2021-05-28, 12:40
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarintedalig
jag säger de! Vad tror du mitt straff skulle bli? hur höga böter får man eller ett eventuellt fängelse, Vad tror du?

Om du menar att du säger det jag sa (utan överlåtelsen) så räkna med narkotikabrott av normalgraden.

Fängelse eller skyddstillsyn med vård. Mitt tips är att du redan nu ringer till beroendemottagningen och säger att du behöver hjälp med ditt missbruk. Detta kan hjälpa dig slippa fängelse om du redan har en upprättad vårdplan som du sköter. Med lite tur så blir du dömd till skyddstillsyn i 1 år samt att fortsätta din behandling.
Är du ostraffad sedan tidigare så ökar chanserna för detta.

Var väldigt noga med att påpeka att du är inne i ett grovt aktivt missbruk.

Om detta ej är ett alternativ/inte fungerar så blir det ett kortare fängelsestraff. Hur långt är svårt att säga.

Har själv sluppit fängelse ett par gånger med denna taktik men då har det handlat om narkotikasmuggling av normalgraden som ledde till villkorligdom samt dagsböter (detta är något som jag alltid måste visa papper från domstol för att folk ska tro på. Kan tyvärr inte göra det utan att outa mig här på Flashback) 4,5g kokain andra gången (hade villkorlig dom när jag dömdes till narkotikabrott av normalgraden) och slapp fängelse. Tredje gången handlade det om 18g amfetamin som även det blev ett narkotikabrott av normalgraden. Och där emellan och efteråt har jag dragit på mig ett par ringa som givetvis bara har lett till böter.

Så med lite finess kan du klara dig utan kåken men det kräver rätt mycket från din sida för att det ska gå vägen.

Som sagt, du är grov missbrukare som behöver vård och stöd, något du ej kan få i fängelset och du är egentligen inte kriminell så du hör inte hemma på kåken.
Citera
2021-05-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Om du menar att du säger det jag sa (utan överlåtelsen) så räkna med narkotikabrott av normalgraden.

Fängelse eller skyddstillsyn med vård. Mitt tips är att du redan nu ringer till beroendemottagningen och säger att du behöver hjälp med ditt missbruk. Detta kan hjälpa dig slippa fängelse om du redan har en upprättad vårdplan som du sköter. Med lite tur så blir du dömd till skyddstillsyn i 1 år samt att fortsätta din behandling.
Är du ostraffad sedan tidigare så ökar chanserna för detta.

Var väldigt noga med att påpeka att du är inne i ett grovt aktivt missbruk.

Om detta ej är ett alternativ/inte fungerar så blir det ett kortare fängelsestraff. Hur långt är svårt att säga.

Har själv sluppit fängelse ett par gånger med denna taktik men då har det handlat om narkotikasmuggling av normalgraden som ledde till villkorligdom samt dagsböter (detta är något som jag alltid måste visa papper från domstol för att folk ska tro på. Kan tyvärr inte göra det utan att outa mig här på Flashback) 4,5g kokain andra gången (hade villkorlig dom när jag dömdes till narkotikabrott av normalgraden) och slapp fängelse. Tredje gången handlade det om 18g amfetamin som även det blev ett narkotikabrott av normalgraden. Och där emellan och efteråt har jag dragit på mig ett par ringa som givetvis bara har lett till böter.

Så med lite finess kan du klara dig utan kåken men det kräver rätt mycket från din sida för att det ska gå vägen.

Som sagt, du är grov missbrukare som behöver vård och stöd, något du ej kan få i fängelset och du är egentligen inte kriminell så du hör inte hemma på kåken.
jag tackar för hjälpen. förhoppningsvis tar dom inte mig för jag gör inget annat än att missbruka.
Citera
2021-05-28, 12:51
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
jag tackar för hjälpen. förhoppningsvis tar dom inte mig för jag gör inget annat än att missbruka.

Coolers my man.

Som sagt, lycka till bro!
Citera
2021-05-28, 15:09
Medlem
Citat:
om jag skulle ha i mitt hem

5g heroin, 5g kokain, 20g gräs, 10g amfetamin. De är personligt bruk och allting. Men skulle dom sätta mig i fängelse för att jag ger gratisdroger till mina kompisar och brukar själv? är de här ringa narkotika för de första ?

Hur tror ni straffet ser ut om jag av någon förmodan skulle åka fast ?
Allvarligt! Vad tror du själv?
Citera
2021-05-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Allvarligt! Vad tror du själv?
jag är ganska säker att de är ring om jag bara hade 5g heroin te x men jag vet inte.
om du vet, varför skriver du inte bara de ?
Citera
2021-05-28, 16:05
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
jag är ganska säker att de är ring om jag bara hade 5g heroin te x men jag vet inte.
om du vet, varför skriver du inte bara de ?

Alla grejer du har skulle varförsig vara narkotikabrott av normalgraden förutom cannabisen.
Citera
2021-05-28, 20:18
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Om man undanhåller information som polismyndigheten och försvarsmakten frågar efter men man leder in samtalet på någonting annat så de glömmer det de frågade efter. Man har inte ljugit men man undanhåller fortfarande information som de vill åt. Är detta illegalt eller är det deras problem att de inte kan få fram det de vill ha från, säg hypotetiskt mig.

Polisen glömmer inte bort frågor! Men om det skulle hända av någon anledning gör dom ett nytt förhör. Som vanligt vid förhör, behöver man inte svara på frågor. Vid rättegång är det lite annorlunda om man är kallad som vittne:

https://www.lawline.se/answers/far-man-tiga-som-vittne
Citera
2021-06-04, 18:21
Avstängd
Craiggs avatar
Om polisen skulle komma på mig att jag köpt 30 doser av en drog som är klassad som hälsofarlig (alltså ej som narkotika ännu) vad skulle straffet bli?
Citera
2021-06-04, 19:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Om polisen skulle komma på mig att jag köpt 30 doser av en drog som är klassad som hälsofarlig (alltså ej som narkotika ännu) vad skulle straffet bli?
Jag förstår inte riktigt... Om du menar att den inte är olaglig så blir det förstås inget straff. Om du menar att den är olaglig så beror det på av vilken anledning den är olaglig.
Citera
2021-06-04, 19:48
Avstängd
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag förstår inte riktigt... Om du menar att den inte är olaglig så blir det förstås inget straff. Om du menar att den är olaglig så beror det på av vilken anledning den är olaglig.

Substanser som är klassade som hälsofarliga är olagliga, jo.
Citera
2021-06-04, 19:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Substanser som är klassade som hälsofarliga är olagliga, jo.
Det finns som sagt olika regelverk beroende på substans, men eftersom du säger "[s]ubstanser som är klassade som hälsofarliga" antar jag att du menar något som regeringen förbjudit under lagen om förbud mot vissa hälsofarliga varor. Isf är straffet för innehav böter eller fängelse i max ett år enligt 4 §.
Citera
2021-06-07, 23:56
Medlem
Nu är det såhär att jag kommer mest troligen dömas för grovt rattfylleri, som har straffskala i max 2 år.
Då jag har även blivit tidigare dömd fängelse för ett kortstraffigt fängelsestraff som jag satt för 3 år sedan.
Det var på 6 månader totalt om jag inte miss minns mig, men satt bara 2/3:ar.
Jag har däremot hållit mig i skinnet sedan dess blivit dömd för några brott överhuvudtaget och skötte mig exemplariskt på fängelset.

Till min fråga, som då lyder vilket typ av strafftid tror ni att jag kommer få ifall dommen landar på grov rattfylleri?

A) Att dom visar en som en statement, ger mig max tiden på 2 år. Samt att jag kommer få sitta ut min 1/3 del som jag satt slitta den första vändan.

B) Att fallet kommer att bedömmas som enskilt individ och att faktiskt kolla på handlingarna i det brott jag begått.

Vi säger ett senario därjag hade blivit dömd till 2 års fängelse + den innesittande tiden, skulle det gått att yrka på kontraktsvård då jag avnekade det förra gången jag fick åka in i fängelset.
Och isåfall, skulle det vara en kortare eller längre tid änn vad självaste fängelsestraffet är?

Jag har mängder av ringa narkotikabrott sedan tidig ålder, vilket är preskiberade vid detta tillfället
då det var så lång tid sen dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in