Citat:
Ursprungligen postat av
1965
Låter som TS blivit skinnad.
Samtidigt så är "bara ta betalt för arbetstiden" är rent nonsens.
Laga en vattenläcka ute i en sommarstuga där jobbet tar 4 timmar men stugan ligger 2 timmars körning bort. Menar du ovan att den hntvwrkaren bara skulle få betalt för 4 timmar av de 8 timmar det faktiskt gick åt den arbetsdagen?
Instämmer.
Jag tror dock att fyra timmars körning för fyra timmars jobb är rätt sällsynt. Vad jag tycker är orimligt är att betala 5-600,- plus moms för att någon ska köra bil till arbetet. Utgår du från jobbet så är väl det rimligt. En VVS:are jag anlitar tar 100,- plus moms för bil. Gör han 4 jobb om dagen så blir det 10.500 i månaden bara för bilen.
Jag har råkat ut för precis samma lurendrejare som TS och det är oerhört frustrerande att utbudet på ärliga hantverkare är så skralt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Det låter som överpris på punkt 1. Men sedan punkt 2: stopp i rören fixar man väl själv? Skruva isär rören och hitta felet, återgärda och köp nytt rör på biltema. 3. Riva en vägg är en halvdags arbete som tar tid från något annat så firmorna lägger 3-4 tusen mer än vad det kanske kostar bara för att de är just en halvdags arbete.
Många firmor vill ha ett löpande arbete och små duttar kostar bara pengar och tid för dom, då kryddar man såna fakturor för att få ihop dagarna. Man fakturerar också alltid fler timmar än vad det tar av olika skäl. Men när en IT gubbe på volvo öppnar sin laptop och börjar arbete går hans timpeng medans en VVSare behöver åka för o köpa en sak där och sedan åka dit och hämta det där och sedan hem till kund, ska han bara ha betalt för just den lilla timman han lägger hos dig? Nej, precis som en IT gubbe på volvo kan öppna datorn direkt och börja jobba så går hantverkares timpeng direkt när de sätter sig i bilen mer eller mindre.
Jag vet själv att man fakturerar för hela dagar när man har halvdagsjobb. Och när kunderna är mellanchefer med 65 i månaden som aldrig i hela helvete gör sig förtjänta av den lönen och inte klagar, så spelar det ju ingen roll.
Typiskt hantverkare och så undrar folk varför man stör sig på hantverkare.
Citat:
Ursprungligen postat av
persona.von.grata
1000 kr från dig till hantverkarens lös bryter ned grovt räknat så här.
200 kr moms till staten
260 kr arbetsgivaravgift till staten
270 kr skatt (50%) till staten
270 kr lön i fickan för hantverkaren.
Gnäll på staten, inte hantverkaren.
Jag har utelämnat alla kringkostnader som bil, kontor, administration, försäkringar, verktyg, offertarbete och sånt. Jag har även lämnat ROT utanför.
En tumregel brukade vara att en hantverkare måste omsätta en miljon.
Det blir 5000 kr/dag om man debiterar fullt för 200 dagar.
Du är en vettig skribent i så många andra trådar så jag vill inte gå i polemik med dig, men inte betalar du 50% i skatt på första kronan. Det finns ett grundavdrag som alla får göra och sedan är skatten 28-32% beroende på vilken kommun du bor i. Med grundavdraget betalar du snarare 23-27% i skatt upp till första nivån. Har du hög lön så du tvingas betala statlig skatt så får du däremot mycket riktigt betala ca 50% över det taket, men alltså inte på hela lönen.
Momsen används ju också till stor del för att kvitta moms på utgifterna eller hur? Dessutom har ju hantverkare rejäla rabatter på byggvaruhusen, vilket många av dem behåller själva. Ponera att du får 40% i rabatt när du köper färg så fakturerar du ut till kund 100% plus moms. Jag har hört bekanta/anhöriga till hantverkare säga att de i stort sätt kan leva bara på de påslagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cameltotem
haha nää, ni tjänar inte bättre än mig.
Däremot så stör jag mig på hur mycket man försöker lura folk.
Samma här. Jag förstår företagande och att man måste fakturera för att överleva och att man inte alltid är fulltecknad. I perioder får man kanske i så fall acceptera att gå ner i lön. Har man mindre att göra så får man istället mer fritid.
När jag köpte hus så talade jag med en nära bekant som jobbade på ett byggvaruhus. Jag frågade om han kunde rekommendera några hantverkare. Nä, sa han efter viss tvekan. Du ska veta vad de gör, de åker hem till 4-5 kunder på morgonen och säger att de måste köpa material och sedan åker de hit och fikar och flabbar i 2-3 timmar och fakturerar alla kunderna för den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrollswindel
Bra beskrivning vill bara fylla på lite efter du skaffat dig en uppfattning om prisbilden
gå inte enbart efter pris ,kompetenta och erfarna hantverkare är oftast effektivare
och kan ibland hitta snabbare och enklare lösningar på problemen.
Nästa tips om du äger en fastighet och har noll kompetens inom hantverk är att etablera
en kontakt med din hantverkare .
Av egen erfarenhet kan jag säga att det lönar sig både för mig och mina kunder har man en bra relation med sin kund stannar man gärna till på vägen hem för at diagnostisera ett problem..
Då brukar jag inte ta någon framkörnings kostnad dom pengarna hämtar jag lätt in ändå
genom att vara fullbokad med god framförhållning oftast bokar man ju in tid för åtgärd när man ändå är där och kan samordna inköp till flera projekt samtidigt när man är hos olika leverantörer
Låter som en vettig hantverkare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vimes76
Du har rätt i det.
Allt ska egentligen vara på timpriset vid arbete och inget annat. Att betala för att nån sitter och latar sig medan de hämtar material är ju befängt.
Men alla extremgrejer i Sverige anses vara normalt.
Det finns inget normalt att betala företagets restider, frukost och "glömska" att packa verktyg.
Det normala är att ett företag erbjuder sig att komma hem till kunden och ordna problem, inte att jag som kund betalar er resa hemifrån till ert jobb, det är ju rent bondfångeri
Mitt jobb tar inte betalt av kunder för min resekostnad till kontoret.
Men fint fackligt oligopol är det.
Man undrar vad de har i de där bilarna när de alltid måste hämta material.
Hade jag vetat vilket jävla lurendrejeri hantverksbranschen är skulle jag köpt ett nytt hus i stället.