2021-05-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Minns att Ekdal fick frågan vem som är snällast och trevligast i landslaget, under något inslag med läsarfrågor på Sportbladets webb, och då svarade han "Pierre Bengtsson, en riktig nallebjörn". (Parafras på frågeställningen, minns inte hur den löd ordagrant, men jag minns att Albin kallade Bengtsson för "nallebjörn".)

Martin Olsson tog ju däremot ett strafföreläggande för inte så längesen, för våldsamt motstånd, efter att han varit ute och slagits med polis och ordningsvakter på fyllan utanför nån nattklubb i Helsingborg.

Tråd på Flashback: (FB) Landslagsstjärna misstänkt för våld mot polis vid nattklubb, Helsingborg maj -19

Artikel från Fotbollskanalen, angående strafföreläggandet.
Nu bekräftar Ekvall att hon har utfärdat ett strafföreläggande mot spelaren för våldsamt motstånd och att det handlar om böter.

- Ett strafföreläggande är utfärdat och om han godkänner det blir det inget mer av det här, men om han inte godkänner det blir det ett åtal, säger hon till Fotbollskanalen.

[...]

Varför har du valt att utfärda ett strafföreläggande?
- För att jag anser att det är övertygande bevisning.

Hur ser bevisningen ut?
- Det är uppgifter, dels från honom själv och dels från olika poliser. Det finns övervakningsfilmer också.

Hur tror du att han ställer sig till strafföreläggandet?
- Jag tror att han kommer att godkänna det, men det får vi se. Han har sagt att han är villig att godkänna ett strafföreläggande.

Vad händer nu?
- Han får titta på det och se vad han tycker, säger Ekvall.

När Fotbollskanalen under fredagseftermiddagen fick ta del av förundersökningen och strafföreläggandet framgår det att påföljden är 40 dagsböter á 1000 kronor, det vill säga 40 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/avslojar-aklagare-straffar-landslagssvensk-efter-nattklubbsbrak-overtygande-b/

Därav lite av ett as privat vad jag var ute efter var om Janne ger Olsson plus-poäng för att han helt enkelt boostar andra spelare bara genom att vara med, och att Bengtsson inte gör det, vilket gör att han tippar över åt Olsson.
Citera
2021-05-18, 19:49
Medlem
Håller helt med om att Granen ska med då han verkar viktig för stämning och lagmoral. Men varför inte ta med honom i någon form av ledarroll? Nån slags assisterande tränare, players manager, mental coach, materialare eller vad fan som helst så han inte tar upp en plats i spelartruppen? Jag bodde en weekend på samma hotell som damlandslaget en gång när de hade en samling. Helt sinnesjukt hur många trötta lirare som gick runt i landslagsoveraller på hotellet och var komiga utan att verka uppfylla någon typ av vettig funktion. Hela jävla stället kryllade av ”funktionärer” eller vad man ska kalla dem så visst borde man kunna klämma Granen som en till i ledarstaben? Verkar ju som man får glida in med i hur många gobbar som helst i ledningen liksom!
Citera
2021-05-18, 19:49
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Precis, generellt brukar ju de flesta länder använda de sista platserna i truppen för att ta ut unga lirare som är med för att se och lära inför framtiden. Medan den konservativa svenska hållningen mer är att fylla ut de extra platserna med än mer rutin. Det visar litet på mentalitetsskillnaderna som råder mellan olika fotbollskulturer, vissa fotbollskulturer som den svenska ser rutin och erfarenhet som överlägset viktigare än talang och ungdomlig entusiasm, medan andra fotbollskulturer värderar talang och entusiasm mycket högre.

Håller med om allt du skriver och tänkt exakt samma sak, somliga mönster går aldrig ur. Vi förlitar oss alldeles för mycket på rutin ibland och det tycker jag inte om. Det lever nog kvar efter både Lagerbäck och Hamréns tid. Janne har ju förvisso försökt ta ut yngre på sina samlingar men sett till prestationer så är det enbart Isak, Kulusevski och Svanberg som är yngre än Karlsson och som presterat i topplag/toppligor som tagits med. Därefter kommer Karlsson som gjort en stark säsong i AZ och efter honom kommer möjligtvis Jordan Larsson om vi ska dra upp spelare som är yngre än 23 och gjort det bra i relativt stora ligor.
Citera
2021-05-18, 20:04
Medlem
Korders avatar
En helt okej trupp bortsett från att Martin Olsson tagits ut istället för Pierre Bengtsson. Obegripligt för mig, men Janne kanske har fattat något inte jag har fattat. Resterande uttagningar köper jag, även om jag inte håller med om allt.
Citera
2021-05-18, 20:05
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Därav lite av ett as privat vad jag var ute efter var om Janne ger Olsson plus-poäng för att han helt enkelt boostar andra spelare bara genom att vara med, och att Bengtsson inte gör det, vilket gör att han tippar över åt Olsson.

Tja, Bengtsson kallas för "nallebjörnen". Olsson är ute och slåss med polisen. Så visst verkar Martin mycket mer energisk och hetsig. Men jag har svårt att se att han på grund av det skulle bidra med något exceptionellt och omistligt, när det kommer till stämningshöjning och allmän trevnad i truppen. Det är ju snarare så att han surat en del offentligt över att Augustinsson gått före honom.

Som vänsterbacksreserv är det väl bara bra att ha en kille som är nedtonad och sansad, men som kommer in och gör jobbet när det krävs, så som Bengtsson bevisligen gjort både i NL-spelet och EM-kvalet.

Uttagningen av Olsson blir ännu mer märklig med tanke på att han denna vår har laddat upp med en stukad fot och skador i båda låren.

Dessutom kan man tycka att det där strafföreläggandet för våldsamt motstånd borde ligga honom i fatet, men den diskussionen har ju inte förekommit alls i media. Det var ju ett jäkla liv angående Gerndts vara och inte vara i landslagstruppen, till exempel, på grund av hans dom för misshandel.
Citera
2021-05-18, 20:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Angående det där att Jesper Karlsson inte skulle ha spelat ändå har noll betydelse sett till helhetsbilden, förstår du inte det? Killen är 22 år ung, gjort 11 mål och 9 assist i sin debutsäsong för ett topplag i Eredivisie, varit tongivande i matcherna även då han inte stått med i poängprotokollet. En uttagning till ett mästerskap måste vara som ett gigantiskt kvitto för en ung kille som imponerat stort i en stor liga, att det han gjort är bra. Att han skulle fått lära känna gruppen mer samt få erfarenheten och rutinen med sig efter ett mästerskapsdeltagande, om inte på så utanför planen. Jag förstår helt ärligt inte att han inte fick plats. Han är en av de mest intressanta svenska spelarna jag sett i modern tid och det säger jag utan att hypa. En enorm talang och otroligt mycket fotboll i sig. Sett nästan varenda match med AZ denna säsong och allt han gör är nästintill perfekt, fotbollsunderhållning på hög nivå. Han har en sinnessjuk bollbehandling. Ta en titt på denna videon, bör tilläggas att det bara är ett axplock av det han gör på fotbollsplanen. Hans mål i EL och dominans mot Ajax finns t.ex. inte med:

https://www.youtube.com/watch?v=Sct92PhXZ_U

Skulle säga att man kan jämföra Jesper Karlsson's spelstil med Chippen när han var aktuell, men är ändå på en helt annan nivå, det är sällan man ser svenskar med sån teknik. Idag är Emil Forsberg en av våra stora stjärnor, När Emil var 22 år: Hade han varit i Malmö FF i mindre än 1 år och skulle stanna där tills han blir ca 24 år gammal tills han senare lämnade för Zweite. Kass jämförelse kanske då alla utvecklas olika på olika sätt men jag vill bara lyfta fram min poäng. Jesper Karlsson presterar på en helt annan nivå än vad Emil Forsberg gjorde vid samma ålder. Vad krävs för att en sån intressant spelare i den kalibern dissas till förmån för Gustav Svensson eller Martin Olsson, där den ena huserar i kinesiska ligan och den andra senast igår utgick skadad i en Allsvensk match? Jag kanske en dag får äta upp mina ord kring Jesper efter att ha hypat honom tidigare i både denna tråd och i andra trådar, men jag tror starkt på honom, han är en sällan skådad oslipad diamant. För mig är det helt oförståeligt. Att han kanske inte skulle fått speltid skiter jag i, men det är nästan som att hans prestationer inte betyder något. Jag förstår inte. Jag tror det skulle haft en betydelse för hans fortsatta utveckling i karriären, att få vara med i ett mästerskap. Zlatan togs ju med när han var 20 till VM 2002 även om han fick nöta bänk.

I övrigt: Jag köper Jannes tankar kring Granqvist, han säger att om det vore 23 man som togs ut skulle inte Granen kommit med. Jag förstår rollen som Granqvist spelar utanför planen och jag köper den förklaringen som sagt. Kul att Jordan fick följa med. I det stora hela en bra balanserad trupp, men jag tycker synd om Jesper.

Aldrig sett killen tidigare. Stort tack för informationen och länken. Otrolig bollbehandling. Det spelar ingen roll var han spelar eller på vilken nivå - flera av målen och flera av bollkontakterna är mästerliga. Att dra till på volley när bollen kommer emot dig och dessutom kunna placera den är världsklass. Trist att en sådan kille inte fick chansen i det här mästerskapet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Neeej, inte den där Berg igen

Han var en värdelös föredetting redan 2018, och är det ännu mer nu!

Jag är inte särskild nöjd med honom heller. Tyckte han ofta sprang som sökte frisparkar. Jesper Karlsson däremot gav ju ett helt annat energiskt intryck. Gillade honom starkt.

Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Minns att Ekdal fick frågan vem som är snällast och trevligast i landslaget, under något inslag med läsarfrågor på Sportbladets webb, och då svarade han "Pierre Bengtsson, en riktig nallebjörn". (Parafras på frågeställningen, minns inte hur den löd ordagrant, men jag minns att Albin kallade Bengtsson för "nallebjörn".)

Martin Olsson tog ju däremot ett strafföreläggande för inte så längesen, för våldsamt motstånd, efter att han varit ute och slagits med polis och ordningsvakter på fyllan utanför nån nattklubb i Helsingborg.

Tråd på Flashback: (FB) Landslagsstjärna misstänkt för våld mot polis vid nattklubb, Helsingborg maj -19

Artikel från Fotbollskanalen, angående strafföreläggandet.
Nu bekräftar Ekvall att hon har utfärdat ett strafföreläggande mot spelaren för våldsamt motstånd och att det handlar om böter.

- Ett strafföreläggande är utfärdat och om han godkänner det blir det inget mer av det här, men om han inte godkänner det blir det ett åtal, säger hon till Fotbollskanalen.

[...]

Varför har du valt att utfärda ett strafföreläggande?
- För att jag anser att det är övertygande bevisning.

Hur ser bevisningen ut?
- Det är uppgifter, dels från honom själv och dels från olika poliser. Det finns övervakningsfilmer också.

Hur tror du att han ställer sig till strafföreläggandet?
- Jag tror att han kommer att godkänna det, men det får vi se. Han har sagt att han är villig att godkänna ett strafföreläggande.

Vad händer nu?
- Han får titta på det och se vad han tycker, säger Ekvall.

När Fotbollskanalen under fredagseftermiddagen fick ta del av förundersökningen och strafföreläggandet framgår det att påföljden är 40 dagsböter á 1000 kronor, det vill säga 40 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/avslojar-aklagare-straffar-landslagssvensk-efter-nattklubbsbrak-overtygande-b/

Så jävla amatörmässigt. Illa om man är 18-20 år beter sig så, men MO är väl över 30? Bänka killen och ta in några med lite mer mognad istället.
Citera
2021-05-18, 21:12
Medlem
Apropå mittbackar, hur långt ifrån en landslagsplats befinner sig en sån som Emil Bergström?
Citera
2021-05-18, 21:37
Medlem
Neroxxs avatar
Överlag är jag inte direkt negativ till truppen, det är väl Martin Olsson som jag är mest skeptisk till. Hade varit kul att kunna få se lite mer yngre förmågor men ett slutspel är väl kanske inte riktigt rätt plats för att testa nytt så man har väl en förståelse där.
Citera
2021-05-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Apropå mittbackar, hur långt ifrån en landslagsplats befinner sig en sån som Emil Bergström?

Jadu, honom har man inte läst om på ett tag. Skulle tro att han är ganska långt ifrån en plats, är nog rankad runt 15-20 bland mittbackarna.
Citera
2021-05-18, 22:08
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker

Utöver de som är uttagna så är det nog 10-15 spelare före faktiskt. Hur kom du på de namnet?
Citera
2021-05-18, 22:22
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Svenska tränare som Janne lägger alldeles för mycket fokus på rutin och för lite fokus på form. Om lirare som Olsson och Granqvist fortfarande kan lira i landslaget så pekar det på att det egentligen är närmst omöjligt att tappa sin landslagsplats om man är rutinerad, tills man väljer att sluta självmant typ.

Granqvist det äcklet han borde näthatas tills han slutar självmant...
Den mannen har nog inte gjort 90 min under hela 20 talet.
NEPOTISM

Jag skiter i argumentet bästa laget.
Det är detta confirmation bias som i stor del leder till det "confirmation bias" som Zlatan ganska burdust kallade för rasism. Kaka söker maka.
Citera
2021-05-18, 22:27
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Den här truppen har avgjort ett val som räddar familjefriden. Det blir semester istället för fotbolls-EM.

Går exakt i de banerna. Håller inte på något lag i Sverige förutom på landslaget känner mig sjukt sviken.

men nu önskar man nästan att Sverige tar noll poäng och Janne får sparken typ 1-2, 1-2, 1-2.

Som sagt det finns inga begränsingar på hur stor tränarstab man kan ha med sig.
Vara ta ut en spelare som man vet inte kommer spela.
Som dessutom har blivit bortgjord i Allsvenskan av yttrar och forwards som inte är i närheten av en uttagning.
Som nu blir bortgjord av spelare i Superettan

Vad fan händer!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in