2021-05-15, 13:52
Medlem
moderator-hatarens avatar
Min kusien e VVS montör.. han lallar ju runt 4h av arbetsdagen så att de blir dyrt e inte så konstigt
Citera
2021-05-15, 14:03
Medlem
För att systemet är uppbyggt såhär. Skatter och sen i kombination med att folk är jävligt lata gör så att allt i Sverige blir jobbigt att betala för.
Citera
2021-05-15, 14:11
Medlem
Bakaxels avatar
Som vanligt på Flashback så finns det två läger som befinner sig på var sin extrem av skalan.

De som föraktar hantverkare och verkar tro att de är lögnaktiga typer som fakturerar för att mest flänga runt och fika och hämta material och beter sig allmänt pissigt och bedrar sina kunder.

Eller lägret som själv är hantverkare/företagare och som tycker att hantverkare borde ta mer betalt och blir förbannade på alla som inte begriper kostnaderna det innebär att driva företag, ni verkar ju tycka att allt ska läggas på kundens nota. Ta betalt för heldag när man jobbat halvdag osv bara för att "småjobb" tar så mycket tid i kundkontakt, bokföring osv.

För stunden hyr jag min gård där jag bor och bedriver verksamhet så har inte själv stått för kostnader mot hantverkare. Men när jag hade eget hus tog jag in rörmokare, elektriker och murare. Alla tog rimligt betalt och långt under glidarna i Stockholm tex. Det är så här det funkar på landsbygden. Ingen tog över 500 spänn i timmen och gjorde bara exakt det jag bad om och inget utöver. Duktiga pålitliga hantverkare.

Själv är jag outbildad men likväl professionell hantverkare inom trädgårdsskrået. Jag designar privata och offentliga trädgårdar och genomför jobbet, ibland som under- men även huvudentreprenör där jag tar in grävare och andra firmor eller ibland är jag bara ute och beskär fruktträd en hel dag i privata trädgårdar. Jag tar 500 spänn i timmen inkl. moms, ej ROT inräknat. Jag tar 50 spänn per mil vilket nog är jävligt mycket billigare än andra, men för privat kund kan ju det ändå uppfattas i slutändan som väldigt mycket i milersättning på fakturan om man åker ut till en kund varje dag en del mil bort. Säg 10 mil totalt dit och hem, ibland någon avstickare. Så är man där tre veckor. Men är tanken att jag ska sitta bort mitt liv gratis i bilen då?

Samtidigt är det långt ifrån de 1500 eller 2000 spänn som några idioter verkar ta som framkörningskostnad oavsett avstånd. Vilket hån! Jag bor i ett litet samhälle och måste ändå erkänna att jag är känd för att "va billig" och alltid göra ett bra och gediget jobb. Jag gör aldrig något som kunden och jag inte är överens om och mina kostnadsförslag brukar vara väldigt nära summan i slutändan. De flesta kunder jag har är bekanta till tidigare kunder eller rentav personer jag känner på något vis. Så ryktet är A och O naturligtvis. I ett mindre samhälle skulle INGEN hantverkare överleva om man tog orimligt betalt eller inte respekterade sina kunder.

Visst finns det riktiga skitstövlar där ute särskilt i större städer, absolut. Men vilket förakt det finns här för hantverkare alltså. Man blir mörkrädd. Jag har polare som jobbar på lager / industri / livsmedelsaffär, högst okvalificerade jobb dessa jag tänker på, och som sett till vad man i slutändan får ut per timme tjänar mer än mig. Som välrenommerad hantverkare som hållit på i alla fall 15 år med mitt företag nu.
Citera
2021-05-15, 14:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Låter som TS blivit skinnad.

Samtidigt så är "bara ta betalt för arbetstiden" är rent nonsens.
Laga en vattenläcka ute i en sommarstuga där jobbet tar 4 timmar men stugan ligger 2 timmars körning bort. Menar du ovan att den hntvwrkaren bara skulle få betalt för 4 timmar av de 8 timmar det faktiskt gick åt den arbetsdagen?

Instämmer.

Jag tror dock att fyra timmars körning för fyra timmars jobb är rätt sällsynt. Vad jag tycker är orimligt är att betala 5-600,- plus moms för att någon ska köra bil till arbetet. Utgår du från jobbet så är väl det rimligt. En VVS:are jag anlitar tar 100,- plus moms för bil. Gör han 4 jobb om dagen så blir det 10.500 i månaden bara för bilen.

Jag har råkat ut för precis samma lurendrejare som TS och det är oerhört frustrerande att utbudet på ärliga hantverkare är så skralt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det låter som överpris på punkt 1. Men sedan punkt 2: stopp i rören fixar man väl själv? Skruva isär rören och hitta felet, återgärda och köp nytt rör på biltema. 3. Riva en vägg är en halvdags arbete som tar tid från något annat så firmorna lägger 3-4 tusen mer än vad det kanske kostar bara för att de är just en halvdags arbete.

Många firmor vill ha ett löpande arbete och små duttar kostar bara pengar och tid för dom, då kryddar man såna fakturor för att få ihop dagarna. Man fakturerar också alltid fler timmar än vad det tar av olika skäl. Men när en IT gubbe på volvo öppnar sin laptop och börjar arbete går hans timpeng medans en VVSare behöver åka för o köpa en sak där och sedan åka dit och hämta det där och sedan hem till kund, ska han bara ha betalt för just den lilla timman han lägger hos dig? Nej, precis som en IT gubbe på volvo kan öppna datorn direkt och börja jobba så går hantverkares timpeng direkt när de sätter sig i bilen mer eller mindre.

Jag vet själv att man fakturerar för hela dagar när man har halvdagsjobb. Och när kunderna är mellanchefer med 65 i månaden som aldrig i hela helvete gör sig förtjänta av den lönen och inte klagar, så spelar det ju ingen roll.

Typiskt hantverkare och så undrar folk varför man stör sig på hantverkare.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
1000 kr från dig till hantverkarens lös bryter ned grovt räknat så här.
200 kr moms till staten
260 kr arbetsgivaravgift till staten
270 kr skatt (50%) till staten
270 kr lön i fickan för hantverkaren.
Gnäll på staten, inte hantverkaren.

Jag har utelämnat alla kringkostnader som bil, kontor, administration, försäkringar, verktyg, offertarbete och sånt. Jag har även lämnat ROT utanför.

En tumregel brukade vara att en hantverkare måste omsätta en miljon.
Det blir 5000 kr/dag om man debiterar fullt för 200 dagar.

Du är en vettig skribent i så många andra trådar så jag vill inte gå i polemik med dig, men inte betalar du 50% i skatt på första kronan. Det finns ett grundavdrag som alla får göra och sedan är skatten 28-32% beroende på vilken kommun du bor i. Med grundavdraget betalar du snarare 23-27% i skatt upp till första nivån. Har du hög lön så du tvingas betala statlig skatt så får du däremot mycket riktigt betala ca 50% över det taket, men alltså inte på hela lönen.

Momsen används ju också till stor del för att kvitta moms på utgifterna eller hur? Dessutom har ju hantverkare rejäla rabatter på byggvaruhusen, vilket många av dem behåller själva. Ponera att du får 40% i rabatt när du köper färg så fakturerar du ut till kund 100% plus moms. Jag har hört bekanta/anhöriga till hantverkare säga att de i stort sätt kan leva bara på de påslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
haha nää, ni tjänar inte bättre än mig.

Däremot så stör jag mig på hur mycket man försöker lura folk.

Samma här. Jag förstår företagande och att man måste fakturera för att överleva och att man inte alltid är fulltecknad. I perioder får man kanske i så fall acceptera att gå ner i lön. Har man mindre att göra så får man istället mer fritid.

När jag köpte hus så talade jag med en nära bekant som jobbade på ett byggvaruhus. Jag frågade om han kunde rekommendera några hantverkare. Nä, sa han efter viss tvekan. Du ska veta vad de gör, de åker hem till 4-5 kunder på morgonen och säger att de måste köpa material och sedan åker de hit och fikar och flabbar i 2-3 timmar och fakturerar alla kunderna för den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Bra beskrivning vill bara fylla på lite efter du skaffat dig en uppfattning om prisbilden
gå inte enbart efter pris ,kompetenta och erfarna hantverkare är oftast effektivare
och kan ibland hitta snabbare och enklare lösningar på problemen.
Nästa tips om du äger en fastighet och har noll kompetens inom hantverk är att etablera
en kontakt med din hantverkare .
Av egen erfarenhet kan jag säga att det lönar sig både för mig och mina kunder har man en bra relation med sin kund stannar man gärna till på vägen hem för at diagnostisera ett problem..
Då brukar jag inte ta någon framkörnings kostnad dom pengarna hämtar jag lätt in ändå
genom att vara fullbokad med god framförhållning oftast bokar man ju in tid för åtgärd när man ändå är där och kan samordna inköp till flera projekt samtidigt när man är hos olika leverantörer

Låter som en vettig hantverkare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Du har rätt i det.
Allt ska egentligen vara på timpriset vid arbete och inget annat. Att betala för att nån sitter och latar sig medan de hämtar material är ju befängt.

Men alla extremgrejer i Sverige anses vara normalt.
Det finns inget normalt att betala företagets restider, frukost och "glömska" att packa verktyg.
Det normala är att ett företag erbjuder sig att komma hem till kunden och ordna problem, inte att jag som kund betalar er resa hemifrån till ert jobb, det är ju rent bondfångeri
Mitt jobb tar inte betalt av kunder för min resekostnad till kontoret.
Men fint fackligt oligopol är det.

Man undrar vad de har i de där bilarna när de alltid måste hämta material.

Hade jag vetat vilket jävla lurendrejeri hantverksbranschen är skulle jag köpt ett nytt hus i stället.
Citera
2021-05-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Nej.

Du är totalt efterbliven.

I mitt företag och i alla företag så får du betala tiden från att hantverkare sätter sig i bilen till det att de ankommer dig.

Du ska betala kostnaden för din lokation. Det är din kostnad och ditt problem.

Detta är helt basalt. Helt vanligt. Vilken verklighet lever du i? Du framstår som en jävla 12åring.

Om du bor långt från service så är det ditt problem, det är inget hantverkare ska slita med.

Totalt hjärndöd.

Inte undra på att branschen är så efterbliven när man resonerar som dig. Det är DU som ska utföra jobbet. Vart kunden i fråga bor är irrelevant och inget som kunden ska bekosta.
Citera
2021-05-15, 14:23
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Skitsnack!

Oavsett skatteläge har jag mallen vad du betalar för med hantverkare:

1) Kaffe o fikastund

2) ALLTID hämta material oavsett dom har det i bilen eller ej, ingår ALLTID

3) Åka på andra jobb under tiden ditt tickar pengar

4) Lunch med full betalning för kunden

5) ALLTID hitta nya problem o fel trots allt funkade innan beställning av jobb

Pssssshhhh....

Antingen så är du en magnet som suger åt dig bedragare, eller så har du inte hört dig för alls och dragit hem hantverkare vars firmor idag konkat. Eller så sitter du och blåljuger?

Vilken hantverkare är på andra jobb men fakturerar dig, eller fakturerar dig för lunch? Hur menar du att man debiterar "hämta material" om det finns på plats redan? De fakturorna skulle jag bra gärna vilja titta på, och rekommenderar jag dig att bestrida.

Jag fick en felaktig faktura för några år sedan för montage av fönster där de fakturerade långt över kostnadsförslaget. Den bestred jag. Jag fick rätt.
Citera
2021-05-15, 14:32
Medlem
Griskissens avatar
För alla typer av firmor gäller att all tid inte är debiterbar. Du kan inte hitta på dyra tillägg och ta betalt för varenda meter du kör om du vill ha en kund som återkommer. Då blir det en enda gång, merparten kunder orkar inte bråka utan betalar, men de ringer någon annan nästa gång. Sett den typen av hantverkare många gånger -ta betalt så mycket det bara går och sedan jaga nya kunder hela tiden. Livsfarligt att anlita den typen, oftast med har de firmor som går dåligt.
Citera
2021-05-15, 14:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Fast någonstans betalar du ändå för det...tror du att mäklaren gör det gratis?? Nänä...dom om några tar väldigt bra för sina tjänster. Därav dom väl tilltagna provisionerna. Klart att en it konsult tar betalt för bilen, tror du att it företagen inte betalar för bilen dom åker ut till kunderna i?
Suck, många som skulle behöva vara företagare ett tag. För att förstå vad det innebär...

Instämmer. Avundsjukan, okunskapen och föraktet kring företagande är skrämmande. De som skriker högst är troligen de som kräver "allt åt alla" utan att reflektera över vem/vilka som ska fixa alla tjänster/prylar. Bortskämda gaphalsar är bara förordet.
Citera
2021-05-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Därför att hela samhället har blivit efterblivet? När det sitter tusentals IT nissar och fakturerar hem 65,000 i månaden så tröttnar hantverkare på att bara tjäna 20,000 kr månaden och då höjer man priset precis som med allt annat. Löner har överlag stuckit iväg aldelles för högt för ingenjörer/konsulter och chefer. En mellan chef på mellanstort företag har ju fan 60+ i lön, det är helt orimligt och det går ner i ledet.
En IT-nisse har ofta 5 års utbildning och studieskulder på en halv miljon. Lönerna för ingenjörer är extremt låga i Sverige. Det finns ingen hantverkare som tjänar 20'. En IT-nisse åker först inte ut till sitt kontor och byter om och startar taxametern. Man åker ut till kund och faktureringen börjar där. Man fakturerar inte heller varje påbörjad timme utan det faktureras faktiskt arbetat tid. Det är väldigt enkelt att skaffa kunder som en hantverkare p g a subventionerna medan bolagen väldigt ofta inte accepterar att man som ingenjör är egenkonsult. Sverige är snedvridet land där vissa yrkesgrupper gynnas p g a subventioner eller att det finns få utbildade.
Senast redigerad av sacramento 2021-05-15 kl. 15:00.
Citera
2021-05-15, 14:58
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Då blir det typ såhär.

Fast det där är inte att ha lärt sig något. Det är bara någon idiot som gjort något. Det är en skillnad. Hantverkare (speciellt snickare) är för övrigt ökända att fuska med det mesta bara det inte syns vid första anblicken.
Senast redigerad av Tropicals 2021-05-15 kl. 15:00.
Citera
2021-05-15, 15:02
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du är en vettig skribent i så många andra trådar så jag vill inte gå i polemik med dig, men inte betalar du 50% i skatt på första kronan. Det finns ett grundavdrag som alla får göra och sedan är skatten 28-32% beroende på vilken kommun du bor i. Med grundavdraget betalar du snarare 23-27% i skatt upp till första nivån. Har du hög lön så du tvingas betala statlig skatt så får du däremot mycket riktigt betala ca 50% över det taket, men alltså inte på hela lönen.

Momsen används ju också till stor del för att kvitta moms på utgifterna eller hur? Dessutom har ju hantverkare rejäla rabatter på byggvaruhusen, vilket många av dem behåller själva. Ponera att du får 40% i rabatt när du köper färg så fakturerar du ut till kund 100% plus moms. Jag har hört bekanta/anhöriga till hantverkare säga att de i stort sätt kan leva bara på de påslagen.
Du har rätt om 50% skattesatsen. Den är i verkligheten kring 30% till en punkt. Den punkten är det väldigt få som går över även om man skulle ha råd. Då väljer man normalt utdelning eller extra pensionsavsättningar.
Jag ville sätta ljuset på hur beställarens (skattade) 1000 kr blir någon hundralapp i hantverkarens ficka. Staten tar hand om det mesta.
Vad gäller moms så utelämnade jag det i exemplet som bara handlade om lön.

För övrigt är det hopplöst att hitta bra hantverkare. Jag har varit husägare i över 10 år så jag har sett en del. Generellt saknas kunskap och yrkesstolthet. Polacker är flitiga och skarvar mindre vid fakturering. Tyvärr är det lite si och så med kunskap ibland. Men dom är bra på enklare jobb. Svenkar har ofta bättre kunskap om olika saker men det skarvas alldeles för mycket vid fakturering. Grovt generaliserat alltså.
Citera
2021-05-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Inte undra på att branschen är så efterbliven när man resonerar som dig. Det är DU som ska utföra jobbet. Vart kunden i fråga bor är irrelevant och inget som kunden ska bekosta.

Normalt finns det en bra hantverkare betydligt närmare. Fick iofs ett jobb 45 mil bort så jag körde på kundens (företag) bensinkort och debiterade halva tiden. Alltid en Förhandlingsfråga.

Framkörningsavgift är vanlig inom städbranschen men de ligger på lägre timdebitering.

Trivs bra med att vara egen. 360/h för snickeri och RUT-jobb. 800 för beräkningsjobb (jo, jag är mer än kvalificerad för det). Efter att smällt rejält i en betongvägg så en blandning av fysiskt och teoretiskt jobb mår jag helt enkelt bra av. (Pengar gör ingen nytta om de renderar i skiljsmässa och du ligger vaken tills du snart ska gå upp och funderar på att gå ut framför en buss, sen nästa morgon går till kontoret och ser till att se glad ut framför kunderna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in