Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Som jag framhöll längre tillbaka i tråden anser jag att mannen skall ta ett större ekonomiskt ansvar. Men, som läget är idag så bestämmer kvinnan helt över abortfrågan och då är det rimligt att hon också får det större ansvaret. Nu vill jag ha en annan ansvarshantering både avseende aborter och ekonomi.
Jo, man har en moralisk rätt att ställa sig till förfogande för äktenskap i en situation där kvinnan blivit gravid, givet att båda är ogifta.
Ja det är rimligt att en kvinna som väljer att föda ett barn som mannen inte önskar få ta på sig merparten av ansvaret samt kostnaden. Och det är ”min” politik.
MEN!
Det är inte ett skit rimlig att:
1. Tvinga någon mot sin vilja och allt förnuft att bära, föda eller bli aktiv förälder.
2. Tvinga enbart 1 part, mens den andre ska få slippa undan.
3. Utsätta små barn för ovilliga föräldrar.
Och DETTA direkt orimliga är alltså DIN politik.
Begriper du ens din egen politik?
Citat:
Vi kan naturligtvis inte lagstifta om äktenskapstvång, men vi kan låta samhället signalera detta som det moraliskt bjudande. Man måste förstås också besinna att både man och kvinna behöver agera sexuellt ansvarsfullt. Sedan 1960-talet har detta luckrats upp. Det är sannolikt att hade svenskarna bibehållit 1950-talets sexuella beteende, men med tillförsel av moderna preventivmedel, så hade abortnivåerna med största säkerhet varit nära obefintliga.
Alla ”signaler” i form av ”uppmuntran” som du utrycker det så fint.... mynnar ut i att kvinnan ska tvingas.
HON ska pressas via abortförbud, enskild vårdnad samt att ekonomisk omöjliggöra det gör ensamstående att klara försörja barn.
Män som ”slarvat” med sex ska enkom snällt bli tillfrågade om de kan tänka sig ta lite ansvar.
DET är också din politik, direkt misogyn och rejält orättvis.
Och din okunnighet är fan graverande. 50-talet kryllade av både aborter, (svenska kvinnor drog till Polen eller gjorde olagliga och ofta farliga aborter inom landet, 50 kvinnor per år dog pga detta.) och faderslösa barn.
Din fantasi att människor inte skulle ha sex utanför äktenskapet på 50 talet är fullständigt nonsens.
Citat:
Redovisat enligt ovan. Igen: man skall inte hoppa i säng med någon som redan är gift på annat håll. Det går att kontrollera, som sagt.
Så oerhört konstigt då att människor nu FAKTISKT är otrogna och HAR sex utanför äktenskap.
Märkligt hörrudu, nu när du så bestämt hävdar att detta inte ska ske.
Och du hat fortsatt inte svarat på frågan hur ditt samhälle ska TVINGA män ta ansvar för barn de skapar. Deg enda DITT samhälle fokuserar på är ju att kvinnan ska åka på 100% av alla risker och ”ansvar”.
Citat:
Det har i första hand att göra med den tekniska nivå om äldre samhällen hade. Det hade inte i ett äldre bondesamhälle varit möjligt att arbetsfördela mellan män och kvinnor på det sätt som Du önskar. Som vanligt anlägger Du ett anakronistiskt synsätt på historien i förhållande till vår tid.
Märkligt då attvi har ex.på samlar och högar samhällen dör män tar nästan 50% av tiden ned barn. DE har ju knappast vår tekniska utveckling Uven.
Det är självklart ett VAL ett samhälle gör, huruvida det ska vara möjligt för BÅDA könen att tjäna pengar och BÅDA könen att ta praktisk hand om barn.
Ochnu pratar vi även omnutid, dör alltså DU tjatar om att stackars män inte klarat ta hand om barn utan att bli ”farliga” och därför, ohhhh stackars män, inte ska ”straffas ” med att åka på delad vårdnad för oönskade barn de ställt till med.
Men plötsligt!!! Om de gifter sig såblir tydligen samme värdelösa och farlige förälder för barn dugligt för uppgiften.
Märkligt det för Uven, vad en liten guldring på ett finger tydligen kan förvandla män, från våldsamma barnmisshandlare till skötsamma dygdemönster.
Citat:
Det tror jag inte att jag påstod, men utifrån Ditt kategoriska synsätt så tolkar Du säkert saken på det sättet. Emellertid behöver Du inse att kvinnors prioriteringar påverkar mäns beteende i sexuella sammanhang. Vare sig Du giller det eller inte.
Du skrev att kvinnor måste börja efterfråga män som använder P-stav ( fast detta preventivmedel alltså inte ens finns idag för män)
Och att mäns p- stavs användande alltså då ålågs kvinnor att ”se till”.
Återigen, kvinnor ska tydligen ta ansvar för allt som män gör, män klarar inte ens ta ansvar för sin egen kuk.
Citat:
Att "ta av" är inte samma sak som att "göra hål i", i dessa anekdotiska berättelser med tveksam underbyggnad. Men, jag konstaterar att det, knappast oväntat, finns människor som ägnar sig åt omdömeslöst och riskfyllt sexuellt beteende. Det finns naturligtvis ingen anledning för samhället att uppmuntra eller understödja sådant beteende. Som Du märker så passar min uppmaning om att ha sex i stabila relationer som synnerligen välfunnet i detta sammanhang. Mycket av detta är ett resultat av 68-generationens erodering av sexualmoralen. Då kan bl a sådant här hända:
https://kvartal.se/artiklar/nu-skarskadas-68-rorelsens-sexualmoral/
Båda riskerar att leda till samma sak, oönskad graviditet.
Och jag upprepar den manliga önskan om att lura på kvinnor barn de inte önskar samt! Som sagt hela ansvaret för dessa,så de själva slipper besväret, är ju fan uppenbar, inte minst i dina egna resonemang!
Kvinnor ska tvingas, kvinnor ska åka dit på ensam vårdnad etc etc.
Citat:
Svensk lagstiftning kan inte utformas utifrån enskilda kvinnors "erfarenheter" utan efter moraliska principer och samhällsförhållanden. För både kvinnor och män.
”Enskilda kvinnors erfarenheter”
Lille gubbe, är du ens medveten om att en absolut majoritet av alka kvinnor i Sverige skulle utsättas för din sunkiga politik, eftersom fan nära 100% av kvinnor både är fertila samt har sex.
Citat:
Jag förstår att Du är upprörd över att jag påpekar att barnafödande omöjligen kan vara en manlig livsuppgift, men orsakerna därtill får Du adressera till högre makter.
Vi pratar inte om barnafödande.
Vi pratar om kvinnors rättighet att göra trygga och säkra ingrepp på sin egen kropp för att förhindra icke önskvärd celldelning.
Vi pratar om delat ansvar, arbete och kostnad för tvångsfödda barn.
Vi pratar om rättvis fördelning av ansvar och risker med mänsklig sexualitet.
Fattar du?
DETTA är politik som ett samhälle kan bestämma över och inte någon biologi.
Citat:
Varför tror Du att det finns ås mycket "exakt"? Är det för att om det inte är "exakt" så räknas det inte? Jag tror att Du också vet vad en fast relation är - och vad det inte är.
Du tjatar om stabila eller fasta relationer som om det vore något man kan huggs i sten eller låsa in eller typ köpa och låsa in i ettbankfack för evigheten.
Det är det alltså inte. Relationer är något väldigt rörligt och absolut inte något garanterat.
Och en människa kan göra alla rätt men ändå bli dumpad eller råka ut för en idiot.
Det du vill är att kvinnors möjligheter till självständighet och frihet ska kraftigt begränsas, för att det irriterar dig så att kvinnor har möjligheter att lämna män förmodligen.
Citat:
Jag pratar om ekonomiska incitament för män och kvinnor att gifta sig, men också moraliska incitament.
Berätta igen, vilka ekonomiska incitament finns det i ditt samhälle för att tvinga män att gifta sig?
Vad utsätts han för ekonomiskt om han inte gifter sig? Han vinner ju ekonomiskt på att INTE gifta sig i ditt samhälle.
Fattar du fan inte siffror heller?
[quote]Det är mycket som går, men tillgängliga data visar på att det är betydligt mera sannolikt att ansvaret för barnen tas i högre utsträckning inom äktenskapet. Detta bör alltså vara den föredragna och av samhället uppmuntrade familjeformen. Den passar säkert inte precis alla, men den passar bäst för flest och för de allra flesta barn. Medborgarna måste avkrävas ett grundmått av ansvarsbeteende för att inte fresta för mycket på samhället, och att tillämpa ordningen relation -> äktenskap -> barn är så välgrundat och förhållandevis enkelt att det knappast är oöverstigligt.
Bli vuxen - gör rätt![/QUiOTE]
Vilka data då?
De flesta barn tas ju hand om idag i Sverige så även utanför äktenskap.
Verklig data Uven, är ju nu att Sverige är ett av världens bästa och tryggaste samhälle för just barn.
Medan länder med din politik uppvisar motsatserna, tonvis med oskyddade och otrygga barn.
Skäns du fan inte?