Jag blev stoppad av polisen ett par hundra meter från mitt hus när jag provkörde min bil efter jag bytt bromsar på den. Jag hade druckit folköl under tiden i garaget, och hade aldrig kunnat tänka mig att en polisbil skulle dyka upp då jag bor långt ute på landet. Jag fick blåsa och det gav resultat på 18 mg/l. Dom tog såklart mitt körkort.
Nu kan jag inte sluta grubbla över det här då jag verkligen behöver mitt körkort i jobbet.
Tror ni att jag har någon chans att komma undan med en varning?
https://lawline.se/answers/sparrtid-vid-022-promille
” I vissa fall kan du få en varning istället för att få körkortet återkallat. Detta gäller om varningen av särskilda skäl ska anses vara en tillräcklig åtgärd. En varning kan bli aktuell om man gjort sig skyldig till rattfylleri. Det som gäller är dock att alkoholkoncentrationen under eller efter färden inte uppgått till 0,5 promille i blodet eller 0,25 milligram per liter i utandningsluften. I ditt fall hamnade du under den gränsen, och en varning skulle eventuellt kunna vara aktuellt. Men som tidigare nämnts måste det av särskilda skäl anses vara en tillräcklig åtgärd”