2021-05-31, 12:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men det här stödjer ju inte heller ditt påstående. USA, Kanada, EU, Japan och Australien är de som inte har erkänt Palestina och det är lätt att räkna ut varför. Men resten av världen är både fler länder och betydligt mer folk, du måste nog förstå att världen är lite större än du tror.
Det brukar också märkas i FN att sympatierna ligger hos Palestina, men majoriteten bromsas av USA:s veto.

Vad fan dillar du om? Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Italien, Portugal har inte heller erkänt Palestina. Inte ens Irland som ska slå på stora Palestinatrumman hela tiden har inte heller erkänt Palestina.
Citera
2021-05-31, 13:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad fan dillar du om? Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Italien, Portugal har inte heller erkänt Palestina. Inte ens Irland som ska slå på stora Palestinatrumman hela tiden har inte heller erkänt Palestina.
Jag skrev "EU", du räknar upp några länder i EU. Ger det stöd för ditt påstående att Palestina inte har erkänts av de flesta länder i världen?

Hela Afrika, hela Latinamerika, Ryssland, Kina, Indien och de flesta övriga länder i Asien har erkänt Palestina. Kanske missade jag något litet land på kartan, men ändå.

Över 130 länder har erkänt Palestina, så ge dig nu!
Citera
2021-05-31, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du beredd att på samma sätt försvara alla andra övergrepp som skett runt om i världen med argumentet att det är statsledningen som stiftar lagar och då är det upp till dem att bestämma? Om de vill ha etnisk rensning, konfiskering av mark eller rentav folkmord, då är det det som gäller.

Sen är det ju diskutabelt i vilken mån det ens fanns en israelisk stat när de invandrade sionisterna bedrev större delen av den etniska rensning som skedde i dagens Israel, och Västbanken där man bit för bit tränger undan palestinierna idag är definitivt inte del av Israel.

Om Israel på samma sätt gav tillbaka mark till palestinier som förlorade mark i Israel 1948 så vore det möjligen OK, men något sådant är naturligtvis inte aktuellt. Sen är Sheikh Jarrah ockuperad mark, inte del av Israel, så Israel har att tillämpa internationella lager, inte sin egen apartheidlagstiftning.

Det var inte ett försök att ursäkta övergrepp, det var ett ifrågasättande av kvalifikationen av frågan (som palestinaförespråkare regelmässigt missar). Är det en fråga om att israelisk nationell rätt diskriminerar palestinier eller är det staten israel som begår "brott" i t.ex Gaza? Det är två helt olika frågor och förtjänas att behandlas separat. Att inte göra det är oärligt.

Jag har faktiskt läst en del om den sionistiska "utrensningen" och min uppfattning är att den allra största delen av palestinska flyktingar flydde på uppmaning av och på grund av hot från, arabledare. Helt enkelt, araber skulle inte stå vägen när judarna kastades ut, och man förväntade sig att aktionen skulle gå fort (1948 alltså). Sen vet jag faktiskt inte hur mycket man vinner på att ställa sådana frågor, eftersom det alltid kommer bli en "men ni då"-situation.

Israel ger tillbaka mark till fördrivna palestinier, och där det inte är möjligt/lämpligt så ges ersättning baserat på fastighetens värde uppräknat med ränta och inflation. Om du anser att sheikh jarrah är ockuperad mark, så är det Jordanien som är den "rätta ägaren" s.a.s (och Jordanien gör inget anspråk på marken). Oavsett vilket så är det väl rimligt att marken ges till den rättmätige ägaren? Fastigheterna hyrdes från jordanska staten efter att judarna fördrivits, och sedan Jordanien nu har lämnat området så anser du att palestinierna borde få bo kvar utan att ens betala hyra?
Citera
2021-05-31, 14:31
Medlem
Citat:
Fakta är att palestinier bor där. Fakta är att palestinier bodde i området när invandrare bestämde sig för att själva äga landet istället. Fakta är att bland palestinierna fanns både judar, kristna och muslimer. De hade levt sida vid sida i tusentals år i Palestina.

Men plötsligt bestämde alltså en grupp invandrare från Europa att de skulle ha landet för sig själva istället. Sedan dess har det varit terror och krig.

Jo, jag har förstått att sådana fakta som att "folk bor där" är oväsentligt för sionister. För er verkar ju människor och deras tillvaro oväsentliga. Det som räknas är vem som äger.
Vi vet ju redan att ni avfärdar internationell rätt, folkrätt och mänskliga rättigheter. Ni avfärdar FN:s försök att upprätthålla dessa principer.
Sionister är helt enkelt respektlösa människor, som gör precis som de vill och skiter i andra. Och sedan gnäller ni när folk gör motstånd mot er terror.

Tycker du själv att det där blev ett bra inlägg? Är det romersk rätt som är ideal här? Antar att du då stödjer judiska bosättningar långt, långt inne på Västbanken (osv) eftersom det nu bor människor där? Antar att vem som helst får komma och bo hemma hos dig, gratis?
Citera
2021-05-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det politiska utrymmet i Israel verkar ytterst begränsat. Endast aggressiva opportunister belönas och alla trängs vid samma vattenho .. Jag fattar faktiskt inte vad som menas med "vänster" i Israel. Det finns ju bara höger och mer höger.

Det stämmer att den gamla sortens vänster i princip är utraderad. Den finns kvar i vissa områden i Tel Aviv (där de flesta drömmer om att lämna landet), i universitetsvärlden, på tidningen Haaretz och några gamla kibbutzer. Du skriver om "den f.d. soldaten Avner Gvaryahu" som mycket riktigt är en av de ledande aktivisterna inom den tynande gammel-vänstern.

Dödsstöten för den här typen av vänster (som i svenska medier kallas "fredsrörelsen") var ironiskt nog att Israel lämnade Gaza. Att Gaza snabbt förvandlades till ett islamistiskt mardrömsområde var spiken i kistan för "tvåstatslösningen". Ytterst få israeler vill att även Västbanken görs om till ett missil-skjutande inferno och vänstern har oerhört svårt att komma runt den bilden, som aktualiseras varenda gång bomberna flyger från Gaza, och det gör de ofta.

I Sverige har man allt svårare att placera de israeliska politikerna på höger-vänster-skalan, eftersom "höger" traditionellt är de som inte tror på tvåstatslösningen och "vänster" är de som gör det. Du får leta rätt länge för att hitta någon som faktiskt tror på två stater brevid varandra, så därför är nästan alla "höger". Netanyahu står ungefär i mitten av det politiska fältet, men eftersom han är "höger", så blir de som står till höger om honom "extremhöger" och de som står till höger om dem blir "ultraextremhöger".
Citera
2021-05-31, 15:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Tycker du själv att det där blev ett bra inlägg? Är det romersk rätt som är ideal här? Antar att du då stödjer judiska bosättningar långt, långt inne på Västbanken (osv) eftersom det nu bor människor där? Antar att vem som helst får komma och bo hemma hos dig, gratis?
Era förvrängningar av andras inlägg och faktiska omständigheter har blivit riktigt pinsamma.
Invandrade europeiska sionister tvingade bort folk som bodde i Palestina. Om de hade låtit bli att kräva en "judisk" stat och inte tvingat bort någon, så hade det varit betydligt fredligare där.

Det var ett stort misstag av NF/FN att godkänna sionisternas tilltag. Det skadade alla. Inte ens judarna har vunnit något. Antisemitismen ökar nu på grund av Israels aggressioner mot omgivningen.
Men värst drabbat är förstås palestinierna, som har förlorat sina rötter och skingrats för världen.
Citera
2021-05-31, 15:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag skrev "EU", du räknar upp några länder i EU. Ger det stöd för ditt påstående att Palestina inte har erkänts av de flesta länder i världen?

Jag skrev att Sverige var i princip det enda landet i EU som erkänt Palestina och jag står för det eftersom de enda andra länderna i EU som gjort det gjorde det när de tillhörde Sovjetunionen och hade antagligen inte gjort det idag.
Citera
2021-05-31, 15:56
Avstängd
Citat:
Jag har faktiskt läst en del om den sionistiska "utrensningen" och min uppfattning är att den allra största delen av palestinska flyktingar flydde på uppmaning av och på grund av hot från, arabledare. Helt enkelt, araber skulle inte stå vägen när judarna kastades ut, och man förväntade sig att aktionen skulle gå fort (1948 alltså).
Du har med andra ord läst den mer vulgära sionistpropagandan. När det begav sig fick t o m Yitzhak Rabin sin självbiografi censurerad av Israel för att han var för öppenhjärtig om sin roll i den etniska rensningen i Lydda och Ramle. Läs den här intervjun av den israliska historikern Benny Morris. Han är sionist så han försvarar den etniska rensningen, men han förnekar den inte:
http://www.logosjournal.com/morris.htm
Citat:
Israel ger tillbaka mark till fördrivna palestinier, och där det inte är möjligt/lämpligt så ges ersättning baserat på fastighetens värde uppräknat med ränta och inflation.

Nu ljuger du så det står härliga till.
Citera
2021-05-31, 16:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Helt enkelt, araber skulle inte stå vägen när judarna kastades ut, och man förväntade sig att aktionen skulle gå fort (1948 alltså).

Ja det är ju ett diplomatiskt sätt att skriva "araber skulle inte stå ivägen när folkmordet på samtliga civila i området genomfördes". För det var det som planlades både 1948 och 1967 och antagligen också Yom Kippurkriget.
Citera
2021-05-31, 16:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu ljuger du så det står härliga till.

Du missar återigen att nämna att Israel ersätter samtliga araber som blivit av med sin mark i etniska rensningar. Man behöver bara ansöka och visa ägandebevis.
Citera
2021-05-31, 16:42
Avstängd
Citat:
Ja det är ju ett diplomatiskt sätt att skriva "araber skulle inte stå ivägen när folkmordet på samtliga civila i området genomfördes". För det var det som planlades både 1948 och 1967 och antagligen också Yom Kippurkriget.
Du är medveten om att arabsidan erövrade Jerusalem under en del av kriget 1948 och att där fanns en betydande judisk befolkning? Massakrerades den?

Sen var det fortfarande Israel som angrep 1967.

Citat:
Du missar återigen att nämna att Israel ersätter samtliga araber som blivit av med sin mark i etniska rensningar. Man behöver bara ansöka och visa ägandebevis.
Har jag aldrig hört talas om, men det kanske beror på att det där "visa ägandebevis" är gjort på ett sätt så det i praktiken aldrig är uppfyllt. Ett gammalt knep av européer att hävda att allt land de stal från infödda befolkningar egentligen inte ägdes av dessa för att de inte hade papper på detta som stämde med europeiska juridiska normer. Rent praktiskt så tog sionisterna över en hel massa mark ägd av araber, en del av sådan som fördrevs, annat av sådana som vart kvar.
Citera
2021-05-31, 16:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag skrev att Sverige var i princip det enda landet i EU som erkänt Palestina och jag står för det eftersom de enda andra länderna i EU som gjort det gjorde det när de tillhörde Sovjetunionen och hade antagligen inte gjort det idag.
Detta skrev du:
(FB) Israel - Palestina

Jag svarade att: Jo, de flesta länder i världen har erkänt Palestina, över 130 st.

Nu är du alltså så ohederlig att du inte ens står för det du skrev. Är det så svårt att erkänna att du hade grundligt fel? Min respekt för dig sjönk ytterligare...

Kanske ljög du inte, utan trodde på det du skrev.
Västs propaganda har så stort genomslag att många tror att Palestina knappt är ett land och inte erkänns av någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in