2021-05-11, 23:54
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaha, är det så ni tolkar Wrenkler? Att det handlar om att tv4 skulle slå honom i bojor och kedja fast honom på stranden om han försökte ta sig därifrån?

När Wrenkler och Klas Beyer mfl säger att man inte fick sluta som man ville, så handlar det om att deltagaren kan bli skadeståndsskyldig för kontraktsbrott om man lämnar utan produktionens godkännande. Säkerligen finns såna klausuler med i avtalet. Det kanske inte är så lockande att gå därifrån, utan produktionens godkännande, om man vet att det kan kosta stora pengar.

Tolkar ni deltagarnas tystnadsklausuler som att tv4 skär av dem tungan om de pratar?

Jag tolkade det du skrev "Kan alla som tror att man kan skriva på ett kontrakt för att delta i Robinson och sedan åka hem när man vill svara på följande:" Så ja, jag tror man kan skriva på ett kontrakt och åka hem när man vill, precis som du frågade. Självfallet inte utan konsekvenser från bolaget. Men det skrev du inget om.
2021-05-11, 23:54
Medlem
ola-hammastroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangalam
Jag lånade ordet av en tidigare forumanvändare. Busted. Fan nu skäms jag ju nästan..
Nej nej du ska vara stolt över den människan du är, det är bra att återanvända. vi ska inte slösa på resurser
2021-05-11, 23:57
Medlem
Citat:
Intressant. Precis vad jag misstänkte, tuffa villkor. Det är jurister som sätter upp avtalen för tv-bolagens del, och de skrivs förstås utifrån maximal nytta för tv-bolagen. Deltagarna tar säkerligen inte in en egen jurist före påskriften, utan skriver bara på. Som lekman är det svårt att förstå att vissa villkor säkerligen är för stränga för att nånsin hålla i domstol, deltagaren tänker "Det här måste jag följa, jag har skrivit på. Annars kan jag få betala skadestånd."

Precis, och även om man har ens lite vett i skallen så kan tröskeln vara ganska hög att ta det till rätten eftersom risken att förlora alltid finns. "Produktionsbolaget har ändå bättre jurister och mer resurser att lägga på fallet."
Och som du sa i följande inlägg så riskerar man dessutom att behöva betala skadestånd till produktionsbolaget pga kontraktsbrott.
2021-05-11, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Jag tolkade det du skrev "Kan alla som tror att man kan skriva på ett kontrakt för att delta i Robinson och sedan åka hem när man vill svara på följande:" Så ja, jag tror man kan skriva på ett kontrakt och åka hem när man vill, precis som du frågade. Självfallet inte utan konsekvenser från bolaget. Men det skrev du inget om.
Så när nån frågar "Kan man gå på den här isen?" så fattar inte du att det handlar om ifall isen är säker, utan du tror att det handlar om ifall man kan sätta den ena foten framför den andra på isen?

Du får en till

2021-05-12, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Precis, och även om man har ens lite vett i skallen så kan tröskeln vara ganska hög att ta det till rätten eftersom risken att förlora alltid finns. "Produktionsbolaget har ändå bättre jurister och mer resurser att lägga på fallet."
Och som du sa i följande inlägg så riskerar man dessutom att behöva betala skadestånd till produktionsbolaget pga kontraktsbrott.
Så är det. Vad som är oskäliga avtalsvillkor har man inte koll på som vanlig människa, och att hitta en jurist i blåbärsriset på Seskarö är säkert ovanligt. Deltagarna känner sig säkerligen bundna till avtalet och det är ju vad bolagen vill.
2021-05-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Annicas första bild 6 september 2020
Johanna har låst konto, ej kollat
Wilma har låst konto, ej kollat. 0% chans att hon vinner. Förlorat allt.
Ludde startade sin insta inför Robinson (tror jag)
Andreas maj -> slutet av september
Länta lägger upp för sällan

Ludde har tydligen även ett vanligt konto, det kom upp i mitt flöde häromdagen.

Här har ni förresten mer info på Wikipedia ni som dividerade över antalet avsnitt och inspelningsdatum. Här ser man även deras personliga saker de tagit med och vilken dag var och en slogs ut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Robinson_2021

Datum: sön 21 mars 2021 – sön 30 maj 2021
Antal avsnitt: 51
Inspelningsplats: Seskar-Furö, Haparanda skärgård; Halsön-Kallskär, Kalix skärgård
Inspelningsperiod: 20 juli –; 6 september 2020
Programledare: Anders Öfvergård
Exekutiv producent: Andreas Johanson (Mastiff); Gustav Carlsson (TV4)
Producent: Caroline Claesson
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-05-12 kl. 01:43.
2021-05-12, 01:15
Medlem
Citat:
Jaha, är det så ni tolkar Wrenkler? Att det handlar om att tv4 skulle slå honom i bojor och kedja fast honom på stranden om han försökte ta sig därifrån?

När Wrenkler och Klas Beyer mfl säger att man inte fick sluta som man ville, så handlar det om att deltagaren kan bli skadeståndsskyldig för kontraktsbrott om man lämnar utan produktionens godkännande. Säkerligen finns såna klausuler med i avtalet. Det kanske inte är så lockande att gå därifrån, utan produktionens godkännande, om man vet att det kan kosta stora pengar.

Tolkar ni deltagarnas tystnadsklausuler som att tv4 skär av dem tungan om de pratar?

Tror du deltagarna är utbildade jurister eller? Det är samma med PH. Dom blir skrämda att inte "bryta" avtalet även fast det inte är säkert att det är ett giltigt avtal. Det är inte säkert avtalet skulle klara en rättslig prövning. Det kan väl för fan inte du veta. Ingen av oss vet vad som står i avtalet.
2021-05-12, 01:49
Medlem
Buttson69s avatar
Har TV4 tecknat kollektivavtal med facket och hur gäller LAS lagen sist in först ut ?
2021-05-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Gick in och kollade hur det såg ut med deltagarnas instagraminlägg. De flesta av de som är kvar började lägga ut bilder igen runt 3-6 september. Alex började lägga upp bilder igen den 22 augusti, så det verkar som att de får tillåtelse att börja använda Instagram så fort de kommer hem.

Spoiler som visar när de nuvarande deltagarna började lägga upp bilder igen:

2021-05-12, 02:09
Medlem
2021-05-12, 02:54
Medlem
Buttson69s avatar

Senast redigerad av Buttson69 2021-05-12 kl. 03:01.
2021-05-12, 03:49
Medlem
Morgondagens Robinson

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in