2021-05-19, 18:31
Medlem
Nu finns det en betalartikel i Expressen där Ahlb*m talar ut, någon som läst och kan sammanfatta?
Citera
2021-05-19, 19:43
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Är det inte lite knepigt att grunda sina metoder på vad en teosof kom fram till för ca 100 år sedan? Det görs en massa forskning kring barns utveckling och hur man bäst lär sig. Metoder utvecklas och prövas. Hans idéer kan ha varit banbrytande för sin tid men det verkar korkat att fastna i att följa vad EN gubbe ansåg i början av 1900-talet.

Min drivkraft att lära mig läsa var att kunna fortsätta läsa spännande böcker. Om kapitlet slutade med en cliff hanger ville man inte vänta tills mamma skulle fortsätta läsa för mig.

Jo, det är knepigt och något jag i olika sammanhang brottats med i många år.

Hur lätt är det att avprogrammera sig från antroposofin när den ger tröst och lindring både i yttre och inre bemärkelse (likväl som valfri religion kan tillföra en värdefull dimension av tillvaron och även ha goda verkningar, bland allt det dåliga)? Tyvärr överväger inte fördelarna nackdelarna. Du erbjuds att bära en förtrollad kappa i guld med tillhörande skor där järnpiggar sticks vid minsta felsteg.

Har man inte ett stabilt psyke söker man efter stadga i tillvaron. Min erfarenhet från mängder av olika antroposofiska sammanhang är att människor med sköra psyken dras till rörelsen och att maktmänniskor inte drar sig för att utnyttja detta.
Citera
2021-05-19, 20:12
Medlem
SVTplay har nu publicerat en äldre dokumentärfilm vid namn ”En skola” från 1968 där Eric M Nilsson riktar kritik mot en annan Waldorfskola - Kristofferskolan i Stockholm, Bromma.

Några citat från dokun:
”Man kan likna skolan vid ett psykodrama med vuxna lärare i rollerna och en skolbyggnad som dekor”

”En sekt som är accepterad av samhället utövar här sin verksamhet”

”Slumpen och yttre element är delar jag saknar i Kristofferskolans alltför slutna antroposofiska pedagogiska system”

”Under samlingssalens golv finns ett rum med sammetsbeklädda väggar och ett altare, mer än detta fick jag inte se...”

Jag ser förvånansvärt stora likheter mellan denna skola i Stockholm på 60-talet och Solvik i dokumentären. Dock verkade man på Kristofferskolan ändå använda sig av böcker.

Annat av intresse jag snappade upp var namnet Lars Wätte som nämndes, kan samband finnas med lärarinnan Wätte från Solvik tro?
Citera
2021-05-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyrata
SVTplay har nu publicerat en äldre dokumentärfilm vid namn ”En skola” från 1968 där Eric M Nilsson riktar kritik mot en annan Waldorfskola - Kristofferskolan i Stockholm, Bromma.

Några citat från dokun:
”Man kan likna skolan vid ett psykodrama med vuxna lärare i rollerna och en skolbyggnad som dekor”

”En sekt som är accepterad av samhället utövar här sin verksamhet”

”Slumpen och yttre element är delar jag saknar i Kristofferskolans alltför slutna antroposofiska pedagogiska system”

”Under samlingssalens golv finns ett rum med sammetsbeklädda väggar och ett altare, mer än detta fick jag inte se...”

Jag ser förvånansvärt stora likheter mellan denna skola i Stockholm på 60-talet och Solvik i dokumentären. Dock verkade man på Kristofferskolan ändå använda sig av böcker.

Annat av intresse jag snappade upp var namnet Lars Wätte som nämndes, kan samband finnas med lärarinnan Wätte från Solvik tro?

Ska kolla. Ännu ett gäng vuxna som inte riktigt orkar växa upp alltså.
Citera
2021-05-19, 20:35
Medlem
dialektikers avatar
Oj, såg nu att SVT sänder en dokumentär om Kristofferskolan https://www.svtplay.se/video/2216719...ola?id=8opzZgM

He, he, de följer nog debatten här.

Den ska jag se.

Snälla SVT, sänd även "Styvfar och demonen" som jag frågade om!
Citera
2021-05-19, 21:19
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Oj, såg nu att SVT sänder en dokumentär om Kristofferskolan https://www.svtplay.se/video/2216719...ola?id=8opzZgM

He, he, de följer nog debatten här.

Den ska jag se.

Snälla SVT, sänd även "Styvfar och demonen" som jag frågade om!

Jag har sms:at med Jasper om det. De kommer inte att sända den. Utgivaren vill inte distribuera den. Den finns på Filminstitutets bibliotek och det går att se den där när det öppnar igen. That’s it.

Har även kontaktat en journalist på en stor tidning och han verkar vilja skriva om styvfadern.

Här är mitt gräv so far:

SOLVIKSMANNEN DÖMD FÖR OLAGA FRIHETSBERÖVANDE OCH SKADEGÖRELSE

I avsnitt 2 av De utvalda barnen - dokumentären av Jasper Lake på SVT om Solvikskolan - berättar fd elever och Pär Ahlbom om en manlig fd lärare, som klättrade i träd och gjorde sjuka saker mot barnen, som att tillåta en flicka att sparka och slå en annan flicka.

Denna man har erkänt till mig via Messenger 2016 att han hade en 18-årig elev som älskarinna i Västerås 1999.

När han var lärare på Solvikskolan gick det rykten om att han hade sex med eleverna på Örjanskolan och Solvikskolan.

2013 slutade han som SD-politiker - efter att ha förnekat Förintelsen på en anonym blogg.

Idag fick jag veta att han är dömd 2015, för brott som han utförde 2014: Han erkände att han hade kvarhållit sin dåvarande fru i sin bil mot hennes vilja - och även krossat hennes mobiltelefon. Jag har läst domen.

Så här skrev han om denna partner 2011 på en blogg under sitt autentiska namn:

”Inte för att förringa min egen person, men det bästa med mig är helt klart min fru. Hon är helt enkelt min favoritmänniska. På de nio år -- de tre gånger tre år -- vi levt, älskat och arbetat tillsammans har min respekt för henne bara ökat och ökar”

Hans nuvarande fru är 27 år. Han är 58.

Han ska även ha haft en kärleksrelation med Jasper Lakes mamma (Jasper är han som har gjort SVT-dokumentären om Solvikskolan). Solviksmannens fd elever på Solvikskolan har berättat att han spikade fast en stökig elevs tröja i bänken en gång. Flickor som då var 10-12 har berättat att han rörde vid dem på ett sexuellt sätt, när han hjälpte dem i repgungan. 1997 bodde jag i Järna och var hemma hos honom flera gånger. Han berättade då att han hade döpt en av pojkarna i Solvikskolan i en sjö och att denna pojke hade blivit besviken på honom efter det. Här finns det alltså fler saker att gräva fram om de ansvariga vuxna på Solvikskolan.

Jasper Lake gjorde en film om Solviksmannen som var klar 2007: Styvfar och demonen.

”När filmaren Jasper Lake efter lång tid med kameran i hand tar kontakt med sin styvfar A är det för att hämnas och för att avslöja hans egocentriska, flummiga och perversa värld. Men trots att det mesta av Jaspers föreställningar om styvfadern besannas blir detta en resa mot förståelse och försoning men inte nödvändigtvis medhåll.”

Jasper har svarat mig på sms:

”Filmen sändes aldrig av olika orsaker, så den får vackert ligga och dö i nån låda på vinden. Allt gott! Jasper”.
Citera
2021-05-19, 21:57
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Jag har sms:at med Jasper om det. De kommer inte att sända den. Utgivaren vill inte distribuera den. Den finns på Filminstitutets bibliotek och det går att se den där när det öppnar igen. That’s it.

Har även kontaktat en journalist på en stor tidning och han verkar vilja skriva om styvfadern.

Här är mitt gräv so far:

SOLVIKSMANNEN DÖMD FÖR OLAGA FRIHETSBERÖVANDE OCH SKADEGÖRELSE

I avsnitt 2 av De utvalda barnen - dokumentären av Jasper Lake på SVT om Solvikskolan - berättar fd elever och Pär Ahlbom om en manlig fd lärare, som klättrade i träd och gjorde sjuka saker mot barnen, som att tillåta en flicka att sparka och slå en annan flicka.

Denna man har erkänt till mig via Messenger 2016 att han hade en 18-årig elev som älskarinna i Västerås 1999.

När han var lärare på Solvikskolan gick det rykten om att han hade sex med eleverna på Örjanskolan och Solvikskolan.

2013 slutade han som SD-politiker - efter att ha förnekat Förintelsen på en anonym blogg.

Idag fick jag veta att han är dömd 2015, för brott som han utförde 2014: Han erkände att han hade kvarhållit sin dåvarande fru i sin bil mot hennes vilja - och även krossat hennes mobiltelefon. Jag har läst domen.

Så här skrev han om denna partner 2011 på en blogg under sitt autentiska namn:

”Inte för att förringa min egen person, men det bästa med mig är helt klart min fru. Hon är helt enkelt min favoritmänniska. På de nio år -- de tre gånger tre år -- vi levt, älskat och arbetat tillsammans har min respekt för henne bara ökat och ökar”

Hans nuvarande fru är 27 år. Han är 58.

Han ska även ha haft en kärleksrelation med Jasper Lakes mamma (Jasper är han som har gjort SVT-dokumentären om Solvikskolan). Solviksmannens fd elever på Solvikskolan har berättat att han spikade fast en stökig elevs tröja i bänken en gång. Flickor som då var 10-12 har berättat att han rörde vid dem på ett sexuellt sätt, när han hjälpte dem i repgungan. 1997 bodde jag i Järna och var hemma hos honom flera gånger. Han berättade då att han hade döpt en av pojkarna i Solvikskolan i en sjö och att denna pojke hade blivit besviken på honom efter det. Här finns det alltså fler saker att gräva fram om de ansvariga vuxna på Solvikskolan.

Jasper Lake gjorde en film om Solviksmannen som var klar 2007: Styvfar och demonen.

”När filmaren Jasper Lake efter lång tid med kameran i hand tar kontakt med sin styvfar A är det för att hämnas och för att avslöja hans egocentriska, flummiga och perversa värld. Men trots att det mesta av Jaspers föreställningar om styvfadern besannas blir detta en resa mot förståelse och försoning men inte nödvändigtvis medhåll.”

Jasper har svarat mig på sms:

”Filmen sändes aldrig av olika orsaker, så den får vackert ligga och dö i nån låda på vinden. Allt gott! Jasper”.

Okej. Var ju tråkigt. Hade varit kul att se.

Varför kan inte Jasper Lake lägga ut den på youtube då?
Eller skicka den till dig så du kan lägga ut den.

Onödigt att den ska skräpa i en låda på vinden ju.

(I o f s kan jag tänka mig att Jasper kanske har det tillräckligt hett om öronen när han blottat sin gamla skola just nu?
Det är jobbigt att bli osams med för många på en gång. Kanske den där Alexander inte skulle bli glad om den publicerades nu?)
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-19 kl. 22:01.
Citera
2021-05-19, 22:01
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Okej. Var ju tråkigt. Hade varit kul att se.

Varför kan inte Jasper Lake lägga ut den på youtube då?
Eller skicka den till dig så du kan lägga ut den.

Onödigt att den ska skräpa i en låda på vinden ju.

Jasper skrev så här, när jag frågade om A kan ha manipulerat honom i processen när han skapade Styvfar och demonen:

”Det är en extremt gränslös fråga till en komplett främling, du inser det va? Och dina frågor bevisar hur otroligt lite koll du har. Filmen fick inte sändas av utgivarskäl, det var alltså inte mitt beslut. Men det är mitt beslut att inte skicka den till dig. För det första: varför skulle jag? Men för det andra; nej, det har ingenting med Alexander att göra. I filmen förekommer massor av människor som inte vill dyka upp på nåt random internetforum 15 år senare.”
Citera
2021-05-19, 22:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jasper skrev så här, när jag frågade om A kan ha manipulerat honom i processen när han skapade Styvfar och demonen:

”Det är en extremt gränslös fråga till en komplett främling, du inser det va? Och dina frågor bevisar hur otroligt lite koll du har. Filmen fick inte sändas av utgivarskäl, det var alltså inte mitt beslut. Men det är mitt beslut att inte skicka den till dig. För det första: varför skulle jag? Men för det andra; nej, det har ingenting med Alexander att göra. I filmen förekommer massor av människor som inte vill dyka upp på nåt random internetforum 15 år senare.”

Jo, men där har jag verkligen förståelse för Jasper.

Det är ju faktiskt hans privatliv och relationer. Varför skulle han ge materialet till en snubbe han inte känner på nätet?

Och som jag sa innan. Den här dokumentären är tillräckligt stark just nu, och han kanske har gjort sig osams med flera på grund av den?
Det finns en gräns för hur mycket man pallar med att bli osams med folk.
Citera
2021-05-19, 22:10
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Jo, men där har jag verkligen förståelse för Jasper.

Det är ju faktiskt hans privatliv och relationer. Varför skulle han ge materialet till en snubbe han inte känner på nätet?

Och som jag sa innan. Den här dokumentären är tillräckligt stark just nu, och han kanske har gjort sig osams med flera på grund av den?
Det finns en gräns för hur mycket man pallar med att bli osams med folk.

Jag jagar inte Jasper och dömer honom inte.
Mitt motiv är att bidra till att waldorfvärlden saneras från riskerna att sociopater använder den som lekplats. Jag vet andra case med. Ska lägga ut ett annat här imorgon.
Citera
2021-05-19, 22:34
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag jagar inte Jasper och dömer honom inte.
Mitt motiv är att bidra till att waldorfvärlden saneras från riskerna att sociopater använder den som lekplats. Jag vet andra case med. Ska lägga ut ett annat här imorgon.

Nä, men han verkar vara klok.

Det är ju inte så att du som en random snubbe har rättigheter till hans material för att du kanske är ute efter den där Alexander. Det blir ju ganska snaskigt eller hur?

Jag tyckte bara att han verkar vara en riktigt osympatisk snubbe den där Alexander, men det är inte så att jag tänker lägga någon mer energi på just det om inte Jasper vill lägga ut filmen.
Jag hade nog varit mer intresserad om det samtidigt kommit ut något mer om sekteristerna.

Men det är nog klokt av Jasper att ändå vara varsam, med "mer material" just nu.

Och för övrigt så kan man ju också fortsätta diskussionen generellt om Waldorf som vi just gjort i tråden. Och som du kanske sett i mina inlägg så är jag rätt engagerad i hur mycket antroposofrörelsen och alternativmedicinarna får ut sin dynga till gemene man.

För nu är det som att var och varannan människa ska proppa i sig homeopatiska preparat, ägna sig åt alternativmedicinska behandlingar, svalt hela grejen med hälsokostpreparat som lavinartat ökat sin försäljning till förmån för "den mycket sämre skolmedicinen" enligt alla. Dessutom tror folk att all alternativmedicin, örter och hälsopreparat är så ofarliga "för de är ju så naturliga". En grav missuppfattning. Det är inte ofarligt att proppa i sig massa okända örter. De kan ge lika mycket biverkningar som den vanliga skolmedicinen. De har bara inte gått igenom läkemedelskontroller.

Men dessa alternativmedicinare litar ändå mer på hälsokostpreparaten, eftersom hela läkemedelsindustrin är en bluff och en stor konspiration. Ja, det är antroposofer som också bidragit till att denna dynga sprids i facebook-grupper.

T ex sånt där tycker jag är mer intressant att diskutera, samt generellt om sekterismen som folk tagit upp här inom Waldorf. Just nu sitter jag och tittar på den där gamla dokumentären om Kristofferskolan. OMG vad flummigt och uppstyrt "hur man måste måla" med rätt färger osv. Här ser man hur galningarna fått sitt ursprung.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-19 kl. 23:29.
Citera
2021-05-19, 22:40
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Nä, men han verkar vara klok.

Det är ju inte så att du som en random snubbe har rättigheter till hans material för att du kanske är ute efter den där Alexander. Det blir ju ganska snaskigt eller hur?

Jag gick själv 12 år i waldorfskola, är utbildad etnolog och skrev om saken i min bok Så blev jag ett av Sveriges värsta nättroll, som kom ut 2020. Jasper måste inte ge mig filmen, jag kommer att se den på Filminstitutets bibliotek. Och jag kommer att skriva en bok om alla case som jag får plats med - som visar att waldorfvärlden har varit en lekplats för sociopater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in