2021-05-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
Jag jobbar som röris o kan säga ju mindre jobb ju dyrare blir det .. sen har många privat personer börjat köpa material själv och då sticker våra timpriser upp för vi inte får sälja material..tänk så här du tar ju inte med dig oxfilén till restaurangen. Det är samma sak... sluta gnälla på timlönen . Det vi gör ökar ju värdet på era hus.
Vet många hantverkare som vägrar skruva upp material kunden köpt in. Och det är fullt förståeligt, när det billiga skiten pajar blir det svårt med garantierna.
Citera
2021-05-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Fast någonstans betalar du ändå för det...tror du att mäklaren gör det gratis?? Nänä...dom om några tar väldigt bra för sina tjänster. Därav dom väl tilltagna provisionerna. Klart att en it konsult tar betalt för bilen, tror du att it företagen inte betalar för bilen dom åker ut till kunderna i?
Suck, många som skulle behöva vara företagare ett tag. För att förstå vad det innebär...

Jadu, jag är företagare och vi tar inte betalt för restid om det inte är exceptionellt långa resor.
It behöver vi anlita ibland och har fått faktura på utfört arbete, ej restid.
Städföretaget skickar faktura på utfört arbete, ej restid.
Mäklaren tar en stor summa, det har du rätt i, men restiden påverkar som sagt inte.
Citera
2021-05-15, 09:14
Medlem
Citat:
Vet många hantverkare som vägrar skruva upp material kunden köpt in. Och det är fullt förståeligt, när det billiga skiten pajar blir det svårt med garantierna.
Exakt jag har varit med om flera incidenter där materialet gått sönder och då blir de sura för att vi inte kan komma ut och reparera då vi inte har nån garanti på deras inhandlade saker.. då skriver de ut i forum på nätet o smutskastar hantverkare.
Citera
2021-05-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jadu, jag är företagare och vi tar inte betalt för restid om det inte är exceptionellt långa resor.
It behöver vi anlita ibland och har fått faktura på utfört arbete, ej restid.
Städföretaget skickar faktura på utfört arbete, ej restid.
Mäklaren tar en stor summa, det har du rätt i, men restiden påverkar som sagt inte.
Men restiden, och bilkostnaden hur tror du att dom täcker den kostnaden?
Citera
2021-05-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
Exakt jag har varit med om flera incidenter där materialet gått sönder och då blir de sura för att vi inte kan komma ut och reparera då vi inte har nån garanti på deras inhandlade saker.. då skriver de ut i forum på nätet o smutskastar hantverkare.
Precis, därför kan dom skruva upp grejerna själva oxå om dom köpt dem!! Eller ta hjälp med alltihop!
Citera
2021-05-15, 09:24
Medlem
Citat:
Men restiden, och bilkostnaden hur tror du att dom täcker den kostnaden?

Tittar jag på timpriset så är den kostnaden försumbar!
Citera
2021-05-15, 09:29
Medlem
Citat:
Tittar jag på timpriset så är den kostnaden försumbar!
Hur menar du?
Citera
2021-05-15, 09:32
Medlem
Citat:
Hur menar du?

Du frågar hur jag tror städföretaget och it-konsulten hanterar kostnaden för bil och resa. Den är såklart inbakad i timpriset, precis som vi gör i min bransch. Det påverkar knappt slutpriset. Vi lägger bara på extra reskostnader om det är exceptionellt långa resor, och då förklarar vi tydligt i förväg för kunden att vi kommer ta reskostnad och att det kan bli billigare att anlita någon i närområdet.
Senast redigerad av justina 2021-05-15 kl. 09:35.
Citera
2021-05-15, 09:37
Medlem
Jag håller med TS, ofta orimligt, speciellt VVS. Timkostnaden är ofta ointressant, viktigare är hur hantverkare jobbar, har jag märkt av egen erfarenhet. Strukturerade, effektiva hantverkare fixar jobbet snabbt och du behöver betala mindre. Sedan finns det de som kommer förbi, jobbar en stund, åker iväg till nåt annat jobb, kommer tillbaka annan dag, glömmer hälften och får åka och hämta /köpa... Då blir det dyrt, även om timkostnaden är högre på hantverkare 1. Lesson learned - hittar du en bra snickare tex, håll dig till honom.
Senast redigerad av Laternan 2021-05-15 kl. 09:42.
Citera
2021-05-15, 09:39
Medlem
Citat:
Du frågar hur jag tror städföretaget och it-konsulten hanterar kostnaden för bil och resa. Den är såklart inbakad i timpriset, precis som vi gör i min bransch. Det påverkar knappt slutpriset. Vi lägger bara på reskostnader om det är exceptionellt långa resor.
Ja, vad är mest rättvist? Hantverkaren tar betalt för dom gånger han använder bilen. Tex ett jobb i en villa, hen arbetar där 8timmar en dag. Tar betalt för en resa/framkörnig. It teknikern eller städaren har det inbakat i timpengen, och ska således täcka kostnaden oavsett om det är en timmes jobb. Eller 8timmar. Vilket innebär att vid 8timmar betalar beställaren väldigt mycket för bilen...
Citera
2021-05-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag håller med TS, ofta orimligt, speciellt VVS. Timkostnaden är ofta ointressant, vikrigare är hur hantverkare jobbar, har jag märkt av egen erfarenhet. Strukturerade, effektiva hantverkare fixar jobbet snabbt och du behöver betala mindre. Sedan finns det de som kommer förbi, jobbar en stund, åker iväg till nåt annat jobb, kommer tillbaka annan dag, glömmer hälften och får åka och hämta /köpa... Då blir det dyrt, även om timkostnaden är högre på hantverkare 1. Lesson learned - hittar du en bra snickare tex, håll dig till honom.
Exakt min erfarenhet.
Jag har haft slappa hantverkare som jobbade halvdag varenda dag, till och med uteblev vissa dagar, utan att förvarna, för alltid var det något som ”saknades”...och jag fick betala deras bil för minst dubbel tid mot vad det hade kostat om de jobbat heldagar.
Jag har också haft hantverkare som stannade hela dagar, till och med extra länge den sista dagen för att bli klara, och alltså minimerade kostnaden för bil och resor för mig.
Och de senare var naturligtvis de enda som tydligt specificerade varje kostnad i förväg och kollade med mig att jag var införstådd.
Citera
2021-05-15, 09:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Det är inte hantverkarna som är dyra. Det är skatterna som ballat ur.
Skitsnack!

Oavsett skatteläge har jag mallen vad du betalar för med hantverkare:

1) Kaffe o fikastund

2) ALLTID hämta material oavsett dom har det i bilen eller ej, ingår ALLTID

3) Åka på andra jobb under tiden ditt tickar pengar

4) Lunch med full betalning för kunden

5) ALLTID hitta nya problem o fel trots allt funkade innan beställning av jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto