2021-05-11, 14:35
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Visste inte att de var efter det att hon mördats som folk var aktiva och sprang runt och pratade om henne som porrpastor. Var i fupen kan jag läsa om det?

Attans... jag vill ju inte aktivt delta längre men KAN inte vara tyst.

Att en polisanställd i Sverige uttalar sig så om en människa säger väl ändå rätt mycket?!

Oavsett om det är före eller efter?!

HUR kan det inte vara upprörande med tanke att det är straffbart?
Det borde väl rimligtvis vara fråga om förtal, eller liknande?
ELLER??

Fy FASIKEN..
Det finns nämligen arbeten i Sverige där MORALEN och RESPEKTEN
(för individen och alla gällande lagar)
måste vara HÖGRE/RENARE
för att saker och ting ska ha en chans att "gå rätt till".

Det KRÄVS till och med!

Man har inte RÄTT att vara GODTYCKLIG !!

Då menar jag: du kan inte som anställd själv bestämma när du ska upprätthålla de kraven.

PW hade kunnat tycka o tänka vad *** han ville men han skulle enbart VA TYST om det!!

Så enkelt!
Citera
2021-05-11, 14:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Visste inte att de var efter det att hon mördats som folk var aktiva och sprang runt och pratade om henne som porrpastor. Var i fupen kan jag läsa om det?

B2705-18 Aktbilaga 151 Vittnesförhör.pdf
s.136

Peters koppling och kännedom om Lena Wesström?
Peter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har
träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne
och vän till Stefan och Hanna. Peter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena.
Peter.W men nämns även med andra namn.
Citera
2021-05-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ifrågasätter att öht säga i förhör - efter mordet.

Att du sen tycker epitetet är skoj är ditt problem.

Men han återger ju verkligheten före mordet. Och än sålänge har jag inte sett några belägg för drt du skrev i ett inlägg här nyss att det var PW som pratade porrpastor och inte grannar. Där kan vi bara gissa vart pt det lutar men vet vet vi inte.

Du var inne på att någon skojat om mordoffret men så var det ju inte heller.

Om jag såg nakenbilder på någon så skulle jag hitta på ett kul epitet ja.

Porrsnickaren, porrsopåkaren, porrläkaren eller nåt annat kul.

Skulle personen sen mördas så är det inget man kan klandras för. Smeknamn och öknamn får många beroende på vad man hittat på. Du själv liknar ju olika personer vid fiktiva personer frpn filmens och litteraturens värld. Ska du klandras sen om de mördas för det?

I det här fallet så kan alla lära sig att inte skicka nakenbilder för då kan de komma på avvägar. Det får de lära sig i skolan nu har jag förstått det som och det borde vuxna också fatta oavsett om de blir mördade sen eller ej.

Smeknamn och öknamn får man leva med. Själv blev jag precis kallad för reformist här för en stund sen och är fortfarande jätteledsen för det.

Sen har jag liknats vid en kossa också. En helig sådan. Blir jag mördad imorgon så får väl nån skämmas då.

Skämt åsido så är det intressanta kring SD hur ”grabbig” han var med sina kompisar angående LW.

Men problemet tror jag ligger närmare att SD hade ett väldigt stort hävdelsebehov att han inte kunde låta bli att ”prata tjejer” t.ex. på arbetsplatsen som kolleger vittnar om.

Att det fanns nån form av ”Jägarna” kultur runt LW där hon var nåt ”kinesluder” som det pratades om höhö hoppas jag verkligen inte.
Men att SD var lite nöjd med sin sidobusiness kan man nog förstå det som att han var.

Sen måste man förstå det taktiska avgörandet många vittnen gör. Ska de bidra till skvallerpotten ytterligare eller bäst tiga om sånt som inte har med mordet att göra?

Som jag var inne på så måste man se ”porrpastor” i ljuset av att LW lever och att det finns kanske främst killar då som tycker det är kul att lägga ett epitet på kvinnor av olika anledningar.

Om det värsta PW gjort är att kalla LW för porrpastor när hon levde så får han väl skämmas lite då för sitt ”locket room talk” men som sagt då vill vi gärna se bevis för det du påstår att han sagt så och inte nån granne.
Eftersom man alltid måste vara övertydlig här så menar jag alltså inte att PW inte sagt så men jag vill gärna ha bevis om så påstås.
Citera
2021-05-11, 14:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Många bra poänger.

Ledning "trodde", deltagande tycker öknamn är höhö osv.

Precis. Och ”kändes skumt”. Det är skumt för f-n. Och det spelas ev. poker. Och det ärs på semester.

Tack förresten. Följer mest snitslarna men vill gärna va lite extra grinig kring just platsledningen, eftersom det inte alltid kastas mest ljus på härinne. Jämförelsevis.

Såg rätt ofrivilligt de•pwater*horizon på tv härom. Där hade man lite si o så med disciplinen också. Och var inte på hugget riktigt. Men producenten var desto mer på hugget o hade hyrt in Ethan*Suple• som en av dummisarna som dabbade sig. Sen då kostade katastrofen nåt så där 419 miljarder dollar eller hur det nu var. Och 40 miljarder lite olja eller så i golfen. Men det fanns finansiering för en film ändå. Kanske var en del av kostnaden...

Hur som helst så small det ordentligt när man inte vet vad man ägnar sig åt. Elva döda också, sjutton skadade. Plattformen brann som ett romerskt ljus i natten (gaserna från borrhålet (metan o olja etc) sögs in dieselmotorernas luftintag och antändes som en svetslåga) o exploderade o sjönk som en sten efter 36 timmar. Nödsystemen kringgicks, var inte installerade, användes inte resp funkade inte när de väl användes. Det tog 87 dagar att försegla det öppna borrhålet på 1400 meters djup -ish. Kustbyar slogs ut pga obefintligt fiske, tyckte jg jag läste. Etc etc.

Så kan det gå...
Senast redigerad av Lonnrot 2021-05-11 kl. 15:19.
Citera
2021-05-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Attans... jag vill ju inte aktivt delta längre men KAN inte vara tyst.

Att en polisanställd i Sverige uttalar sig så om en människa säger väl ändå rätt mycket?!

Oavsett om det är före eller efter?!

HUR kan det inte vara upprörande med tanke att det är straffbart?

Det borde väl rimligtvis vara fråga om förtal, eller liknande?
ELLER??

Fy FASIKEN..
Det finns nämligen arbeten i Sverige där MORALEN och RESPEKTEN
(för individen och alla gällande lagar)
måste vara HÖGRE/RENARE
för att saker och ting ska ha en chans att "gå rätt till".

Det KRÄVS till och med!

Man har inte RÄTT att vara GODTYCKLIG !!

Då menar jag: du kan inte som anställd själv bestämma när du ska upprätthålla de kraven.

PW hade kunnat tycka o tänka vad *** han ville men han skulle enbart VA TYST om det!!

Så enkelt!

Så du menar också helt utan belägg att han faktiskt sagt detta?
På tal om att tangera förtal menar jag.

”Porrpastor” var väl bekant i en liten klick människor men du basunerar ut på internet att PW evtl begått nåt brott (förtal) här?

Du förstår det ologiska i ditt inlägg?

” Det borde väl rimligtvis vara fråga om förtal, eller liknande?
ELLER??”

Rimligtvis är det inte förtal nej att med sina kompisar kalla nån för ”pissnisse” eller ”idiotjuristen”.

Däremot om SD spridit eller visat bilder på LW så kan det lite mer rimligtvis ha kunnat vara ett brott. Men det har vi inte heller sett förutom att han lyckats göra det av misstag till sin fru respektive hennes väninna.
Citera
2021-05-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds

B2705-18 Aktbilaga 151 Vittnesförhör.pdf
s.136

Peters koppling och kännedom om Lena Wesström?
Peter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har
träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne
och vän till Stefan och Hanna. Peter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena.
Peter.W men nämns även med andra namn.

Tack! Ja det är alltså detta som alla ylar om som är så hemskt med PW. Detta skulle alltså vara ”förtalet” m.m?

Att han hört några grannar prata om henne på det sättet. Mer vet vi inte så väldigt svårt dra några slutsatser och var arg över.
Citera
2021-05-11, 14:59
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Så du menar också helt utan belägg att han faktiskt sagt detta?
På tal om att tangera förtal menar jag.

”Porrpastor” var väl bekant i en liten klick människor men du basunerar ut på internet att PW evtl begått nåt brott (förtal) här?

Du förstår det ologiska i ditt inlägg?

” Det borde väl rimligtvis vara fråga om förtal, eller liknande?
ELLER??”

Rimligtvis är det inte förtal nej att med sina kompisar kalla nån för ”pissnisse” eller ”idiotjuristen”.

Däremot om SD spridit eller visat bilder på LW så kan det lite mer rimligtvis ha kunnat vara ett brott. Men det har vi inte heller sett förutom att han lyckats göra det av misstag till sin fru respektive hennes väninna.

Jag skrev ett svar där man utgick ifrån att han har sagt det, så klart.
Oavsett om han var "först" ut.

Du själv försvarar det som att det är normalt att få smeknamn!
Och visst, det är det garanterat bland "vanligt" folk.
Men jag talar om att det finns yrken som ska vara MER försiktiga hur de uttrycker sig,
speciellt i ett LITET samhälle!

Vill du missförstå eller förstår du hur jag tänker?
Citera
2021-05-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag skrev ett svar där man utgick ifrån att han har sagt det, så klart.
Oavsett om han var "först" ut.

Du själv försvarar det som att det är normalt att få smeknamn!
Och visst, det är det garanterat bland "vanligt" folk.
Men jag talar om att det finns yrken som ska vara MER försiktiga hur de uttrycker sig,
speciellt i ett LITET samhälle!

Vill du missförstå eller förstår du hur jag tänker?

Det var bara så känslofyllt om det nu bara var ett hypotetiskt scenario du målade upp. Du var tvungen att bryta tystnaden t o m för att ”förfasas” (mitt ordval) över att han KAN ha sagt detta.

Det är mycket han och andra KAN ha sagt men då skulle vi ju inte göra annat än diskutera vad alla KAN ha sagt om andra istället för det de bevisat sagt.

Ord i versaler och annat var det så det var lätt att tolka som att du var inne på att han sagt så ja. Du lämnade plats för missförstånd i o m din ”approach” m a o.

För övrigt är Örebro Sveriges sjunde största stad så så där jättelitet är inte det där ”samhället”.

Polisen och alla andra får väl fortsätta jobba på sin värdegrund då om de har ”hypotetiska patetiska högriskprofiler” som PW som springer runt på fritiden och pratar om kvinnor på nedlåtande sätt.

Med ditt inlägg förstärkte du vissas syn på PW som en dålig person. Utan belägg. Det är det som jag främst reagerar på.
Citera
2021-05-11, 15:24
Medlem
Citat:
Men han återger ju verkligheten före mordet. Och än sålänge har jag inte sett några belägg för drt du skrev i ett inlägg här nyss att det var PW som pratade porrpastor och inte grannar. Där kan vi bara gissa vart pt det lutar men vet vet vi inte.

Du var inne på att någon skojat om mordoffret men så var det ju inte heller.

Om jag såg nakenbilder på någon så skulle jag hitta på ett kul epitet ja.

Porrsnickaren, porrsopåkaren, porrläkaren eller nåt annat kul.

Skulle personen sen mördas så är det inget man kan klandras för. Smeknamn och öknamn får många beroende på vad man hittat på. Du själv liknar ju olika personer vid fiktiva personer frpn filmens och litteraturens värld. Ska du klandras sen om de mördas för det?

I det här fallet så kan alla lära sig att inte skicka nakenbilder för då kan de komma på avvägar. Det får de lära sig i skolan nu har jag förstått det som och det borde vuxna också fatta oavsett om de blir mördade sen eller ej.

Smeknamn och öknamn får man leva med. Själv blev jag precis kallad för reformist här för en stund sen och är fortfarande jätteledsen för det.

Sen har jag liknats vid en kossa också. En helig sådan. Blir jag mördad imorgon så får väl nån skämmas då.

Skämt åsido så är det intressanta kring SD hur ”grabbig” han var med sina kompisar angående LW.

Men problemet tror jag ligger närmare att SD hade ett väldigt stort hävdelsebehov att han inte kunde låta bli att ”prata tjejer” t.ex. på arbetsplatsen som kolleger vittnar om.

Att det fanns nån form av ”Jägarna” kultur runt LW där hon var nåt ”kinesluder” som det pratades om höhö hoppas jag verkligen inte.
Men att SD var lite nöjd med sin sidobusiness kan man nog förstå det som att han var.

Sen måste man förstå det taktiska avgörandet många vittnen gör. Ska de bidra till skvallerpotten ytterligare eller bäst tiga om sånt som inte har med mordet att göra?

Som jag var inne på så måste man se ”porrpastor” i ljuset av att LW lever och att det finns kanske främst killar då som tycker det är kul att lägga ett epitet på kvinnor av olika anledningar.

Om det värsta PW gjort är att kalla LW för porrpastor när hon levde så får han väl skämmas lite då för sitt ”locket room talk” men som sagt då vill vi gärna se bevis för det du påstår att han sagt så och inte nån granne.
Eftersom man alltid måste vara övertydlig här så menar jag alltså inte att PW inte sagt så men jag vill gärna ha bevis om så påstås.

Jag delar inte din åsikt där (fetade) Avel, förutom att det lutar åt victim blaiming så handlade det ju om två vuxna människor som hade ett intimt förhållande och en långvarig vänskap (även om den vänskapen visade sig inte vara så mycket värd för den ena parten).

Oavsett om det handlar om nakenbilder till en sexpartner som man känt i åratal eller saker som en nära vän berättat i förtroende så ligger ansvaret hos mottagaren tycker jag.

Sen finns ju risker naturligtvis, hackers eller stöld exempelvis. När det gällde SD så tror jag dock att det var helt medvetet att hans kompis "råkade" få se bilder på LW.
SD ville skryta lite och då betydde LWs integritet nada.
Citera
2021-05-11, 15:29
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Poliskompisen? Om du menar PW så var väl han civilanställd? Ingen polis. Och absolut ingen som ledde och fördelade arbetet. Det brukar väl gruppbefälen göra?
Kan du skriva ut vem PW är med asterixer?
Citera
2021-05-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Kan du skriva ut vem PW är med asterixer?
P*eter W*ickström. Han var it-forensiker. Men jag är osäker på om han arbetade som polis eller var civilanställd. Det kan vara jag som blandar ihop folk.
Citera
2021-05-11, 15:36
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Det var bara så känslofyllt om det nu bara var ett hypotetiskt scenario du målade upp. Du var tvungen att bryta tystnaden t o m för att ”förfasas” (mitt ordval) över att han KAN ha sagt detta.

Det är mycket han och andra KAN ha sagt men då skulle vi ju inte göra annat än diskutera vad alla KAN ha sagt om andra istället för det de bevisat sagt.

Ord i versaler och annat var det så det var lätt att tolka som att du var inne på att han sagt så ja. Du lämnade plats för missförstånd i o m din ”approach” m a o.

För övrigt är Örebro Sveriges sjunde största stad så så där jättelitet är inte det där ”samhället”.

Polisen och alla andra får väl fortsätta jobba på sin värdegrund då om de har ”hypotetiska patetiska högriskprofiler” som PW som springer runt på fritiden och pratar om kvinnor på nedlåtande sätt.

Med ditt inlägg förstärkte du vissas syn på PW som en dålig person. Utan belägg. Det är det som jag främst reagerar på.

Ok, jag förstår hur jag uppfattades!

Och det var säkert så att jag skrev i affekt!

Men i verklig mening "pratar" jag om hur saker INTE får går till, även generellt,
inom vissa yrken! Det är grundläggande.
(Med utgångspunkten, det som var på tapeten.)

Sedan vet jag att Örebro är stort. Dock tillräckligt litet för att PW känner både MGM och BO.
Varav MGM sedan flera år tillbaka.

Din sista mening: Jag har aldrig sagt att han är en dålig person!
Tänker inte heller så om honom!
Knappt om någon.

P.W nämnde själv sina "band" till SD mfl.
Och det gjorde han ju helt rätt i.

Att han o S varit kompisar i flera år är väl bara kul!! För dom menar jag.
De verkar ha haft en bra relation.
Och det måste man få ha.

Däremot kan det kanske ha varit skäl nog att låta någon annan göra hans arbetsuppgifter
i detta fallet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in