Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Nu gällde inte den kommentar jag svarade på SDs frisläppande utan beslutet att inte genomföra en grundlig husrannsakan i SDs bostad.
Och nej, åklagaren tar verkligen inte beslut baserat på info från nån random joppe på polisen som valde att inte gå in i bostaden där husrannsakan han skulle delta i skulle genomföras när han insåg vilket hus det gällde, nämligen kompisen Stefans.
Åklagaren för naturligtvis dialog med insatsledaren, inte radiobils-Robban eller tekniker-Kalle som ramlar in på deras kontor eller ringer lite random. Skulle antagligen bli föremål för en disciplinär åtgärd om en polis (som dessutom inte deltagit i husis) kontaktar åklagare över huvudet på insatsledaren och börjar insinuera saker.
(Alternativet är konspirationsteorier om korruption och "på landet är alla kompis med alla". Allt kan ju hända....Men glöm att det skulle vara nån gängse rutin att åklagare baserar beslut på sladder från Kling och Klang i uniform)
Det var precis vad jag skrev, att jag inte menade någon random polis.
Yvonne var tydligen den som förhörde SD och då också den som inte tyckte han behövde hållas kvar längre.
Hon rapporterar till sin chef som sedan rapporterar till sin chef osv tills informationen når insatsledaren som rapporterar till åklagaren.
Är det inte så det går till eller har jag missat något?
Då undrar jag om någon av SD:s poliskompisar finns med i den ovan beskrivna serien av chefer mellan Yvonne och åklagaren?
Någon av vännerna var något slags chef.
Vem och vad var han chef över?
Kan en civilanställd vara chef över poliser?
Jag tycker jag har ställt samma fråga massor med gånger och bara fått svar på annat.
Är jag otydlig på något sätt?