2021-07-21, 12:49
Medlem
Olsson till Anderlecht. Undrar om det går som det brukar gå när svenskar går till Belgien.
Citera
2021-07-21, 14:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Olsson till Anderlecht. Undrar om det går som det brukar gå när svenskar går till Belgien.

Succé? Historiskt sett har Belgien och svenska spelare varit en riktig kärlekssaga.
Citera
2021-07-21, 15:58
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Succé? Historiskt sett har Belgien och svenska spelare varit en riktig kärlekssaga.

Bara för att nämna några få...

Efter frysboxen i Belgien – Rinne varnar svenskar för belgiska ligan: "Letar billiga spelare i Skandinavien": https://www.na.se/artikel/efter-frysboxen-i-belgien-rinne-varnar-svenskar-for-belgiska-ligan-letar-billiga-spelare-i-skandinav ien

Nygrens mardröm i Belgien - berättar om utfrysning: https://fotbolldirekt.se/2020/10/28/nygrens-mardrom-i-belgien-berattar-om-utfrysning

Ajdarevic i belgisk frysbox: “Stenåldersmetod”: https://fotbolldirekt.se/2013/07/30/ajdarevic-i-belgisk-frysbox-stenaldersmetod

Men tiden i Belgien har blivit ett fiasko. På sju månader har det blivit fyra minuters speltid i ligan för Kujovic, som saknas i laget på klubbens hemsida: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/mb014/emir-kujovic-talar-ut-efter-sju-manader
Citera
2021-07-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan

Efter frysboxen i Belgien – Rinne varnar svenskar för belgiska ligan: "Letar billiga spelare i Skandinavien": https://www.na.se/artikel/efter-frysboxen-i-belgien-rinne-varnar-svenskar-for-belgiska-ligan-letar-billiga-spelare-i-skandinav ien

Nygrens mardröm i Belgien - berättar om utfrysning: https://fotbolldirekt.se/2020/10/28/nygrens-mardrom-i-belgien-berattar-om-utfrysning

Ajdarevic i belgisk frysbox: “Stenåldersmetod”: https://fotbolldirekt.se/2013/07/30/ajdarevic-i-belgisk-frysbox-stenaldersmetod

Men tiden i Belgien har blivit ett fiasko. På sju månader har det blivit fyra minuters speltid i ligan för Kujovic, som saknas i laget på klubbens hemsida: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/mb014/emir-kujovic-talar-ut-efter-sju-manader

Vad jag förstått efter att ha läst vad känns som tusen historier, om Belgiska ligan och hur de gör, är inte ens att de är "hårdare" än andra ligor.

Utan de verkar bara ha en jävligt omodern och dålig man-management kultur. De har oresonabla förväntningar och/eller en skitkonstig approach på yngre spelare.
Citera
2021-07-21, 18:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan

Äsch, jag syftar så klart på spelare som Ralf Edström och Benny Wendt. Eller, för er ungdomar, en sån som Pär Zetterberg, "Kungen av Anderlecht", som utsågs till årets fotbollsspelare i Belgien tre gånger (1993, 1997 och 1998).

Men allvarligt talat, såna som Ajdarevic och Kujovic kan nog få problem precis var som helst.
Citera
2021-07-21, 18:40
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Vi behöver en ny förbundskapten som satsar ungt och för framtiden inte med säkra kort.
Citera
2021-07-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Dagens match för Emil Holm gjorde det självklart för mig, han ska vara med i landslagstruppen. Han är definitivt bättre än Mattias Johansson som är den som antagligen kommer bli uttagen. Den enda spelaren jag förstår om han skulle bli uttagen för Holm är Joel Andersson men ingen annan. Han är född 2000 och är redan Sveriges förste/andre/tredje bäste högerback. Att sitta och vila på honom och istället ta ut Johansson som kanske är topp 5 svenska högerbacken förstår jag mig inte på.

Så varför spelar han i Sønderjyske och inte i IFK Gbg?
Citera
2021-07-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Vad jag förstått efter att ha läst vad känns som tusen historier, om Belgiska ligan och hur de gör, är inte ens att de är "hårdare" än andra ligor.

Utan de verkar bara ha en jävligt omodern och dålig man-management kultur. De har oresonabla förväntningar och/eller en skitkonstig approach på yngre spelare.

De byts tränare stup i kvarten. Ägare som värvat spelare utan tränares vetskap och agent värvningar för att man är skyldig någon en tjänst.

I kombination med svenska spelare med 0 mental och kämparglöd. Curlade bortskämda spelare som är van vid svenskt daltande och kravlöshet i trygga miljöer som värvats som bosman bakom tränarens rygg. Såklart blir de bajs och snacka om kulturkrock.

Inte ens Nygren som man värvade för 50 mille bryr man sig speciellt mycket om.
Citera
2021-07-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
De byts tränare stup i kvarten. Ägare som värvat spelare utan tränares vetskap och agent värvningar för att man är skyldig någon en tjänst.

I kombination med svenska spelare med 0 mental och kämparglöd. Curlade bortskämda spelare som är van vid svenskt daltande och kravlöshet i trygga miljöer som värvats som bosman bakom tränarens rygg. Såklart blir de bajs och snacka om kulturkrock.

Inte ens Nygren som man värvade för 50 mille bryr man sig speciellt mycket om.

Ja de är definitivt även så att det är nog lite för curlat i många svenska klubbar med. Vilket inte avlar starka mentaliteter höger och vänster tyvärr.
Citera
2021-07-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Då får du gå långt tillbaka i tiden titta på Kiese Thelins sejour i just anderlecht, Rinne, Nygren etc.
Citera
2021-07-21, 21:12
Medlem
Mange Eriksson, Erik Berg, Anders Christiansen etc har väl också tyckt att det varit "skit" i Belgien.

Robin Söder lyckades hyfsat sportsligt men där var det mycket runt omkring som inte stämde.

[...]

Den nya tränaren som kom in heter Peter Maes, och det var en tränare med en helt annan karaktär. Vad säger man...? Management by fear. Det är en beskrivning som passar in ganska exakt på hans metoder.

[...]

Fotbollsmässigt var problemet att Peter Maes ville spela rakt och direkt – och att han tyckte att jag var för kort för att spela central anfallare i den modellen. Det var ju inte så lätt för mig att göra något åt, men även om jag ofta fick gå på kanten tyckte jag ändå att det gick hyfsat bra för mig. Jag gjorde en del mål och poäng, samlade väl på mig de siffror jag skulle.

På planen funkade allt trots allt helt okej. Det var andra saker som blev fel.

[...]

Sedan föddes vårt tredje barn i Belgien. Någon gång i december förklarade jag för klubben att vi skulle få barn framemot våren, och när det sedan kom närmare så berättade jag att det preliminära datum vi hade fått för förlossningen låg på en av de kommande lördagarna. Då fanns det en assisterande tränare i Lokeren som tyckte att vi skulle åka in redan på torsdagen och säga åt sjukhuspersonalen att bara ta ut ungen – så att jag sedan kunde vara tillgänglig för att spela match den där lördagen istället.

Det var den förståelsen och den synen de hade på hela den situationen. Ändå missade jag ju en match för förlossningen, och det var inte direkt superpoppis.

Efter det så var det någonting som hände, det kändes väldigt tydligt. Direkt då jag kom tillbaka efter förlossningen så hörde jag ett rykte om att de skulle sätta mig på läktaren framöver, att det fanns någon eller några i klubben som tyckte att jag inte ens skulle få sitta på bänken längre.

Riktigt så blev det inte, men i den första matchen blev jag kvar på bänken och i den andra matchen fick jag bara ett kort inhopp. Någonting hade förändrats, förtroendet för mig hade sjunkit. Och det hängde sedan i under resten av säsongen.

[...]
Citera
2021-07-21, 22:04
Medlem
OvissFramtids avatar
Håller med om att K.Olsson till Anderlecht var något oväntat, man blir ju lite orolig då svenskar inte lyckats särskilt bra i Belgien och att det gått skit i stort sätt för alla nu i modern tid. Behrang Safari gjorde det väl ok om någon? Sedan får vi nog gå tillbaka till 90-talet för att hitta succésagorna. Frågan är om det är en ”uppgradering” eller rentav ett nedåtbyte jämfört med Krasnodar? Det känns lite som ett nedåtbyte.

Det är däremot kul att Starfelt nu presenterats av Celtic FC en klubb där svenskar tidigare gjort det bra, bara att hoppas på samma framgång för Starfelt. I och med denna övergång har jag läst på lite extra om honom, det har kanske nämnts tidigare i tråden men han fick tydligen flest minuter av alla Rubin Kazan spelare förra säsongen och var del i att Rubin Kazan släppte in näst minst mål i ligan (delad tvåa med andra lag men ändå) och slutade på en stark 4e plats.

Det känns som ett helt rätt val för Starfelt och frågan är om han stiger något i hierarkin i landslaget nu? Helander som det varit tal om tillsammans med Lindelöf tyckte jag sjönk efter 2-1 insläppet mot Ukraina. Sedan ska det bli intressant att se om Jansson får speltid i PL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in