2021-05-15, 12:11
Medlem
Sådana här trådar om priser blir alltid fyllda av okunniga lallande drömmare som uppenbarligen inte har en enda jävla susning om vilka kostnader hantverkare har och som de måste få in intäkter för att kunna täcka, och för att själva kunna ta ut en dräglig lön så de kan leva som normalt folk gör på sitt arbete och lön.

Det är väl för fan självklart att det inte ”bjuds” på nånting från hantverkare, de måste ju se till att få alla sina omkostnader och utgifter täckta via de fakturor de kan skriva, och så det även räcker till att ta ut en dräglig lön.

Dessutom är det inte slavar det handlar om när man bokar en hantverkare, för de ska ha en vettig arbetsmiljö och normalt arbetstempo de med, med raster etc.

Ni som klagar i tråden kan väl upplysa om vad ni skulle ta i timdebitering och hur ni skulle redovisa och fakturera andra kostnader som hör till ett projekt, och sen ställa upp en kalkyl där ni visar att det blir hållbart för ett hälsosamt företag där alla skatter etc betalas, alla omkostnader, alla miljöavgifter, och räcker för en dräglig lön. Jag tro få i tråden av er gnällkukar får till det med väsentligt lägre priser än hantverkare normalt har.
Citera
2021-05-15, 12:14
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Lite bitter när du sitter där med höga studielån och upptäcker att dom snuskastande killarna tjänar bättre och har en bättre tillvaro än dig?
Vi gör alla våra val här i livet, du gjorde ditt och dom sitt. Svårare än så är det inte

haha nää, ni tjänar inte bättre än mig.

Däremot så stör jag mig på hur mycket man försöker lura folk.
Citera
2021-05-15, 12:18
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Tror du det är 100k ner i fickan eller? Tror du vi sitter och väntar på jobb? Det är hysteriskt, det finns inte folk att få tag i, ingen vill jobba som hantverkare längre. Gissa varför?

Framförallt så är det just kundernas kravlistor och generella uppfattning om hantverkare, man blir spyless på skiten. Jag tjänar så otroligt mycket bättre på att renovera boenden åt mig själv- sälja till handikappade slöskallar, än att vara hemma hos samma slöskalle för att stå och bli klockad som ett djur. Ingen jävel vill jobba så 2021, förutom polacker då kanske.
Är du målare eller? Du verkar ha lite thinner mellan hjärncellerna. När fan sa jag att pengarna går rakt ner i fickan? Tror du jag har 100k på mitt konto när min arbetsgivare betalat ut 100k?
Vad vet du om min kravlista? Jag har ingen kravlista, jag har ett jobb som jag vill ha gjort med det är ingen brådska jag kan vänta tills dom har tid.
Citera
2021-05-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Be om ett fast pris innan arbetet påbörjas. Får du ett sådant så vet du redan i förväg vad kostnaden blir, förutsatt att inget oförutsett inträffar som inte hantverkaren bort räkna med (s k ÄTA-arbete). Är du inte nöjd med prisförslaget kontaktar du någon annan hantverkare. Om du får prisnivåer från flera olika tyder det på att priset är ”rätt”, oavsett vad man som konsument tycker om saken. Alternativet blir annars att utföra arbetet själv. Om man kan.

Om man inte kan få ett fast pris så be om en kostnadsuppskattning. Kostnadesuppskattning är inte detsamma som fast pris, heller inte detsamma som takpris. Fråga också innan vilket timarvode hantverkaren tar, vilka `a-priser de tillämpar osv. Och hur många timmar hantverkarn räknar med. Fråga också om hantverkaren tar betalt för restid, resekostnader osv. Där skiljer sig nämligen hantverkare åt. Ska arbetet på löpande räkning (inte fast pris) och hantverkaren har lämnat en kostnadsuppskattning (tidsuppskattning med fasta timarvoden) innan arbeten utförs får kostnaden inte överskrida uppskattningen med mer än 15%, förutsatt att inte sk ÄTA-arbeten tillkommit (jmf konsumenttjänstlagen 36§).

Det viktiga är att som konsument ta kontroll på kostnadsfråga från början. Om ni sedan inte har något skriftligt avtal, vilket är ovanligt vid mindre arbeten, så maila eller skicka ett sms (viktigt att det är skriftligt) till hantverkaren där uppgifterna ovan framgår. Bevissäkring för eventuell framtida tvist. Invänder då inte hantverken så har du fördel om det skulle bli tvist i framtiden.

Det sämsta du kan göra är att bara kontakta hantverken och be dem komma utan att i förväg fråga om bedömda kostnader. I efterhand måste du i princip kunna bevisa att påstådda timmar är påhittade, att antalet timmar inte är skäliga eller att timarvodet inte är skäligt. Blir ofta ganska geggig tvist som man bör undvika.

Bra beskrivning vill bara fylla på lite efter du skaffat dig en uppfattning om prisbilden
gå inte enbart efter pris ,kompetenta och erfarna hantverkare är oftast effektivare
och kan ibland hitta snabbare och enklare lösningar på problemen.
Nästa tips om du äger en fastighet och har noll kompetens inom hantverk är att etablera
en kontakt med din hantverkare .
Av egen erfarenhet kan jag säga att det lönar sig både för mig och mina kunder har man en bra relation med sin kund stannar man gärna till på vägen hem för at diagnostisera ett problem..
Då brukar jag inte ta någon framkörnings kostnad dom pengarna hämtar jag lätt in ändå
genom att vara fullbokad med god framförhållning oftast bokar man ju in tid för åtgärd när man ändå är där och kan samordna inköp till flera projekt samtidigt när man är hos olika leverantörer
Citera
2021-05-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Ja precis, titta på hur besiktningsprotokollen ser ut i "lyxrenoverade" villor i Södertälje t ex, mycket anmärkningar om att splitter nya badrum "bör göras om i grunden av fackman". Man får vad man betalar för.
Vet t ex. om en person som försökte sig på att leka ”hemmafixare” slutade med rivningskostnader.
Citera
2021-05-15, 12:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Det är väl rimligt möjligtvis att betala för att hantverkaren ska åka ifrån mig till närmsta byggvarubutik och handla och sedan tillbaka, men hemifrån där de bor till mig? Nja, hur många företag betalar sina anställdas pendlingstid till arbetet? Bor man långt bort och tycker att pendlingen äter upp för mycket av ens fritid får man väl bosätta sig närmare området där man arbetar. Så bättre att höja timpriset i sådant fall och sedan bara ta betalt för de timmar man är på plats, då blir det även lättare för konsumenterna att jämföra priset och se om det saltas på fakturan eller ej då man själv kan stå och klocka tiden hantverkaren arbetar.

Resorna utgår från hantverkarfirmans adress vanligtvis. Bor du ex. i saltsjöbaden och väljer en firma från Södertälje betalar du för tid och resor från Södertälje naturligtvis. En del firmor kör efter Zon system.. ex inom 5 mil så betalar du x kr 54-7 mil ett annat pris osv.

Vem menar du skall stå för resekostnaderna hem till dig då ? firman ?
Citera
2021-05-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Det är väl rimligt möjligtvis att betala för att hantverkaren ska åka ifrån mig till närmsta byggvarubutik och handla och sedan tillbaka, men hemifrån där de bor till mig? Nja, hur många företag betalar sina anställdas pendlingstid till arbetet? Bor man långt bort och tycker att pendlingen äter upp för mycket av ens fritid får man väl bosätta sig närmare området där man arbetar. Så bättre att höja timpriset i sådant fall och sedan bara ta betalt för de timmar man är på plats, då blir det även lättare för konsumenterna att jämföra priset och se om det saltas på fakturan eller ej då man själv kan stå och klocka tiden hantverkaren arbetar.
Du har rätt i det.
Allt ska egentligen vara på timpriset vid arbete och inget annat. Att betala för att nån sitter och latar sig medan de hämtar material är ju befängt.

Men alla extremgrejer i Sverige anses vara normalt.
Det finns inget normalt att betala företagets restider, frukost och "glömska" att packa verktyg.
Det normala är att ett företag erbjuder sig att komma hem till kunden och ordna problem, inte att jag som kund betalar er resa hemifrån till ert jobb, det är ju rent bondfångeri
Mitt jobb tar inte betalt av kunder för min resekostnad till kontoret.
Men fint fackligt oligopol är det.
Citera
2021-05-15, 13:02
Medlem
Jag tycker timtaxan är okej egentligen, betalar du 1000kr/h så är det ju inte så att hantverkaren tjänar 1000kr/h, utan försvinner ju en enorm mängd från dessa 1000.

MEN sedan kommer ju det sjuka faktum att du betalar säkert 3-5x mer för materialet än rörmokaren gör. T.ex Ahlsell har ju sina "listpriser" men ingen hantverkarfirma betalar ju dessa, utan har alltid 60-80% rabatt beroende på köpvolymer. Men på fakturan kommer det ju stå att de betala t.ex 10000kr för en ny toalett, som egentligen bara kostade 2000kr.
Citera
2021-05-15, 13:02
Medlem
stoppsmälls avatar
Klart priserna stiger när hantverkarna ska ha råd med en ny Navarra, Amarok eller Ford ranger.

O så är dom så finurliga för trots att branschen "skriker efter folk" så släpper dom inte in nya lärlingar för mer hantverkare = mer konkurrens om jobben. Allt med fackföreningarnas goda minne.

Jag gör det absolut mesta själv och sparar oerhört mycket pengar på det. Dels sparar man in på byggmateriel, timpriser och slipper vänta på att hantverkaren (kanske) dyker upp eller hör av sig.

//SS
Citera
2021-05-15, 13:08
Medlem
90 av 100 ungar vill sitta vid dator och kolla mobilen. Dagens nyexade förväntar sig 40-50K i ingångslön för sittande vid datorn och långa fikaraster. Ingen vill jobba fysiskt. Hantverkare gör ALLT RÄTT at de börjar skinna dessa pajaser. De kan höja ännu mer tycker jag. Värda vartenda öre. En med dator "jobbar" mellan 8 och 16...där jobbet är egentligen 4-6 timmar, resterande - raster och skitsnack. Hantverkare jobbar 10-12 timmar per dag med allt papperspussel. Visst SKA de debitera pga de har mindre fritid.
Citera
2021-05-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
haha nää, ni tjänar inte bättre än mig.

Däremot så stör jag mig på hur mycket man försöker lura folk.
Dom..inte ni..jag är inte en av dem.
Finns lurendrejeri i alla branscher, finns otroligt många en övervägande del hantverkare som gör ett grymt bra och professionellt jobb. Det betalar jag gärna för, lite undersökningsplikt har man som kund oxå kan jag tycka 👍
Citera
2021-05-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Bra beskrivning vill bara fylla på lite efter du skaffat dig en uppfattning om prisbilden
gå inte enbart efter pris ,kompetenta och erfarna hantverkare är oftast effektivare
och kan ibland hitta snabbare och enklare lösningar på problemen.
Nästa tips om du äger en fastighet och har noll kompetens inom hantverk är att etablera
en kontakt med din hantverkare .
Av egen erfarenhet kan jag säga att det lönar sig både för mig och mina kunder har man en bra relation med sin kund stannar man gärna till på vägen hem för at diagnostisera ett problem..
Då brukar jag inte ta någon framkörnings kostnad dom pengarna hämtar jag lätt in ändå
genom att vara fullbokad med god framförhållning oftast bokar man ju in tid för åtgärd när man ändå är där och kan samordna inköp till flera projekt samtidigt när man är hos olika leverantörer

Ett stort problem - kanske det största - vid hantverksjobb, och då framför allt gentemot konsument, är skillnad i förväntan mellan beställare och entreprenör. Som framgår inte minst av innehållet i denna tråd finns en utbredd okunskap om hur hantverkaren tar betalt och vad som förväntas ingå i timarvodet.

I kommersiella entreprenader - dvs där beställaren inte är konsument - är vanligtvis beställarens kunskap väsentligt större om vad som ersätts vid löpande räkning enligt Allmänna bestämmelser (AB 04 jämte ABT 06).

Sammanfattningsvis kan sägas att en näringsidkares samtliga kostnader såklart måste täckas och därtill måste ett påslag (entreprenörarvode/vinst) finnas. Annars är det av naturliga skäl ingen person som skulle välja att ta risken att starta ett hantverksföretag. Det förutsätter att hantverken inte varit vårdslös och dragit på sig onödiga kostnader eller dragit benen efter sig under arbete. Det finns i inläggen ovan väl beskrivit många av de kostnader som näringsidkare vanligtvis har. Dessa kostnader måste såklart beställaren förstå att beställaren också måste betala för. Vem skulle annars göra det? Staten? Näringsidkaren? Skulle näringsidkaren ”bjuda” på det blir konsekvensen endast att kostnaden läggs över på någon annan post såsom ett högre timarvode. Tro inget annat. Det ska inte finnas seriösa näringsidkare, och heller inte någon annan seriös företagare, som tvingas arbeta utan vinst. Grundläggande marknadsekonomisk teori kort sagt. Att det trots allt sker är bara att beklaga.

Så timarvodet vid en ren löpande räkning ska följaktligen innefatta mängder av kostnader - såväl fasta som löpande - som näringsidkaren har, varav lön och sociala avgifter för den anställde endast är en del. Resor och restid exempelvis är såklart kostnader för företaget som kunden måste förstå kunden måste betal för. Antingen betalar kunden specifikt för dessa eller så är kostnaderna inbakade i timpriset. Så ska det också vara. Men här finns en viktig aspekt för kunden och det är att ta reda på vad som ingår i det ena eller det andra när kunden ska jämföra priser mellan olika entreprenörer.

Sedan är såklart kompetensen hos hantverkaren av stor betydelse för val av hantverkare, oavsett fast pris eller löpande räkning. En god relation med utgångspunkten förtroende från båda håll gynnar vanligtvis båda sidor. En kompetent och duktig hantverkare kan ofta arbeta snabbare än en ”grön”. Då kan också timarvoden skilja sig åt. Men ibland kan också unga hungriga hantverkare var fördelaktiga i slutändan. Hänger mycket på personligheten. Ett av de bästa tipsen är att kolla av med tidigare kunder. Skulle säga att en god relation och förtroende från början är mycket viktigt.

För att nå dit måste kunden från början ta sitt ansvar och fråga om hur prissättningen sker redan innan arbetena påbörjas. Så man pratar samma språk. Man kan inte ha beställare som tror att det enda man betalar för är timmarna på plats (effektiv tid) och då ett par hundra i timmen. Då betalar kunden ändå på något annat sätt i form av ”maskande” hantverkare, brister i kvalitet eller påhittade timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in