2021-05-10, 17:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så hennes handlingar kan inte förklaras av något vansinne hos henne.

Därför är psykdiagnos hos henne relativt ointressant.

Han verkar vara helt klar över vad hon har gjort.

Hon var inte tokig när hon klippte korta ljudklippet till våldtäktsanmälan mot DU.

Hovrätten DU:
A har hävdat att hon lämnade ifrån sig en kortare version av praktiska skäl eftersom den fullständiga filen var för stor för att mejla och att det var en slump att det nyssnämnda uttalandet inte kom med.

Det är enligt hovrätten tämligen osannolikt att klippet gjordes just där av en ren
tillfällighet.
Jag tror som sagt inte att detta i första hand beror på psykisk sjukdom. Men alla som har den minsta erfarenhet av borderlinehäxor känner igen mycket av beteendet.
Citera
2021-05-10, 18:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror som sagt inte att detta i första hand beror på psykisk sjukdom. Men alla som har den minsta erfarenhet av borderlinehäxor känner igen mycket av beteendet.
PA-fallet där tre kvinnor tycks ha pratat ihop sig om samma historia (8 timmar tortyr och våldtäkt på alla tre) stärker tesen att det inte bara handlar om psykisk instabilitet hos EA. Det ska till ganska mycket samarbete och berått mod för att hålla fast vid en sådan historia en länge tid. Hur klarar en instabil borderlineperson det? Tydligen fanns bildbevis som friade den anklagade.

Jag kan med lätthet förstå att en instabil/impulsiv person kan kasta fram en sådan anklagelse, men har svårare att förstå hur samma instabila/impulsiva person klarar att konsekvent hålla fast vid samma falska version för all framtid.
Citera
2021-05-10, 23:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så hennes handlingar kan inte förklaras av något vansinne hos henne.

Därför är psykdiagnos hos henne relativt ointressant.

EA verkar vara helt klar över vad hon har gjort.

Hon var inte tokig när hon klippte korta ljudklippet till våldtäktsanmälan mot DU.

Hovrätten DU:
A har hävdat att hon lämnade ifrån sig en kortare version av praktiska skäl eftersom den fullständiga filen var för stor för att mejla och att det var en slump att det nyssnämnda uttalandet inte kom med.

Det är enligt hovrätten tämligen osannolikt att klippet gjordes just där av en ren
tillfällighet.
[s.6] https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf
Dessutom behöver tvångsvård inte betyda att en person är extra mycket allvarligt störd. Det avgörande kriteriet är nämligen om personen motsätter sig den föreslagna vården, och det finns det säkert de som gör på helt rimliga grunder. Och så blir de tvångsvårdade bara för att de protesterade.

Så bland de tvångsvårdade finns både de som är så dåliga att de inte förstår att de behöver vård, och de som nog egentligen inte alls behöver vård utan bara råkat ut för en alltför vårdivrig läkare. Vid ett tillfälle fick ju också läkaren avslag på sin begäran att få tvångsvårda henne.

Att osjuka tvångsvårdas är egentligen inte konstigare än att oskyldiga häktas.
Citera
2021-05-11, 09:10
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tack, det visste jag inte. Jag trodde det föll under vårdsekretessen, men det gäller alltså bara diagnos och behandling. Går det söka efter sådana beslut bara på namnet, eller måste man känna till målnummer och/eller personnummer?

Beslut om tvångsvård måste gå igenom förvaltningsrätten, vilket är där man kan hämta ut det.

Målet är ju annars frivillig vård, vilket de flesta går med på och accepterar.

Citat:

Värt att notera att borderline (som faller inom kluster b tillsammans med bland annat narcissism) är en personlighetsstörning, inte en psykisk sjukdom. Man kan såklart gå i terapi för att lära sig bryta destruktiva beteenden, men det är inte något som bara kan medicineras bort.

Mer om kluster b-personer:
Senast redigerad av moralhora 2021-05-11 kl. 09:14.
Citera
2021-05-11, 10:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Målet är ju annars frivillig vård, vilket de flesta går med på och accepterar.
Förutsatt att personen håller med om diagnosen, annars är det nog naturligt att motsatta sig vård. Det ligger ingen större bevisbörda på den läkare som vill tvångsvårda, inte jämfört med en åklagare som vill få någon dömd för brott, så diagnoserna kan nog bli rätt godtyckliga. Folk kan alltså tvångsvårdas för att de inte är psykiskt sjuka, eftersom det är då de, helt naturligt, motsätter sig vården. Inte konstigare än att en åtalad säger sig vara oskyldig och faktiskt också kan vara det.

Det groteska i tvångsvården är att motparten/chefsöverläkaren har rätt att inte bara låsa in den utpekat psyksjuka utan också droga ner dem och chocka sönder deras hjärnor så att de förlorar minnen tillfälligt eller permanent, något som borde kunna betraktas som övergrepp i rättssak, dvs kroppslig åverkan på motpart/patient. Det finns alltså inget rättssäkerhetstänkande alls för patienterna i tvångsvården. Själva protesten tolkas till och med som ett jätteallvarligt symptom, nämligen "bristande sjukdomsinsikt".

Så bara för att EA tvångsvårdats behöver det inte betyda att hon är eller har varit psykiskt sjuk. Det betyder bara att hon motsatt sig vården. Inom alla andra områden inom medicinen får man rösta med fötterna och neka föreslagen vård man inte vill ha. Men inom psykiatrin gäller inte detta. Där betraktas den utpekade patienten som extra mycket jätteallvarligt störd bara för att denne inte håller med och fogar sig, trots det obehag och skada behandlingen innebär.

Det är inget annat än sund självbevarelsedrift att neka onödig behandling med obehagliga biverkningar.

Hur vanligt är det egentligen att folk tvångsvårdas för personlighetsstörning?

Citat:
Värt att notera att borderline (som faller inom kluster b tillsammans med bland annat narcissism) är en personlighetsstörning, inte en psykisk sjukdom. Man kan såklart gå i terapi för att lära sig bryta destruktiva beteenden, men det är inte något som bara kan medicineras bort.

Mer om kluster b-personer:
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-11 kl. 10:56.
Citera
2021-05-11, 10:57
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Hur vanligt är det egentligen att folk tvångsvårdas för personlighetsstörning?

Problemet med personlighetsstörningar är att de oundvikligen leder till destruktivt beteende, vilket är anledningen till att tvångsvård sätts in. Precis som med tvångsvård vid missbruk så utgår man från att det finns risk att personen i behov av tvångsvård bland annat riskerar att skada sig själv eller andra; av vad jag förstår så hade hon ätstörningar, vilket faller under berättigad tvångsvård om det är allvarligt nog.

Riktmärket är dock alltid att vård ska ske frivilligt.
Citera
2021-05-11, 11:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Problemet med personlighetsstörningar är att de oundvikligen leder till destruktivt beteende, vilket är anledningen till att tvångsvård sätts in. Precis som med tvångsvård vid missbruk så utgår man från att det finns risk att personen i behov av tvångsvård bland annat riskerar att skada sig själv eller andra; av vad jag förstår så hade hon ätstörningar, vilket faller under berättigad tvångsvård om det är allvarligt nog.

I Sverige finns inget sådant krav på tvångsvård att patienten anses utgöra en risk för sig själv eller andra. I t ex USA och UK tror jag det är ett krav, men inte i Sverige.

Allt som krävs för tvångsvård i Sverige är att en person anses lida av en allvarlig psykisk störning (en subjektiv, godtycklig bedömning) samt anses vara i behov av vård dygnet runt (återigen en subjektiv bedömning) samt att ingen annan lösning anses finnas.

Tvångsvård dygnet runt sker ofta i form av långa permissioner där enda dygnetruntvården är själva medicineringen.

Citat:
Riktmärket är dock alltid att vård ska ske frivilligt.

Du tycks förutsätta att föreslagen vård alltid är bra och nödvändig och alla diagnoser korrekta. Menar du att riktmärket är att även onödig, felaktig, tvivelaktig, destruktiv vård bör ske frivilligt? Att det alltså är patientens vilja som ska kuvas så att denne masochistiskt underkastar sig och går med på allt bara för att läkarna föredrar att vården ska ske frivilligt?

Främsta sättet att få vård att ske frivilligt är väl att helt enkelt sluta tvinga på folk vårdåtgärder mot deras vilja, dvs att sluta missbruka tvångsmedel som tvångsvård. Att helt enkelt respektera personer som säger nej. Ett nej är ett nej.

Påtvingad vård bör ej ske frivilligt, utan under protest.

Om det råder en konflikt, meningsskiljaktighet, mellan chefsöverläkare och patient, varför ta för givet att chefsöverläkaren alltid har rätt? Det verkar så otroligt naivt.

Man kan till och med spekulera i om tvångsvården i sig varit ett sådant traumatiserande övergrepp på EA att det fått henne att bete sig som hon gör.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-11 kl. 11:38.
Citera
2021-05-11, 12:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
I Sverige finns inget sådant krav på tvångsvård att patienten anses utgöra en risk för sig själv eller andra. I t ex USA och UK tror jag det är ett krav, men inte i Sverige.

Allt som krävs för tvångsvård i Sverige är att en person anses lida av en allvarlig psykisk störning (en subjektiv, godtycklig bedömning) samt anses vara i behov av vård dygnet runt (återigen en subjektiv bedömning) samt att ingen annan lösning anses finnas.

Tvångsvård dygnet runt sker ofta i form av långa permissioner där enda dygnetruntvården är själva medicineringen.

Du tycks förutsätta att föreslagen vård alltid är bra och nödvändig och alla diagnoser korrekta. Menar du att riktmärket är att även onödig, felaktig, tvivelaktig, destruktiv vård bör ske frivilligt? Att det alltså är patientens vilja som ska kuvas så att denne masochistiskt underkastar sig och går med på allt bara för att läkarna föredrar att vården ska ske frivilligt?

Främsta sättet att få vård att ske frivilligt är väl att helt enkelt sluta tvinga på folk vårdåtgärder mot deras vilja, dvs att sluta missbruka tvångsmedel som tvångsvård. Att helt enkelt respektera personer som säger nej. Ett nej är ett nej.

Påtvingad vård bör ej ske frivilligt, utan under protest.

Om det råder en konflikt, meningsskiljaktighet, mellan chefsöverläkare och patient, varför ta för givet att chefsöverläkaren alltid har rätt? Det verkar så otroligt naivt.

Man kan till och med spekulera i om tvångsvården i sig varit ett sådant traumatiserande övergrepp på EA att det fått henne att bete sig som hon gör.
Även om det ofta hävdas bland psykpatienter som startar trådar så tror jag inte att tvångsvård oftast är ett "övergrepp". Enligt vissa uppgifter led hon av allvarlig anorexi & sådana fall så kan faktiskt tvångsvård vara skillnad mellan liv & död.
Citera
2021-05-11, 13:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Även om det ofta hävdas bland psykpatienter som startar trådar så tror jag inte att tvångsvård oftast är ett "övergrepp". Enligt vissa uppgifter led hon av allvarlig anorexi & sådana fall så kan faktiskt tvångsvård vara skillnad mellan liv & död.
OK, det kan mycket väl vara fallet för just EA. Det jag vänder mig mot är tendensen att naivt ta för givet att vården alltid har rätt just när det gäller tvångsvård, trots att många vet att vården i övrigt ofta klantar till det. Ganska många har råkat ut för dåliga läkare, men så fort det handlar om psykiatri tror man tydligen att de är ofelbara, trots att de har färre objektiva fakta att gå på där. Fast det är klart, är någon farligt mager så är ju det något konkret, men vården då handlar väl i första hand om att ge dem näring, dvs behandla ett somatisk tillstånd.

Psykiatrin fungerar förhoppningsvis ofta bra, men när den inte gör det är rättssäkerheten för patienten inte mycket att hänga i julgranen. Jag tror visst att många tvångsvårdas för att de är friska, dvs för att de motsätter sig vård de inte har behov av och som kanske gör mer skada än nytta. Gissningsvis finns ett stort mörkertal.

Självskadebeteende och anorexi, som det verkar ha rört sig om för EAs del, är dock lite speciella kategorier i sammanhanget eftersom det där finns uppenbara livshotande somatiska skador och det är dessa somatiska skador som i första hand åtgärdas och förhindras.

Lite lustigt hur acceperat det är att analysera och ifrågasätta domar och tvångsmedel när det gäller brott, men hur tabu det blir att ifrågasätta motsvarande när det gäller psykiatri. De mänskliga rättigheterna tycks helt ha glömt bort psykiatrin, trots att folk hålls frihetsberövade även där, ibland på tvivelaktiga grunder och på obestämd tid.

Tvångsvård är utan tvivel en allvarlig kränkning av människors integritet. Det är mycket grundläggande fri- och rättigheter som tas ifrån den som tvångsvårdas.

Hoppas det inte blev för mycket OT, men vissa tycks ha velat läsa in väl mycket i de få uppgifter som finns om att EA tvångsvårdats som yngre.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-11 kl. 13:50.
Citera
2021-05-11, 20:09
Bannlyst
Citat:
True story.
Citera
2021-05-11, 21:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag hittar inga siffror, men har en känsla av att självmordsförsök eller självmordsrisk är mycket vanliga när beslut om tvångsvård fattas. Besluten är ofta livsuppehållande och livräddande.

Här finns lite statistik (från 2011, se Figur 1 och 2).

https://lakartidningen.se/debatt-endast-pa-webben/2011/07/suicid-tvangsvard-och-lagen/

Så här skriver 1177 om tvångsvård:
«Det är ett stort ingrepp i integriteten att tvingas till vård, men ibland kan det bli nödvändigt. Det kan hända om man till exempel är psykotisk och har självmordstankar eller är farlig för andra människor. Då kan vård behövas dygnet runt på ett sjukhus, så kallad sluten psykiatrisk tvångsvård.»
https://www.1177.se/Vastmanland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard/

Även om huvuddiagnosen var anorexia nervosa så vågar jag påstå att EA tvångsvårdades för att förhindra att hon skadade sig själv.

Citera
2021-05-11, 21:49
Medlem
hade för mig jag såg bild nyligen på henne men hittar inte nu. så lite osäker. men är det den jag såg så hade jag lätt kunnat knulla henne alla dagar i veckan va än ea står för..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in