2021-05-11, 16:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Sen finns ju risker naturligtvis, hackers eller stöld exempelvis. När det gällde SD så tror jag dock att det var helt medvetet att hans kompis "råkade" få se bilder på LW. SD ville skryta lite och då betydde LWs integritet nada.
Det är klart att SD visade bilderna medvetet.
Han ville väl skryta lite om sin erövring.
Citera
2021-05-11, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men han återger ju verkligheten före mordet. Och än sålänge har jag inte sett några belägg för drt du skrev i ett inlägg här nyss att det var PW som pratade porrpastor och inte grannar. Där kan vi bara gissa vart pt det lutar men vet vet vi inte.

Du var inne på att någon skojat om mordoffret men så var det ju inte heller.

Om jag såg nakenbilder på någon så skulle jag hitta på ett kul epitet ja.

Porrsnickaren, porrsopåkaren, porrläkaren eller nåt annat kul.

Skulle personen sen mördas så är det inget man kan klandras för. Smeknamn och öknamn får många beroende på vad man hittat på. Du själv liknar ju olika personer vid fiktiva personer frpn filmens och litteraturens värld. Ska du klandras sen om de mördas för det?

I det här fallet så kan alla lära sig att inte skicka nakenbilder för då kan de komma på avvägar. Det får de lära sig i skolan nu har jag förstått det som och det borde vuxna också fatta oavsett om de blir mördade sen eller ej.

Smeknamn och öknamn får man leva med. Själv blev jag precis kallad för reformist här för en stund sen och är fortfarande jätteledsen för det.

Sen har jag liknats vid en kossa också. En helig sådan. Blir jag mördad imorgon så får väl nån skämmas då.

Skämt åsido så är det intressanta kring SD hur ”grabbig” han var med sina kompisar angående LW.

Men problemet tror jag ligger närmare att SD hade ett väldigt stort hävdelsebehov att han inte kunde låta bli att ”prata tjejer” t.ex. på arbetsplatsen som kolleger vittnar om.

Att det fanns nån form av ”Jägarna” kultur runt LW där hon var nåt ”kinesluder” som det pratades om höhö hoppas jag verkligen inte.
Men att SD var lite nöjd med sin sidobusiness kan man nog förstå det som att han var.

Sen måste man förstå det taktiska avgörandet många vittnen gör. Ska de bidra till skvallerpotten ytterligare eller bäst tiga om sånt som inte har med mordet att göra?

Som jag var inne på så måste man se ”porrpastor” i ljuset av att LW lever och att det finns kanske främst killar då som tycker det är kul att lägga ett epitet på kvinnor av olika anledningar.

Om det värsta PW gjort är att kalla LW för porrpastor när hon levde så får han väl skämmas lite då för sitt ”locket room talk” men som sagt då vill vi gärna se bevis för det du påstår att han sagt så och inte nån granne.
Eftersom man alltid måste vara övertydlig här så menar jag alltså inte att PW inte sagt så men jag vill gärna ha bevis om så påstås.
... Men han ser det tydligen av vikt att få med.
Jätteviktig info om LW.

För övrigt tror jag inte ett skit på att det är nån random granne via annat som kommer fram från honom själv.
Uttalat efter mordet.

För övrigt har jag inte sagt att det är det viktigaste överhuvudtaget.
Jag har sagt att PW med sin historik är ytterst olämplig att vara involverad med bevisning.

Din klämkäcka och trivialiserande inställning i en mordutredning är löjlig.
Senast redigerad av develi 2021-05-11 kl. 16:50.
Citera
2021-05-11, 16:52
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för att du utvecklade hur du menade! Nu kopplar jag lättare.

Helt klart kan man uppfatta detta som en liten värld då det hittats flera kopplingar till polishuset vad gäller SD och HD. Vissa kopplingar kan vara bekymmersamma.

Personligen har jag t.ex. skojat om chefen TM och hans afrikanska dans m.m. men i samma veva så har jag visat på att han låtit inlägg ligga kvar på Facebook där SD efter mordet ”lajkat” inlägg angående blodbildanalys och föreläsning våld i nära relationer. Nästan parodi på verkligheten att SD lajkat de inläggen.

Eftersom jag är ”nyanserad” så förstår jag att man lätt kan missa att man fått såna lajks om man är väldigt aktiv på Facebook. Men som du var inne på hur poliser ska ”bete” sig så ska man ta sig en funderare på hur man hanterar sitt konto som just polis.

TM har nu begränsat sitt konto och om det har nån koppling till min eller annans inlägg här ska jag låta vara osagt helt rätt i har du dock i att poliser och liknande yrkesmän ”faller längre” om de uppdagas med nåt klandervärt. De förväntas vara föredömen.

Men det är just fördomar jag motsätter mig här då jag menar att det nog är vettigare att ta reda på om PW verkligen använt det här epitetet eller ej innan han får isf kanske oförtjänt mycket uppmärksamhet kring den biten.

Tack själv.

Mitt problem är att jag ser ännu hårdare kanske på detta.
Jag kanske är obarmhärtig på denna punkt. Nitisk!

Du skrev i näst sista stycket: att poliser och liknande yrkesgrupper faller längre om de uppdagas med något klandervärt, att de förväntas vara förebilder...

I min värld är detta något OANTASTLIGT. (nu blev det versaler igen...ursäkta.)
Inte ett "förväntas vara föredöme"
utan SKA vara föredöme.

Men jag förstår i övrigt vad du menar.
Jag tror bara att jag är mer nitisk.

Och jag menar inte att poliser mfl inte får ha sociala medier.
De får ha hobbys, vänner och visa upp sig osv. så länge det är rimligt, som du skrev.

Men de får inte vara med att sätta kränkande smeknamn på befolkningen
eftersom det är befolkningen de arbetar för och ska skydda.
De ska vara sakliga och utan "färgade glasögon".
Osv...

Men som sagt, jag "talar" generellt.
Dock är det viktigt, anser jag.
Att det efterföljs.
Citera
2021-05-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Men han ser det tydligen av vikt att få med.
Jätteviktig info om LW.

För övrigt tror jag inte ett skit på att det är nån random granne via annat som kommer fram från honom själv.
Uttalat efter mordet.

För övrigt har jag inte sagt att det är det viktigaste överhuvudtaget.
Jag har sagt att PW med sin historik är ytterst olämplig att vara involverad med bevisning.

Din klämkäcka och trivialiserande inställning i en mordutredning är löjlig.

Man får kliva ner några pinnhål ibland vad gäller seriositet så budskapet ska gå fram när alla andra nivåer är uttömda på samma tema.
Citera
2021-05-11, 16:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Finns det någon här i tråden som verkligen tror att PW skulle riskera jobb, karriär och framför allt sätta sitt rykte på spel för att manipulera bevis för att rädda Steffeponken. Nej jag tror inte för en sekund att han skulle vara så urbota dum. Det är väldigt lätt att leta efter en syndabock när utredningen blev som den blev och det är mycket frustration i tråden just nu och det beror väl kanske på att utfallet som väntas av HR inte blir som många av oss hoppats på. Men att bli ovänner och kasta skit på varandra är inte lösningen. För jag tror nämligen att dom flesta av oss är ganska överens om vilket slut vi helst ser på detta avskyvärda mord. Och med handen på hjärtat kära tråd vänner vilka bevis skulle PW ha kunnat manipulerat egentligen, det mesta sköttes väl av NFC och där tror jag inte att PW kan ränna hur som helst.
Naturligtvis är han inte så dum.
Jag är en av de misstänksamma mot honom men jag menar inte att han har manipulerat något på olagligt sätt.
Det jag pratar om är lite vardaglig "glömska" som kan ha påverkat fallet.

När telefoner/datorer tömdes så var han med och talade om vad och hur "nybörjarna" skulle göra.
Om det inte hade varit en vän till honom som var misstänkt så kunde han ha hjälpt dem lite på traven.
Han kunde till exempel ha påpekat:
Kolla platsdata i Google.
Kolla om LW hade något extra simkort för att få fram info från den borttappade telefonen.
Kolla hennes telegramkonto.
Och andra saker som inte undersöktes förrän 1-2 år senare.
Som expert bör han inte bara svara på direkta frågor utan även erbjuda nyttig information som inte direkt är efterfrågad därför att de som frågar är för okunniga.
Det kanske inte ingick direkt i hans uppgift men som expert kunde han ha väglett dem i vad som behövde göras. Men nu gällde detta hans vän SD och då kanske han inte lämnade ut mer info än de frågade efter.
Eftersom de var nybörjare visste de inte vad de borde söka efter.
Det är min teori.
Lite vanlig "vardagsglömska" men ingen direkt korruption som kan vara straffbar.
Mina spekulationer förstås.
Citera
2021-05-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är klart att SD visade bilderna medvetet.
Han ville väl skryta lite om sin erövring.

Jag tror även han var medveten om att HD kunde se dem om de delade iCloud.
Då, på den tiden han inte trodde det fanns risk att hon skulle lämna honom, bara gråta, springa i glas, hata på LW och kanske bli lite bekvämt sängliggande medicinerad igen.

Jag tror även en del i hans anti-SD-inlägg på Facebook kan har varit att pika HD för hennes föräldrars politiska "läggning".
Citera
2021-05-11, 17:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Jag förstår inte varför alla är så rädda för sanningen i den här tråden.

LW var pastor och hon skickade porrbilder till fler än SD. Det är bara att titta på alla maskade bilder i FUP. Med efterföljande sexchattar.

En granne lär ha sagt "det var väl någon av alla hennes karlar" när LW hittats mördad. Givetvis hade grannarna koll på pastorn och alla hennes karlar.

Att ingen mer nämnt PP i FUP beror väl på feghet och den obegripliga oskrivna lagen att inte prata illa om de döda. Om alla följde den regeln skulle inte många mord bli uppklarade eftersom mord ofta utförs av någon i BO närhet och motivet finns att finna i deras relation. (Men inte alltid som fallet med den misshandlade kvinnan i Lindingö visar.)
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-05-11 kl. 17:29.
Citera
2021-05-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

LW var pastor och hon skickade porrbilder till fler än SD. Det är bara att titta på alla maskade bilder i FUP. Med efterföljande sexchattar.

En granne lär ha sagt "det var väl någon av alla hennes karlar" när LW hittats mördad. Givetvis hade grannarna koll på pastorn och alla hennes karlar.

Att ingen mer nämnt PP i FUP beror väl på feghet och den obegripliga oskrivna lagen att inte prata illa om de döda. Om alla följde den regeln skulle inte många mord bli uppklarade eftersom mord ofta utförs av någon i BO närhet och motivet finns att finna i deras relation. (Men inte alltid som fallet med den misshandlade kvinnan i Lindingö visar.)
"Lär ha sagt"? Och var har du läst det nånstans? Eller du hittar på som vanligt? För några källor brukar du inte kunna hänvisa till eller citera. Porrbilder? Kära nån.

Vem är PP?
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-11 kl. 17:41.
Citera
2021-05-11, 17:44
Medlem
Citat:

Nu spekulerar du, du har noll aning om öknamnet är stort nyttjat. Vad har öknamnet för bäring på ev lösning av mordet?

Sedan är sändning nakenbilder ett stort fenomen numera, det innebär att många ska ha öknamn. Skulle någon råka visa sina emottages bilder, skulle jag döma den som visar bilden hårdare än den på fotot. Varför? Vanligt heder helt enkelt. Bilden är skickat i förtroende.

Du ör snar att ta upp vad en granne ska ha sagt om lw än vad alla vittnen sagt om SD. Du reagerar på att vi kallar SD mördare, men köper öknamnet på LW? Förbannat hyckleri.
Citera
2021-05-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"Lär ha sagt"? Och var har du läst det nånstans? Eller du hittar på som vanligt? För några källor brukar du inte kunna hänvisa till eller citera. Porrbilder? Kära nån.

Vem är PP?

Pp torde vara öknamnet.
Citera
2021-05-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är nog ett par saker som sticker ut lite i förhöret med vittnet.

Epitetet porrpastorn är redan omdiskuterat, men vittnet kan inte redogöra för något exakt sammanhang, någon tidpunkt eller några personer som skulle fällt yttrandet. I en mordutredning skulle dessa uppgifter vara önskvärda för att komplettera utredningen och identifiera fler misstänkta.

Vittnat uppger att han själv träffat LW i den misstänktes hem ca fem gånger, en uppgift som antyder att LW själv varit där betydligt oftare, när det inte finns andra uppgifter som tyder på några frekventa besök alls i hemmet.

Vittnet uppger sig för att vara geocachare, men har ingen som helst historik för det nick han uppgett i förhöret. Uppgifterna i förhöret att personer skulle vara intresserade att ta selfies med poliser förefaller konstruerade, liksom frågorna om raderade bilder och koppling av utebelysning från den misstänkte och intresset från offret.

Problemet skulle kunna vara om vittnet påverkats av den misstänkte att

• utmåla offret som utsvävande (porrepitet och porrbilder)
  • framhålla att offret varit ofta i den misstänktes hem
  • framhålla att offret sökte kontakt med andra män

De har känt varandra så pass länge att risken finns att PW "förskönar" något eller inte berättar allt, för att förbättra för SD. Japp, inte helt otroligt vänner emellan.
Citera
2021-05-11, 17:58
Medlem
Citat:

Njae, inte alls säkert att det var så. Rykten sprids tyvärr som virus. Allt är inte sant. Man får göra en utredning om man nu är intresserad av sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in