2021-05-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Trodde att datorer och mobiler var det allra första man plockade med sig. Är fortfarande fundersam över varför man avbröt den första husrannsakan. Det blev typ bara en översyn av huset för att se om Lena fanns där eller ej. Någon halvslarvgrej... Ändå hade man ju misstankar om att SD kanske kunde ha med försvinnandet att göra redan från dag ett.

Var det på åklagare ÅHs order som det avbröts? Eller var det en jouråklagare? Har svårt att tro att ÅH skulle ha gjort det eftersom hon fick fallet på sin lott.

Oavsett om det rubricerades som människorov och inte mord så fanns ju ingen rimlig anledning att enbart gå in och ta bilder.
Någon nämnde skiftbyte eller byte mellan jouråklagare och åklagare. Nån röra var det iaf. Med en liten varningsflagga för att jag kan minnas fel så har jag för mig att nån tekniker frågade om de inte skulle göra en grundligare undersökning men fick svar nej.

Min gissning är slarv och slapphet snarare än att det skulle vara nåt foul play inblandat.
Och oavsett om ToMö och SD skulle vara tighta och ToMö skulle vara omdömeslös och oproffsig så är det väl ändå åklagaren som tar de övergripande besluten?
Och på den nivån hade väl saabsteffe inga kompisar?
Citera
2021-05-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det var samtal med polisen som förhörde SD först, Y*onne, samt att jag är övertygad om att SDs kompis som var civilanställd och sa att han var bekant med SD och begav sig tillbaks till stationen, istället för att medverka under husisen. Han kan ha luskat och pratat med jouråklagaren och slätat över det hela.
Beslutet att avbryta är M.Bergs
Trots att Swartz fick reagens på blod och genom sin erfarenhet ansåg att det var någonting konstigt med huset, någonting som inte kändes bra. Han ville fortsätta men fick inte, tack och lov fotade han av det han hann med.

Känns inte så rimligt att jouråklagaren skulle basera några beslut på att en vanlig polis (eller tekniker) kommer in och försöker släta över misstankar om människorov. Det skulle nog snarast se väldigt, väldigt suspekt ut i åklagarens ögon om Pelle Polis slog en signal eller knatade upp till tingsrätten och säger att "jo alltså min kompis Stefan..." Eller svängde förbi åklagarens bostad om det var helg och åklagaren hade jour hemifrån.... Även om Pelle Polis och åklagaren skulle vara grannar, älskare eller polare.
- Det vore isof en oerhört korrupt åklagare.

Edit: poliser är inte alltid superpoppis hos åklagare alla gånger eftersom det händer att de inte dyker upp i rätten eller svarar i telefonen när de ska vittna på plats eller via videolänk/ telefon. De kallas ju ofta som vittnen i dussinmål. Till skillnad från vanliga medborgare åker inte poliser på något vite om de glömmer eller "glömmer" att dyka upp.
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-09 kl. 16:33.
Citera
2021-05-09, 16:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det var en jouråklagare som avbröt husrannsakan. Jävla klåpare till åklagare.
Han måste ha gjort det efter information från någon polis.

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det var samtal med polisen som förhörde SD först, Y*onne, samt att jag är övertygad om att SDs kompis som var civilanställd och sa att han var bekant med SD och begav sig tillbaks till stationen, istället för att medverka under husisen. Han kan ha luskat och pratat med jouråklagaren och slätat över det hela.
Beslutet att avbryta är M.Bergs
Trots att Swartz fick reagens på blod och genom sin erfarenhet ansåg att det var någonting konstigt med huset, någonting som inte kändes bra. Han ville fortsätta men fick inte, tack och lov fotade han av det han hann med.
Hon förhörde alltså SD och konstaterade att det inte fanns tillräckliga misstankar för att hålla kvar honom.
Kollade hon med tidigare händelser så att hon kände till LW:s tidigare anmälan om misshandel från SD?
Kollade hon med de som var på plats för husrannsakan om de såg någon orsak till att fortsätta?
Eller beslutade hon att SD skulle släppas snabbt enbart efter hennes förhör och utan att hämta in någon annan info?

Var hon någon av poliser som senare var inblandade i bråket?
Jag har för mig att en grät och en annan var en elak mobbare.

Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
En jouråklagare har inte kontakt med kreti och pleti hos polisen. Utan den som har huvudansvaret från polisen. Det är fakta, end of it. Åklagaren har inget behov av annan kontakt än det, oftast lyder åklagaren polisen initialt.
Visst är det så.
Nu är frågan hur många mellanchefer det fanns mellan Yvonne och den polis som hade huvudansvaret för kontakt med åklagaren?
Var någon av dessa kompis med SD?
Citera
2021-05-09, 16:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han måste ha gjort det efter information från någon polis.

Hon förhörde alltså SD och konstaterade att det inte fanns tillräckliga misstankar för att hålla kvar honom.
Kollade hon med tidigare händelser så att hon kände till LW:s tidigare anmälan om misshandel från SD?
Kollade hon med de som var på plats för husrannsakan om de såg någon orsak till att fortsätta?
Eller beslutade hon att SD skulle släppas snabbt enbart efter hennes förhör och utan att hämta in någon annan info?

Var hon någon av poliser som senare var inblandade i bråket?
Jag har för mig att en grät och en annan var en elak mobbare.

Visst är det så.
Nu är frågan hur många mellanchefer det fanns mellan Yvonne och den polis som hade huvudansvaret för kontakt med åklagaren?
Var någon av dessa kompis med SD?
Citat:

Jouråklagaren kände till den anmälan eftersom det var han som lade ner den utredningen.
Citera
2021-05-09, 16:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Oavsett om det rubricerades som människorov och inte mord så fanns ju ingen rimlig anledning att enbart gå in och ta bilder.
Någon nämnde skiftbyte eller byte mellan jouråklagare och åklagare. Nån röra var det iaf. Med en liten varningsflagga för att jag kan minnas fel så har jag för mig att nån tekniker frågade om de inte skulle göra en grundligare undersökning men fick svar nej.

Min gissning är slarv och slapphet snarare än att det skulle vara nåt foul play inblandat.
Och oavsett om ToMö och SD skulle vara tighta och ToMö skulle vara omdömeslös och oproffsig så är det väl ändå åklagaren som tar de övergripande besluten?
Och på den nivån hade väl saabsteffe inga kompisar?
Åklagaren baserar sina beslut på info från någon, rimligtvis polisen.
Alltså är det informationen från polisen som avgör om personen i fråga ska släppas eller inte.
Citera
2021-05-09, 16:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jouråklagaren kände till den anmälan eftersom det var han som lade ner den utredningen.
Tack, det var intressant info som jag hade glömt bort.
Citera
2021-05-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagaren baserar sina beslut på info från någon, rimligtvis polisen.
Alltså är det informationen från polisen som avgör om personen i fråga ska släppas eller inte.

Nu gällde inte den kommentar jag svarade på SDs frisläppande utan beslutet att inte genomföra en grundlig husrannsakan i SDs bostad.

Och nej, åklagaren tar verkligen inte beslut baserat på info från nån random joppe på polisen som valde att inte gå in i bostaden där husrannsakan han skulle delta i skulle genomföras när han insåg vilket hus det gällde, nämligen kompisen Stefans.

Åklagaren för naturligtvis dialog med insatsledaren, inte radiobils-Robban eller tekniker-Kalle som ramlar in på deras kontor eller ringer lite random. Skulle antagligen bli föremål för en disciplinär åtgärd om en polis (som dessutom inte deltagit i husis) kontaktar åklagare över huvudet på insatsledaren och börjar insinuera saker.
(Alternativet är konspirationsteorier om korruption och "på landet är alla kompis med alla". Allt kan ju hända....Men glöm att det skulle vara nån gängse rutin att åklagare baserar beslut på sladder från Kling och Klang i uniform)
Citera
2021-05-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det stämmer, han var delaktig i tidigare anmälan från Lena, likaså M Nylen som sedan tog på sig rollen som spaningsledare då Springare var ledig, när han endast skulle ha personalansvar från Ryden, som också var ledig.
Citera
2021-05-09, 17:22
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Ja jag skrev ju det
Göra sig ren från så mycket av sitt eget dna, nybadad
Han har ju överhuvudtaget knappt varit på gymmet / badet så varför besöker han detta nu helt plötsligt?
Han är så puckad så han tror att han kan få bort sitt dna av klorinet som finns i simbassängen

Eller få ett alibi för att han kanske räknade med att tvätta sig med klorin senare - efter mordet. "Klart jag luktar klorin, jag har ju badat..."

SD´s dom i HR - nedräkning... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding
Citera
2021-05-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nu gällde inte den kommentar jag svarade på SDs frisläppande utan beslutet att inte genomföra en grundlig husrannsakan i SDs bostad.

Och nej, åklagaren tar verkligen inte beslut baserat på info från nån random joppe på polisen som valde att inte gå in i bostaden där husrannsakan han skulle delta i skulle genomföras när han insåg vilket hus det gällde, nämligen kompisen Stefans.

Åklagaren för naturligtvis dialog med insatsledaren, inte radiobils-Robban eller tekniker-Kalle som ramlar in på deras kontor eller ringer lite random. Skulle antagligen bli föremål för en disciplinär åtgärd om en polis (som dessutom inte deltagit i husis) kontaktar åklagare över huvudet på insatsledaren och börjar insinuera saker.
(Alternativet är konspirationsteorier om korruption och "på landet är alla kompis med alla". Allt kan ju hända....Men glöm att det skulle vara nån gängse rutin att åklagare baserar beslut på sladder från Kling och Klang i uniform)
Nu är det ju så att det är korrupt inom polisen och att saker inte sköts som det ska.
Jag är övertygad om att Steffes kompisar har gjort vad de kunnat för att släta över Det som går.
Tjänster och gentjänster. Återigen, det handlar om miljonbelopp som Steffe fick för geotouren.
Ingen redovisning. Hur många polare har fått lite under bordet? Saker som möjligen kan komma i ljuset? Det är mycket som mörkats kring Steffe
Citera
2021-05-09, 17:25
Medlem
Citat:
Det är advokaternas jobb att smula sönder och minimera allt som åklagaren lägger fram. Om inte så missköter dom sitt jobb. Om SD skulle få för sej att lägga skulden på HD eller någon annan så hamnar vi på ruta ett igen, det ska bevisas att någon annan begick mordet vilket är omöjligt om inte mordvapnet med Ls blod och mördarens DNA dyker upp.

Hmm, ja. Det skulle bli svårt men knepigare fall än detta har lösts. Inte minst innan dna-teknikens tid. Jag tror att någon kommer bryta samman och att sanningen kommer att komma ut på det sättet. Någon som inte orkar bära på hemligheter i längden. Paret D kommer aldrig kunna känna sig helt säkra.
Citera
2021-05-09, 17:33
Medlem
Citat:
Dom kunde ha hållit SD i 72 timmar men släppt honom när husrannsakan var klar om dom velat men det gjorde dom inte. Hade första husrannsakan fått genomförts i lugn och ro så tror jag vi har varit i mål idag.

Det tror jag också.
Det verkar vara dåligt styre hos örebropolisen. Så mycket internt tjafs så att det hotar själva verksamheten. Det förvånar mig att man inte pressade SD mer gällande hans skumma uttalanden, inte minst att brottet inte skulle komma att lösas. Att han vet om han har mördat Lena eller inte. Som om allt var ett spel, en lek.

Det vore hemskt om SD går fri, eftersom det finns massor med indicier som pekar mot honom och inga som pekar på någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in