Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Och jag som trodde vi diskuterade Israels krigsförbrytelser. Kan de inte göra det så är det inget demokratiskt land i egentlig bemärkelse.
Det finns också en tråkig sak med demokratier. Man kan hålla befolkning ansvarig för de politiker man väljer.
Jag frågade för ibland sägs det att Israel inte är en demokrati, och jo Israel är demokratisk, en sk flawed democracy. Och förmodligen den bästa i mellanöstern, så när någon kritiserar Israel, jättebra, fint, absolut. Men varför särskilja Israel i ett grannskap med auktoritära regimer. Någon tycker Israel behandlar Palestinier dåligt? Fine, bra diskussion vi tar den. Men hur många Judar finns det i Syrien? Hur är det att vara Jude i Algeriet?
Det blir bara tragikomiskt att kritisera Israel, inte för att Israel är värst på något sätt utan för att.... ja vem vet?
Ja Hamas sägs ju vara demokratiskt valda... så är de boende i Gaza medskyldiga? Nja, nu tycker ju inte jag att Gaza eller PA är demokratier, faktum är att de är auktoritära. Jag håller delvis med, men tycker du att jag ska vara ansvarig för våra svenska politiker? Eller är du ansvarig för våra svenska politiker?