2021-05-17, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kommentar från Hamas ang, kommentarerna från Fathi Hammad.

" These remarks do not reflect the official stances of Hamas and its policy, which state that our struggle is only against the Israeli occupation which occupies our land and desecrates our holy places. Again, our struggle is not with Jews elsewhere or with Judaism as a religion. Hamas has condemned and continues to condemn any attacks against the Jews and their worship houses worldwide. "

Fathi Ahmad Hamad (Arabic: فتحي أحمد حماد‎, also spelled Fathi Hammad) (born 3 January 1961, Beit Lahia, northern Gaza) is a political leader of Hamas, a member of the Palestinian Legislative Council.[1]

Så bara för att det råkade slinka ut ur ledarens mun så är det okej när man insett att terroriststämpeln bara blir mer rättfärdigad och ändrar uttalande dagen efter? Lägg ner.
Hur kan du försvara sådant? Har du INGEN skam i kroppen?
Citera
2021-05-17, 18:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Tog mig tid att skicka över 5 citat från Hamas och grannländerna, där dom enbart vill att Israel skall brinna och aldrig kommer acceptera en tvåstatslösning.

Även citat som är några dagar gammalt där Hamas öppet förespråkar att alla muslimer ska halshugga alla judar dom ser.

Kan du inte ta dig en minut att kommentera detta av respekt då jag la ner flera minuter på att ta fram dessa citat åt dig. Tack.

Det där med pressfrihet och demokrati (och hat):

David Sheen
@davidsheen
THIS IS ISRAELI ‘JOURNALISM’: Because 3 dead children are not enough, top Israeli journalist proposes annihilating an entire neighborhood in Gaza
More quality journalism coming out of Israel tonight. Another top Israeli journalist proposing to annihilate an entire neighborhood in Gaza
Another top Israeli journalist calls for the massacre of Palestinian protestors
Netanyahu-linked Israeli journalist calls to arrest and put on trial "leftist" journalists who publish information that doesn't sit well with government pro-war propaganda
Another Israeli journalist fantasizes about, in her words, "a second Nakba" – ethnically cleansing the country of non-Jews
https://twitter.com/davidsheen/status/1391813776228421642?s=20

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Plan Dalet har jag inte hört om på många år, var tvungen att läsa om vad det var, föga förvånande "Its purpose is much debated. (Wiki)" Mellanöstern i ett nötskal.

Jag tror inte på någon religion så alla sådana argument faller platt för mig, då gillar jag mer alla arkeologiska spår av Judars liv och leverne i området. För att spell it out, säger du att Judarna är Guds utvalda folk säger jag, ok? Men pekar du på klagomuren så fattar jag, det är därför de gör anspråk på landet.

Tja, Judar är väldigt olika, olika tolkningar. Naturei Karta är väl bland de mer kända som blir upprörda över Israels existens, andra religiösa Zionister inte alls. Ingen aning, religiösa argument för mig är som sagt inget jag lägger större vikt vid. Och skulle fler tycka så, tror jag konflikten skulle vara mer lättlöst.
Sionismen var verkligen inte comme-il-faut bland ortodoxa judar förrän efter WWII då man antog en pragmatisk hållning till idén (som jag i princip håller med om).
Citera
2021-05-17, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Liten karta som påvisar hur mycket mark Israel har tagit sen 1947.

https://twitter.com/SaveTheNHS4U/status/1394222605356478466?s=20

Områden som inte varit strategiskt kritiska att behålla har getts tillbaka i "land for peace" deals. Sinaihalvön till Egypten och territorier i västra Jordanien återvändes till Jordanien.

Man provade att ge tillbaka Gaza 2007 i good will, israeliska armen gick in och fysiskt slet ut judiska bosättare ifrån Gaza. Resultatet av detta är israelerna nu mindre roade av. Man önskar förmodligen att man fortsatt ockupera Gaza med tanke på den senaste veckans raketregn.

Inte i min vildaste fantasi jag kan nu föreställa mig israelerna gå ur varken Västbanken eller Golan det vore självmord.
Citera
Medlem
Citat:
Kan du länka till någon nyhetsbyrå från Usa eller Israel där det står att USA inte accepterar Israels bevis? Har bara läst motsatsen.
Det finns inget att inte acceptera, så än så länge håller inte Israels förklaring. Steg 1 är att lägga fram bevis, sedan utvärdera. Finns inga bevis så har Israel begått (ännu) ett fruktansvärt brott.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Fathi Ahmad Hamad (Arabic: فتحي أحمد حماد‎, also spelled Fathi Hammad) (born 3 January 1961, Beit Lahia, northern Gaza) is a political leader of Hamas, a member of the Palestinian Legislative Council.[1]

Så bara för att det råkade slinka ut ur ledarens mun så är det okej när man insett att terroriststämpeln bara blir mer rättfärdigad och ändrar uttalande dagen efter? Lägg ner.
Nån speciellt stor ledare verkar han inte vara.

He ceased being Interior Minister in June 2014

Efter det finns det ingen info vad han haft för roll i Hamas.
Klart det slinker ut plumpa uttalanden i affekt utav det som sker. Det är många som slinter på tungan ibland, SDare finns det väl en del tex,.

Hamas förtydligar att detta inte har något med deras policys att göra.
Citera
2021-05-17, 18:04
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och jag som trodde vi diskuterade Israels krigsförbrytelser. Kan de inte göra det så är det inget demokratiskt land i egentlig bemärkelse.

Det finns också en tråkig sak med demokratier. Man kan hålla befolkning ansvarig för de politiker man väljer.

Jag frågade för ibland sägs det att Israel inte är en demokrati, och jo Israel är demokratisk, en sk flawed democracy. Och förmodligen den bästa i mellanöstern, så när någon kritiserar Israel, jättebra, fint, absolut. Men varför särskilja Israel i ett grannskap med auktoritära regimer. Någon tycker Israel behandlar Palestinier dåligt? Fine, bra diskussion vi tar den. Men hur många Judar finns det i Syrien? Hur är det att vara Jude i Algeriet?

Det blir bara tragikomiskt att kritisera Israel, inte för att Israel är värst på något sätt utan för att.... ja vem vet?

Ja Hamas sägs ju vara demokratiskt valda... så är de boende i Gaza medskyldiga? Nja, nu tycker ju inte jag att Gaza eller PA är demokratier, faktum är att de är auktoritära. Jag håller delvis med, men tycker du att jag ska vara ansvarig för våra svenska politiker? Eller är du ansvarig för våra svenska politiker?
Citera
2021-05-17, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där med pressfrihet och demokrati (och hat):

David Sheen
@davidsheen
THIS IS ISRAELI ‘JOURNALISM’: Because 3 dead children are not enough, top Israeli journalist proposes annihilating an entire neighborhood in Gaza
More quality journalism coming out of Israel tonight. Another top Israeli journalist proposing to annihilate an entire neighborhood in Gaza
Another top Israeli journalist calls for the massacre of Palestinian protestors
Netanyahu-linked Israeli journalist calls to arrest and put on trial "leftist" journalists who publish information that doesn't sit well with government pro-war propaganda
Another Israeli journalist fantasizes about, in her words, "a second Nakba" – ethnically cleansing the country of non-Jews
https://twitter.com/davidsheen/status/1391813776228421642?s=20

Sionismen var verkligen inte comme-il-faut bland ortodoxa judar förrän efter WWII då man antog en pragmatisk hållning till idén (som jag i princip håller med om).

Fast nu fick ju du citat från Ledare från Hamas och grannländer.
Du kämpar hårt för att hitta gamla citat från journalister och privatpersoner?

Klart du kan hitta en massa judar som hatar muslimer och vill se dom dö.
Men skillnad på när en privatperson säger att motståndarna skall halshuggas och när styret säger det. Eller vad säger du J Stalin?
Citera
2021-05-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
7 minuter sedan

”Blinken also said he had asked Israel for any evidence for its claim that Hamas was operating in an Gaza office building housing The Associated Press and Al Jazeera news bureaus that was destroyed in an Israeli airstrike over the weekend. But he said that he personally has “not seen any information provided.”

https://apnews.com/article/israel-palestinian-conflict-blinken-4aba5c0a3d4aeb07934b1993b62cc3fc
Ok det var ju rätt luddigt tyvärr, inget som flyttar på Bibi.
Citera
2021-05-17, 18:08
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kommentar från Hamas ang, uttalandet från Fathi Hammad.

" These remarks do not reflect the official stances of Hamas and its policy, which state that our struggle is only against the Israeli occupation which occupies our land and desecrates our holy places. Again, our struggle is not with Jews elsewhere or with Judaism as a religion. Hamas has condemned and continues to condemn any attacks against the Jews and their worship houses worldwide. "

Är synagogorna i Gaza välbesökta? Hur många Judar finns i Syrien, Irak och Libanon?
Citera
2021-05-17, 18:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag frågade för ibland sägs det att Israel inte är en demokrati, och jo Israel är demokratisk, en sk flawed democracy. Och förmodligen den bästa i mellanöstern, så när någon kritiserar Israel, jättebra, fint, absolut. Men varför särskilja Israel i ett grannskap med auktoritära regimer. Någon tycker Israel behandlar Palestinier dåligt? Fine, bra diskussion vi tar den. Men hur många Judar finns det i Syrien? Hur är det att vara Jude i Algeriet?

Det blir bara tragikomiskt att kritisera Israel, inte för att Israel är värst på något sätt utan för att.... ja vem vet?

Ja Hamas sägs ju vara demokratiskt valda... så är de boende i Gaza medskyldiga? Nja, nu tycker ju inte jag att Gaza eller PA är demokratier, faktum är att de är auktoritära. Jag håller delvis med, men tycker du att jag ska vara ansvarig för våra svenska politiker? Eller är du ansvarig för våra svenska politiker?
För min del är det inte en fråga om demokrati eller diktatur utan att Israel med Netanyahu för en politik som i längden är ohållbar och kommer att leda till Israels förfall. En politik som inte kan liknas vid något annat än djupt sekteristisk om inte rasistisk. Det måste upphör om inte annat så för alla judar skull.

Jo, den enda livskraftiga judiska församlingen utanför Israel i MÖ hittar vi i Teheran där man bland annat driver ett sjukhus för alla religioner och är representerade i deras parlament, hur mycket demokrati det nu är i Iran men i alla fall.

Till Netanyahus förtret vill jag tillägga.
Citera
2021-05-17, 18:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast nu fick ju du citat från Ledare från Hamas och grannländer.
Du kämpar hårt för att hitta gamla citat från journalister och privatpersoner?

Klart du kan hitta en massa judar som hatar muslimer och vill se dom dö.
Men skillnad på när en privatperson säger att motståndarna skall halshuggas och när styret säger det. Eller vad säger du J Stalin?
Gamla! Det är högst aktuella.

Vad jag försöker att säga här är att retoriken på båda sidor lämnar en del övrigt att önska och israelerna är knappast bättre. Varken bland befolkningen eller hos ledarna. Och det är grova saker man säger (och gör) vilket det aktuella tidningsklippen visar.

Han som Twittrar är jude och gör det inifrån Israel.
Citera
2021-05-17, 18:18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Fathi Hammads uttalanden fördömdes både av Hamas själva och Saeb Erekat från den Palestinska myndigheten:
“[b]These statements do not represent the movement’s official positions and consistent,[7b] adopted policies that stipulate that our conflict is with the occupation, which is occupying our land and sullying our holy sites, and not with Jews around the world or with Judaism as a religion,” Hamas said in an official statement posted on its website. [...]

Earlier on Monday, Saeb Erekat, the secretary-general of the Palestine Liberation Organization’s Executive Committee, condemned Hammad’s statements.

Saeb Erekat, secretary general of the PLO’s Executive Committee, addresses the media following a meeting with diplomats in the West Bank city of Ramallah on January 30, 2019. (Abbas Momani/AFP)
“The just values of the Palestinian cause include love for freedom, justice and equality. The repugnant statement of Hamas leader Mr. Fathi Hammad about Jews doesn’t represent any of them,” Erekat tweeted. “Religion shouldn’t be used for political purposes.”

“When I saw that statement, I couldn’t take it. So I had to go [tweet] in Arabic and English, calling it repugnant,” he told The Times of Israel in a phone call, adding that the comments made him feel like he wants “to vomit.”

Erekat has long said that he has great respect for Judaism. In an interview in June, he said that Judaism is “one of God’s great religions.”

https://www.timesofisrael.com/hamas-distances-itself-from-official-who-urged-murder-of-jews-everywhere/
Och såhär skriver Hamas om antisemitism:

Citat:
What is Hamas' position on Anti-Semitism?
Charges of Anti-Semitism is a most convenient and handy argument Israel's apologists often throw out when they are basically run out of arguments. They use such an accusation in order to intimidate Israel's critics or to sterilize discussion and divert attention from the real issues.

The scourge of Anti-Semitism is an abhorrent form of racism that discriminates against all Jews for who they are, and therefore, much like all other forms of racism targeting other decent human beings, it must confronted and eliminated.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in