2021-05-14, 19:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag säger inte att det är enkelt, men att det är den vägen vi måste gå. Alternativet är att fortsätta med att låta saudierna organisera och utbilda våra muslimer, och den vägen leder till fördärvet.

Jag tror att en framkomlig väg vore att etablera ett organiserat samarbete med ett progressivt muslimskt land, som t.ex. Tunisien. Se mina tidigare inlägg i tråden om Tunisien.

Sannolikt en illusion, som sagt. Inget tyder på att muslimska hard liners, vill låta sig dompteras av progressiva eller moderata muslimer. Snarare tvärt om.

Citat:
Om du kritiserar ett lands ledare och deras politik kritiserar du inte automatiskt alla människor som bor där. Om man som Jomshof fördömer en religion fördömer man däremot alla de människor som bekänner sig till den religionen. Religionen är till skillnad från det politiska system du lever under något personligt.

En liberal inställning som inte delas av de som är aktiva muslimer. För dem är religion och politik antingen samma sak eller olika aspekter av livet med likartade förutsättningar. Den västerländska-liberala individualismen och synen på religion som privatsak har svag eller ingen bäring inom islam. Det har de fö alldeles rätt i - religion är med nödvändighet en kollektiv företeelse, även vi lutheraner anser att det bör vara boskillnad mellan politik och religion.
Citera
2021-05-14, 19:35
Medlem
Enligt min mening kan du vara negativ till islam utan att ha islamofobi
Citera
2021-05-15, 07:15
Medlem
Citat:
Du tar upp flera frågor. För att svara på den sista först: självfallet finns det etniska svenskar. Jag är själv etnisk svensk och har alltid tyckt att det är komiskt när obildade människor förnekar vår existens.

Men det finns även svenskar som inte nödvändigtvis betraktar sig som etniska svenskar (samer, romer, invandrare som integrerats i det svenska samhället) och de är lika goda svenskar som vi etniska svenskar. För mig är nämligen nationen och solidariteten med andra medborgare det viktiga, inte etniciteten. Svensk är du om du solidariserar dig med Sverige och andra svenskar och i slutändan är beredd att kämpa och dö för vår frihet.
Vem hade du tänkt dig att vi ska kriga mot? Våra värsta fiender har redan invaderat och finns spridda i förorterna. De är dem jag och många med mig vill ha ut. Helst med fredliga medel förstås.

Sedan är du mer än lovligt naiv om du tänker dig att gängkrigaren Abdi, våldtäktsmannen Abdullah eller IS-sympatisören Muhammed skulle sluta upp sida vid sida med hemvärnsgubbarna om ryssen anfaller. De här människorna kommer aldrig att bli lojala mot Sverige. Vore det inte bättre för alla parter om de mest dysfunktionella invandrarna kunde förmås att återvända till sina hemländer?

Massinvandringen av muslimer (och andra svårintegrerade grupper) är utan tvekan det mest omvälvande som hänt Sverige. Alla krigen, landförlusterna, svältkatastroferna och epidemierna går inte att jämföra. De förändrade inte Sverige i grunden. Nu är svenskarna på väg att bli minoritet i sitt eget land. När så sker kommer Sverige inte att vara Sverige längre. Du talar om frihet. Redan nu är svenskarnas frihet rejält kringskuren på grund av den kriminalitet som massinvandringen givit upphov till. Kvinnor kan inte röra sig fritt i samhället längre. Det är fullständigt oacceptabelt.

Återvandring behöver inte innebära att välintegrerade invandrare ska ut. Människor som försörjer sig själva och respekterar det svenska sättet att leva ska självklart få stanna. Men illegala som fått avslag på asylansökan och vägrar att resa hem, s.k. gatubarn från Nordafrika, överåriga afghanska ynglingar, dömda kriminella, personer med terroristkopplingar, individer som i åratal levt på bidrag och inte lärt sig svenska, människor som ljugit och fuskat sig in i landet o.s.v. De ska ut. På köpet kommer även de värsta problemen med islam att försvinna, eftersom de flesta välintegrerade muslimer är sekulära.
Senast redigerad av Nebeltag 2021-05-15 kl. 07:18.
Citera
2021-05-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Borde heta islamistfobi. Har inget större problem med muslimer mest problem med islamister och de inom religion som tycker det är ok att döda / tvångskonvertera andra. Samt inte respekterar lagar regler seder i andra länder eller försöker anpassa sig och har offermentalitet .
Alla muslimer blir ett hot. Islamisterna hotar dem att bli det. Om de inte upprätthåller sharialagarna straffas de av sina egna. Därför blir alla muslimer som inte intervjuas i enrum opålitliga. Det finns ett uppenbart bias med livet som insats. Vi som förväntas lita på muslimer måste ha kvitton på att bakomliggande incitament inte går stick i stäv med våra. Offentlig avbön. Att de tagit av sig slöjan. Andra tecken på avståndstaganden.

Religionen är fri. Man kan inte styra medborgares tankar. Handlingar däremot.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-05-15 kl. 18:23.
Citera
2021-05-15, 21:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Islamofobi är inget invektiv utan en vetenskaplig term för hat och hets mot muslimer.

Nej.

Islamofobi är ett invektiv och ingen vetenskaplig term.

Syftet är att förlöjliga motståndarna och antyda att de är sjuka. Därav användning av ordet fobi.

Islamofobi är ett lika meningslöst begrepp som nazifobi eller kommunistfobi - rent objektivt. Däremot är det förstås taktiskt fördelaktigt av islamförsvarare att använda detta begrepp. Att associera kritik mot islam med sjukdom gör ju att man delvis kan desarmera delar av kritiken.
Citera
2021-05-15, 21:57
Medlem
Holdingbreaths avatar
Kommer en skandinavisk motsvarighet till Spaniens återrekvister nödvändig i framtiden? Vad visste de olika furstendömen i Spanien om islam för 500 år sedan? De drev muslimer därifrån. Gör detta sorgligt svenskar?
Citera
2021-05-16, 11:11
Bannlyst
Jag vill inte röra med vanföreställning från den falska profeten med en tång ens.

gör det mig fobisk i någon feminists värld så låt gå. Det lär vara värre att få sina ögon öppnade så sent som i helvetet.
Citera
2021-05-16, 14:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Sannolikt en illusion, som sagt. Inget tyder på att muslimska hard liners, vill låta sig dompteras av progressiva eller moderata muslimer. Snarare tvärt om.

Min poäng är att dessa hard liners är en liten minoritet, men en minoritet som kan växa om vi ger de militanta islamisterna (och de regimer som stöder dem) full frihet att torgföra sitt hatfulla budskap bland svenska muslimer. Magnus Ranstorp m.fl. skrev om detta i en rapport 2018:

http://fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231645/FULLTEXT02.pdf

Ranstorp är en medioker forskare som nästan alltid är deskriptiv snarare än analytisk, men detta sagt så gav rapporten en hyfsad bild av läget i Sverige för tre år sedan. Jag tvivlar på att det blivit bättre sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En liberal inställning som inte delas av de som är aktiva muslimer. För dem är religion och politik antingen samma sak eller olika aspekter av livet med likartade förutsättningar. Den västerländska-liberala individualismen och synen på religion som privatsak har svag eller ingen bäring inom islam. Det har de fö alldeles rätt i - religion är med nödvändighet en kollektiv företeelse, även vi lutheraner anser att det bör vara boskillnad mellan politik och religion.

Du har missförstått islam om du tror att det är en kollektivistisk religion. De lägger lika stort vikt vid den enskilda människans ansvar inför Gud som en kristen lutheran.

Boskillnaden mellan stat och religion i Sverige är för övrigt av sent datum, och beror på sekulariseringen, inte den lutheranska kristendomen. Det som främst skiljer oss från muslimerna är att sekulariseringen inte gått lika långt i de muslimska länderna. På 1800-talet gick kvinnorna i hucklen även i Sverige, och från prästolarna predikades Herrens Tukt och Förmaning.
Citera
2021-05-16, 16:25
Medlem
Citat:
Min poäng är att dessa hard liners är en liten minoritet, men en minoritet som kan växa om vi ger de militanta islamisterna (och de regimer som stöder dem) full frihet att torgföra sitt hatfulla budskap bland svenska muslimer. Magnus Ranstorp m.fl. skrev om detta i en rapport 2018:
Om dessa hardliners är få så har de stor makt eller hur? Som kungadömet i Saudiarabien tex.
Betyder inte det att många muslimer blir hardliners med sådana ledare då, så tänker jag iaf.

Det blir svårt att skilja på den muslimska befolkning i SA och dess ledare + fler muslimska länder.
Citera
2021-05-16, 16:36
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Boskillnaden mellan stat och religion i Sverige är för övrigt av sent datum, och beror på sekulariseringen, inte den lutheranska kristendomen. Det som främst skiljer oss från muslimerna är att sekulariseringen inte gått lika långt i de muslimska länderna. På 1800-talet gick kvinnorna i hucklen även i Sverige, och från prästolarna predikades Herrens Tukt och Förmaning.

Exakt! Det är det Sverige vi inte vill ha tillbaka men som vi sakta men säkert är på väg till med dagens politik. Religion leder alltid till förtryck och underutveckling i slutändan. Det är själva produkten av religion skulle man kunna säga.

Sedan ifrågasätter jag starkt om islam är reformerad och sekulariserad in någon utsträckning alls? Vissa enskilda grupper av muslimer kan vara sekulariserade i olika grad som tex den utbildade överklassen i många muslimska länder men religionen Islam som sådan är helt oreformerad ungefär att jämföra med kristendomen på 1000 - 1200 talen i Sverige.
Citera
2021-05-16, 16:58
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:

http://fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231645/FULLTEXT02.pdf

Ranstorp är en medioker forskare som nästan alltid är deskriptiv snarare än analytisk, men detta sagt så gav rapporten en hyfsad bild av läget i Sverige för tre år sedan. Jag tvivlar på att det blivit bättre sedan dess.

Du har missförstått islam om du tror att det är en kollektivistisk religion. De lägger lika stort vikt vid den enskilda människans ansvar inför Gud som en kristen lutheran.

Hur vet du att det inte finns en betydande tyst majoritet av muslimer som inte vill bli västerlänningar?

Hur vet du att muslimer kommer att genomföra en reformation i lutheranska styl?

Ser du att det sker?
Citera
2021-05-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ett vetenskapligt uttryck ska beskriva något meningsfullt. Om man säger att en muslim väger 70 "muslim-kilogram" eller en jude är 1.80 "semit-meter" hög, har man inte tillfört något alls utan skapat förbistring om ett "muslim-kilogram" väger mer än ett vanligt svenskt kilogram och om en "semit-meter" är högre.

Olika måttenheter på samma sak, tillför inget. Om nu syftet inte är just att göra gällande att vissa väger tyngre i vågskålen och andra lättare. Dör en muslim mer under en etnisk rensning än en kristen? Har en jude mindre ansvar för sina hat?

Att låtsas som "islamofobi" är ett vetenskapligt ord är ju befängt och visar bara att Regulus inte förstår hur vetenskap måste fungera. Det måste finnas objektiva kriterier, upprepbarhet och falsifierbarhet.

Annars är det ju enligt Regulus ett lika vetenskapligt faktum att Anna Lindh var antisemit som att Jomshof är islamofob. Det sa ju Israels ambassadör innan hon blev mördad.

Regulus kan inte svara på detta. Vilken är nyttan med särskilda måttenheter för partikulära sorters hat, istället för universella kategorier? Vilka objektiva, icke-relativistiska kriterier finns för ord som islamofob/antisemit? Vilka sanktioner finns för att missbruka dem och vilken auktoritet gör bedömningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in