2021-05-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Visst har det skrivits så i tråden, upprepade gånger.
Troligen av någon som vill dölja hur god vän PW är med SD.

Och dessutom att så många fel och misstag har begåtts vid undersökning av elektroniken, enligt Avel, som i mina ögon är trovärdig.

Ja såvida det inte blivit the Mandela effect här när vi båda drar oss till minne samma sak så kan det ju mycket väl vara nån som vill plantera osanningar i tråden.

Ja Avel uppfattar jag som väldigt trovärdig och seriös. Kan tänka mig att det han grävde fram trampade på en del ömma tår (med all rätt) hos de på tekniska sidan av utredningen. Även om Avel upprepade att han inte var ute efter att leta syndabockar.
Citera
2021-05-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Ge pw lite kredd i att han meddelar att det finns/löper stor risk för jäv i rannsaka mot SD hus.

Det är hans skyldighet att meddela detta till närmsta chef.

Chef beslutar i samråd med sin chef och vederbörande om jäv föreligger osv.

Så har det fungerat i mitt liv de gånger jäv ev förlegat.

Av vad jag löst har han varit öppen med sitt förhållande med SD. Sedan tycker jag oaktat personbrist att han skulle gjort noll mer i ärendet.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Visst har det skrivits så i tråden, upprepade gånger.
Troligen av någon som vill dölja hur god vän PW är med SD.

Och dessutom att så många fel och misstag har begåtts vid undersökning av elektroniken, enligt Avel, som i mina ögon är trovärdig.

@Hoppsann; du ser! Hela tiden skriver folk att PW själv var den som tog beslutet att inte gå in...
Du har kanske rätt att nån special someone har gjort det till en tråd sanning... (Syftar inte på dig drakskallen)
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-10 kl. 16:17.
Citera
2021-05-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
När det stod klart att SD hade vissa vänner som arbetade i polishuset så skulle ärendet ha getts till ett annat polisdistrikt eller till Riksmordsgruppen. Då tror jag utfallet har blivit skyldig i TR.

Jag håller med. Har sett småmål flyttas till annan tingsrätt pga att mycket, mycket mindre.
Naturligtvis borde samma sak gälla hos polisen med en stor mordutredning.

Samtidigt är det lite oundvikligt i städer av Örebros storlek att någon är bekant med någon. De kanske avvägde och bedömde att det inte var tillräckligt...
Och just AnSts (edit: Eller om det var den andra polisdamens) koppling till SOA-klanen var det väl trådisar som grävde fram eller? (Fast de kan ju ha känt till den och ignorerat den!)
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-10 kl. 16:16.
Citera
2021-05-10, 16:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
När det stod klart att SD hade vissa vänner som arbetade i polishuset så skulle ärendet ha getts till ett annat polisdistrikt eller till Riksmordsgruppen. Då tror jag utfallet har blivit skyldig i TR.
Mycket märkliga turer. Fö kan tilläggas ang PW är att han inte jobbar i typ Kina.

Han vet varför han plockades bort dagen innan men tar tömningen.
Han vet hur en inledd förundersökning leds och av vem.
På mitt jobb har min chef också en chef. Den kontaktas om man inte får gehör.
På mitt jobb finns även en jour bortom kontorstid.
Den har en person över sig som har beredskap i hemmet som kan kontaktas i nödfall.
Citera
2021-05-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Cred får han inte som BFF med SD. Han är skyldig att informera, ja.

Det står och slår mellan chefskapet och vad han informerat om men förhoppningsvis är han inte så korkad att han förmedlar lögner i FUP om hur han tillsattes att tömma LWs digitala data. Korrekt bortplockad 15 maj, än mer involverad 16 maj pga av personalbrist.
Han måtte väl ha kunnat protestera likaväl?

Jag håller med, men vi vet bara den skrivna texten inte vad som de facto sagts innan han började pillra. Här hade dokumentation av jävet båda, dagarna varit önskvärt.
Citera
2021-05-10, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller med, men vi vet bara den skrivna texten inte vad som de facto sagts innan han började pillra. Här hade dokumentation av jävet båda, dagarna varit önskvärt.
Ja. Det är dock from 16 maj det berör.
Se även mitt föregående inlägg som komplement.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 16:37.
Citera
2021-05-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
@Hoppsann; du ser! Hela tiden skriver folk att PW själv var den som tog beslutet att inte gå in...
Du har kanske rätt att nån special someone har gjort det till en tråd sanning... (Syftar inte på dig drakskallen)

Är mycket trött i skallen efter en tung dag på jobbet, men du tyckte mitt inlägg var ok?

Tar mig en jogg och bastu för att återfå hjärnan.

Är långt ifrån övertygad att SD fått någon vital hjälp av sina polare inne i huset. Men blir gärna överbevisad. Misstagen är av annan karaktär enligt mig, som ser för mycket tv deckare.
Citera
2021-05-10, 17:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja vad hände med det egna ansvaret...
Det kanske är PWs ordval som gett upphov till förvirringen?

När han pratar om att han får backa ur på väg dit (när jouråklagaren kontaktas av polisen och annan it-tekniker tas in) - formulerar han sig något annorlunda men säger att han inte "behövde" assistera:
... än när det berör info till chefen:
16 maj
PW:
Citat:
” Dagen efter, den 16:e, var det mycket som behövde göras då det tagits in datorer och en mobil. P fick reda på att Stefan var släppt och diskuterade det med sina kollegor. Han sa till sin chef, SW, att han kände Stefan och att han föregående dag avstått för att medverka vid husrannsakan."

" Den 16:e hämtades även Lenas dator och mobiler in och det blev Peters ansvar att tömma den utrustningen. Peter påtalade för M och W att han även kände Lena men p.g.a. personalbrist pekades han på som ansvarig för tömningarna."
Ab 151
Han har inte "avstått", det är ett direkt direktiv enligt polis AB:
15 maj
Citat:
"Jag ringde till åklagare MB, som ledde förundersökningen vid tillfället, och meddelade att W och Davidsson kände varandra.
B gav direktiv om att W inte skulle delta i husrannsakan."
Ab 157
Om det sen bejakats i tråden detvetjainte..
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 17:30.
Citera
2021-05-10, 17:36
Medlem
Citat:
Är mycket trött i skallen efter en tung dag på jobbet, men du tyckte mitt inlägg var ok?

Tar mig en jogg och bastu för att återfå hjärnan.

Är långt ifrån övertygad att SD fått någon vital hjälp av sina polare inne i huset. Men blir gärna överbevisad. Misstagen är av annan karaktär enligt mig, som ser för mycket tv deckare.

Absolut okej. Citerade ditt inlägg för att visa Hoppsann att vi två inte var de enda som trodde att PW själv hade avstått att delta på husrannsakan den 15 maj hos SD.
Hoppsann och jag tycker oss nämligen ha läst i tråden att PW avstod på eget bevåg.

Develi (tror jag det var) informerade att så var det inte, utan det var jouråklagaren som beordrat att han inte fick dellta. Däremot tilläts PW att delta vid tömningen av SDs dator dagen efter, den 16 maj 2018, tills polisen AB ringde till åklagaren (inte jouråklagaren utan en annan åklagare som hade hand om fallet innan ÅH tog över om jag fattade det rätt bland alla namn) och informerade om att PW var "jävig".

Jag håller absolut med dig om att den tekniska undersökningen har anmärkningsvärda brister.

Senast redigerad av Firesnake 2021-05-10 kl. 17:39.
Citera
2021-05-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kanske är PWs ordval som gett upphov till förvirringen?

När han pratar om att han får backa ur på väg dit (när jouråklagaren kontaktas av polisen och annan it-tekniker tas in) - formulerar han sig något annorlunda men säger att han inte "behövde" assistera:
... än när det berör info till chefen:
16 maj
PW:
Ab 151
Han har inte "avstått", det är ett direkt direktiv enligt polis AB:
15 maj
Ab 157

Tror du gör en höna av en fjäder här. De som läst vet ju att besluten inte var hans.

PW fick order att vända tillbaka. Vände tillbaka.

PW fick order att tömma SD:s mobil då den person som skulle göra det inte visste hur man gjorde.
Hade den personen tömt mobilen så hade de riskerat ”bevismaterialet”. Redogörelsen för detta finns i förhören.

De satt jäkligt tajt till med resurser vid den här tiden på förstår man på många sätt genom fupen. På såna här avdelningar så börkar de ju inte plocka med enheter innan de fått ”order” om det från nån chef.

Har man läst fupen så fattar man att han inte avstått 15/5. Sen att han använder det enstaka ordet i ett större sammanhang ska man nog inte dra några större konspiratoriska tankar kring.

Chefen tog risken att PW fick bli involverad på ett hörn men manipulera bevis kan han i princip inte göra (skriver jag som meddelade att polisens utrustning kan hackas härom veckan men det är en annan sak..) då programmet som tömmer verifierar den stora fil man får ur datorn/mobilen med enhetens innehåll.

Finns nog inte så mkt att gnälla över hans tekniska insats vilken snarare bidrog till det bättre än pajade utredningen. Tänker främst på SD:s mobil där.

Sen är han kanske lite för lojal mot SD i förhören men det är en annan sak.
Citera
2021-05-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eillenna
Nerifrån och upp

– Det här har påverkat mina barn. De har en anhörig här eftersom de inte litar på massmedia

– Det gör att det är deras bild som kavlas ut till hela Sverige.

– Det blir ganska ojämnt när den sidan kastar skit. Jag sitter här och kokar och skulle vilja skrika.
– Under den här resan har jag lärt mig väldigt mycket nytt. Jag har fått lära mig att utredningen ska drivas opartiskt.

– Jag tillhör inte de män som hatar kvinnor. Jag gör inte det.
P
– Sedan 2015 har jag inte velat ha en relation med Lena. Eller bygga en framtid med henne. Det ville däremot Lena.

I dag 13.17
46-åringen tar av sig munskyddet och vänder sig mot rätten. Han pratar med en ganska låg röst.

I dag 13.17
– Både jag och Lena vet att jag inte mördade henne.
– De bildar sig uppfattningar från vittnen som inte varit delaktiga i mitt och Lenas liv. Det går som en slags visklek. Sedan sitter åklagaren och pusslar ihop och tror att de har en bra bild, säger 46-åringen.

– Det är en gissning som åklagarna håller på med.

Nu ska 46-åringen prata inför rätten.

Det skulle du kanske tänkt på innan Stefan D*avidsson.
Och även om dina barn inte förtjänar att hängas ut med namn och bild så är de inte de största barnoffren i detta. Det finns andra barn som lider mer. Glöm inte det Stefan!
- Och vore du så mån om deras integritet så kanske du inte skulle döpa din telefon till dotterns förnamn. Det tyder nämligen på att det är dig själv du vill skydda. Hänger ut din dotters namn för att slippa ta emot oönskade samtal till din egen mobil Stefan....
Citera
2021-05-10, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut okej. Citerade ditt inlägg för att visa Hoppsann att vi två inte var de enda som trodde att PW själv hade avstått att delta på husrannsakan den 15 maj hos SD.
Hoppsann och jag tycker oss nämligen ha läst i tråden att PW avstod på eget bevåg.

Develi (tror jag det var) informerade att så var det inte, utan det var jouråklagaren som beordrat att han inte fick dellta. Däremot tilläts han PW att delta vid tömningen av SDs dator dagen efter, den 16 maj 2018, tills polisen AB ringde till åklagaren (inte jouråklagaren utan en annan åklagare som hade hand om fallet innan ÅH tog över om jag fattade det rätt bland alla namn) och informerade om att PW var "jävig".

Jag håller absolut med dig om att den tekniska undersökningen har anmärkningsvärda brister.

JA.
Det är jag som citerat till dig idag.

NEJ.
Jouråklagaren tillåter ingenting om att ta ansvar för LWs mobil och dator.

När polis AB ringer jouråklagaren så är det på väg till husrannsakan den 15 maj och PW avpolletteras.
Jouråklagaren har avgått den 16 maj och det är hans egen närmsta chef som PW pratar med.
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in