2021-05-12, 15:24
Medlem
Tropicalss avatar
Hur mycket problem kan en enda människa ha i livet? Tycker du att din räntenivå är för hög ta upp det med din bank, vad är problemet? Ingen har "blåst" dig, du har uppenbarligen accepterat lånevillkoren.
Citera
2021-05-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är inte 3 månader samma som rörligt?

Jo.
Citera
2021-05-12, 17:45
Medlem
Citat:
Jag har betalat boränta på över 2% i många år. Sen hörde jag på radion idag att boräntan brukar ligga på 1-1,5% för kunder. Jag har rörlig ränta.

Det får mig att tro att SEB har lurat mig i flera år!

2%!

Galet, kanske tjänar du för lite? ju högre inkomst desto lägre ränta kan banken erbjuda dig. Med låg inkomst är du en högre kreditrisk, så du kanske inte får bättre ränta ens om du byter bank, men du har ju bra läge att kolla med andra banker eftersom lånen inte ör bundna. Ring runt direkt!
Citera
2021-05-12, 18:17
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Tar SEB kreditkoll om jag ringer och förhandlar om lånet? När jag fick lånet hade jag högre årsinkomst.

Nej, inte om du redan har lånet där. Har du dem som bank med så kan de ju se dina konton och din lön.

De ser ju även vilka chanser du skulle ha hos andra banker och förhandlar därifrån. Fast jobb med bra lön så kan kunden byta enkelt. Inget jobb eller dåliga villkor och lite arbetstid så kommer andra banker inte vara intresserade.
Citera
2021-05-12, 18:39
Medlem
Kan inte minnas när boräntan var så hög som 2%. Så länge varken du eller banken säger nånting kommer de fortsätta mjölka dig.

Som referens betalar vi 1,12% vid 50% belåning.
Citera
2021-05-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det är ingen mänsklig rättighet att äga sitt boende men det är en mänsklig rättighet att ha ett boende.

Med ditt uttalade anar jag att du tycker att våra pengar ska gå till hyresvärdar genom bostadsbidrag.

Riskbedömningarna är såklart bankens ensak och lika självklart står bankens kunder för risken.

Ts har frågat om räntor inte om man har rätt att äga sitt boende...

Han är en av flashbacks värsta arbetsvägrare och det enda han snackar om är hur framgångsrika personer ska försörja han.

Han börjar snacka om han ska ha lägre ränta för han har en lägre lön.

Är emot alla typ av långvariga bidrag utan motprestation!

Tycker så lite som möjligt av dina/mina pengar ska gå till någon annan.
Citera
2021-05-12, 19:12
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Jag har betalat boränta på över 2% i många år. Sen hörde jag på radion idag att boräntan brukar ligga på 1-1,5% för kunder. Jag har rörlig ränta.

Det får mig att tro att SEB har lurat mig i flera år!

Du ljuger ju hej vilt. I tidigare inlägg i andra trådar har du sagt att du inte hade jobb, var fattig osv. Nu har du plötsligt lånat miljoner till boende.

Trovärdighet: Noll.
Citera
2021-05-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag betalar 1.42 på båda lånen med 5 resp 8 års bundet.

Men jag hade lite tur

Låter rimligt. Jag fick 1.38 på 5. Men har även 3 år och rörligt också uppdelat på olika poster.
Citera
2021-05-12, 20:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Snart är den uppe på 5-6% om inflationen tar fart...
Citera
2021-05-12, 20:28
Medlem
Jag förhandla om min ränta för ett tag sedan. Fick 1,09 bundet på 3 år på Swedbank
Citera
2021-05-12, 21:21
Medlem
Hur kommer det sig egentligen att det har blivit såhär? Känns ju ganska mycket medeltid/Mellanöstern att hålla på att pruta fram och tillbaka. Tycker svenska banker borde vara mer rakryggade och erbjuda ett bra pris utan att man ska behöva bete sig som en arab..
Citera
2021-05-12, 21:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
2%!

Galet, kanske tjänar du för lite? ju högre inkomst desto lägre ränta kan banken erbjuda dig. Med låg inkomst är du en högre kreditrisk, så du kanske inte får bättre ränta ens om du byter bank, men du har ju bra läge att kolla med andra banker eftersom lånen inte ör bundna. Ring runt direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nej, inte om du redan har lånet där. Har du dem som bank med så kan de ju se dina konton och din lön.

De ser ju även vilka chanser du skulle ha hos andra banker och förhandlar därifrån. Fast jobb med bra lön så kan kunden byta enkelt. Inget jobb eller dåliga villkor och lite arbetstid så kommer andra banker inte vara intresserade.

Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Kan inte minnas när boräntan var så hög som 2%. Så länge varken du eller banken säger nånting kommer de fortsätta mjölka dig.

Som referens betalar vi 1,12% vid 50% belåning.

Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Han är en av flashbacks värsta arbetsvägrare och det enda han snackar om är hur framgångsrika personer ska försörja han.

Han börjar snacka om han ska ha lägre ränta för han har en lägre lön.

Är emot alla typ av långvariga bidrag utan motprestation!

Tycker så lite som möjligt av dina/mina pengar ska gå till någon annan.

Kan SEB till och med höja räntan om jag kontakter dom? Vet inte om jag vågar ringar dom om detta.

Anledningen är att när jag fick bolånet hade jag mycket högre inkomst. De senaste fyra åren efter bolånet tecknades har jag tjänat under 200 000 kr om året, en minskning med mellan 50 000 -100 000 kr om året jämfört med åren innan jag fick lånet.

Så jag är högre risk idag. Kan SEB höja boräntan för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in