2021-05-12, 21:36
Medlem
SEB kan fara och flyga. Föll mellan stolarna hette det. Nordea återkom samma dag och gav 1.65% på 3 år bundet. Tackar
Citera
2021-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkoping
SEB kan fara och flyga. Föll mellan stolarna hette det. Nordea återkom samma dag och gav 1.65% på 3 år bundet. Tackar
Skillnaden på 2% och 1.5% är väl 5000 kr per lånad miljon före skattejämkning och miljon? I början av millennieskiftet med högre ränta kunde man förhandla hela procentenheter.

Öva nu, dessa tider kommer säkert igen innan lånet löpt ut.
Citera
2021-05-12, 23:17
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag betalar 1.42 på båda lånen med 5 resp 8 års bundet.

Men jag hade lite tur

Tur? Låter inte som någon superränta?

Har 1.25% bundet på 2 år. Hon erbjöd betydligt högre men jag kontrade och sa jag ville ha 1.25%, hon sa okej direkt. Hade troligtvis kunnat få ner lite till.
Citera
2021-05-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan SEB till och med höja räntan om jag kontakter dom? Vet inte om jag vågar ringar dom om detta.

Anledningen är att när jag fick bolånet hade jag mycket högre inkomst. De senaste fyra åren efter bolånet tecknades har jag tjänat under 200 000 kr om året, en minskning med mellan 50 000 -100 000 kr om året jämfört med åren innan jag fick lånet.

Så jag är högre risk idag. Kan SEB höja boräntan för mig?

De kommer inte höja din ränta! Man förlorar aldrig på att kontakta ens bank och se vad de kan göra. Så länge du betalar dina lån i tid är du fortfarande än bra kund, även om du tjänar sämre än när du tog lånet.

Igentligen har man alltid sämst ränta om man inte kontaktar dem.

Du kommer däremot inte kunna förhandla ner den lika mycket som någon som har högt värde på bostaden, mycket saker i SEB, och anses vara en lägre risk.
Citera
2021-05-13, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Då skulle jag säga att 2% till och med är bra. Dock existerar väl inte topplån längre?
2-3% är väl standard. Varför skulle topplån inte existera?
Citera
2021-05-13, 00:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag har betalat boränta på över 2% i många år. Sen hörde jag på radion idag att boräntan brukar ligga på 1-1,5% för kunder. Jag har rörlig ränta.

Det får mig att tro att SEB har lurat mig i flera år!

Det är vad jag har på tioårsräntan.

Citat:
Borde man inte få lägre ränta om man är högre risk? Lägre lön man har har man svårare att betala hög ränta. Alltså borde man få lägre ränta.

Hoppas du skojar.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Snart är den uppe på 5-6% om inflationen tar fart...

Då är det många som kommer sitta i skiten. Med lån på 5 miljoner så ska man ut med 300.000 om året. Inte kattskit precis. Ännu värre är det att med corona och höjda räntor så riskerar många bli av med jobbet. Hur ska man då lyckas betala sina lån.
Citera
2021-05-13, 06:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkoping

Det är drygt det dubbla mot min rörliga ränta på Avanza, bytte dit från SEB som var helt ointresserade av att förhandla vad man än erbjöd sig att göra. Undrar om storbankerna har någon långsiktig strategi för hur de ska kunna behålla sina andelar av bolånemarknaden utan att erbjuda bra räntevillkor?
Citera
2021-05-13, 06:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jag har betalat boränta på över 2% i många år. Sen hörde jag på radion idag att boräntan brukar ligga på 1-1,5% för kunder. Jag har rörlig ränta.

Vad har du för belåningsgrad?
Citera
2021-05-13, 08:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vad har du för belåningsgrad?

100%. 1 miljon.
Citera
2021-05-13, 10:44
Medlem
Enda sättet att pressa ner din ränta är att ställa bankerna mot varandra. Fick ner min ränta till 1,55 på det sättet. Bind aldrig heller upp något av lånen för då brukar de testa att höja upp något av de lånen du eventuellt inte bundit upp så snabbt de kan.
Citera
2021-05-13, 11:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Inte ett dugg förvånande med tanke på hur dåligt insatt du i diverse trådar har visat dig vara om ekonomi. Ditt eget fel alltså.

Själv betalar jag 0,79%
Citera
2021-05-13, 13:38
Medlem
Citat:
Tar SEB kreditkoll om jag ringer och förhandlar om lånet? När jag fick lånet hade jag högre årsinkomst.
Det är väl bara att fråga dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in