• 1
  • 2
2021-05-12, 12:04
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har betalat boränta på över 2% i många år. Sen hörde jag på radion idag att boräntan brukar ligga på 1-1,5% för kunder. Jag har rörlig ränta.

Det får mig att tro att SEB har lurat mig i flera år!
Citera
2021-05-12, 12:13
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har betalat boränta på över 2% i många år. Sen hörde jag på radion idag att boräntan brukar ligga på 1-1,5% för kunder. Jag har rörlig ränta.

Jag har min ränta bunden på 3månader och betalar 1.22 hos SBAB. Har dock blivit blåst tidigare av Swedbank och rekommenderades 5års låsning till en ränta om 6,5%. Detta var typ år 2000 och min boendekostnad rasade drastiskt när bindningstiden gick ut.

Jag vet inte... Har haft en ny bankman på Swedbank efter det som faktiskt gjort sitt jobb men tipset är att jämföra med SBAB då de inte har samma spridning som många andra banker. Kolla även om det kan löna sig att höja lånet, det gjorde jag även om jag betalade tillbaka höjningen dagen efter blev räntan lägre.
Citera
2021-05-12, 12:21
Bannlyst
Kanske pratar topplån? Då är 2% inte ovanligt
Citera
2021-05-12, 12:26
Medlem
Det är upp till dig själv att se till att de avtal du ingår är fördelaktiga. Banken är inte din vän - det är din motpart. Är du inte nöjd med din nuvarande bank så får du byta.
Citera
2021-05-12, 12:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag har min ränta bunden på 3månader och betalar 1.22 hos SBAB. Har dock blivit blåst tidigare av Swedbank och rekommenderades 5års låsning till en ränta om 6,5%. Detta var typ år 2000 och min boendekostnad rasade drastiskt när bindningstiden gick ut.

Jag vet inte... Har haft en ny bankman på Swedbank efter det som faktiskt gjort sitt jobb men tipset är att jämföra med SBAB då de inte har samma spridning som många andra banker. Kolla även om det kan löna sig att höja lånet, det gjorde jag även om jag betalade tillbaka höjningen dagen efter blev räntan lägre.

Tar SBAB kreditkoll eller kollar hur mycket man tjänar? Dock vill jag inte ta ytterligare lån.
Citera
2021-05-12, 12:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeArneAnka

Nej, det är bottenlån.
Citera
2021-05-12, 12:35
Medlem
Citat:

Man är inte lurad om man godkänt villkoren i avtalet. Du är väl vuxen och myndig, då har du rätt att göra affär. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer.
Citera
2021-05-12, 12:35
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeArneAnka

Då skulle jag säga att 2% till och med är bra. Dock existerar väl inte topplån längre?
Citera
2021-05-12, 12:36
Medlem
Citat:

Man kan inte jämföra med vad andra har för räntesats eftersom man inte vet vilka förutsättningar som gäller.
När man pratar om 1-1,5 % så behöver man först titta på om det är rörlig ränta eller fast, och i så fall hur lång bindningstid det är.

Sedan beror det på hur mycket som man lånar och vilken skuldsättningsgrad.
Var i landet, storstad, småstad eller landsbygd.

Din betalningsförmåga är också intressant samt om du exempelvis lånar hos Länsförsäkringar och samtidigt bakar in hemförsäkring, fritidshusförsäkring, båtförsäkring och bilförsäkring.

Försöker du att omvärdera huset många gånger för att kunna låna mer så kommer kanske räntesatsen att öka.

Ligger huset på en sådan plats att det kan vara svårt för banken att sälja på exekutiv auktion så ökar också räntesatsen plus att det kan vara svårt att få låna pengar över huvud taget.
Kort och gott finns det en uppsjö med saker som påverkar vilken ränta som man betalar.
Citera
2021-05-12, 12:38
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Tar SBAB kreditkoll eller kollar hur mycket man tjänar? Dock vill jag inte ta ytterligare lån.

Självklart... Nu var det längesedan men min ränta sänktes betydligt genom att höja lånet efter att jag använt pengarna till en extra amortering dagen efter hade jag samma låga ränta.
Citera
2021-05-12, 12:40
Medlem
Liberationfronts avatar
Jag betalar 1.42 på båda lånen med 5 resp 8 års bundet.

Men jag hade lite tur
Citera
2021-05-12, 12:47
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Nä SBAB lånar bara ut lite hejcon bacon, det är rent lotteri vem som får låna och hur mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in