2021-05-20, 23:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Tydligen ska Biden ha fredsförhandlat med Egypten, därav Hamas tacksamhet. Råder ingen tvivel för mig om att Hamas framförallt har välkomnat eld upphör.

Biden har varit mer ointresserad (helt väntat med hans tidigare Israel-historik) :

USA har ingen direkte kontakt med Hamas, og diskuterte derfor saken via Egypt.

– USA vil jo helst ikke blande seg. Det er noe av det som er helt påfallende, at Biden holder seg så tilbake som mulig. Han vil få til en ny atomavtale med Iran, og ikke la seg distrahere av dette, forklarer Butenschøn.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Gapyj6/medier-israel-godkjenner-vaapenhvile
Citera
2021-05-20, 23:10
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Edit: Det pratas lite om att det skulle ha avfyrat raker nyligen men inget 100% bekräftat
För en kvart sedan så sköts raketer, enligt flyglarmen.
Fresh rocket sirens sound in Israeli communities just south of the Gaza Strip, some two hours before a ceasefire is due to go into effect.

The alarms are heard in towns throughout the Eshkol region of southern Israel.

Residents of the area were ordered by the military to remain in close proximity of bomb shelters out of concern for attacks in the lead up to the ceasefire.
Citera
2021-05-20, 23:18
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Getknullarna lever verkligen i en fantasivärld där allt är tvärt om hur det är i den verkliga verkligheten. Surrealistiskt. (Vi ser samma i den här tråden.)

Hamas armed wing: We ‘humiliated the enemy’

A spokesperson for Hamas’s armed wing says that the terror group has succeeded in “humiliating the enemy.

“We had prepared strikes which could cover all of Palestine… but we have said yes to the ceasefire,” the spokesperson claims.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/hamas-armed-wing-we-humiliated-the-enemy/

Nej, ni har fått pisk i flera dagar och bönat och bett varenda land som vill lyssna om att någon sta ta och säga åt stora stygga Israel att sluta slå er och gå med på vapenvila.
Senast redigerad av NukeTheWhales 2021-05-20 kl. 23:22.
Citera
2021-05-20, 23:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hamas erbjöd vapenvila dag 2.
Dom beräknas ha minst 10000 raketer kvar i förråden, man har inte ens använt de riktig tunga pjäserna, enligt Hamas så hade man varit redo för 6 månader med strid.

Jag har även läst de samma siffrorna, men jag undrar om det verkligen stämmer ?
(propaganda ifrån Hamas, som Israel gärna "köper", och sedan "säljer" till omvärlden)

Hur och var gömmer man 10.000 raketer och utan Israels vetskap ? På en plats som spoin-satelliter, drönare och gud vet vad.., finkammar 24/7-365. Lägg även till att alla storspelares underrättelsetjänster är verksamma här.

Det är ju två spelare (Israel/Hamas) med massa fiffel och båg..
Senast redigerad av Snapcount 2021-05-20 kl. 23:24.
Citera
2021-05-20, 23:26
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Getknullarna lever verkligen i en fantasivärld där allt är tvärt om hur det är i den verkliga verkligheten. (Vi ser samma i den här tråden.)

A spokesperson for Hamas’s armed wing says that the terror group has succeeded in “humiliating the enemy.

“We had prepared strikes which could cover all of Palestine… but we have said yes to the ceasefire,” the spokesperson claims.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/hamas-armed-wing-we-humiliated-the-enemy/

Nej, ni har fått pisk i flera dagar och bönat och bett varenda land som vill lyssna om att någon sta ta och säga åt stora stygga Israel att sluta slå dom och gå med på vapenvila.

Hamas är en dödskult bestående av terrorister, förväntar mig inget annat av dem. Tur att Israel är mer vuxet och ansvarsfullt.

Hamas kommer alltid att ha en win win situation, får de arbeta ostört kan de bygga upp sin vapenarsenal och göra räder över gränsen för att kidnappa och mörda soldater och civila, skicka över brinnande drakar och annat. Blir de bombarderade ger det schysta TV-bilder som de vet kommer användas mot Israel, oavsett om Hamas sköt raketer först. Och skulle de dö, ja då kommer de till paradiset. Så de bryr sig inte egna förluster heller.

Skönt att de inte har en stat... men vänta de har de ju?!
Citera
2021-05-20, 23:26
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Känner att ditt Judehat börjar att komma fram nu, släpp det lös och var ärlig, andra i tråden har redan kommit ut.

Citera mitt "judehat" istället för att komma med grundlösa beskyllningar, eller citat vad andra debattörer har skrivit.
Det är klassisk sionistisk retorik när sakliga argument inte kan bemötas adekvat, använder man sig av sköldar som antisemitism och judehat.

Håll dig till sakliga argument.

Citat:
Skämt åsido, vilka är det du tycker Israel ska förhandla med? Vem anser du tala för Palestinierna
Kunde Roosevelt och Churchill förhandla med Stalin bör Israel kunna förhandla med Hamas. Tycker du att israeler är dummare än amerikaner och britter?

Citat:
Det är är relevant och jag ska berätta varför, Palestina har aldrig funnits, Palestinierna kan inte förlora något de aldrig haft. Förstår du nu? Sedan kan jag tycka att de borde ha en stat, så jag har inget emot idèn. Men ny, det är den.
Fortfarande samma ologiska resonemang.
Hade du argumenterat likadant om judar och Israel 1948?
Israel har aldrig funnits, därför kan judar inte förlora något de aldrig haft?

Det låter helt galet, eller hur?
Statsbildningar kommer och går. Detsamma gäller nationella identiteter. Några etrusker här?

Utifrån delningsplanen framgår det tydligt hur den judiska statens gränser var tänkta.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/1137/production/_114370440_02_palestine_un_partition_plan_640-nc.png

Gränser från 1967.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/5F57/production/_114370442_04_after_the_1967_war_640-nc.png

Det enda du behöver svara på är varför Israel forstätter att ockupera palestinsk mark och varför man etablerar nya judiska bosättningar på ockuperad mark.
Det är ju ett flagrant brott mot den sk internationella rätten som tycks stå väldigt högt i kurs i västliga huvudstäder.

Citat:
Du kan aldrig tala dig ur att Israel är bättre när det kommer till demokrati.
Du kan inte heller tala dig ur att det var mer ordning och reda i Tredje Riket än i Sovjetunionen. Inte sant?
Citera
2021-05-20, 23:27
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Tack för din ärlighet! Finns många här som säger att det inte handlar om Judar utan Sionister, men du är rak och ärlig. Skönt, och tack igen.
Du måste vara blåst, jag menade alla som stöjder Kackerlackien...men en kass slav kommer altid att vara en jude och extremt dum för att förstå vad jag sa om din äckliga ras. Stick härifrån trolljude
Senast redigerad av smaug20017 2021-05-20 kl. 23:36.
Citera
2021-05-20, 23:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Vilka palestinier är det du talar om som går med på det? Hamas, PA, palestinier som demonstrerar runtom i världen? Fatta hur stort Palestina varit om de hade gått med på 1948 års gränser, men de har gapat efter mycket, och förlorat nästan hela stycket.

Vilket annat folk skulle ha gått med på att 52 % av deras land överlämnades till en minoritet nyss anlända europeiska kolonisatörer?!

Under 1920- och 1930-talen kontrollerade britterna Palestina. Araberna som bodde i landet strävade efter att göra det självständigt. Man ville upprätta ett nationellt parlament som skulle innehålla representanter för muslimerna, judarna och de kristna. Det gick inte britterna med på. Man vägrade erkänna att araberna hade någon som helst rätt till politisk representation i sitt eget hemland. Sionisternas politiska organisationer däremot, samarbetade man tätt med. Naturligtvis var det dessa som motsatte sig att Palestina skulle få ett demokratiskt parlament. Då hade ju deras planer på att ta över landet omintetgjorts!

Under andra halvan av 1930-talet revolterade araberna mot den brittiska kolonialmakten. Man krävde självständighet och att britterna skulle lämna landet. Upproret krossades brutalt av britterna tillsammans med sionisterna. Efter det ökade motsättningarna mellan araberna och judarna i landet allteftersom den judiska invandringen ökade. Trots det försökte judiska och arabiska kommunister ända fram tills 1948 att ena befolkningen mot britterna.
Citera
2021-05-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Getknullarna lever verkligen i en fantasivärld där allt är tvärt om hur det är i den verkliga verkligheten. Surrealistiskt. (Vi ser samma i den här tråden.)

Nej, ni har fått pisk i flera dagar och bönat och bett varenda land som vill lyssna om att någon sta ta och säga åt stora stygga Israel att sluta slå er och gå med på vapenvila.
Bara Hamas som kan kalla 10-200 ca dödade en förödmjukelse
Citera
2021-05-20, 23:42
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Citera mitt "judehat" istället för att komma med grundlösa beskyllningar, eller citat vad andra debattörer har skrivit.
Det är klassisk sionistisk retorik när sakliga argument inte kan bemötas adekvat, använder man sig av sköldar som antisemitism och judehat.

Håll dig till sakliga argument.

Kunde Roosevelt och Churchill förhandla med Stalin bör Israel kunna förhandla med Hamas. Tycker du att israeler är dummare än amerikaner och britter?

Fortfarande samma ologiska resonemang.
Hade du argumenterat likadant om judar och Israel 1948?
Israel har aldrig funnits, därför kan judar inte förlora något de aldrig haft?

Det låter helt galet, eller hur?
Statsbildningar kommer och går. Detsamma gäller nationella identiteter. Några etrusker här?

Utifrån delningsplanen framgår det tydligt hur den judiska statens gränser var tänkta.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/1137/production/_114370440_02_palestine_un_partition_plan_640-nc.png

Gränser från 1967.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/5F57/production/_114370442_04_after_the_1967_war_640-nc.png

Det enda du behöver svara på är varför Israel forstätter att ockupera palestinsk mark och varför man etablerar nya judiska bosättningar på ockuperad mark.
Det är ju ett flagrant brott mot den sk internationella rätten som tycks stå väldigt högt i kurs i västliga huvudstäder.

Du kan inte heller tala dig ur att det var mer ordning och reda i Tredje Riket än i Sovjetunionen. Inte sant?

Israel är inte värst på något sätt by a long shot, så jag vet inte vad som förklarar din besatthet. Så om inte Israel är värst utan bäst i klassen... vad är anledningen till din fixering? Antisemitism... det ordet skriver jag för första gången nu, har aldrig nämt det tidigare i diskussionen. Är det något du vill tala om?

Jag har inte nämnt Stalin, Roosevelt eller Churchill. Bara en fråga, vill du att vi ska ta exempel från hela vår kända historia... tänk efter noga innan du svarar, bara att begränsa sig till mellanöstern är rörigt. Vill du dra in världshistorien, ja räkna till 3 om du kan innan vi är OT. Men svara gärna på frågan.

Absolut, hade Judar aldrig haft en stat hade jag resonerat annorlunda kring 1948.

Jag tycker internationell lag ska gälla för alla, hade gärna sett en opartisk domstol döma Israel, Palestina och en hög av världens andra länder.

Nej men inte prata om Nazi-Tyskland, jag gör det sällan. Dra inte in det i detta också, då tvingas jag bara påtala att Palestinier, en del gillar Hitler och vad han gjorde, vi hade en NSDAP-vurmare här för ett tag sedan vet inte vad han tog vägen dock. Har du sett den fina butiken Hitler2 i Gaza? Sorry men du nämnde 3:e Riket. Sovjetunionen nämner du också, nej sluta, dit går vi inte.

Återigen, vill du expandera vårt samtal till världshistorien? Gör det för att avleda men Israel är mer demokratiskt och har mer pressfrihet än Palestina. Du kan prata precis om vilken annars världshändelse som du vill, men fakta är fakta.
Citera
2021-05-20, 23:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Om du varit mer insatt hade du vetat att det bevisligen inte stämmer. Gumman
Jag är inte din " gumma" gubbstrutt.

När Israel utropades som en stat 1948 fördrevs eller flydde hundratusentals palistinier "De fördrivna Judarna fördrev Palistinier ungefär "
Hur såg det ut. Gick det lugnt tillväga ? Inget sägs nämligen om det. Palistinierna vet och Judarna vet också hur allt gick till.
Det enda man pratar om är konflikten, men man säger inget om vem som faktist gjorde vad.
Och Judarna är det ju så synd om ( inte)
Självklart är även de skithögar i den här konflikten.
Skall de få stå där med ryggen fri och beskylla Palistinier för allt ?

De flesta Palistinier hamnade i flyktingläger på västbanken eller Gazaremsan.
1967 ockuperade Israel dessa områden.

Det här har hållit på sedan jag föddes.
Ingen utav dem ger sig.
Den ena gruppen spränger ett barn och den andre gruppen gör detsamma.
Hatar varandra. Hämnas på varandra har de gjort i över 70 år.
Sjukt allt.
Citera
2021-05-20, 23:46
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Du måste vara blåst, jag menade alla som stöjder Kackerlackien...men en kass slav kommer altid att vara en jude och extremt dum för att förstå vad jag sa om din äckliga ras. Stick härifrån trolljude

Nu tror jag du nästan hjälper de som försvarar Israel lite väl mycket med din agitation, men tack igen. Alltid uppfriskande med de som säger precis vad de tänker. Du hatar Judar, fine, ingen måste älska dem. Men jag uppskattar din ärlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in