2021-05-18, 19:06
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Exakt så. Jag är dessutom helt övertygad om att det tas ut fyra ytterligare mittbackar (fem inklusive Granqvist alltså) så det är verkligen inte en tillstymmelse till ko på isen. De tre som tas ut som nummer 24, 25 och 26 kommer inte att ha något att göra med vad som sker på planen ändå.

Av den anledningen är det också komiskt att det lär dyka in ett bröligt gäng här när Jesper Karlsson inte tas ut (gissar jag). Han hade inte spelat något alls ändå.

Jag känner mig hyfsat säker på att det kommer bli den här truppen, med spelare 24, 25 och 26 inom parentes:

Målvakter
Olsen
Nordfeldt
Jonsson

Försvarare
Lustig
Krafth
Lindelöf
Helander
Danielsson
Starfelt
(Granqvist)
Augustinsson
Bengtsson

Mittfältare
Claesson
Kulusevski
Ekdal
Olsson
Larsson
Svensson
(Cajuste)
Forsberg
Sema

Anfallare
Berg
Isak
Quaison
Andersson (möjligen Kiese Thelin i stället)
(Larsson)

Edit: Oops, glömde helt bort Jansson. Jag hade nog personligen lämnat honom utanför men han kommer att tas ut i stället för Starfelt eller Danielsson, antagligen mest beroende på hur situationen i Kina ser ut för den sistnämnde.

Angående det där att Jesper Karlsson inte skulle ha spelat ändå har noll betydelse sett till helhetsbilden, förstår du inte det? Killen är 22 år ung, gjort 11 mål och 9 assist i sin debutsäsong för ett topplag i Eredivisie, varit tongivande i matcherna även då han inte stått med i poängprotokollet. En uttagning till ett mästerskap måste vara som ett gigantiskt kvitto för en ung kille som imponerat stort i en stor liga, att det han gjort är bra. Att han skulle fått lära känna gruppen mer samt få erfarenheten och rutinen med sig efter ett mästerskapsdeltagande, om inte på så utanför planen. Jag förstår helt ärligt inte att han inte fick plats. Han är en av de mest intressanta svenska spelarna jag sett i modern tid och det säger jag utan att hypa. En enorm talang och otroligt mycket fotboll i sig. Sett nästan varenda match med AZ denna säsong och allt han gör är nästintill perfekt, fotbollsunderhållning på hög nivå. Han har en sinnessjuk bollbehandling. Ta en titt på denna videon, bör tilläggas att det bara är ett axplock av det han gör på fotbollsplanen. Hans mål i EL och dominans mot Ajax finns t.ex. inte med:

https://www.youtube.com/watch?v=Sct92PhXZ_U

Skulle säga att man kan jämföra Jesper Karlsson's spelstil med Chippen när han var aktuell, men är ändå på en helt annan nivå, det är sällan man ser svenskar med sån teknik. Idag är Emil Forsberg en av våra stora stjärnor, När Emil var 22 år: Hade han varit i Malmö FF i mindre än 1 år och skulle stanna där tills han blir ca 24 år gammal tills han senare lämnade för Zweite. Kass jämförelse kanske då alla utvecklas olika på olika sätt men jag vill bara lyfta fram min poäng. Jesper Karlsson presterar på en helt annan nivå än vad Emil Forsberg gjorde vid samma ålder. Vad krävs för att en sån intressant spelare i den kalibern dissas till förmån för Gustav Svensson eller Martin Olsson, där den ena huserar i kinesiska ligan och den andra senast igår utgick skadad i en Allsvensk match? Jag kanske en dag får äta upp mina ord kring Jesper efter att ha hypat honom tidigare i både denna tråd och i andra trådar, men jag tror starkt på honom, han är en sällan skådad oslipad diamant. För mig är det helt oförståeligt. Att han kanske inte skulle fått speltid skiter jag i, men det är nästan som att hans prestationer inte betyder något. Jag förstår inte. Jag tror det skulle haft en betydelse för hans fortsatta utveckling i karriären, att få vara med i ett mästerskap. Zlatan togs ju med när han var 20 till VM 2002 även om han fick nöta bänk.

I övrigt: Jag köper Jannes tankar kring Granqvist, han säger att om det vore 23 man som togs ut skulle inte Granen kommit med. Jag förstår rollen som Granqvist spelar utanför planen och jag köper den förklaringen som sagt. Kul att Jordan fick följa med. I det stora hela en bra balanserad trupp, men jag tycker synd om Jesper.
Citera
2021-05-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Starfelt och Nilsson har knappast petats av Granqvist utan snarare av den mittbackstrio som Janne Andersson förlitat sig på sen dag 1 + Danielsson.
Jo det är ett faktum att utan granen så hade en annan back plockats med.
Citera
2021-05-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Poängen är att Karlsson har gjort en starkare säsong än Sema på alla mätbara vis och dom konkurrerar om exakt samma plats.

Men återigen det spelar mindre roll Sema får knappast ens spela en minut under EM.

Poängen är att det blir lite som att jämföra päron med äpplen, Eredivisie är en sämre liga, framförallt är den temposvagare och lagen är sämre organiserade defensivt.

Ja han lär nog inte spela mycket.
Citera
2021-05-18, 19:14
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jo det är ett faktum att utan granen så hade en annan back plockats med.

Jo men man ska inte ta med till exempel Nilsson för att han ska ägna sig åt peptalk och konbärande. Det är Danielsson, om någon, som borde ha petats till förmån för honom.
Citera
2021-05-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Poängen är att det blir lite som att jämföra päron med äpplen, Eredivisie är en sämre liga, framförallt är den temposvagare och lagen är sämre organiserade defensivt.

Ja han lär nog inte spela mycket.
Stilarna skiljer sig åt mer än kvaliteten. Möjligen hade Jesper Karlsson inte sett lika stark ut i Championship men det är fortfarande whatifs på det stora hela. Jag tycker hursomhelst inte att han bör ha lämnats utanför p.g.a Sema det finns inget som kan övertyga mig om det.

Det är dock ingen ”katastrof” med Sema istället för Karlsson.
Senast redigerad av kvarkihamnen123 2021-05-18 kl. 19:20.
Citera
2021-05-18, 19:18
Medlem
Jon.Holmss avatar
Neeej, inte den där Berg igen

Han var en värdelös föredetting redan 2018, och är det ännu mer nu!
Senast redigerad av Jon.Holms 2021-05-18 kl. 19:43.
Citera
2021-05-18, 19:19
Medlem
Vet nån hur Olsson är kontra Bengtsson från ett stämningsperspektiv? Olsson verkar ju vara lite av ett as privat, men kanske gör en så pass stor skillnad för truppen som helhet att det väger över?

Oavsett är det en oerhört hård petning av Bengtsson. Han måste ju hoppas att det blir vänsterbackskris till första samlingen, kallas upp och sen typ sticka hem precis innan uppvärmningen.
Citera
2021-05-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Angående det där att Jesper Karlsson inte skulle ha spelat ändå har noll betydelse sett till helhetsbilden, förstår du inte det? Killen är 22 år ung, gjort 11 mål och 9 assist i sin debutsäsong för ett topplag i Eredivisie, varit tongivande i matcherna även då han inte stått med i poängprotokollet. En uttagning till ett mästerskap måste vara som ett gigantiskt kvitto för en ung kille som imponerat stort i en stor liga, att det han gjort är bra. Att han skulle fått lära känna gruppen mer samt få erfarenheten och rutinen med sig efter ett mästerskapsdeltagande, om inte på så utanför planen. Jag förstår helt ärligt inte att han inte fick plats. Han är en av de mest intressanta svenska spelarna jag sett i modern tid och det säger jag utan att hypa. En enorm talang och otroligt mycket fotboll i sig. Sett nästan varenda match med AZ denna säsong och allt han gör är nästintill perfekt, fotbollsunderhållning på hög nivå. Han har en sinnessjuk bollbehandling. Ta en titt på denna videon, bör tilläggas att det bara är ett axplock av det han gör på fotbollsplanen. Hans mål i EL och dominans mot Ajax finns t.ex. inte med:

https://www.youtube.com/watch?v=Sct92PhXZ_U

Skulle säga att man kan jämföra Jesper Karlsson's spelstil med Chippen när han var aktuell, men är ändå på en helt annan nivå, det är sällan man ser svenskar med sån teknik. Idag är Emil Forsberg en av våra stora stjärnor, När Emil var 22 år: Hade han varit i Malmö FF i mindre än 1 år och skulle stanna där tills han blir ca 24 år gammal tills han senare lämnade för Zweite. Kass jämförelse kanske då alla utvecklas olika på olika sätt men jag vill bara lyfta fram min poäng. Jesper Karlsson presterar på en helt annan nivå än vad Emil Forsberg gjorde vid samma ålder. Vad krävs för att en sån intressant spelare i den kalibern dissas till förmån för Gustav Svensson eller Martin Olsson, där den ena huserar i kinesiska ligan och den andra senast igår utgick skadad i en Allsvensk match? Jag kanske en dag får äta upp mina ord kring Jesper efter att ha hypat honom tidigare i både denna tråd och i andra trådar, men jag tror starkt på honom, han är en sällan skådad oslipad diamant. För mig är det helt oförståeligt. Att han kanske inte skulle fått speltid skiter jag i, men det är nästan som att hans prestationer inte betyder något. Jag förstår inte. Jag tror det skulle haft en betydelse för hans fortsatta utveckling i karriären, att få vara med i ett mästerskap. Zlatan togs ju med när han var 20 till VM 2002 även om han fick nöta bänk.

I övrigt: Jag köper Jannes tankar kring Granqvist, han säger att om det vore 23 man som togs ut skulle inte Granen kommit med. Jag förstår rollen som Granqvist spelar utanför planen och jag köper den förklaringen som sagt. Kul att Jordan fick följa med. I det stora hela en bra balanserad trupp, men jag tycker synd om Jesper.
Precis, generellt brukar ju de flesta länder använda de sista platserna i truppen för att ta ut unga lirare som är med för att se och lära inför framtiden. Medan den konservativa svenska hållningen mer är att fylla ut de extra platserna med än mer rutin. Det visar litet på mentalitetsskillnaderna som råder mellan olika fotbollskulturer, vissa fotbollskulturer som den svenska ser rutin och erfarenhet som överlägset viktigare än talang och ungdomlig entusiasm, medan andra fotbollskulturer värderar talang och entusiasm mycket högre.
Citera
2021-05-18, 19:20
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Jag håller inte med. Sema känns som en starkare defensiv spelare än Jeppe vilket kan vara vapen vid behov att försvara vinster där Foppa spelar forward eller bänk.

Karlsson gör det bra i klubblaget men var inte så bra i senaste samlingen.

Han var inte superb mot Estland nej men han var inte usel heller, lite mer precision och skärpa från Quaisons sida så hade han lika gärna kunnat stå för 2 assist i sin riktiga träningslandskamps-debut. Räknar inte januariturnen där han förövrigt stod för 1 assist mot Moldavien.

Sedan spelade han med andra spelare som gjorde sin debut också, svårt att skina i en sån match. Men nej han var inte heller strålande som du säger.

Jesper har förövrigt ett riktigt tufft förflutet, tuffare än Zlatans som hela tiden lyfts fram som spelaren som kom från ingenting och ingenstans. Säger det för att jag har sett många skriva negativa saker om Jesper här, killen förlorade sin far som barn och hans målgester ibland misstänker jag är en tribut till sin far bland annat. Fantastisk spelare som jag hoppas blir en av våra framtida stjärnor.
Citera
2021-05-18, 19:26
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han nämnde något om att valet föll på Martin Olsson eftersom denne är mer mångsidig. Jag vet inte om jag köper det.

Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Håller med. Lider som fan med Pierre. Varit en väldigt stabil back-up till Ludde under lång tid nu. En sak hade varit om han blev åsidosatt av ett ungt stjärnskott som slagit igenom under våren (typ som Ludde 2015–2016), men så är ju inte fallet nu. Kom igen liksom, Martin Olsson? Köper verkligen inte resonemanget att han kan spela mittback och yttermitt också. Jag menar, vi har ju med FEM renodlade mittbackar och FYRA renodlade yttrar (och dessutom Seb, Svanberg och Quaison som kan spela där).

Köper truppen till 25/26:e delar (ja, rätt att ta med Granen), men att peta Pierre för Olsson har jag noll förståelse för. Extra bittert för honom eftersom han var med om en likande situation EM 2016. Startade 8/12 kvalmatcher då, men fick inte följa med till Frankrike.

Lite av en gambling av Janne det här. Både Ludde och Martin är väldigt skadedrabbade.

Pierre har varit något av en klippa när han kommit in och vikarierat för Ludde.

Olsson har inte gjort något vettigt i landslaget på flera år.

Och när Janne under presskonferensen nämnde Sema som ett alternativ på vänsterbacken, tappade jag ännu mer aktning för vår förbundskapten. Ja, Ken kan förvisso lira wing-back i ett 5-3-2, med tre mittbackar innanför sig. Men inte en chans att han löser att spela vänsterback i ett 4-4-2, mot bra motstånd. Det positionsspelet skulle bli parodiskt.

Nåväl, för att det ska det bli ett riktigt lyckat mästerskap, kommer det ändå krävas att en spelare som Ludde kan göra 90 minuter i varje match, och att han verkligen prickar in formen. Men lider fan med Pierre, han hade verkligen förtjänat en plats i truppen.

Bengtsson i stället för Olsson.
Karlsson i stället för Sema.

I övrigt är det väl inte så mycket att orda om, givet vilka som finns tillgängliga.

Hajar poängen med att ha med Granqvist.
Citera
2021-05-18, 19:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Lite av en gambling av Janne det här. Både Ludde och Martin är väldigt skadedrabbade.

Pierre har varit något av en klippa när han kommit in och vikarierat för Ludde.

Olsson har inte gjort något vettigt i landslaget på flera år.

Och när Janne under presskonferensen nämnde Sema som ett alternativ på vänsterbacken, tappade jag ännu mer aktning för vår förbundskapten. Ja, Ken kan förvisso lira wing-back i ett 5-3-2, med tre mittbackar innanför sig. Men inte en chans att han löser att spela vänsterback i ett 4-4-2, mot bra motstånd. Det positionsspelet skulle bli parodiskt.

Nåväl, för att det ska det bli ett riktigt lyckat mästerskap, kommer det ändå krävas att en spelare som Ludde kan göra 90 minuter i varje match, och att han verkligen prickar in formen. Men lider fan med Pierre, han hade verkligen förtjänat en plats i truppen.

Bengtsson i stället för Olsson.
Karlsson i stället för Sema.

I övrigt är det väl inte så mycket att orda om, givet vilka som finns tillgängliga.

Hajar poängen med att ha med Granqvist.

Plus Nilsson/Starfelt istället för Danielsson.
Citera
2021-05-18, 19:41
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Vet nån hur Olsson är kontra Bengtsson från ett stämningsperspektiv? Olsson verkar ju vara lite av ett as privat, men kanske gör en så pass stor skillnad för truppen som helhet att det väger över?

Oavsett är det en oerhört hård petning av Bengtsson. Han måste ju hoppas att det blir vänsterbackskris till första samlingen, kallas upp och sen typ sticka hem precis innan uppvärmningen.

Minns att Ekdal fick frågan vem som är snällast och trevligast i landslaget, under något inslag med läsarfrågor på Sportbladets webb, och då svarade han "Pierre Bengtsson, en riktig nallebjörn". (Parafras på frågeställningen, minns inte hur den löd ordagrant, men jag minns att Albin kallade Bengtsson för "nallebjörn".)

Martin Olsson tog ju däremot ett strafföreläggande för inte så längesen, för våldsamt motstånd, efter att han varit ute och slagits med polis och ordningsvakter på fyllan utanför nån nattklubb i Helsingborg.

Tråd på Flashback: (FB) Landslagsstjärna misstänkt för våld mot polis vid nattklubb, Helsingborg maj -19

Artikel från Fotbollskanalen, angående strafföreläggandet.
Nu bekräftar Ekvall att hon har utfärdat ett strafföreläggande mot spelaren för våldsamt motstånd och att det handlar om böter.

- Ett strafföreläggande är utfärdat och om han godkänner det blir det inget mer av det här, men om han inte godkänner det blir det ett åtal, säger hon till Fotbollskanalen.

[...]

Varför har du valt att utfärda ett strafföreläggande?
- För att jag anser att det är övertygande bevisning.

Hur ser bevisningen ut?
- Det är uppgifter, dels från honom själv och dels från olika poliser. Det finns övervakningsfilmer också.

Hur tror du att han ställer sig till strafföreläggandet?
- Jag tror att han kommer att godkänna det, men det får vi se. Han har sagt att han är villig att godkänna ett strafföreläggande.

Vad händer nu?
- Han får titta på det och se vad han tycker, säger Ekvall.

När Fotbollskanalen under fredagseftermiddagen fick ta del av förundersökningen och strafföreläggandet framgår det att påföljden är 40 dagsböter á 1000 kronor, det vill säga 40 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/avslojar-aklagare-straffar-landslagssvensk-efter-nattklubbsbrak-overtygande-b/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in