2021-05-17, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var inte specifikt utbudet av bostäder som behöver minskas om du antar inflation utan motsvarande löneökningar, det allmänna utbudet av varor behöver minska.

Detta eftersom priset styrs av utbud och efterfrågan. Om du då antar att efterfrågan inte driver upp priserna (inflation) måste utbudet ned. Varför skulle det ske?

Ser vi vad som hänt de senaste årtiondena så har tvärtom lönerna ökat samtidigt som räntekostnaderna har gått ned.

Förstår du varför inflation innebär att centralbankerna höjer räntan? Förstår du varför ett höjd ränta skulle innebära ett prisfall på bostäder i Sverige?
Citera
2021-05-17, 13:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Förstår du varför inflation innebär att centralbankerna höjer räntan? Förstår du varför ett höjd ränta skulle innebära ett prisfall på bostäder i Sverige?

Prova gärna att svara på den fråga du citerade innan du ställer nya frågor.
Citera
2021-05-17, 13:46
Medlem
zeligs avatar
Tycker följande reportage förklarar varför vi inte kommer se några halverade bostadspriser.
Citera
2021-05-17, 13:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Tycker följande reportage förklarar varför vi inte kommer se några halverade bostadspriser.

Ja jag har förklarat detta tidigare men folk är för korkade för att förstå. De förstår heller inte att en fiatvaluta är ett mått på värde.
Citera
2021-05-17, 13:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du bör inte betrakta så korta perioder som 1 år om du ska kunna förstå prisökningarna som skett de senaste decennierna. Se på boendekostnaderna under de senaste 10-20 åren och jämför det med förändringen av boendekostnaderna under den tiden. Det är billigt att bo nu!

Du visar återigen upp att du är ordblind, jag skrev inte att min lön har ökat med 20% men att däremot mina inkomster har ökat betydligt mer än så. Förmodligen förstår du inte ens skillnaden eller hur?

Kompetensnivån här är skrämmande låg så detta kan stämma men alla ekonomer håller med mig om att priset på en villa inte är en kostnad. Jag skrev dock heller inte att priset leder till en kostnad.
Inte ett svar, som väntat från en rabiat bubbel-förnekare.

Priserna har corona-stigit 20% det senaste halvåret. Det är sjukt mycket och alla som köpt den perioden har fått stigande boendeskostnader med 20%. Och ett lönelyft på kanske 3%. Bostadskostnaderna rusar alltså ifrån lönerna just nu.

Du vägrar berätta om dina hemliga inkomster som stigit med 20% eller mer bara i år. Det är ok, ingen bryr sig om ett enskilt fall.

Priset på en villa måste alltid betalas. Och om man äger en villa så länge som 30 år så måste allting renoveras, och det kostar i allmänhet lika mycket till. Enda sättet man kan se på en villa som en "investering" likt aktier är om man inte bor i den och hyr ut den och får hyra lika mycket som slitaget och räntorna. Och den budgeten bygger ändå på att det kommer in någon som är dum nog att betala ännu mer än du om några år t.ex mer än 3mkr för en 1:a i Lund. Kallas även ett ponzie scheme.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-17 kl. 14:00.
Citera
2021-05-17, 14:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Inte ett svar, som väntat. Bara på skoj repeterar jag de fakta som du rabiat bubbel-förnekare inte kan se.

Priserna har corona-stigit 20% det senaste halvåret. Det är sjukt mycket och alla som köpt den perioden har fått stigande boendeskostnader med 20%. Och ett lönelyft på kanske 3%. Bostadskostnaderna rusar alltså ifrån lönerna just nu.

Du vägrar berätta om dina hemliga inkomster som stigit med 20% eller mer bara i år. Det är ok, ingen bryr sig.

Priset på en villa måste alltid betalas. Och om man äger en villa så länge som 30 år så måste allting renoveras, och det kostar i allmänhet lika mycket till. Enda sättet man kan se på en villa som en "investering" likt aktier är om man inte bor i den och hyr ut den och får hyra lika mycket som slitaget. Och den budgeten bygger ändå på att det kommer in någon som är dum nog att betala ännu mer än du om några år t.ex mer än 3mkr för en 1:a i Lund. Kallas även ett ponzie scheme.

När du vägrar att ta till dig information som jag ger dig är det inte mycket jag kan göra åt den saken. Men lyssna gärna på reportaget ovan och tänk på det jag skrivit så får vi se om du förstår något.

Mina inkomstökningar som du frågat om är inkomst av kapital, dessa har mätt i fiat ökat väldigt kraftigt men som jag skrivit är inte fiat ett mått på värde. Reportaget ovan och det jag skrivit belyser att det är fiat som tappar i värde och därför ökar priserna i dessa valutor i pris. Vill du säkra värdet av din förmögenhet så måste den därför investeras i något som inte drabbas av pengatryckandet som staterna ägnar sig åt, t.ex. i aktier, bostäder, kryptovalutor.
Citera
2021-05-17, 14:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Ingenting av det jag sa kräver att utbudet av lägenheter minskar. Vi har idag bostadsbrist i Sverige, och dessutom ökar den hela tiden eftersom antalet personer som behöver bostad ökar snabbare än det byggs.

Och nej, lönerna kommer inte öka lika mycket som de ökade räntekostnaderna. Tror du det?
Lönerna har under lång tid ökat mer än räntekostnaderna. Varför skulle det inte fortsätta?
Citera
2021-05-17, 14:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
När du vägrar att ta till dig information som jag ger dig är det inte mycket jag kan göra åt den saken. Men lyssna gärna på reportaget ovan och tänk på det jag skrivit så får vi se om du förstår något.

Mina inkomstökningar som du frågat om är inkomst av kapital, dessa har mätt i fiat ökat väldigt kraftigt men som jag skrivit är inte fiat ett mått på värde. Reportaget ovan och det jag skrivit belyser att det är fiat som tappar i värde och därför ökar priserna i dessa valutor i pris. Vill du säkra värdet av din förmögenhet så måste den därför investeras i något som inte drabbas av pengatryckandet som staterna ägnar sig åt, t.ex. i aktier, bostäder, kryptovalutor.
Så man måste enligt dig ha investeringar i något annat, som går upp med 20% på några månader, för att ha råd att köpa ett boende i Sverige. Då vet vi din världsbild.
Citera
2021-05-17, 14:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Lönerna har under lång tid ökat mer än räntekostnaderna. Varför skulle det inte fortsätta?
För att man inte kan sänka en ränta ännu mer när den är 1%?

Om räntorna halveras till 0.5% så kan man enligt din modell fördubbla priset på Lunda-ettan från 3mkr till 6mkr utan problem för köparen, har jag fattat rätt?

Om den halveras igen till 0.25% så kan man utan problem betala 12mkr?

0.125% i ränta ger ett pris på ettan som är 24 mkr?

Vill du att jag skriver ditt normal-pris om räntan är 0.05%?...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-17 kl. 14:11.
Citera
2021-05-17, 14:09
Bannlyst
Citat:
Prova gärna att svara på den fråga du citerade innan du ställer nya frågor.

Det är du som ställer nya frågor. Jag gjorde inlägg där jag skrev om varför inflation i USA skulle leda till höjda räntor i Sverige, vilket i sin tur skulle leda till fallande priser på bostäder. Du håller inte med, men jag förstår inte i vilket avseende, något jag nu försöker förstå.

Återigen, köper du att inflation i USA leder till räntehöjning i USA? Köper du att räntehöjning i USA leder till räntehöjning i Sverige? Köper du att räntehöjning i Sverige påverkar bostadspriserna negativt?
Citera
2021-05-17, 14:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så man måste enligt dig ha investeringar i något annat, som går upp med 20% på några månader, för att ha råd att köpa ett boende i Sverige. Då vet vi din världsbild.

Nej jag har inte skrivit att man måste ha något som går upp med 20% på några månade, detta är en halmgubbe. Men spar du i fiat så kommer du garanterat att bli utspädd och få se din förmögenhet att falla i värde, riktigt korkat att slösa bort förmögenheten så.
Citera
2021-05-17, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Självklart, eftersom räntan under lång tid varit extremt låg. Ser du den kopplingen? Hur bedömer du att priserna skulle påverkas av en räntehöjning på till exempel tre procentenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in