla en väldigt negativ bild av skolan. Att gamla elever, med delvis negativa erfarenheter från skolan ändå valt att sätta sina barn där kan ju tyda på att verkligheten är, som oftast mer nyanserad.
Nej. Det räcker med att lyssna på rektorn och lärarna. Det är påfallande många lärare som har avböjt att medverka. Det räcker också att se de barn som nu är vuxna och lyssna till deras berättelser.

"Initiavtagaren" hade inget ursprungligt syfte mer än att söka kontakt med andra barn genom Facebook. Det är genom dessas erfarenheter som det så småningom blev ett reportage. Det var alltså inte det egentliga syftet med gruppen.

Som förälder till barn i skolan gör det här ont.
Citera
2021-05-21, 07:34
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Vilka? Antroposofiska sällskapet? Jag är inte jätteinsatt i deras verksamhet. De ger väl ut någon tidning, har lite läsecirklar och så. Sen finns det ju många olika verksamheter som mer eller mindre står på antroposofisk grund. Jag upplever att det antroposofiska oftast är ganska urvattnat. Ganska få orkar/klarar sätta sig in i Steiners texter och budskap. De är ganska svårgenomträngliga och kräver ett rätt rejält arbete för att ta till sig.

Sällskapet är till för invigning, alltså ”andligt övande” som leder till utveckling av andliga sinnen, klarseende: Intuition, imagination och inspiration. Alla verksamheter som vill kalla sig antroposofiska måste ha Sällskapets godkännande. Jag var själv med i Sällskapet 1997. Det har sitt center i Dornach/Schweiz.
Citera
2021-05-21, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Nej. Det räcker med att lyssna på rektorn och lärarna. Det är påfallande många lärare som har avböjt att medverka. Det räcker också att se de barn som nu är vuxna och lyssna till deras berättelser.

"Initiavtagaren" hade inget ursprungligt syfte mer än att söka kontakt med andra barn genom Facebook. Det är genom dessas erfarenheter som det så småningom blev ett reportage. Det var alltså inte det egentliga syftet med gruppen.

Som förälder till barn i skolan gör det här ont.

Du förstår kanske att när man gör en film som folk ska vilja se behöver man ett tydligt narrativ.
En berättelse som fångar folk och inte är alltför komplicerat, tydliga bad guys, sanningsägare, en progression i berättelsen m.m. Det har spelats in massor med timmar film, intervjuats personer som inte kom med i filmen. Förmodligen för att det de sa inte passade in i narrativet filmmakaren ville berätta och producenterna trodde skulle sälja.
Citera
2021-05-21, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Sällskapet är till för invigning, alltså ”andligt övande” som leder till utveckling av andliga sinnen, klarseende: Intuition, imagination och inspiration. Alla verksamheter som vill kalla sig antroposofiska måste ha Sällskapets godkännande. Jag var själv med i Sällskapet 1997. Det har sitt center i Dornach/Schweiz.

Bullshit. Man behöver inte ha något alls godkännande. Vad skulle hända annars menar du? Kommer bärnstenstanter anfalla med brinnande ullnystan?
Citera
2021-05-21, 07:48
Medlem
Citat:
Bullshit. Man behöver inte ha något alls godkännande. Vad skulle hända annars menar du? Kommer bärnstenstanter anfalla med brinnande ullnystan?
Men det är ju ganska självklart att de måste. Du får inte sälja biodynamiska produkter som biodynamiska om du inte certifieras av Demeterförbundet (som följer Steiners jordbrukslära), det är ingen riktig Walldorfskola om de inte följer Steiners pedagogik osv. Du kan inte vara antroposof utan att följa Steiners lära.
Citera
2021-05-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Men det är ju ganska självklart att de måste. Du får inte sälja biodynamiska produkter som biodynamiska om du inte certifieras av Demeterförbundet (som följer Steiners jordbrukslära), det är ingen riktig Walldorfskola om de inte följer Steiners pedagogik osv. Du kan inte vara antroposof utan att följa Steiners lära.

Så du menar att antroposofiska sällskapet har någon sorts trade mark på ordet antroposofisk. Så om jag vill driva ett kafé eller butik med antroposofisk inriktning måste jag ha godkännande från antroposofiska sällskapet😂😂😂. Nä så funkar det inte.
Citera
2021-05-21, 08:23
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende
Halvt off-topic, men har du skrivit någonting om Järnas antroposofer till Bibliotek?

Pär gör faktiskt en kort cameo i "Död vänskap". Han hämtar mig och en kompis som däckat av rohypnol i hans systers hus. Bär oss ut till sin bil, kör upp oss till bergsgatan, bär oss upp till kompisens lägenhet och lägger oss i soffan och sängen. År 1998 så han var i sextioårsåldern. Stark jävla gubbe.

Jag har faktiskt börjat skriva på en längre text om waldorfskolan till Bibblan. Stay tuned.
Citera
2021-05-21, 08:30
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Positronbomben81
Glöm inte heller att Antroposoferna driver egna bankväsende oxå https://www.ekobanken.se/.Kan även Antroposoferna även haft visst finger med i driften av Farstanäs Camping som grundades 1967?

Nej, verkligen inte. Farstanäs drivs av typiska antishatande normisar.
Citera
2021-05-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Ja. Så är det. Är själv inte med och skeptiker eftersom jag sett allt från insidan under uppväxten. Varför gick du ut ur sällskapet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in