2021-05-17, 18:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För min del är det inte en fråga om demokrati eller diktatur utan att Israel med Netanyahu för en politik som i längden är ohållbar och kommer att leda till Israels förfall. En politik som inte kan liknas vid något annat än djupt sekteristisk om inte rasistisk. Det måste upphör om inte annat så för alla judar skull.

Jo, den enda livskraftiga judiska församlingen utanför Israel i MÖ hittar vi i Teheran där man bland annat driver ett sjukhus för alla religioner och är representerade i deras parlament, hur mycket demokrati det nu är i Iran men i alla fall.

Till Netanyahus förtret vill jag tillägga.

Vad som blir resultatet av den förda politiken återstår att se men jag håller helt med om att situationen långsiktigt är ohållbar, ingen kommer att kunna bomba bort någon. OM så skulle vara fallet så kommer det bli efter blodutgjutelse av bibliska mått, något jag hoppas absolut ingen ingen vill ha, för segraren kommer att vara dränkt i ett hav av blod.

Förhandlingsbordet.... svaret ligger där, inte en perfekt fred, kanske inte ens en bra men något det går att leva med. Men det måste de inblandade få bestämma, deras framtid, deras beslut, ingen annan kommer kunna lösa soppan.

De styrande i Iran har jag inget till övers för men annars är gamla Persien ett fantastiskt land och har varit en otroligt enastående kultur, vet att Judar har det ok där och att Khomeini skyddade dem. Vet att relationen mellan länderna är, ansträngd diplomatiskt uttryckt. Men Israel och Iran borde vara allierade. Två starka länder sida vid sida.
Citera
2021-05-17, 18:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vad som blir resultatet av den förda politiken återstår att se men jag håller helt med om att situationen långsiktigt är ohållbar, ingen kommer att kunna bomba bort någon. OM så skulle vara fallet så kommer det bli efter blodutgjutelse av bibliska mått, något jag hoppas absolut ingen ingen vill ha, för segraren kommer att vara dränkt i ett hav av blod.

Förhandlingsbordet.... svaret ligger där, inte en perfekt fred, kanske inte ens en bra men något det går att leva med. Men det måste de inblandade få bestämma, deras framtid, deras beslut, ingen annan kommer kunna lösa soppan.

De styrande i Iran har jag inget till övers för men annars är gamla Persien ett fantastiskt land och har varit en otroligt enastående kultur, vet att Judar har det ok där och att Khomeini skyddade dem. Vet att relationen mellan länderna är, ansträngd diplomatiskt uttryckt. Men Israel och Iran borde vara allierade. Två starka länder sida vid sida.
Iran är nog det landet i regionen med bästa förutsättningar att utvecklas mot demokrati. En enkel affär dessutom då jag menar att det räcker med att lyfta sanktioner så är de där inom en femårsperiod ungefär. Det är jag övertygad om.

Så framförallt Netanyahus hållning gentemot Iran är direkt kontraproduktiv. Det finns potential till inte bara fred utan även välstånd i regionen.
Citera
2021-05-17, 18:33
Medlem
Citat:
Är synagogorna i Gaza välbesökta? Hur många Judar finns i Syrien, Irak och Libanon?

Det där beror på att judar frivilligt eller ofrivilligt emigrerade till Israel från Syrien, Irak och Libanon i samma stund som Israel utropade självständighet. I samma veva fördrevs även ett par hundra tusen palestinier från Israel. Det finns alltså historiska förklaringar till detta förhållande och eventuell antisemitism från Hamas sida har ingenting med saken att göra. Få judar väljer av uppenbara skäl att bo kvar i Syrien, Irak och Libanon när de har möjlighet att flytta till Israel.
Citera
2021-05-17, 18:37
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Iran är nog det landet i regionen med bästa förutsättningar att utvecklas mot demokrati. En enkel affär dessutom då jag menar att det räcker med att lyfta sanktioner så är de där inom en femårsperiod ungefär. Det är jag övertygad om.

Så framförallt Netanyahus hållning gentemot Iran är direkt kontraproduktiv. Det finns potential till inte bara fred utan även välstånd i regionen.

Iran har ju också en viss trovärdighet, de säger att deras konflikt är med Israel, inte Judar, och det bor Judar i Iran. Jämför med länder som säger att det inte handlar om en konflikt med Judar, och så bor det kanske ett 10-tal i hela landet...
Citera
2021-05-17, 18:40
Medlem
Giant Squids avatar
Hamas ligger märkbart bra till inför det framflyttade valet.
Ideerna om att man ska utrota Hamas verkar vara en fantasi. Ute på gatan hos vanligt folk har stödet växt enormt. Det finns oro från Abbas tex att Hamas kommer ta över PLO och PA helt och hållet.
Hamas har redan över 70 platser i PLC, och ett nytt val skulle kunna bli en jordskredsseger med ännu fler platser. Total dominans.

Men....Hamas verkar inte vara intresserad utav att vinna eller bli större. Strategin verkar vara att man vill få avlastning med det administrativa, samt ha en roll som nummer två. Med kanske runt 40%. Man kommer ändo att kunna placera några medlemmar samt ha allierade i alla instutioner.

Så man kommer kampanja för att inte bli bäst, det ser man inte ofta. Anledningen är att om Hamas vinner allt så blir det problem pga, att dom inte erkänns som förhandlingspartner och är terroriststämplade. Man kommer bli utsatt för ännu hårdare blockader, och få svårt att få in pengar till löner för administrationen m,m

Man kan gå ihop med Fatah är en ide, men troligen så kommer Hamas presentera en lista med teknokrater och oberoende namn. Att stödja vissa nya unga förmågor. Eller att man ställer upp med okända namn från längre bak i leden.

Biden vill ha stabilitet och om Gaza utsätts för hårda blockader så blir det ingen stabilitet och vi är tillbaks till 2006 och en ny runda. Biden och demokraterna kan dock acceptera att Hamas finns med på nåt hörn. För att lösa problemet måste man göra Hamas till en del av lösningen.
Citera
2021-05-17, 18:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmakligast
Det där beror på att judar frivilligt eller ofrivilligt emigrerade till Israel från Syrien, Irak och Libanon i samma stund som Israel utropade självständighet. I samma veva fördrevs även ett par hundra tusen palestinier från Israel. Det finns alltså historiska förklaringar till detta förhållande och eventuell antisemitism från Hamas sida har ingenting med saken att göra. Få judar väljer av uppenbara skäl att bo kvar i Syrien, Irak och Libanon när de har möjlighet att flytta till Israel.

Ofrivilligt emigrerade till Israel? Ja de förföljdes och drevs ut, det är vad det handlar om. Bla Syrien stiftade speciella lagar som just omfattade Judar. Vad hände förresten med alla de Judar som bodde i Algeriet? Ja en del flyttade till Israel, varför jo många gånger pga förföljelse.

Förföljelse av Judar i Arabiska länder ---> Flyttar till Israel ----> Inga eller få Judar idag i arabvärlden.

Det handlar absolut om förföljelse pga de är Judar, ta exemplet Iran. På kollisionskurs med Israel, men Judar lever där och har det bra.

Så varje gång Hamas eller PA säger att de inte handlar om Judar, jo det är precis det som är grejen. Fakta på marken är fakta på marken.
Citera
2021-05-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ofrivilligt emigrerade till Israel? Ja de förföljdes och drevs ut, det är vad det handlar om. Bla Syrien stiftade speciella lagar som just omfattade Judar. Vad hände förresten med alla de Judar som bodde i Algeriet? Ja en del flyttade till Israel, varför jo många gånger pga förföljelse.

Förföljelse av Judar i Arabiska länder ---> Flyttar till Israel ----> Inga eller få Judar idag i arabvärlden.

Det handlar absolut om förföljelse pga de är Judar, ta exemplet Iran. På kollisionskurs med Israel, men Judar lever där och har det bra.

Så varje gång Hamas eller PA säger att de inte handlar om Judar, jo det är precis det som är grejen. Fakta på marken är fakta på marken.

Vad har denna förföljelse (som även skedde i Israel mot palestinier) med Hamas inställning år 2021 att göra?
Citera
2021-05-17, 18:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Iran har ju också en viss trovärdighet, de säger att deras konflikt är med Israel, inte Judar, och det bor Judar i Iran. Jämför med länder som säger att det inte handlar om en konflikt med Judar, och så bor det kanske ett 10-tal i hela landet...
Nu handlar ju tråden om Israel och Palestina.
Men dom länder du nämner kanske har platsbrist med tanke på de flyktingläger som huserar miljontals människor från palestina.

Har någon ens ansökt om att få uppföra en synagoga i Gaza? I västbanken finns det ju ett par. Ta reda på det först.

Det var dessutom Israel via Ariel Sharon som tvingade ut alla 8000 judiska bosättare, från 21 olika bosättningar ut ur Gaza 2005.
Många protesterade vilt.
Citera
2021-05-17, 19:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hamas ligger märkbart bra till inför det framflyttade valet.

Man kan gå ihop med Fatah är en ide, men troligen så kommer Hamas presentera en lista med teknokrater och oberoende namn. Att stödja vissa nya unga förmågor. Eller att man ställer upp med okända namn från längre bak i leden.

Biden vill ha stabilitet och om Gaza utsätts för hårda blockader så blir det ingen stabilitet och vi är tillbaks till 2006 och en ny runda. Biden och demokraterna kan dock acceptera att Hamas finns med på nåt hörn. För att lösa problemet måste man göra Hamas till en del av lösningen.

Jag säger inte emot dig, dock måste Hamas ta det första steget först. Kommer Israel att lyssna.., det beror väl på vem som sitter som premiärminister..

Alla är inte så modiga som Yitzhak Rabin eller Kung Hussein. Likaså så måste ju det vara en modig Hamas ledare.

Såg annars just färdigt en intressant doku som jag kan rekommendera : https://www.imdb.com/title/tt2309788/

I slutet utav den, så dras ett citat utav en tidig kritiker (typ direkt efter -67) av ockupationen (Yeshayahu Leibowitz), där han sade :

Citera
2021-05-17, 19:02
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmakligast
Vad har denna förföljelse (som även skedde i Israel mot palestinier) med Hamas inställning år 2021 att göra?

Jo att de ibland hävdar att denna konflikt inte har med religion att göra, samtidigt så finns det mig veterligen inga synagogor eller Judar i Gaza. Sedan har vi vissa Palestiniers gillande av Hitler, så all in all. Hamas är inte trovärdiga, bland supportrar för Palestina nämns ofta att tom träden ska peka ut Judarna, ett citat du säkert känner till. Jo så religion har mycket med detta att göra och har Hamas inget mot Judar får de visa det.
Citera
2021-05-17, 19:15
Medlem
Giant Squids avatar
De judiska bosättningarna i Gaza tog en paus efter 50 talet, och återuppstod på 1970 talet.
8000 judiska bosättare som hade 20% procent av landytan, låter rättvist eller?.

Enbart bosättningen Gush Katif hade 30 synagogor.
Katif blocket den störst gruppen bosättningar blockerade tillträde till kusten för de stora Palestinska städerna Khan Yunis och Rafah. Smidigt men ack ett sånt klassiskt israeliskt beteende.
Trots detta så levde judar och muslimer i samklang i ett decennium.

Fram tills en judisk kioskägare blev rånad och knivhuggen. Dagen efter så körde en judisk lastbil in i en folkmassa som inte hade något med kioskdramat att göra, och mördade 4 araber, massvis med skadade förstås.

Upplopp följde och sedemera ledde allt till den första intifadan.

Never ending story.
Citera
2021-05-17, 19:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu handlar ju tråden om Israel och Palestina.
Men dom länder du nämner kanske har platsbrist med tanke på de flyktingläger som huserar miljontals människor från palestina.

Har någon ens ansökt om att få uppföra en synagoga i Gaza? I västbanken finns det ju ett par. Ta reda på det först.

Det var dessutom Israel via Ariel Sharon som tvingade ut alla 8000 judiska bosättare, från 21 olika bosättningar ut ur Gaza 2005.
Många protesterade vilt.

Jag nämner det för att det är svårt att tala om denna konflikt och lämna ute allting runtomkring, och vill du bara tala om Israel och Palestina så tror jag Israel på många kanske alla sätt ändå kommer att vara bättre oavsett vad du tittar på ex demokrati och fri press jag nämnt ett par gånger.

Men klädbutiker som har namn "Hitler2" vet jag inte om Gaza är så attraktivt. Jag kollade synagogorna på västbanken, några hade vandaliserats men jo det verkar att finnas där. Men då drar jag inte heller likhetstecken mellan Hamas och PA. Hamas är terrorister, PA är auktoritära inkompetenta korrupta skitsnackare.

Bra poäng! Sharon tog ett väldigt stort beslut, Palestinierna fick Gaza och bosättarna försvann. Blev det ett Monaco? Nej det blev ett open air ghetto som fortsätter sin kamp mot Judarna. Var det något världen lärde sig då var att ge Palestinier land, kommer bara resultera i mer terror. Trist men sant. Med det läget Gaza har hade det kunnat bli underbart, de hade kunnat leva på turism och sett Palestinska flaggan vaja i vinden. Så mycket mer najjs för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in