Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Intressant. Precis vad jag misstänkte, tuffa villkor. Det är jurister som sätter upp avtalen för tv-bolagens del, och de skrivs förstås utifrån maximal nytta för tv-bolagen. Deltagarna tar säkerligen inte in en egen jurist före påskriften, utan skriver bara på. Som lekman är det svårt att förstå att vissa villkor säkerligen är för stränga för att nånsin hålla i domstol, deltagaren tänker "Det här måste jag följa, jag har skrivit på. Annars kan jag få betala skadestånd."
Ursprungsfrågan var ju då alltså om de fick lämna när de ville eller om produktionen får hålla kvar dem. Såhär säger experterna i artikeln:
” – Jag tror inte att det är möjligt att avtala om en så där sträng punkt. Om man vill lämna huset, måste man få lämna det. Annars gör sig produktionen skyldig till frihetsberövande, säger Norros.
Bruun är på samma linje som Norros.
– Jag har lättare att förstå de här strikta villkoren som har att göra med programmets grundläggande regler, än de villkor som ligger utanför programmets kärnverksamhet. Jag ser dem som ett grovt berövande av rättigheter samt som begränsande av aktivitet. Utgångspunkten måste alltid vara att om någon mår riktigt dåligt och inte klarar av situationen, så måste hen ha rätt att lämna huset, säger han.”
..
”Om man ser på hur avtalstexten är formulerad, syns det också att produktionsbolagen försöker maximera sina egna rättigheter även om det samtidigt betyder att man riskerar att en del av villkoren i rätten kunde ses som icke-bindande om det blev en rättssak, anser Norros.”