2021-05-21, 19:51
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Du förstår kanske att när man gör en film som folk ska vilja se behöver man ett tydligt narrativ.
En berättelse som fångar folk och inte är alltför komplicerat, tydliga bad guys, sanningsägare, en progression i berättelsen m.m. Det har spelats in massor med timmar film, intervjuats personer som inte kom med i filmen. Förmodligen för att det de sa inte passade in i narrativet filmmakaren ville berätta och producenterna trodde skulle sälja.
Så är det naturligtvis.

Det är alltid problematiskt att föra in en äldre lära i en modern tid. Jag påstår inte att Pär lärt ut nedanstående till alla barnen. Bara att om Steiners reinkarnationslära stämmer så utesluter jag inte att han idag kommenterar på Flashback.

Citat:
Rudolf Steiner och ”negerromanen”

”Jag var inne i en bokhandel i Basel nyligen. Där fann jag ett program om senaste nytt: en negerroman. Negrerna kommer på det hela taget in i Europas civilisation just nu. Negerdanser visas på scen överallt, och det skuttas negerdanser i danslokalerna. Och så har vi denna negerroman. Den är urtrist, gräsligt dålig, men folk slukar den. Jag är för min del övertygad om att om vi skulle få flera i samma stil och om vi skulle rekommendera nygravida kvinnor att läsa dem, då behöver det inte ens komma några negrer till Europa för att skapa mulatter; enbart genom att läsa sådana romaner skulle det födas en hel rad barn som skulle vara alldeles gråa och ha mulatthår, de skulle få ett mulattliknande ansikte.”

Ovanstående passus uttalades av Rudolf Steiner i ett av de föredrag han höll

blogg.ljungquist.org/archives/3786
Citera
2021-05-21, 20:11
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Han har lagt sitt cv på nätet och saker är nämnda här i tråden. Det är bara att läsa.
På Flashback brukar folk för det mesta vara hyggliga och berätta om man inte har hunnit skumma i genom alla sidor. Du som är moderator borde väl ta till dig lite av den stilen istället för att otrevligt kasta ur dig "Det är bara att läsa."

För övrigt var även hans mor en antroposof ut i fingerspetsarna därute i Järna, kanske även lärare på en av skolorna under åtminstone sjuttiotalet.
Citera
2021-05-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Det finns en till lärare på Solvikskolan förutom Jaspers styvfar som låg med elever: Han fick sluta som lärare på min skola för att han låg med min klasskompis sista året på gymnasiet. Men han fick omedelbart jobb på Solvikskolan.
Låta bocken (i dubbelbemärkelse) vakta sallatslandet.
Citera
2021-05-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Så är det naturligtvis.-

Det är alltid problematiskt att föra in en äldre lära i en modern tid. Jag påstår inte att Pär lärt ut nedanstående till alla barnen. Bara att om Steiners reinkarnationslära stämmer så utesluter jag inte att han idag kommenterar på Flashback.

OMG, jag tror bestämt att Steiner reinkarnerat - i flera exemplar - här på Flashback.
Bra spaning!
Citera
2021-05-21, 20:31
Medlem
Är det bara jag som tycker att dokumentären går lite för långt i sin närgångenhet? Granska skolan är väl bra, men grejen om Pärs barn kändes bara onödig. Ja, han var en dålig farsa. Angår det hela Sveriges befolkning? Nej.

Klippningen och berättartekniken är också smålöjlig. Tänker man att tittaren är svagbegåvad?

Ämnet är bra, men hade krävt en grävare snarare än känslopjunk.
Citera
2021-05-21, 20:50
Medlem
Kontokurts avatar
Vinner den här dokumentären inte ett pris så blir jag besviken.
Citera
2021-05-21, 20:52
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Är det bara jag som tycker att dokumentären går lite för långt i sin närgångenhet? Granska skolan är väl bra, men grejen om Pärs barn kändes bara onödig. Ja, han var en dålig farsa. Angår det hela Sveriges befolkning? Nej.

Klippningen och berättartekniken är också smålöjlig. Tänker man att tittaren är svagbegåvad?

Så här är min tolkning: Jasper Lake har hat inom sig, hämndbegär mot sin styvfar. Han försökte hämnas 2006 med sin film Styvfar och demonen, men den stoppades. Han behövde berätta barnsligt, låtsas fokusera på Pär och låtsas att allt var fint i hans uppväxt, annars hade uppgifterna om styvfadern verkat som den privata hämnd filmen är. Tänk efter, vem har gjort de värsta sakerna? Den mystiske man som inte vill bli intervjuad. Och nu gör vi jobbet åt Jasper att outa styvfadern, som han säkert visste skulle ske.
Citera
2021-05-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Du har aldrig blivit utsatt för några övergrepp hoppas ja. Tror inte du skulle uttrycka dig som du gör då.

Sen är de ju inte bara skolan det i grunden handlar om utan hela filosofin som skadat väldigt många människor i generationer. Människor som inte bara "kan ta tag i sina liv" och glömma vad dom varit med om, hur dom uppfostrats osv.
Ja visst, de finns dom som blivit som vem som helst också som gått i deras skolor mm. I dokumentären är tex skaparen själv inte den som blivit utsatt och han beskriver ju flera gånger att han inte alls sett de som dom andra berättar om mm. Bra för dom. Men för många andra som kanske inte var lika starka och mer utsatta gick de på andra sätt.

Försvara gärna de du har koll på, de du känner och vet. Är du Antroposof och/eller gått i någon av deras skolor och tycker det varit kanon så är de inget fel att du tycker och säger det.
Var glad om du inte blivit utsatt för några övergrepp i livet. Grattis, bra för dig!
Men tryck inte ner dom som har en annan bild än dig och som gått i helt andra skor.
Det har och pågår mycket skit i dessa skolor samt inom hela Antroposofin, jag vet då jag sett många exempel själv. Så lägg ner de där med att folk bara gör sig till offer och bara bör ta tag i sina liv.
Livet är inte så enkelt för alla.

De väljer att skylla på skolan för att de inte orkar ta tag i sina liv. Finns folk med betydligt tuffare uppväxter som vänt det till något positivt. För ju mer lidande man varit med om desto mer drivkraft finns det att hämta för att skapa sig en framtid för att undvika att hamna i liknande situation igen.
Citera
2021-05-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit

Visst är det så. Underhållande förvisso men det gränsar verkligen till förtal då dokumentären insinuerar att Pär låtit pedofiler och barnmisshandlare härja fritt..
Senast redigerad av Keus 2021-05-21 kl. 21:23.
Citera
2021-05-21, 21:24
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Visst är det så. Underhållande förvisso men det gränsar verkligen till förtal då dokumentären insinuerar att Pär låtit pedofiler och barnmisshandlare härja fritt..

Pär förnekar det inte.
Citera
2021-05-21, 21:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
På Flashback brukar folk för det mesta vara hyggliga och berätta om man inte har hunnit skumma i genom alla sidor. Du som är moderator borde väl ta till dig lite av den stilen istället för att otrevligt kasta ur dig "Det är bara att läsa."

För övrigt var även hans mor en antroposof ut i fingerspetsarna därute i Järna, kanske även lärare på en av skolorna under åtminstone sjuttiotalet.

Trevlighet är inte moderator Schlesiens paradgren här på flashback.

Dessutom fick jag själv ett otroligt otrevligt inlägg från Schlesien
för ett antal inlägg sen, då jag skrivit om att Jasper lämnat lite outtalat till tittaren om kopplingen till Waldorfrörelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Om det är något mer som jag ska vara kritisk mot då det gäller dokumentären, är ju att Jasper Lake lämnar lite outtalat om ifall den här andan och pedagogiken är relevant för andra Waldorfskolor.
Där lämnas tittaren med frågetecken.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jasper Lakeproduktionen behandlar i de två första delarna Solvik. Vad du sedan överför till Waldorf är du ansvarig för. Inte han. Ingen annan än du.

Läs ditt inlägg ovan. Vad är detta för sladdrig slutledning? Det Norlin säger om hans tid på Solvik är bevis för dig om hur det är i Järna, på Örjanskolan mm. Solvikskolan startades för att Norlin m fl ville något annorlunda. De uteslöts från waldorfskolelistan för att de gjorde något annorlunda.

Du har postat 62 inlägg här nu, du står för 17 % av hela tråden och kan fortfarande inte hålla isär det. Försök skärpa dig.

Men eller hur Schlesien. I de senaste avsnitten har ju Jasper kopplat ihop och knutit ihop påsen om hur han tycker att Solviksskolan är kopplad till waldorfrörelsen.
Eller hur?

(Men jag kan ju i o f s hålla med Schlesien om att du bör ju titta på dokumentären, om du vill veta vad ont Alexander Kieding har gjort.
Det blir ju ganska svårt att sammanfatta om du inte ens sett dokumentären.)
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-21 kl. 21:36.
Citera
2021-05-21, 21:32
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
De väljer att skylla på skolan för att de inte orkar ta tag i sina liv. Finns folk med betydligt tuffare uppväxter som vänt det till något positivt. För ju mer lidande man varit med om desto mer drivkraft finns det att hämta för att skapa sig en framtid för att undvika att hamna i liknande situation igen.
Visst finns det som som varit med om värre, finns det inte nästan alltid det. Vissa klarar av att hämta kraft från svårigheter och "ta tag i sina liv" men många andra klarar det inte.
Du kan aldrig avgöra vad någon annan är kapabel till, vare sig åt de ena eller andra hållet.

Men berätta gärna vad du har för egna erfarenheter i ämnet?
På vilket sätt har du så bra koll på vad de varit med om eller inte och vad de borde känna och kunna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in