Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrollswindel
Bra beskrivning vill bara fylla på lite efter du skaffat dig en uppfattning om prisbilden
gå inte enbart efter pris ,kompetenta och erfarna hantverkare är oftast effektivare
och kan ibland hitta snabbare och enklare lösningar på problemen.
Nästa tips om du äger en fastighet och har noll kompetens inom hantverk är att etablera
en kontakt med din hantverkare .
Av egen erfarenhet kan jag säga att det lönar sig både för mig och mina kunder har man en bra relation med sin kund stannar man gärna till på vägen hem för at diagnostisera ett problem..
Då brukar jag inte ta någon framkörnings kostnad dom pengarna hämtar jag lätt in ändå
genom att vara fullbokad med god framförhållning oftast bokar man ju in tid för åtgärd när man ändå är där och kan samordna inköp till flera projekt samtidigt när man är hos olika leverantörer
Ett stort problem - kanske det största - vid hantverksjobb, och då framför allt gentemot konsument, är skillnad i förväntan mellan beställare och entreprenör. Som framgår inte minst av innehållet i denna tråd finns en utbredd okunskap om hur hantverkaren tar betalt och vad som förväntas ingå i timarvodet.
I kommersiella entreprenader - dvs där beställaren inte är konsument - är vanligtvis beställarens kunskap väsentligt större om vad som ersätts vid löpande räkning enligt Allmänna bestämmelser (AB 04 jämte ABT 06).
Sammanfattningsvis kan sägas att en näringsidkares samtliga kostnader såklart måste täckas och därtill måste ett påslag (entreprenörarvode/vinst) finnas. Annars är det av naturliga skäl ingen person som skulle välja att ta risken att starta ett hantverksföretag. Det förutsätter att hantverken inte varit vårdslös och dragit på sig onödiga kostnader eller dragit benen efter sig under arbete. Det finns i inläggen ovan väl beskrivit många av de kostnader som näringsidkare vanligtvis har. Dessa kostnader måste såklart beställaren förstå att beställaren också måste betala för. Vem skulle annars göra det? Staten? Näringsidkaren? Skulle näringsidkaren ”bjuda” på det blir konsekvensen endast att kostnaden läggs över på någon annan post såsom ett högre timarvode. Tro inget annat. Det ska inte finnas seriösa näringsidkare, och heller inte någon annan seriös företagare, som tvingas arbeta utan vinst. Grundläggande marknadsekonomisk teori kort sagt. Att det trots allt sker är bara att beklaga.
Så timarvodet vid en ren löpande räkning ska följaktligen innefatta mängder av kostnader - såväl fasta som löpande - som näringsidkaren har, varav lön och sociala avgifter för den anställde endast är en del. Resor och restid exempelvis är såklart kostnader för företaget som kunden måste förstå kunden måste betal för. Antingen betalar kunden specifikt för dessa eller så är kostnaderna inbakade i timpriset. Så ska det också vara. Men här finns en viktig aspekt för kunden och det är att ta reda på vad som ingår i det ena eller det andra när kunden ska jämföra priser mellan olika entreprenörer.
Sedan är såklart kompetensen hos hantverkaren av stor betydelse för val av hantverkare, oavsett fast pris eller löpande räkning. En god relation med utgångspunkten förtroende från båda håll gynnar vanligtvis båda sidor. En kompetent och duktig hantverkare kan ofta arbeta snabbare än en ”grön”. Då kan också timarvoden skilja sig åt. Men ibland kan också unga hungriga hantverkare var fördelaktiga i slutändan. Hänger mycket på personligheten. Ett av de bästa tipsen är att kolla av med tidigare kunder. Skulle säga att en god relation och förtroende från början är mycket viktigt.
För att nå dit måste kunden från början ta sitt ansvar och fråga om hur prissättningen sker redan innan arbetena påbörjas. Så man pratar samma språk. Man kan inte ha beställare som tror att det enda man betalar för är timmarna på plats (effektiv tid) och då ett par hundra i timmen. Då betalar kunden ändå på något annat sätt i form av ”maskande” hantverkare, brister i kvalitet eller påhittade timmar.