Någon efterlyste en diskussionstråd om antroposofin, så jag skapade en
(FB) Antroposofi: Som religion, filosofi, affärsverksamhet & Waldorfpedagogik
Enligt min begränsade erfarenhet så är det en rörelse med en del klara starka plus, men också en hel del minus - t.ex. flummande av den typen som skett på den här skolan.
Jag är inte mycket för "upptäck hur du är ett offer" mentaliteten, som fått alla i sitt grepp de senaste 10 åren.
Nu har folk som vuxit upp i den här rörelsen upptäckt att detta delvis kan ge dem offerstatus.... Men hade det inte varit detta, så hade det varit något annat. Alla har vi något i vårt bagage!
Med det sagt så är det oacceptabelt att barn gått ur skolan utan att kunna läsa eller räkna.
Att barn skadar sig så illa att ambulansen kommer gång på gång - utan att skolan vidtar några åtgärder alls.
Att mobbning verkar ansetts vara helt okej och en lärorik erfarenhet...
Nej, denna skola gick för långt. Visst är kreativitet, lek och social träning bra. Men barnen ska faktiskt överleva skolan och vara rustade för livet i ett modernt samhälle efter 12 år i skolan. En skola som inte riktigt lyckas med detta är inte acceptabel.
Men om detta var ett dåligt experiment, vad ska vi kalla dagens kommunala svenska skolor?
De är också ett jättelikt experiment - med obefintlig disciplin, mycket dåliga resultat och inlärning --- kompistryck och olämpliga förebilder.... För att inte tala om att ungarna drillas i att "kritiskt tänkande" är viktigare än faktakunskaper... Att man själv kan välja sitt kön ( i stället för fakta, som att varenda cell i kroppen har information om personens kön). En massa perversa sexuella läggningar lärs ut som något positivt och ungarna känner i princip att de inte följer läroplanen om de fortfarande är oskuld vid 15. En skitskola från alla perspektiv.
Jag tror jag skulle föredra Solviksskolan på 80-talet, framför det som idag kallas skola i Sverige! Allt är relativt...
Dokumentären saknade också en enda tidigare elev som faktiskt hade ett framgångsrikt liv och hade trivts på skolan. Förutom regissören själv då....