2021-05-20, 21:38
Medlem
Hitlerjugend och "Oktjabristy" iklädda afghanpälsar!
Knappast någon slump att Rudolf Steiner var tysk.
Häng upp den där Pär i hans jävla gunga och jämna smurfhusen med marken med dynamit!
Att sådan här skit har fått pågå här i Sverige efter 1945 är tammefan skamligt.
Citera
2021-05-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Skriv inte om saker du har noll koll på. Antroposofin är inte en organisation, det är en syn på världen och människan. Du kan inte gå med, du kan inte gå ur. Det påminner inte ett skit om scientologerna. Den här tråden är full av totalt bs.

Båda bygger på fullständiga galenskaper och fantasier.
Citera
2021-05-20, 21:47
Medlem
Typiskt vänsterextremism. Att lägga sitt eget vänsterflum på andra. När man blir ifrågasatt så viftar man bara bort kritiken med att man inte behöver bevisa något. Man struntar totalt i läroplanen och att man därmed skadar eleverna.

Den där Per borde kölhalas för allt ont han gjort andra men även brott mot läroplanen. Det är faktiskt barn det handlar om, inte vuxna som gör sina egna val. Att han fortfarande idag är helt övertygad om att han gjorde rätt visar på att han inte ens kan ta in kritik från de idag vuxna barnen, inkl hans egen son.
Citera
2021-05-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Båda bygger på fullständiga galenskaper och fantasier.

Vad som är galenskap eller fantasi är ganska subjektivt. Man kan tycka att tex buddism eller kristendom är galet, andra tycker ateism är tokigt. Poängen är att scientologi och antroposofi är helt olika saker. Den ena är en sekt maskerad till kyrka styrd som ett företag. Den andra är en livsfilosofi/tro utan fast organisation eller ledarskap. Det finns massor företag stiftelser och organisationer som har en antroposofisk filosofi. Dock är inte antroposfin en organisation på det sätt som en del konspiratoriker här inne verkar tro.
Citera
2021-05-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hans story är att han har väldigt bra minnen av skolan, och att han förvånas när han talar med andra gamla elever som har rakt motsatt bild. Dokumentären är ett utforskande i varför de har så olika bilder.

Han säger dessutom att eleverna aldrig läste "antroposofi" som ämne, så för barnen var många saker de gjorde helt obegripliga. Även som vuxen är han oförstående till en början. Som tittare får man kunskap om antroposofin i samma takt som Jasper.

Men så jävla förvånad kan han väl inte vara om han redan läst om deras upplevelser på facebook? Han borde ha skitit i dramatiken och bara låtit de före detta eleverna och lärarna berätta.
Citera
2021-05-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Typiskt vänsterextremism. Att lägga sitt eget vänsterflum på andra. När man blir ifrågasatt så viftar man bara bort kritiken med att man inte behöver bevisa något. Man struntar totalt i läroplanen och att man därmed skadar eleverna.

Den där Per borde kölhalas för allt ont han gjort andra men även brott mot läroplanen. Det är faktiskt barn det handlar om, inte vuxna som gör sina egna val. Att han fortfarande idag är helt övertygad om att han gjorde rätt visar på att han inte ens kan ta in kritik från de idag vuxna barnen, inkl hans egen son.

Såg du ens dokumentären? Vänsterextrema är i stort sett alltid ateister, precis som Hitler. Han var ju inte alls övertygad om att han hade gjort rätt. Tvärtom faktiskt.
Citera
2021-05-20, 22:08
Medlem
Citat:
Såg du ens dokumentären? Vänsterextrema är i stort sett alltid ateister, precis som Hitler. Han var ju inte alls övertygad om att han hade gjort rätt. Tvärtom faktiskt.
Din uppfattning, inte min. Han ångrade inget, inte ens när hans egen son förebråde honom. Det är ju knappast heller någon gud som har väglett dem utan snarare det som uppstår av kemisk stimulans.
Citera
2021-05-20, 22:10
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Vad som är galenskap eller fantasi är ganska subjektivt. Man kan tycka att tex buddism eller kristendom är galet, andra tycker ateism är tokigt. Poängen är att scientologi och antroposofi är helt olika saker. Den ena är en sekt maskerad till kyrka styrd som ett företag. Den andra är en livsfilosofi/tro utan fast organisation eller ledarskap. Det finns massor företag stiftelser och organisationer som har en antroposofisk filosofi. Dock är inte antroposfin en organisation på det sätt som en del konspiratoriker här inne verkar tro.

Nej, antroposofin är naturligtvis inte en organisation. Däremot finns det organisationer inom antroposofin, exempelvis Vidarstiftelsen i Järna. Där finns både fast organisation och ledarskap, men många hierarkier inom Järnaklustret är informella och okända för utomstående. Bygger ofta på karismatiskt ledarskap, vilket Pär är ett utmärkt exempel på, men också släktband. Det finns ett antal familjer i Järna som betyder mer än andra inom antroposofiska sammanhang.
Citera
2021-05-20, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av Lussaan
Håller med. Har svårt att tro att han helt plötsligt efter 80 år förändras så mycket åt det bättre hållet. Hade han varit en "normal" människa hade han gjort som dom flesta av oss och utvecklats och lärt sig saker längs livets väg. Inte faan trillar polletten ner så där efter allt denna tid. Nej jag tror stenhårt på att han bara säger det som han tror folk/ kameran/ sina barn vill höra. Allt för att fortsätta vara en person som folk ser upp till. Jävla psykopat.
Nu var det ju en specifik händelse - hans frus död - som inträffade. Han kände sorg för första gången. Jag tyckte han var trovärdig. Det måste ändå vara hårt att vara 88 år och se ens livsverk, som man trott på, bara vara skit. Jasper har ju träffat honom under ett års tid och haft upprepade samtal om fd elevers upplevelser, inte konstigt om det tar tid för en "guru" att inse och erkänna att han haft fel.
Citera
2021-05-20, 22:17
Medlem
Citat:
Vänsterextremister är antingen ateister, eller så är de flummiga som de här tomtarna. Just reinkarnation är populärt i de där svängarna.

Jag tror att du läst Pär väldigt dåligt. Hans "nu har jag förändrats" i slutet är ju uppenbarligen bara ett spel för galleriet.

Att han trodde stenhårt på den manipulativa smörjan han sysslat med under majoriteten av sin livstid, råder det ju inga tvivel om. Han vet precis vad han gjort och han har ju gynnats av det.
Citera
2021-05-20, 22:23
Medlem
orgonits avatar
Någon efterlyste en diskussionstråd om antroposofin, så jag skapade en (FB) Antroposofi: Som religion, filosofi, affärsverksamhet & Waldorfpedagogik

Enligt min begränsade erfarenhet så är det en rörelse med en del klara starka plus, men också en hel del minus - t.ex. flummande av den typen som skett på den här skolan.

Jag är inte mycket för "upptäck hur du är ett offer" mentaliteten, som fått alla i sitt grepp de senaste 10 åren.
Nu har folk som vuxit upp i den här rörelsen upptäckt att detta delvis kan ge dem offerstatus.... Men hade det inte varit detta, så hade det varit något annat. Alla har vi något i vårt bagage!

Med det sagt så är det oacceptabelt att barn gått ur skolan utan att kunna läsa eller räkna.
Att barn skadar sig så illa att ambulansen kommer gång på gång - utan att skolan vidtar några åtgärder alls.
Att mobbning verkar ansetts vara helt okej och en lärorik erfarenhet...

Nej, denna skola gick för långt. Visst är kreativitet, lek och social träning bra. Men barnen ska faktiskt överleva skolan och vara rustade för livet i ett modernt samhälle efter 12 år i skolan. En skola som inte riktigt lyckas med detta är inte acceptabel.

Men om detta var ett dåligt experiment, vad ska vi kalla dagens kommunala svenska skolor?
De är också ett jättelikt experiment - med obefintlig disciplin, mycket dåliga resultat och inlärning --- kompistryck och olämpliga förebilder.... För att inte tala om att ungarna drillas i att "kritiskt tänkande" är viktigare än faktakunskaper... Att man själv kan välja sitt kön ( i stället för fakta, som att varenda cell i kroppen har information om personens kön). En massa perversa sexuella läggningar lärs ut som något positivt och ungarna känner i princip att de inte följer läroplanen om de fortfarande är oskuld vid 15. En skitskola från alla perspektiv.

Jag tror jag skulle föredra Solviksskolan på 80-talet, framför det som idag kallas skola i Sverige! Allt är relativt...
Dokumentären saknade också en enda tidigare elev som faktiskt hade ett framgångsrikt liv och hade trivts på skolan. Förutom regissören själv då....
Citera
2021-05-20, 22:38
Medlem
Intressant att följa med i tråden. Är själv både Waldorfskolebarn, gick där i 12 år i en mellanstor svensk stad och har föräldrar som är antroposofer och har varit med och startat skolor osv. Jag har själv aldrig helt orkar sätta mig in i antroposofin som är ”tunga” filosofiska texter. Det har gått bra för mig i livet, har både tatt bachelor och magister. Finns förresten forskning gjord på Karlstad universitet om hur det gått med tidigare Waldorfelever. Det är i snitt 11% fler som läser på högskola och universitet efter att ha gått på Waldorfskola. https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf Jag känner igen mycket av tankegodset från serien av Jasper Lake och tycker det vore väldigt intressant med en större granskning av antroposofin. Hoppas det kan göras dokumentärer om det och mer kritisk journalistik om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in