2021-05-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Positronbomben81
Glöm inte heller att Antroposoferna driver egna bankväsende oxå https://www.ekobanken.se/.Kan även Antroposoferna även haft visst finger med i driften av Farstanäs Camping som grundades 1967?
Ja just det. De driver bank i Norge också. Cultura bank tror jag den heter. Hursomhelst är antroposoferna många fler och större i t ex Tyskland än i Sverige och Norge. Intressant att gräva i!
Citera
2021-05-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag är en av de som sett på från utsidan. Haft vänner som växt upp i Järna, gått i skolorna, behandlats illa med div övergrepp osv, vänners anhöriga som behandlats på Vidarkliniken men även på div hem med riktigt galen behandling mm.
Detta har jag tagit del av till och från i över 30 år. Från slutet av 80-talet ända fram till idag.
Har några nära som var med "i början" som levt med psykiska skador hela sitt liv, vilket format både dom själva och dess familj med föräldrar, syskon, partners, barn och barnbarn.
Jag har även fått ta del och sett Antroposofin genom vård, omsorg och kultur i Södertälje genom åren.
Sånt som dom flesta "andra" invånare förmodligen inte ens förstått grundar sig i.

Hur Antroposofin utvecklats, växt och blivit är dels imponerande men också skrämmande på så många sätt. Hur mycket vet vi om. Hur mycket kan vi ta reda på. Vad döljer sig bakom dom som tidigare syntes med lila mössa och vantar som nu mera klär sig i skjorta och slips idag, i fina kontor i stora bolag...?
Det här är stort. Väldigt stort!
Antroposoferna anno 2021 går i helt fina kläder och dyraste rolexklockorna på armen samt yuppienallen /mobilpaddan i jackfickan och de åker i mer sportiga bilar av senaste årsmodellen 2021 och de spekulerar i aktier, och sippar ekologiska viner och ekologiska öl och käkar ekologiska schnitzlar på restaurang som serverar ekologisk mat och dryck och det är stor skillnad på antroposoferna hur de såg ut år 1971 då de var klädd i lila mössa,lila vantar, säckiga byxor,skjorta,palestinaschal,näbbdojor på fötterna och de färdades i halvrisiga begagnade bilar då 1971 och bodde i en billig etta i Järna och de åt hemodlade biodynamiska grönsaker och hemodlade biodynamiska potatisar som de odlade på en liten jordplätt vid en begagna stuga de bodde oxå i som värmdes upp med eld från vedspis .
Citera
2021-05-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Positronbomben81
Antroposoferna anno 2021 går i helt fina kläder och dyraste rolexklockorna på armen samt yuppienallen /mobilpaddan i jackfickan och de åker i mer sportiga bilar av senaste årsmodellen 2021 och de spekulerar i aktier, och sippar ekologiska viner och ekologiska öl och käkar ekologiska schnitzlar på restaurang som serverar ekologisk mat och dryck och det är stor skillnad på antroposoferna hur de såg ut år 1971 då de var klädd i lila mössa,lila vantar, säckiga byxor,skjorta,palestinaschal,näbbdojor på fötterna och de färdades i halvrisiga begagnade bilar då 1971 och bodde i en billig etta i Järna och de åt hemodlade biodynamiska grönsaker och hemodlade biodynamiska potatisar som de odlade på en liten jordplätt vid en begagna stuga de bodde oxå i som värmdes upp med eld från vedspis .
Haha ja - många av de tidigare Waldorfelever jag gick med på 80-90 talet stämmer nog in i den beskrivelsen - utom att de inte är antroposofer då. De är bara tidigare Waldorfelever. Du kanske bor i Järna och ”ser dem” ? Det är ju väldigt litet ställe jämfört med hur många antroposofer som är i Tyskland, Schweiz, Frankrike osv ?
Citera
2021-05-21, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Ja. Väldigt intressant. Det är ju ännu större i Tyskland och länderna runt där. Där det grundades och det finns i hela världen. Deras olika verksamheter, skolor, bank, kyrkor, medicin osv. Ja, jag har varit några gånger i Järna och sett t ex var vi en praktikvecka med klassen på Skillebyholm, jag har varit på Vidarkliniken, på Kulturhuset, på Örjanskolan och på Kristensamfundets kyrka. Jag växte upp i denna miljö med föräldrar som är helt ”insnöade ” antroposofer. I en annan mellanstor svensk stad. Har släktingar i Järna som är antroposofer. Vad tråkigt att höra om hur det gått för många av de du känner i Järna. Trist. Jag har inte hört sånna historier där jag kommer från. Det har gått bra för alla jag hört om som gick på Waldorfskolan där jag gick på 80-90 talet. Men nu känner inte jag alla. Så kan absolut finnas tragiska historier även därifrån. Vet några mobbades svårt på den skolan jag gick.
Då utgår vi ifrån att de verksamheter och företag och banker som Antroposoferna driver i Tyskland, Österrike ,Frankrike samt Schweiz omsätter åtskilliga miljarder kronor per år . Antroposoferna fortsätter att sprida sin tro sina verksamheter och sina mytiska ideer jorden runt. Kommer Antroposoferna inom en 30-års period runt 2050 att ha skaffat sig världsmonopol i massor av olika verksamheter i många utav jordens länder?
Citera
2021-05-21, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Haha ja - många av de tidigare Waldorfelever jag gick med på 80-90 talet stämmer nog in i den beskrivelsen - utom att de inte är antroposofer då. De är bara tidigare Waldorfelever. Du kanske bor i Järna och ”ser dem” ? Det är ju väldigt litet ställe jämfört med hur många antroposofer som är i Tyskland, Schweiz, Frankrike osv ?
Jag har själv varit Waldorfelev på Solbergahemmets Läkepedagogiska Institut mellan 1969 till 1974 så jag minns exakt hur personalen som jobbade där på Waldorfskolan var klädda då och hur vi elever var klädda och vilka bilar som personalen ägde men själv är jag bosatt i Nässjötrakten. De terapier som jag själv fick "testa på" var insmörjning med olja som luktade lavendel och att man varje morgon till frukost inta olika antroposofiska läkemedel som var rena joxet som kalk och en matsked av något flytande jox med smak av olika bär som smakade lite halvsurt , och ibland när man badade så hällde man in någon form av badolja som luktade lavendel. Sen har jag en fråga hade man även terapi iform av tarmsköljning i form av vattenlavemang på minst 1,5 liter ?
Senast redigerad av Positronbomben81 2021-05-21 kl. 02:31.
Citera
2021-05-21, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Åjo, nog finns det ett antroposofiskt sällskap som man kan gå in i och ut ur, men det är frivilligt och för en dammig och tynande tillvaro. Det komiska är att de inte fattar varför inte nya medlemmar ansluter sig ..

Jo det finns ett antroposofiskt sällskap. Men att var med där är inte detsamma som att vara antroposof. Min poäng är att antroposofi inte är en organisation. Att vara antroposof är mer en självpåtagen identitet, ingen annan bryr sig om du betraktar dig som antroposof eller inte.
Citera
2021-05-21, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Så är det, en åskådning. Finns inga likheter med scientologerna. Men det hindrar ju inte att människor arbetar i olika verksamheter som kallas antroposofiska, och att det finns ett antroposofiskt sällskap. Tycker du att de har lyckats förvalta arvet från Steiner på ett sansat sätt?

Edit: Organisatoriskt? Socialt?

Vilka? Antroposofiska sällskapet? Jag är inte jätteinsatt i deras verksamhet. De ger väl ut någon tidning, har lite läsecirklar och så. Sen finns det ju många olika verksamheter som mer eller mindre står på antroposofisk grund. Jag upplever att det antroposofiska oftast är ganska urvattnat. Ganska få orkar/klarar sätta sig in i Steiners texter och budskap. De är ganska svårgenomträngliga och kräver ett rätt rejält arbete för att ta till sig.
Citera
2021-05-21, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Antroposofiska sällskapet, där den inre kretsen sitter, är väl en organisation?

Den innersta kretsen... Nja det är mest en dammig bokcirkel med inget eller litet inflytande över antroposofiska verksamheter.
Citera
2021-05-21, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans-mikael
Vänsterextremister är antingen ateister, eller så är de flummiga som de här tomtarna. Just reinkarnation är populärt i de där svängarna.

Jag tror att du läst Pär väldigt dåligt. Hans "nu har jag förändrats" i slutet är ju uppenbarligen bara ett spel för galleriet.

Att han trodde stenhårt på den manipulativa smörjan han sysslat med under majoriteten av sin livstid, råder det ju inga tvivel om. Han vet precis vad han gjort och han har ju gynnats av det.

Jag tror att du har en väldigt förenklad världsbild. De flesta antroposofer eller new age intresserade är helt opolitiska. De som är intresserade av politik är ganska ofta rätt höger.
Är de väster är de väldigt sällan radikala.

När det gäller Pär tycker jag du ska betänka att de har 11 timmars intervjuer med honom. Hur han framstår är mycket en produkt av redigering.
Citera
2021-05-21, 06:27
Medlem
Saltå kvarn går inte med någon stor vinst, snarare tvärtom.
Citera
2021-05-21, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Din uppfattning, inte min. Han ångrade inget, inte ens när hans egen son förebråde honom. Det är ju knappast heller någon gud som har väglett dem utan snarare det som uppstår av kemisk stimulans.

Som sagt, du kan inte ha sett klart dokumentären.
Citera
2021-05-21, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag har svårt att säga vad dom grundat och ligger bakom men deras grund finns inte i Sverige även om dom är stora här. De drivs massor av bolag idag inom väldigt många branscher, bla bank, turism, livsmedel, läkemedel, skola och omsorg, byggverksamhet mm mm.
Ja skulle säga att dom här bolagen hänger samman på ett eller flera sätt, inte minst ekonomisk.
Miljoner och miljarder skapas, skickas runt i div affärsverksamhet, bidrag tas emot, stipendier och bidrag delas ut, nya bolag bildas, bostadsaffärer med hyreshus och stora marker... pengar går runt runt, av en anledning. Inom organiserad brottslighet brukar de kallas pengatvätt... här kallar man de säkert något annat.
Nåt som är säkert är att en röd tråd går genom allt ifrån skolor, vård, bank, div företag, kommun, media och politiker.
Från den lokala grönsaksbonden eller läraren i Järna till kommun, via kanske Rosenbad ända ut i vida världen...

Men vad vet jag

Ja vad fan vet du? Typ ingenting. Ska antroposofer inte få ägna sig åt näringsverksamhet? Vilka andra livsåskådningar är så suspekta att de inte ska få ha t.ex byggföretag eller jordbruk. Sikher? Judar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in