2021-05-04, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Straff för odla 1 cannabis planta utan att ha brukat den?
Dvs klarat drogtestet..

Någon som vet? Påverkar odling körkortet?

Böter.
Citera
2021-05-05, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Straff för odla 1 cannabis planta utan att ha brukat den?
Dvs klarat drogtestet..

Någon som vet? Påverkar odling körkortet?

Hur stor var den? Antagligen böter
Citera
2021-05-05, 13:04
Medlem
Hej,

X har varit inne i butik och stulit för ca 3500kr. X blir påkommen utav ordningsvakter utanför butiken (X la in sakerna i sin väska i provrummet) Polisen kom till plats och höll ett förhör. X nekade till brott och sa att betalning inte gjordes eftersom att hen var stressad. X har fått en tillgänglighetsdelgivning med preliminärt datum för när hen ska till tingsrätten samt preliminärt datum för när allt bevismaterial är tillgängligt. X är 25 år och tidigare ostraffad. Hen är student och har inget CSN då tillräckligt med poäng inte tagits. x betalar tillbaka till CSN och har ett extrajobb där inkomsten är cirka 200k om året. Vad lär straffet bli? Och om det är böter, hur mycket kan det bli?
Citera
2021-05-05, 16:37
Medlem
Ja, okej. Så jag får ett samtal av polaren 7 imorse som hade blivit omhändertagen av 5 poliser. Han hade fuckat sin lägenhet ganska ordentligt och grannarna hade tydligen ringt polisen då.

Han kommer inte ihåg så värst mycket, men sa att en kompis till honom bad han att hålla 3 påsar. Det ska enligt vad han kommer ihåg varit 0.5mg 3-meo-pcp samt 0.5mg 3-ho-pcp som beslagtagits. Han är helt förvirrad och vet inte vad som kommer hända med honom, han bad mig fråga här om någon vet vad hans straff blir för detta innehavet.

Kan någon vänlig själ svara på detta?

Använder inte fb särskilt ofta så mods får gärna flytta om tråden ligger fel.
Citera
2021-05-05, 18:25
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spasmunge
Hur stor var den? Antagligen böter

25-30 cm hög
Citera
2021-05-05, 19:17
Medlem
Okej, men min polare håller på att skita ner sig. Då 0.5g av båda dessa tydligen är väldigt många doser. Spelar det roll?
Citera
2021-05-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaxxat
Ja, okej. Så jag får ett samtal av polaren 7 imorse som hade blivit omhändertagen av 5 poliser. Han hade fuckat sin lägenhet ganska ordentligt och grannarna hade tydligen ringt polisen då.

Han kommer inte ihåg så värst mycket, men sa att en kompis till honom bad han att hålla 3 påsar. Det ska enligt vad han kommer ihåg varit 0.5mg 3-meo-pcp samt 0.5mg 3-ho-pcp som beslagtagits. Han är helt förvirrad och vet inte vad som kommer hända med honom, han bad mig fråga här om någon vet vad hans straff blir för detta innehavet.

Kan någon vänlig själ svara på detta?

Använder inte fb särskilt ofta så mods får gärna flytta om tråden ligger fel.

Han kommer dömas för ringa narkotikabrott, eget bruk. Påföljden kommer troligtvis bli 30-40 dagsböter och han kommer hamna i belastningsregistret där han kommer finnas i 5 år under förutsättning att han inte döms för ytterligare brottslighet efter det.
Citera
2021-05-06, 16:50
Medlem
Tack för ditt svar, om han får ekonmiskt bistånd blir summan densamma?
Senast redigerad av Xaxxat 2021-05-06 kl. 16:50. Anledning: Fel
Citera
2021-05-06, 16:57
Medlem
K

Jag tvivlar på att han kommer göra något liknande, iaf inte inom snar framtid. Har känt killen sen barnsben, han har gjort dittan o dattan. Men aldrig mot någon annan, det slant antagligen nu och han verkar ångra det mer än något jag personligen sett.

Han har fällt mer än några tårar, killen har hållt sig ren ett bra tag. Verkar som han är fast besluten att aldrig röra något igen, kanske öl heh (mina ord, inte hans)
Citera
2021-05-06, 17:46
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, om han får ekonmiskt bistånd blir summan densamma?

Det lägsta dagsbotsbeloppet är 50 kr. Så räkna med ca 2000-2500 kr plus 800 kr till brottsofferfonden + avgiften för provtagningen.

Citat:
K

Jag tvivlar på att han kommer göra något liknande, iaf inte inom snar framtid. Har känt killen sen barnsben, han har gjort dittan o dattan. Men aldrig mot någon annan, det slant antagligen nu och han verkar ångra det mer än något jag personligen sett.

Han har fällt mer än några tårar, killen har hållt sig ren ett bra tag. Verkar som han är fast besluten att aldrig röra något igen, kanske öl heh (mina ord, inte hans)

Förstår att det känns omtumlande för din vän. Men livet är inte kört för det men det viktigaste är att han håller sig på banan så att inte gallringsfristen förlängs.
Citera
2021-05-07, 08:35
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androider
Positivt menar jag med rent. Sorry för missförståndet.

Är du fortfarande hög eller?! Ett rent prov är ett rent prov, dvs negativt!

Egentligen blev du först LOB:ad, och sen misstänkt för narkotikabrott av någon anledning, varpå du fick lämna ett urinprov. Polisens missbruk av LOB (som egentligen är en vårdlag) har säkert stötts och nötts i andra trådar...

Åter till frågan; Tror inte det händer så mycket, möjligtvis en varning som jag skrev om i mitt förra inlägg. Det var givetvis en isolerad händelse att du råkat få i dig narkotika

"Det kan gälla om till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen eller att det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Citera
2021-05-14, 22:04
Medlem
Booiis avatar
Straff för att undanhålla information från en myndighet? Inte ljuga men inte berätta allting heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in