Citat:
För min del är det inte en fråga om demokrati eller diktatur utan att Israel med Netanyahu för en politik som i längden är ohållbar och kommer att leda till Israels förfall. En politik som inte kan liknas vid något annat än djupt sekteristisk om inte rasistisk. Det måste upphör om inte annat så för alla judar skull.
Jo, den enda livskraftiga judiska församlingen utanför Israel i MÖ hittar vi i Teheran där man bland annat driver ett sjukhus för alla religioner och är representerade i deras parlament, hur mycket demokrati det nu är i Iran men i alla fall.
Till Netanyahus förtret vill jag tillägga.
Jo, den enda livskraftiga judiska församlingen utanför Israel i MÖ hittar vi i Teheran där man bland annat driver ett sjukhus för alla religioner och är representerade i deras parlament, hur mycket demokrati det nu är i Iran men i alla fall.
Till Netanyahus förtret vill jag tillägga.
Vad som blir resultatet av den förda politiken återstår att se men jag håller helt med om att situationen långsiktigt är ohållbar, ingen kommer att kunna bomba bort någon. OM så skulle vara fallet så kommer det bli efter blodutgjutelse av bibliska mått, något jag hoppas absolut ingen ingen vill ha, för segraren kommer att vara dränkt i ett hav av blod.
Förhandlingsbordet.... svaret ligger där, inte en perfekt fred, kanske inte ens en bra men något det går att leva med. Men det måste de inblandade få bestämma, deras framtid, deras beslut, ingen annan kommer kunna lösa soppan.
De styrande i Iran har jag inget till övers för men annars är gamla Persien ett fantastiskt land och har varit en otroligt enastående kultur, vet att Judar har det ok där och att Khomeini skyddade dem. Vet att relationen mellan länderna är, ansträngd diplomatiskt uttryckt. Men Israel och Iran borde vara allierade. Två starka länder sida vid sida.
Jag kollade synagogorna på västbanken, några hade vandaliserats men jo det verkar att finnas där. Men då drar jag inte heller likhetstecken mellan Hamas och PA. Hamas är terrorister, PA är auktoritära inkompetenta korrupta skitsnackare.
Så mycket mer najjs för alla.