Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
20-29 grader är ett stort temperaturspann och dessutom inom det normala för stockholm i juni, det enda det du skriver säger att vi haft en ovanligt stabil sommar men utan extremväder hittils. Senaste 10 åren har generellt juni vart kallare än normalt i sverige men den trenden bröts från 2019, självklart är det en tillfällighet att vi får flera varmare och kallare somrar på raken och det syns speciellt i långtidsstatistik etc krigsvintrarna 1940-1942, 2009-2011 m.f.
Just det där med tillfälligheter. Det är som Stenmark sa. Det är märkligt, att ju mer jag tränare desto mer tur har jag.
Så är det med extremväder över världen också. Märkligt nog ökar antalet rekord som slås. Inget i sig ingenting som i teorin inte kunnat hända annars, men för alla utom de blinda blir det rätt uppenbart.
Citera
2021-07-17, 18:21
Medlem
På mitten av 80-talet var vi ju på väg mot en ny istid efter ett par mycket ovanliga kalla vintrar, hur kunde man missa att vi egentligen var på väg mot en globaluppvärmning, vad gick fel!
Citera
2021-07-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
På mitten av 80-talet var vi ju på väg mot en ny istid efter ett par mycket ovanliga kalla vintrar, hur kunde man missa att vi egentligen var på väg mot en globaluppvärmning, vad gick fel!

Nja, effekten har varit känd länge, och redan för 50 år sedan gick den att beräkna. Politiker har väl kanske inte varit så intresserade av att lyssna helt enkelt. Nu när karma slår tillbaka på brunkolets urmoder Tyskland så kanske det blir annat ljud i skällan...sent skall syndarna vakna.

Citat:
"År 1859 fann den irländske kemisten John Tyndall att det är vattenånga och koldioxid som står för merparten av värmeabsorptionen i atmosfären. Den svenske fysikern och kemisten Svante Arrhenius genomförde 1896 en första beräkning av hur människans utsläpp av koldioxid skulle kunna påverka temperaturen på jorden"

"Sedan ungefär ett halvsekel har man också med god noggrannhet kunnat beräkna växthuseffektens storlek, dvs. hur mycket de olika växthusgaserna inverkar på värmestrålningen i atmosfären."
Citera
2021-07-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, effekten har varit känd länge, och redan för 50 år sedan gick den att beräkna. Politiker har väl kanske inte varit så intresserade av att lyssna helt enkelt. Nu när karma slår tillbaka på brunkolets urmoder Tyskland så kanske det blir annat ljud i skällan...sent skall syndarna vakna.
vem nämnde nått om politiker,det var en enad forskarkår som påstod att vi närmade oss en ny istid!
Citera
2021-07-17, 19:59
Medlem
Citat:
vem nämnde nått om politiker,det var en enad forskarkår som påstod att vi närmade oss en ny istid!

Källa på det...?
Citera
2021-07-17, 20:28
Medlem
Citat:
Nej, det var det inte. Se t ex figuren till höger här om antalet artiklar som förutspådde uppvärmning kontra nedkylning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_cooling

Det hela är en myt, ungefär som att de lärde på medeltiden trodde jorden var platt.
Citera
2021-07-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, det var det inte. Se t ex figuren till höger här om antalet artiklar som förutspådde uppvärmning kontra nedkylning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_cooling

Det hela är en myt, ungefär som att de lärde på medeltiden trodde jorden var platt.
Den säger inget om artiklar i svensk media under dom kalla vintrarna på 80-talet, bilden du hänvisar till visar 1965-1979, så "myten" är i allra högsta grad sann!!
Citera
2021-07-17, 20:58
Medlem
Citat:
Den säger inget om artiklar i svensk media under dom kalla vintrarna på 80-talet, bilden du hänvisar till visar 1965-1979, så "myten" är i allra högsta grad sann!!
Påståendet jag bemötte var "det var en enad forskarkår som påstod att vi närmade oss en ny istid!" inte något om artiklar i svenska media. Du får gärna komma med belägg som stödjer din sak. Enstaka exempel kan du däremot hitta från valfritt decennium:
https://uploads.staticjw.com/el/elbranschen/el_56_2012.pdf
Citera
2021-07-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är det klimatförnekarnas sammanbrott vi ser här?!
Idel konspirationsteorier och idel förvrängningar som vanligt, bara i större skala och med större passion.

Själv försöker jag undvika värmeslag idag igen och det verkar inte finnas svalare väder i sikte.

Den globala uppvärmningen kommer nog att plåga oss här i norr också, vi kommer inte undan, ingen kommer undan. Nu ser vi vad en liten höjning av den globala medeltemperaturen kan ställa till med och utsläppen fortsätter, så det här är bara förrätten.

Lol, menar du att det vi ser nu är onormalt höga sommartemperaturer i Sverige?
Citera
2021-07-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
När jag var ung så brukade man skämta att "Den svenska sommaren är den varmaste dagen på året!". Detta skämt finns även återgivet i media i äldre artiklar såg jag när jag googlade:

Och på den tiden så stämde det väl ganska hyfsat. Alla visste vad man syftade på och skrattade.

Men idag skulle nog många inte förstå skämtet. Numera är det ju varmt i stort sett varje dag under en sommar. Ibland även olidligt varmt.

Från och med 2 juni t.o.m 30 juni 2021 var det mellan 20 och 29 grader varmt - varje dag och utan uppehåll - här i Stockholm:
https://www.accuweather.com/sv/se/stockholm/314929/june-weather/314929?year=2021

Juni var rekordvarm i Stockholm och flera andra områden, enligt SMHI mfl:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juni-2021-rekordvarm-junimanad-i-sydost-1.173425
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/varmaste-juni-pa-265-ar-okar-tredje-aret-i-rad/

Tittar man på juli (hittills) så har det varit ännu varmare. Med undantag av 7 juli, så har temperaturen legat på 25-31 grader varje dag under hela juli (hittills) (i Stockholm):
https://www.accuweather.com/sv/se/stockholm/314929/july-weather/314929?year=2021

Och tittar på SMHI:s prognoser så kommer det varma vädret att bestå i ytterligare 10 dagar, även om det blir några grader kallare (22-26 grader) under de kommande dagarna. Men nästa helg är det upp till 29 grader igen.

Man kan förstås argumentera för att detta är en ren tillfällighet. Men glöm då inte sommaren 2018 som var ännu varmare. Eller att juni 2020 också var rekordvarm. Precis som juni 2019. Eller:

Börjar bli lite väl mycket tillfälligheter, eller?

Nej. För mig är det ganska uppenbart. Alla de här värmerekorden som avlöser varandra visar att det pågår en global uppvärmning på jorden. Och det påverkar även vädret i Sverige.

1901, 1917, 1953, 1970, 1992 är några år som sticker ut. Det är inte konstigt att det är varmt på sommaren. Skärp dig.
Citera
2021-07-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Ungefär som myten att koldioxid kan höja temperatur då? Du har fortfarande inte levererat någon labbrapport som visar att koldioxid kan höja temperatur.
Citera
2021-07-17, 21:42
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Cherrypicking av det sämsta och mest genomskinliga slaget.

Varför jämföra 1961-1990 å ena sidan med 2020 å andra sidan?

Med statistik kan du bevisa nästan vad f-n som helst. Vad händer t.ex. om du jämför bronsåldern (tror jag det var) med 2000-talet? Eller 1930-talet?

Elementärt.

Vintern 2020 (eller ja, åtminstone januari och februari) var exceptionellt varm i södra delen av landet, det kom ingen direkt kyla före mars. Att använda sagda månader som proxy känns ska vi säga akademiskt ohederligt.

Men jag vet inte, det kan vara frågan om ren dumhet också -- jag menar härrom dagen var det någon i tråden som grötmyndigt rapporterade, utan att darra på manschetten, att juni var _femton grader_ över genomsnittet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in