2024-03-19, 15:23
  #42073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Har insiderinfo om hur vi kommer att spela.
Isak - Gyökeres
Elanga - Svanberg - Cajuste - Kulusevski
Augustinsson - Hien - Lindelöf (c) - Holm
Olsen

Åh fan, ingen Foppa?
Citera
2024-03-19, 15:29
  #42074
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Åh fan, ingen Foppa?
Är väl egentligen lika bra att man redan nu början vänja sig vid ett liv efter honom. Hans roll i landslaget ska helt logiskt bli mindre och mindre central nu även om han såklart fortsatt kommer finnas kvar ett tag till som rutinerad stöttespelare i en trupp.
Citera
2024-03-19, 16:03
  #42075
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag fattar inte hur folk orkar hacka på ett kaptensval. Det är väl inte er han ska leda i omklädningsrummet? Ni har ingen aning om vilket inflytande VNL har.

Sen förstår jag inte att folk kan ha en så stark aversion mot siffrorna 442. Det är en stor skillnad på den 442 som bedrivs internationellt idag (t.ex Aston Villa) och mot den 442 som Janne är skolad i och som präglade mycket av hur vi spelade.

Jag har stort förtroende för att vi kommer se ett mer flytande spel under JDT, mycket högre bolltempo, fler löpningar, mer rörelse, större individuell frihet, men att vi säkert kommer försvara oss i 442 - som man ganska ofta gör om man spelar 4231. Det viktigaste, när det kommer till vår uppställning, är inte vilka siffror som vi kan se utan hur spelarnas roller på planen ser ut.
Så är det så klart. Men vi behöver lite balans också. I fall vi ska starta med Isak, Kulusevski, Gyökeres och Elanga/Forsberg blir det motorväg genom vårt mittfält.

Elanga/Forsberg är inte i närheten av den nivå som Isak, Gyökeres och Kulusevski befinner sig på eller för den delen Bailey/Diaby i Villa befinner sig på. De är så klart riktigt bra spelare och Elanga kommer nog bli ännu bättre. Men i nuläget är det svårt att motivera att Forsberg/Elanga ska starta för så himla bra är de inte. Då är det bättre att ha en extra mittfältare på plan så att vi inte blir söndermosade av Portugal.
Citera
2024-03-19, 17:43
  #42076
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/VPy5vJ/jon-dahl-tomasson-reder-ut-namnforvirringen

Hur IQ-befriad får man vara om man - speciellt som etnisk svensk - tror att Jon Dahl är ett förnamn tillika dubbelnamn?
Citera
2024-03-19, 19:26
  #42077
Medlem
Johnny.99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/VPy5vJ/jon-dahl-tomasson-reder-ut-namnforvirringen

Hur IQ-befriad får man vara om man - speciellt som etnisk svensk - tror att Jon Dahl är ett förnamn tillika dubbelnamn?
Lundh går från klarhet till klarhet
Citera
2024-03-19, 19:35
  #42078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Så är det så klart. Men vi behöver lite balans också. I fall vi ska starta med Isak, Kulusevski, Gyökeres och Elanga/Forsberg blir det motorväg genom vårt mittfält.

Elanga/Forsberg är inte i närheten av den nivå som Isak, Gyökeres och Kulusevski befinner sig på eller för den delen Bailey/Diaby i Villa befinner sig på. De är så klart riktigt bra spelare och Elanga kommer nog bli ännu bättre. Men i nuläget är det svårt att motivera att Forsberg/Elanga ska starta för så himla bra är de inte. Då är det bättre att ha en extra mittfältare på plan så att vi inte blir söndermosade av Portugal.
Aston Villa var ett exempel, det finns flera lag som försvarar i 442. Fulham är ett annat exempel. Det har vissa fördelar ur ett försvars hänseende helt enkelt och det blir naturligt att Tian kliver upp och pressar bredvid den ensamma forwarden. Det hänger ju på att man försöker krympa ytorna och pressar någorlunda högt, vilket Sverige aldrig gjorde under Andersson.

Min poäng är just det att vi inte vet hur JDT gör, så varför börja gorma och hata på en pappersformation när vi inte ser hur det faller ut i praktiken
__________________
Senast redigerad av mushymushy 2024-03-19 kl. 19:38.
Citera
2024-03-19, 22:05
  #42079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Aston Villa var ett exempel, det finns flera lag som försvarar i 442. Fulham är ett annat exempel. Det har vissa fördelar ur ett försvars hänseende helt enkelt och det blir naturligt att Tian kliver upp och pressar bredvid den ensamma forwarden. Det hänger ju på att man försöker krympa ytorna och pressar någorlunda högt, vilket Sverige aldrig gjorde under Andersson.

Min poäng är just det att vi inte vet hur JDT gör, så varför börja gorma och hata på en pappersformation när vi inte ser hur det faller ut i praktiken

Enig! 442 må ha lämnat bitter smak i munnen på mig, men jag är villig att ge det en till chans för att JDT ska visa att det inte är samma 442 som med Janne där majoriteten av laget ska vara inom eget straffområde och ha ett anfallsspel som till 95% sker via kontringar eller långbollar.

Skulle JDT sätta Svanberg på kanten (vilket jag tror och hoppas att han inte gör) kommer jag börja skratta

Denna samling är ett utmärkt tillfälle för någon som Simon Olsson att visa att han är svaret för att få till ett bättre uppbyggnadsspel mellan försvar och anfall, han har riktigt bra bollkontroll och är inte rädd för att slå en lite svårare passning som faktiskt kan öppna upp anfall om passningen går igenom.
__________________
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2024-03-19 kl. 22:37.
Citera
2024-03-20, 13:04
  #42080
Medlem
Kedoxs avatar
Lindelöf kapten igen??

JDT kan vara förlåten då det är första samlingen och han inte har fått känna på grabbarna än.
Men är VNL kapten nästa samling också kan dansken köra upp en rød pølse i skitan!
Citera
2024-03-20, 13:44
  #42081
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Lindelöf kapten igen??

JDT kan vara förlåten då det är första samlingen och han inte har fått känna på grabbarna än.
Men är VNL kapten nästa samling också kan dansken köra upp en rød pølse i skitan!

Vem ska vara kapten istället menar du. Om man dissar en spelare borde man väl rimligtvis komma med ett alternativ.
Citera
2024-03-20, 13:45
  #42082
Medlem
Att höra många här spekulera hur Sverige ska spela, eller egentligen ställa upp, är som att se vad som är mest modernt i de bästa lagen. Sverige har inte material nog att spela med 3 anfallare mot Portugal. Sverige måste välja spelsystem efter sina spelare och vilket motstånd de möter. Sen väljer man inte lagkapten efter hur det lyfter den spelaren som blir det. Sverige har ju aldrig varit ett sämre lag än när Z var lagkapten. Det är laget som ska lyftas och då behövs en lagkapten håller ihop laget. Det finns naturliga ledare och de som inte är det.
Citera
2024-03-20, 13:48
  #42083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Tröttsamt att mjäkiga VNL fortsatt är kapten... känns inte som en ledare. Men det kanske bara bevisar hur få ledare vi har i landslaget?

Nog borde man väl ha krävt att JDT hade tittat igenom videor från landslagets matcher de senaste åren innan uttagningarna. Då hade han aldrig utnämt VNL till kapten och det är tveksamt om han ens funnits med i truppen.
Citera
2024-03-20, 13:55
  #42084
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Vem ska vara kapten istället menar du. Om man dissar en spelare borde man väl rimligtvis komma med ett alternativ.

Göken eller Kulan i dagsläget.

Ger vi sen Holm & Hugo några år så tror jag de kan vara kaptensämnen för framtiden.
__________________
Senast redigerad av Kedox 2024-03-20 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in