2021-05-26, 12:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Men saknar du förmåga att klura på varför dessa terrorgrupper existerar samt beslutar att tjonga sina fyrverkerier mot en sådan millitärmakt? Ingen påstår att det är rationellt men det är samtidigt bara ynkryggar som dig som ej skulle göra motstånd mot de illegala bosättningarna samt försvara den lilla bit mark man har kvar.

De existerar för att det handlar om militant islamism. Försvar av mark är ett ytterst fånigt argument i sammanhanget när Israel ger ersättning till alla som blir av med mark och palestinierna annars bara säljer marken vidare till amerikaner. Den mesta marken i Palestina ägs redan av amerikaner så det verkar inte alls vara något problem att sälja marken till utlänningar så till vida de inte är judar.
Citera
2021-05-26, 12:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Din läsförståelse verkar inte vara din bästa förmåga.[/i]

Det var inte det han sa tidigare. Läs citaten jag skrev så du fattar vad han sa.
Citera
2021-05-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De existerar för att det handlar om militant islamism. Försvar av mark är ett ytterst fånigt argument i sammanhanget när Israel ger ersättning till alla som blir av med mark och palestinierna annars bara säljer marken vidare till amerikaner. Den mesta marken i Palestina ägs redan av amerikaner så det verkar inte alls vara något problem att sälja marken till utlänningar så till vida de inte är judar.
Jag är ingen anhängare av Hamas och liknande, jag menar bara att jag förstår fenomenet att människor blir extrema i sina åsikter när de behandlas illa, får sina hem bulldozade osv. Man måste vara konsekvent och tänka på hur man själv hade agerat i deras sits. Illegala bosättningar sker ju konstant med uppbackning av IDF, det sker liksom över gränserna som Israel själva varit med och avtalat.

Jag tycker Israel-sympatisörer använder sig av offerkoftan/antisemitism på en larvig nivå, det är ett enkelt sätt att köpa västs sympati. Till och med judarna i Bidens administration opponerar sig Bibis hala beteende av en anledning, de vet att det sker orättvisor och att sånthär sätter käppar i hjulen för eventuella fredsförhandlingar.
Citera
2021-05-26, 12:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej. Du kritiserar inte Palestina när de mördar palestinier eller israeliska araber. Du har inga problem när araber fördriver 800k judar. Du har inga problem när araber stjäl judisk mark.
Nej, därför att palestinierna är i stort sett försvarslösa, Israel har stulit deras tillvaro. Palestinierna försvarar sig och sina hem, det har de rätt till enligt folkrätten.
Israels aggressioner kan däremot inte rättfärdigas, därför kritiseras de av FN.

Så återigen: Det är en aggressiv övermakt mot ett försvarslöst folk. Det är problemet. Det spelar ingen roll vad parterna kallar sig, vilken religion de har, etnicitet eller historiska oförrätter.
Det handlar om folkrätt och mänskliga rättigheter, palestinierna måste få sin situation löst, annars kommer våldet fortsätta och fortsätta. Israel måste backa från ockuperat land och bosättningarna så att Palestina kan bli ett land.

Jag tror att du fattar principerna om folkrätt och rättvisa egentligen. Men sionisterna har ju vunnit så mycket på sina snyfthistorier, att ni fortsätter med dem. Ni vinner på att påstå att ni behandlas orättvist, trots att det är Israel som behandlar palestinierna orättvist och rent ut sagt förjävligt illa. Det är så sjukt, så man mår illa.
Senast redigerad av humanlife 2021-05-26 kl. 12:35.
Citera
2021-05-26, 12:37
Medlem
Citat:
Vaddå "tävling"? Om terrorister angriper Sverige så förväntar jag mig att staten gör sitt yttersta för att förhindra att SVENSKA liv går till spillo. Begrips? Det är ingen jävla tävling. Få in det i skallen.

Nu blandar du ihop äpplen, päron och apelsiner igen, och du far iväg igen, på ett helt eget spår.. Du kanske blandade ihop mig med någon annan.. jag vet inte vad du far efter.

Jag sa bara att israelerna är extremt överlägsna och att de vunnit. Varje konfrontation med hamas är gravt assymetrisk. Det är inte ens en tävling. Den som är avgjort starkast har ett unikt ansvar. Och israelernas nuvarande beteende är bara grisigt. Det är ovärdigt.

Att döda 150 palestinier för varje död israel har ingenting med fred och säkerhet att göra. Det handlar om anfall och våldspsykologi. Palestinierna ska principiellt bombas. Bor du i Gaza spelar det ingen roll hur fredlig du är. Du får äta amerikanska missiler iaf. Att påstå att detta är Isrels "självförsvar" är groteskt. PÅ vilket sätt bilr Israel säkert för att 70 barn sprängs?

Att Israels regering främst arbetar för fred och säkerhet är skitsnack. Man arbetar konstant för krig och utökat territorium..

Palestinierna är inte utan skuld, självklart inte. Men eftersom Israel är så extremt mycket starkare (på alla sätt) tycker jag att israelernas initiativ och mentalitet är mest intressant.

Israelerna (+USA) leder konflikten 24/7.

Att Israel inte vil ha fred innan palestinierna är totalt manglade,fattar väl alla. Här har vi en gubbe som talar klartext: https://www.youtube.com/watch?v=1UlK5CCkDec (från 2015)

Om jag fattat rätt, är han nu vice försvarsminister (!).

Han säger rakt ut: "Vi ska ha hela landet, för detta är vårt heliga land."

Israels grundinställning är inte mindre aggressiv än Hamas/palestiniernas..
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-26 kl. 12:40.
Citera
2021-05-26, 12:48
Medlem
Citat:
...ditt jävla vidriga lilla kräk.

Du får tycka vad du vill, men orkar du inte vara vuxen och hålla ihop dig, kan du väl gå och göra nåt annat.

Dina dialoger slutar för ofta med barnsligheter: vidriga kräk äckel osv

I längden tar ju ingen dig på allvar. Du tappar humöret som en pubertetskille..

Vass debatt gillar väl alla, men totala affektutbrott vill man gärna slippa

Gå ut ta ett äpple och väx upp.
Citera
2021-05-26, 13:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det var inte det han sa tidigare. Läs citaten jag skrev så du fattar vad han sa.
Du förstår ju inte ens innebörden i den artikel du länkade till. Förstår du ens engelska?
Mina citat kom ju från samma artikel.!!
Du skulle aldrig hoppat utav skolan redan i andra klass
Citera
2021-05-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Men du kan lika gärna hitta en länk på en Palestinsk person som förnedrar en jude. Hatet är ju lika starkt på båda sidor.
Både Bibi och ledare för Hamas är Ju lika vidriga. Religösa fanatiker som skapar lidande för vanliga människor.
Sekularisering är rätt väg.

Det finns gott om religiösa fanatiker i Israel, men Bibi är definitivt inte en av dem. Han har inte ens en kippa på sig. Hela den ursprungliga sionist-rörelsen var anti-religiös och minst hälften av den israeliska befolkningen betecknar sig som sekulär. Hamas bombar inte Israel för att judarna har fel religion. Jag har svårt att se att utökad sekularisering skulle förändra så mycket.
Citera
2021-05-26, 13:33
Medlem
Ingen av parterna kommer att backa, det är vi väl alla överens om. De styrande skikten och deras soldater, kommer att fortsätta exakt likadant, om det inte uppstår någon magisk gräsrotsrörelse.

Tyvärr är situationen så paranoid och skör, att fredliga medel inte fungerar längre. Alla initiativ som inte innebär fysiskt våld (demonstrationer stormöten osv) riskerar att spåra ur och leda till våld iaf.

Det kommer inte att bli någon tvåstatslösning. Alla vuxna förhandlingar är utbrända, samtidigt som det sker radikalisering på båda sidor. Inte bara Gazaborna sitter i knät på extremister. Israels regering verkar bli rena skräckkabinettet. Att välja sida i denna konflikt är hopplöst.

För ett par år sedan försökte man sig på en fredlig demonstration men israelerna är så rädda och övertända att varje arabisk folksamling blir ett akut hot.. Fem israeliska soldater har offentligt uttryckt ånger över vad som skedde:

https://www.theguardian.com/world/2018/apr/12/we-were-israeli-snipers-and-are-filled-with-sorrow-at-gaza-shootings

Det enda man kan hoppas på är en folkrörelse, att humana krafter kan komma från båda sidor och mötas. På något sätt måste israeler och plaestinier lösgöra sig från sina korrupta ledare och mötas öga mot öga, som människor och inte som judar och araber.

Sådant har hänt förr..
Citera
2021-05-26, 14:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du förstår ju inte ens innebörden i den artikel du länkade till. Förstår du ens engelska?
Mina citat kom ju från samma artikel.!!
Du skulle aldrig hoppat utav skolan redan i andra klass

De ändrade artikeln efter att jag länkade den. Citaten jag plockade ut finns inte ens med längre. Fattar du trögt? Hamas tvingade honom att ändra sina påståenden.
Citera
2021-05-26, 14:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Gå ut ta ett äpple och väx upp.

Man är ett vidrigt kräk om man önskar att folk ska dö samtidigt som man låtsas att man inte gör det. Det fåniga är att vi klarar av att se hur ni resonerar och att ni inte fattar att vi gör det. Ni är spelbrickor som inte fattar hur ni blir utspelade. I slutändan är det ni som blir offrade på islamisternas altare.
Citera
2021-05-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det finns gott om religiösa fanatiker i Israel, men Bibi är definitivt inte en av dem. Han har inte ens en kippa på sig. Hela den ursprungliga sionist-rörelsen var anti-religiös och minst hälften av den israeliska befolkningen betecknar sig som sekulär. Hamas bombar inte Israel för att judarna har fel religion. Jag har svårt att se att utökad sekularisering skulle förändra så mycket.

12% av Israels befolkning är ortodoxa judar (i stort sett helt odugliga för samhället), det sitter stollar (som närmast kan liknas vid teokrater) i regeringen, bosättarna hänvisar öppet till "vår heliga rätt att äga detta land" och att det finns farlig islamism i Gaza (och i länderna bortom Gaza) det är ingen nyhet ... Och hela tanken bakom Israels våldsamma expansion är religiöst grundad. Jag vågar påstå att ökad sekularisering är en absolut nödvändighet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in