Citat:
Exakt så. Jag är dessutom helt övertygad om att det tas ut fyra ytterligare mittbackar (fem inklusive Granqvist alltså) så det är verkligen inte en tillstymmelse till ko på isen. De tre som tas ut som nummer 24, 25 och 26 kommer inte att ha något att göra med vad som sker på planen ändå.
Av den anledningen är det också komiskt att det lär dyka in ett bröligt gäng här när Jesper Karlsson inte tas ut (gissar jag). Han hade inte spelat något alls ändå.
Jag känner mig hyfsat säker på att det kommer bli den här truppen, med spelare 24, 25 och 26 inom parentes:
Målvakter
Olsen
Nordfeldt
Jonsson
Försvarare
Lustig
Krafth
Lindelöf
Helander
Danielsson
Starfelt
(Granqvist)
Augustinsson
Bengtsson
Mittfältare
Claesson
Kulusevski
Ekdal
Olsson
Larsson
Svensson
(Cajuste)
Forsberg
Sema
Anfallare
Berg
Isak
Quaison
Andersson (möjligen Kiese Thelin i stället)
(Larsson)
Edit: Oops, glömde helt bort Jansson. Jag hade nog personligen lämnat honom utanför men han kommer att tas ut i stället för Starfelt eller Danielsson, antagligen mest beroende på hur situationen i Kina ser ut för den sistnämnde.
Av den anledningen är det också komiskt att det lär dyka in ett bröligt gäng här när Jesper Karlsson inte tas ut (gissar jag). Han hade inte spelat något alls ändå.
Jag känner mig hyfsat säker på att det kommer bli den här truppen, med spelare 24, 25 och 26 inom parentes:
Målvakter
Olsen
Nordfeldt
Jonsson
Försvarare
Lustig
Krafth
Lindelöf
Helander
Danielsson
Starfelt
(Granqvist)
Augustinsson
Bengtsson
Mittfältare
Claesson
Kulusevski
Ekdal
Olsson
Larsson
Svensson
(Cajuste)
Forsberg
Sema
Anfallare
Berg
Isak
Quaison
Andersson (möjligen Kiese Thelin i stället)
(Larsson)
Edit: Oops, glömde helt bort Jansson. Jag hade nog personligen lämnat honom utanför men han kommer att tas ut i stället för Starfelt eller Danielsson, antagligen mest beroende på hur situationen i Kina ser ut för den sistnämnde.
Angående det där att Jesper Karlsson inte skulle ha spelat ändå har noll betydelse sett till helhetsbilden, förstår du inte det? Killen är 22 år ung, gjort 11 mål och 9 assist i sin debutsäsong för ett topplag i Eredivisie, varit tongivande i matcherna även då han inte stått med i poängprotokollet. En uttagning till ett mästerskap måste vara som ett gigantiskt kvitto för en ung kille som imponerat stort i en stor liga, att det han gjort är bra. Att han skulle fått lära känna gruppen mer samt få erfarenheten och rutinen med sig efter ett mästerskapsdeltagande, om inte på så utanför planen. Jag förstår helt ärligt inte att han inte fick plats. Han är en av de mest intressanta svenska spelarna jag sett i modern tid och det säger jag utan att hypa. En enorm talang och otroligt mycket fotboll i sig. Sett nästan varenda match med AZ denna säsong och allt han gör är nästintill perfekt, fotbollsunderhållning på hög nivå. Han har en sinnessjuk bollbehandling. Ta en titt på denna videon, bör tilläggas att det bara är ett axplock av det han gör på fotbollsplanen. Hans mål i EL och dominans mot Ajax finns t.ex. inte med:
https://www.youtube.com/watch?v=Sct92PhXZ_U
Skulle säga att man kan jämföra Jesper Karlsson's spelstil med Chippen när han var aktuell, men är ändå på en helt annan nivå, det är sällan man ser svenskar med sån teknik. Idag är Emil Forsberg en av våra stora stjärnor, När Emil var 22 år: Hade han varit i Malmö FF i mindre än 1 år och skulle stanna där tills han blir ca 24 år gammal tills han senare lämnade för Zweite. Kass jämförelse kanske då alla utvecklas olika på olika sätt men jag vill bara lyfta fram min poäng. Jesper Karlsson presterar på en helt annan nivå än vad Emil Forsberg gjorde vid samma ålder. Vad krävs för att en sån intressant spelare i den kalibern dissas till förmån för Gustav Svensson eller Martin Olsson, där den ena huserar i kinesiska ligan och den andra senast igår utgick skadad i en Allsvensk match? Jag kanske en dag får äta upp mina ord kring Jesper efter att ha hypat honom tidigare i både denna tråd och i andra trådar, men jag tror starkt på honom, han är en sällan skådad oslipad diamant. För mig är det helt oförståeligt. Att han kanske inte skulle fått speltid skiter jag i, men det är nästan som att hans prestationer inte betyder något. Jag förstår inte. Jag tror det skulle haft en betydelse för hans fortsatta utveckling i karriären, att få vara med i ett mästerskap. Zlatan togs ju med när han var 20 till VM 2002 även om han fick nöta bänk.
I övrigt: Jag köper Jannes tankar kring Granqvist, han säger att om det vore 23 man som togs ut skulle inte Granen kommit med. Jag förstår rollen som Granqvist spelar utanför planen och jag köper den förklaringen som sagt. Kul att Jordan fick följa med. I det stora hela en bra balanserad trupp, men jag tycker synd om Jesper.