Citat:
Ursprungligen postat av
SoffSvek
Att bry sig om sina egna är universellt, inklusive Hamas. Det finns inga belägg för att judar älskar sina barn mer än andra grupper. Ställ dig istället frågan: vad gör Hamas så desperata att slåss? För att det är roligt? För att dom vill dö? Eller för att dom vill leva i frihet?
Många grupper genom mänskligheten har varit beredda att dö för sin sak istället för att leva under slaveri. Hamas är inget undantag. Varför ser du inte sambandet mellan våldet och förtrycket?
Jag tror inte Hamas bryr sig om sina egna nämnvärt, men jag vet inte. Folks avsikter och innersta känslor är svårt att känna till. Men med tanke på att de som dödas blir upphöjda till martyrer och kommer till paradiset... ja hade jag trott på det så hade jag snarast välkomnat min eller andras död. Jag menar paradiset är ju det bästa som finns? Om Judar älskar sina barn mer eller mindre vet jag inte. men de verkar vara mindre fixerade vid livet efter detta, lite mer som att vad som händer efteråt är ett mysterium vi inte vet så mycket om.
Jag tänker att situationen är komplex och jag känner inte till alla delar av den, men jag tänker också på Tibet... som Kina effektivt invaderade, slog ned motstånd, förstörde kloster och mördade munkar och nunnor och sedan dess "Sinofierat" området. Ibland tänder en munk eld på sig själv men inte mer än så. Inga raketer eller självmordsbomber. Överlag lite rapportering pga Kina, där har vi några som kan styra information på riktigt. Hittar dock inte mycket reaktioner mot detta...
Kan hitta fler exempel, så viljan att leva fritt är viktigt för alla, men inte alla gör det med våld mot civila. Jag tänker ju lite på Gandhi också, och då mördade och torterade britterna många många indier, pga stölderna så blev Indien ett underutvecklat land. Indien missade industrialismen buss för britterna kastade dem framför bussen som någon sa.
Sorry för OT. Jag menar att det finns människor som utsatts på väldigt grymma omänskliga sätt... men inte tagit till våld. DET kan ju också vara något att fundera över, vad beror det på?
Jag förstår vad du menar och det är bra frågor, något jag tänker både Gaza och Israel kan fundera på "Varför skickar de raketer mot oss"? När våra barn dör, är inte priset för högt?