Citat:
Ursprungligen postat av
threefifty
Bara att betala och se glad ut, vad annars ska man göra?
Varför är hantverkare så extremt dyra? Har några av mina egna erfarenheter, ni får gärna dela med er med.
1. Mitt kallvatten på gästtoan rinner väldigt sakta så jag bad en vvsare att titta på det, han var där i 1 timme och kom fram till att det är en kalkbildning i en krök, sedan installerade han en ny avstängningsventil på detta röret. Och problemet kvarstår
4500 kr exkl rot
2. Fick stopp i avloppet, inte akut men jag bokade spolning av systemet. han var där i 1 timme och löste proppen, (INTE JOUR) fick betala 2800 kr exkl rot han sa att jag även bör filma röret, så han bokade in en annan dag för detta. Då kom en faktura på 3600 kr för 1 timmes arbete
3. Skickade ut en offet för att riva en vägg i huset, billigaste som svarade gav mig ett pris på 9800 kr utan finputs... skippade detta och gjorde jobbet själv.
Var priserna så här innan rot/rut kom? är ju sjuka priser för antal timmar de gör.
Jag gör mycket själv, men just vvs är ju inte bra att göra själv. Men hur kan 1 timmes arbete + en ventilkran för 150 kr kosta 4500?
Det låter som överpris på punkt 1. Men sedan punkt 2: stopp i rören fixar man väl själv? Skruva isär rören och hitta felet, återgärda och köp nytt rör på biltema. 3. Riva en vägg är en halvdags arbete som tar tid från något annat så firmorna lägger 3-4 tusen mer än vad det kanske kostar bara för att de är just en halvdags arbete.
Många firmor vill ha ett löpande arbete och små duttar kostar bara pengar och tid för dom, då kryddar man såna fakturor för att få ihop dagarna. Man fakturerar också alltid fler timmar än vad det tar av olika skäl. Men när en IT gubbe på volvo öppnar sin laptop och börjar arbete går hans timpeng medans en VVSare behöver åka för o köpa en sak där och sedan åka dit och hämta det där och sedan hem till kund, ska han bara ha betalt för just den lilla timman han lägger hos dig? Nej, precis som en IT gubbe på volvo kan öppna datorn direkt och börja jobba så går hantverkares timpeng direkt när de sätter sig i bilen mer eller mindre.
Jag vet själv att man fakturerar för hela dagar när man har halvdagsjobb. Och när kunderna är mellanchefer med 65 i månaden som aldrig i hela helvete gör sig förtjänta av den lönen och inte klagar, så spelar det ju ingen roll.