Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Beslut om tvångsvård är offentlig handling. Men alla medicinska detaljer är sekretessbelagda & finns inte med i dessa protokoll.
Tack, det visste jag inte. Jag trodde det föll under vårdsekretessen, men det gäller alltså bara diagnos och behandling. Går det söka efter sådana beslut bara på namnet, eller måste man känna till målnummer och/eller personnummer?
I vilket fall som helst tycker jag man ska vara lite försiktig både med att vända det mot EA att hon tvångsvårdats som yngre eller låta det ursäkta de gärningar hon anmälts för. Alla psykiska problem är inte kroniska, det är nuet som gäller. Jag tror anorexia och självskadebeteende har nämnts i sammanhanget, något som typiskt drabbar unga människor och som många nog växer ifrån. GL har väl beskrivit henne som en duktig student, och klarar man studierna på en krävande utbildning har man inte alltför stora problem, tänker jag mig.
Tar hon mediciner för psykiska besvär var det kanske riskabelt att dricka så mycket som hon gjorde på julafton. Å andra sidan ville hon kanske kunna beskriva sig som utslagen och berusad för att kunna sätta dit GL, eller så ville hon supa honom full för att göra honom medgörlig och få honom i säng. Det behöver egentligen inte ha något med tidigare tvångsvård att göra, såtillvida det inte rör sig om personlighetsstörning vilket ofta betraktas som livslångt.