Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Som judiska barn i Israel där man matas med historieförfalskning om Plan Dalet samt att man tillhör ett utvalt folk.
Vilket är lite märklig, alla dessa referenser till religionen att man skulle ha rätt till landet när judendomen klart säger att det bara är att vänta på Messias innan man får något tillbaka.
Plan Dalet har jag inte hört om på många år, var tvungen att läsa om vad det var, föga förvånande "Its purpose is much debated. (Wiki)" Mellanöstern i ett nötskal.
Jag tror inte på någon religion så alla sådana argument faller platt för mig, då gillar jag mer alla arkeologiska spår av Judars liv och leverne i området. För att spell it out, säger du att Judarna är Guds utvalda folk säger jag, ok? Men pekar du på klagomuren så fattar jag, det är därför de gör anspråk på landet.
Tja, Judar är väldigt olika, olika tolkningar. Naturei Karta är väl bland de mer kända som blir upprörda över Israels existens, andra religiösa Zionister inte alls. Ingen aning, religiösa argument för mig är som sagt inget jag lägger större vikt vid. Och skulle fler tycka så, tror jag konflikten skulle vara mer lättlöst.