2021-05-14, 22:26
Medlem
Bara att betala och se glad ut, vad annars ska man göra?

Varför är hantverkare så extremt dyra? Har några av mina egna erfarenheter, ni får gärna dela med er med.

1. Mitt kallvatten på gästtoan rinner väldigt sakta så jag bad en vvsare att titta på det, han var där i 1 timme och kom fram till att det är en kalkbildning i en krök, sedan installerade han en ny avstängningsventil på detta röret. Och problemet kvarstår
4500 kr exkl rot

2. Fick stopp i avloppet, inte akut men jag bokade spolning av systemet. han var där i 1 timme och löste proppen, (INTE JOUR) fick betala 2800 kr exkl rot han sa att jag även bör filma röret, så han bokade in en annan dag för detta. Då kom en faktura på 3600 kr för 1 timmes arbete

3. Skickade ut en offet för att riva en vägg i huset, billigaste som svarade gav mig ett pris på 9800 kr utan finputs... skippade detta och gjorde jobbet själv.

Var priserna så här innan rot/rut kom? är ju sjuka priser för antal timmar de gör.

Jag gör mycket själv, men just vvs är ju inte bra att göra själv. Men hur kan 1 timmes arbete + en ventilkran för 150 kr kosta 4500?
Citera
2021-05-14, 22:46
Medlem
spermaoffrets avatar
Hur många timmar tog arbetet? Felsöka, ta bilen och åka fixa delar som behövdes osv?

Reparera?

De kanske iaf vill ha 400 i timmen iaf. Rimlig lön om man vill ha ut över 20.000 och lyckas fylla upp hela veckor?

Sen bensin/resa/verktyg/reservdelar på det. Andra omkostnader med pappersarbete osv osv.

Ok en timmes arbete. Är du säker på att det bara tog en timmes arbete? Med allt runtomkring i tid? Och kringkostnader?

Att problemet kvarstår ska du ju inte gå med på.
Senast redigerad av spermaoffret 2021-05-14 kl. 22:57.
Citera
2021-05-14, 23:22
Medlem
Svenska hantverkare har i system att du betalar för massa annat som inte tillhör arbetet.
Resor till och från din bostad. Resor för att hämta nåt de glömt. Kommer de två stycken i två bilar för du betala för två bilar etc.

Normalt ska du ju bara betala de minuter nån aktivt jobbar i bostaden, men i Sverige har maffia-facket sett till med annat.
Citera
2021-05-14, 23:29
Medlem
Aaronwanbissakas avatar
Helt sinnessjuka priser.

Tappade hemmanyckeln ute på krogen för nåt år sen. Dagen efter bokade jag låssmed (dagtid vardag) som bytte lås (endast nederlås) - 12000kr. Jobbet tog rätt lång tid, säkert 1h - 1h 30min. Kände mig grundlurad.
Senast redigerad av Aaronwanbissaka 2021-05-14 kl. 23:32.
Citera
2021-05-14, 23:45
Medlem
bax88s avatar
Jag vet inte i ville ände av landet TS verkar i. Men tar man 2000 spänn timmer går man i kånken tämligen fort. De kan väl funka i STHLM där man kan leva på att skinna folk.

Men företagare behöver behöver fakturera kring 500 sek timmen för att göra en liten vinnst. Sen fattar jag inte hur ni resonerar att man ska bara betala när någon är hos er och gör jobbet. Vem ska betala för tiden personen är och hämtar grejer man behöver? Ska företaget stå för det? Då kanske man får fakturera 2k i timmen för att göra vinnst. De är ändå förutom löner och sociala avgifter, bilar, lokaler, rep av utrustning och massa annat de dör pengarna ska täcka upp.

Men om de var oskäligt, varför ifrågasatte du inte fakturan då? Låter som TS mytar eller så säger han inte allt.

Vidare kan offerten bero på vilken tid på året de är. Har alla fullt med jobb så slänger dem väl in på en offert på chans, dyr. Men om de får den så är de bara å göra jobbet och tjäna pengar. De är så marknadsekonomi funkar.
Citera
2021-05-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Varför är hantverkare så extremt dyra? Har några av mina egna erfarenheter, ni får gärna dela med er med.

1. Mitt kallvatten på gästtoan rinner väldigt sakta så jag bad en vvsare att titta på det, han var där i 1 timme och kom fram till att det är en kalkbildning i en krök, sedan installerade han en ny avstängningsventil på detta röret. Och problemet kvarstår
4500 kr exkl rot

2. Fick stopp i avloppet, inte akut men jag bokade spolning av systemet. han var där i 1 timme och löste proppen, (INTE JOUR) fick betala 2800 kr exkl rot han sa att jag även bör filma röret, så han bokade in en annan dag för detta. Då kom en faktura på 3600 kr för 1 timmes arbete

3. Skickade ut en offet för att riva en vägg i huset, billigaste som svarade gav mig ett pris på 9800 kr utan finputs... skippade detta och gjorde jobbet själv.

Var priserna så här innan rot/rut kom? är ju sjuka priser för antal timmar de gör.

Jag gör mycket själv, men just vvs är ju inte bra att göra själv. Men hur kan 1 timmes arbete + en ventilkran för 150 kr kosta 4500?

Därför att hela samhället har blivit efterblivet? När det sitter tusentals IT nissar och fakturerar hem 65,000 i månaden så tröttnar hantverkare på att bara tjäna 20,000 kr månaden och då höjer man priset precis som med allt annat. Löner har överlag stuckit iväg aldelles för högt för ingenjörer/konsulter och chefer. En mellan chef på mellanstort företag har ju fan 60+ i lön, det är helt orimligt och det går ner i ledet.
Citera
2021-05-14, 23:51
Medlem
Tjoflos avatar
Rätt sjuka priser.
Men som hantverkare är det mycket omkostnader och pengar man får in försvinner snabbt i skatter och andra avgifter. Gjorde ett jobb den här veckan som tog fyra arbetsdagar, 45 timmar totalt och för det fakturerar jag 46000 ink. moms för arbetskostnaden, sen tillkommer lite material och transport.

Vill jag ta ut det som lön måste jag betala 26000 i skatter och får behålla 20000 själv.
Med tiden behöver man nya maskiner, ny bil, semester, försäkringar, service av maskiner osv.
Skyll på skatten, det är därför det är så jävla dyrt.
Citera
2021-05-14, 23:52
Medlem
Låter som TS blivit skinnad.

Samtidigt så är "bara ta betalt för arbetstiden" är rent nonsens.
Laga en vattenläcka ute i en sommarstuga där jobbet tar 4 timmar men stugan ligger 2 timmars körning bort. Menar du ovan att den hntvwrkaren bara skulle få betalt för 4 timmar av de 8 timmar det faktiskt gick åt den arbetsdagen?
Citera
2021-05-14, 23:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

4500 kr exkl rot

Du kan inte räkna timmar på plats, du måste utgå från företaget. Restid därifrån debiteras plus bil, plus eventuell hämtning av material plus administrationskostnader.

Vem ska annars betala den tiden?
Citera
2021-05-14, 23:54
Medlem
Citat:

4500 kr exkl rot

Det låter som överpris på punkt 1. Men sedan punkt 2: stopp i rören fixar man väl själv? Skruva isär rören och hitta felet, återgärda och köp nytt rör på biltema. 3. Riva en vägg är en halvdags arbete som tar tid från något annat så firmorna lägger 3-4 tusen mer än vad det kanske kostar bara för att de är just en halvdags arbete.

Många firmor vill ha ett löpande arbete och små duttar kostar bara pengar och tid för dom, då kryddar man såna fakturor för att få ihop dagarna. Man fakturerar också alltid fler timmar än vad det tar av olika skäl. Men när en IT gubbe på volvo öppnar sin laptop och börjar arbete går hans timpeng medans en VVSare behöver åka för o köpa en sak där och sedan åka dit och hämta det där och sedan hem till kund, ska han bara ha betalt för just den lilla timman han lägger hos dig? Nej, precis som en IT gubbe på volvo kan öppna datorn direkt och börja jobba så går hantverkares timpeng direkt när de sätter sig i bilen mer eller mindre.

Jag vet själv att man fakturerar för hela dagar när man har halvdagsjobb. Och när kunderna är mellanchefer med 65 i månaden som aldrig i hela helvete gör sig förtjänta av den lönen och inte klagar, så spelar det ju ingen roll.
Citera
2021-05-14, 23:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan inte räkna timmar på plats, du måste utgå från företaget. Restid därifrån debiteras plus bil, plus eventuell hämtning av material plus administrationskostnader.

Vem ska annars betala den tiden?
Jag tycker det är billigt. Med tanke på alla omkostnader borde det kosta dubbelt så mycket. Vem ska annars betala tiden?
Citera
2021-05-14, 23:59
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Borde egentligen vara en fast kostnad man kommer överens om i förväg. Tar det längre tid ska inte kunden bli lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in