Citat:
Ursprungligen postat av
Laternan
Jag håller med TS, ofta orimligt, speciellt VVS. Timkostnaden är ofta ointressant, vikrigare är hur hantverkare jobbar, har jag märkt av egen erfarenhet. Strukturerade, effektiva hantverkare fixar jobbet snabbt och du behöver betala mindre. Sedan finns det de som kommer förbi, jobbar en stund, åker iväg till nåt annat jobb, kommer tillbaka annan dag, glömmer hälften och får åka och hämta /köpa... Då blir det dyrt, även om timkostnaden är högre på hantverkare 1. Lesson learned - hittar du en bra snickare tex, håll dig till honom.
Exakt min erfarenhet.
Jag har haft slappa hantverkare som jobbade halvdag varenda dag, till och med uteblev vissa dagar, utan att förvarna, för alltid var det något som ”saknades”...och jag fick betala deras bil för minst dubbel tid mot vad det hade kostat om de jobbat heldagar.
Jag har också haft hantverkare som stannade hela dagar, till och med extra länge den sista dagen för att bli klara, och alltså minimerade kostnaden för bil och resor för mig.
Och de senare var naturligtvis de enda som tydligt specificerade varje kostnad i förväg och kollade med mig att jag var införstådd.