2021-05-15, 00:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Straff för att undanhålla information från en myndighet? Inte ljuga men inte berätta allting heller.
Frågan är tyvärr för generellt ställd för att kunna svara på. Det kan vara helt lagligt i ett kontext, och ett brott i ett annat.
Citera
2021-05-16, 14:22
Medlem
ibutus avatar
Jag blev stoppad av polisen ett par hundra meter från mitt hus när jag provkörde min bil efter jag bytt bromsar på den. Jag hade druckit folköl under tiden i garaget, och hade aldrig kunnat tänka mig att en polisbil skulle dyka upp då jag bor långt ute på landet. Jag fick blåsa och det gav resultat på 18 mg/l. Dom tog såklart mitt körkort.

Nu kan jag inte sluta grubbla över det här då jag verkligen behöver mitt körkort i jobbet.
Tror ni att jag har någon chans att komma undan med en varning?

https://lawline.se/answers/sparrtid-vid-022-promille

” I vissa fall kan du få en varning istället för att få körkortet återkallat. Detta gäller om varningen av särskilda skäl ska anses vara en tillräcklig åtgärd. En varning kan bli aktuell om man gjort sig skyldig till rattfylleri. Det som gäller är dock att alkoholkoncentrationen under eller efter färden inte uppgått till 0,5 promille i blodet eller 0,25 milligram per liter i utandningsluften. I ditt fall hamnade du under den gränsen, och en varning skulle eventuellt kunna vara aktuellt. Men som tidigare nämnts måste det av särskilda skäl anses vara en tillräcklig åtgärd”
Citera
2021-05-16, 14:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Jag blev stoppad av polisen ett par hundra meter från mitt hus när jag provkörde min bil efter jag bytt bromsar på den. Jag hade druckit folköl under tiden i garaget, och hade aldrig kunnat tänka mig att en polisbil skulle dyka upp då jag bor långt ute på landet. Jag fick blåsa och det gav resultat på 18 mg/l. Dom tog såklart mitt körkort.

Nu kan jag inte sluta grubbla över det här då jag verkligen behöver mitt körkort i jobbet.
Tror ni att jag har någon chans att komma undan med en varning?

https://lawline.se/answers/sparrtid-vid-022-promille

” I vissa fall kan du få en varning istället för att få körkortet återkallat. Detta gäller om varningen av särskilda skäl ska anses vara en tillräcklig åtgärd. En varning kan bli aktuell om man gjort sig skyldig till rattfylleri. Det som gäller är dock att alkoholkoncentrationen under eller efter färden inte uppgått till 0,5 promille i blodet eller 0,25 milligram per liter i utandningsluften. I ditt fall hamnade du under den gränsen, och en varning skulle eventuellt kunna vara aktuellt. Men som tidigare nämnts måste det av särskilda skäl anses vara en tillräcklig åtgärd”

Längre ner på samma sida:

"Att en person är skötsam och behöver körkortet i tjänsten har inte ansetts tillräckligt."

Nu är ju Lawline iofs inte en rättskälla, men de hänvisar till ett avgörande av dåvarande RR, så om de gjort det korrekt och praxis inte ändrats ser det nog mörkt ut i ditt fall.
Citera
2021-05-22, 16:04
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Frågan är tyvärr för generellt ställd för att kunna svara på. Det kan vara helt lagligt i ett kontext, och ett brott i ett annat.

Om man undanhåller information som polismyndigheten och försvarsmakten frågar efter men man leder in samtalet på någonting annat så de glömmer det de frågade efter. Man har inte ljugit men man undanhåller fortfarande information som de vill åt. Är detta illegalt eller är det deras problem att de inte kan få fram det de vill ha från, säg hypotetiskt mig.
Citera
2021-05-22, 16:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Om man undanhåller information som polismyndigheten och försvarsmakten frågar efter men man leder in samtalet på någonting annat så de glömmer det de frågade efter. Man har inte ljugit men man undanhåller fortfarande information som de vill åt. Är detta illegalt eller är det deras problem att de inte kan få fram det de vill ha från, säg hypotetiskt mig.
Vad är det för information, i vilket sammanhang frågas det om, och vilken författning kräver att man berättar?
Citera
2021-05-22, 19:19
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad är det för information, i vilket sammanhang frågas det om, och vilken författning kräver att man berättar?

Sekretess på informationen och "sammanhanget". Det är lite det som är saken, de har inte på något sätt sagt att jag måste berätta det men jag funderar på om det kan på något som helst sätt vara olagligt att undvika att berätta det som frågas. Jag antar att jag inte kommer få något svar då jag ej kan nyansera detta mer. Tack för hjälpen iallafall.
Citera
2021-05-22, 19:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Sekretess på informationen och "sammanhanget". Det är lite det som är saken, de har inte på något sätt sagt att jag måste berätta det men jag funderar på om det kan på något som helst sätt vara olagligt att undvika att berätta det som frågas. Jag antar att jag inte kommer få något svar då jag ej kan nyansera detta mer. Tack för hjälpen iallafall.
Det blir nog svårt att hjälpa dig, tyvärr. Ett tips är att kolla på författningen som kräver informationen (samt ev prejudikat och lagkommentarer som är tillämpliga). Säger den att du måste uppge den här informationen in dina omständigheter så måste du ju det. Säger den att du måste uppge den om du blir tillfrågad så måste du ju det. Säger den bara att du inte får ljuga om det kan det vara en annan sak, o.s.v.

Lycka till!
Citera
2021-05-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snozken
Hej!

Allt här är såklart retoriskt:
Hade en husrannsakan i oktober.
Blev kallad till tingsrätten via brev.
Jag är misstänkt och kallad för innehav av 1.45g kokain(narkotikabrott) och ringa dopingbrott (några tabletter).

Vad kan man förvänta sig?
Ung, fast jobb, sambo och aldrig dömd sedan tidigare.

Edit: råkade skriva dopingbrott x 2

Utfall: Villkorlig som och lite samhällstjänst, för er som undrar.
Citera
2021-05-22, 22:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snozken
Utfall: Villkorlig som och lite samhällstjänst, för er som undrar.
Tack för infon! Är du bekväm med att dela hur långt fängelsestraff du skulle fått om du inte fått villkorlig dom med samhällstjänst (står i domslutet) ?
Citera
2021-05-28, 11:25
Medlem
om jag skulle ha i mitt hem

5g heroin, 5g kokain, 20g gräs, 10g amfetamin. De är personligt bruk och allting. Men skulle dom sätta mig i fängelse för att jag ger gratisdroger till mina kompisar och brukar själv? är de här ringa narkotika för de första ?

Hur tror ni straffet ser ut om jag av någon förmodan skulle åka fast ?
Citera
2021-05-28, 12:16
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarintedalig
om jag skulle ha i mitt hem

5g heroin, 5g kokain, 20g gräs, 10g amfetamin. De är personligt bruk och allting. Men skulle dom sätta mig i fängelse för att jag ger gratisdroger till mina kompisar och brukar själv? är de här ringa narkotika för de första ?

Hur tror ni straffet ser ut om jag av någon förmodan skulle åka fast ?

Säg absolut inte att du överlåter till dina vänner gratis. Det räknas fortfarande som överlåtelse och kommer göra straffet värre.

Om du är missbrukare så tryck på att du köper på dig droger som ska räcka i cirka en månad på en gång för att få mängdrabatt. Det blir billigare att köpa tex 5g på en gång istället för 1g osv.

Du ska absolut inte överlåta någon av drogerna, du ska brukar allting själv och har inköpt dessa mängder för att de ska räcka en månad.

En till ursäkt till varför du har köpt så mycket är för att du är dålig med pengar så för att du inte ska stå utan både pengar och droger så är det bäst att du köper allt på en gång.

Lycka till
Citera
2021-05-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Säg absolut inte att du överlåter till dina vänner gratis. Det räknas fortfarande som överlåtelse och kommer göra straffet värre.

Om du är missbrukare så tryck på att du köper på dig droger som ska räcka i cirka en månad på en gång för att få mängdrabatt. Det blir billigare att köpa tex 5g på en gång istället för 1g osv.

Du ska absolut inte överlåta någon av drogerna, du ska brukar allting själv och har inköpt dessa mängder för att de ska räcka en månad.

En till ursäkt till varför du har köpt så mycket är för att du är dålig med pengar så för att du inte ska stå utan både pengar och droger så är det bäst att du köper allt på en gång.

Lycka till
jag säger de! Vad tror du mitt straff skulle bli? hur höga böter får man eller ett eventuellt fängelse, Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in